Het Grote Viva Katten Topic deel 2

01-05-2019 21:17 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel waar wij, enorme kattenliefhebbers, met elkaar kletsen over onze katten en hoe deze poezelige viervoeters ons leven verrijken. Meestal zijn ze lief en grappig, soms ondeugend, soms eten ze teveel of te weinig, soms maken we ons zorgen, kortom we kletsen hier over alles wat met katten te maken heeft. En soms gaan we off-topic, ook dat kan hier ;-D
Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.

Happy New Miauw!
Afbeelding

Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
MockTurtle schreef:
28-07-2019 18:13
Heb inmiddels even wat gelezen. Weet niet hoe serieus je deze ‘onderzoeken’ moet nemen, mijn katten voldoen namelijk beide niet aan het gedrag wat aan de kleur vacht wordt gekoppeld. We gaan het meemaken, ik hou wel van eigenzinnig.
Ik heb de benaming niet uit onderzoek maar vanuit het dierenasiel.
miekemv schreef:
28-07-2019 18:18
Ik heb de benaming niet uit onderzoek maar vanuit het dierenasiel.
Ik doelde ook niet op jou hoor, met “je”... :-$ Gewoon, je in het algemeen. Ik kwam namelijk een ‘wetenschappelijk’ onderzoek tegen, gedrag versus kleur van de vacht. Zo zou zwart-wit bijvoorbeeld agressief zijn. Ik herken dat echt niet als zodanig. Of de zwart-witte katten die ik ken zijn dan toevallig de uitzondering op die regel. Lily in het bijzonder. Zij had geen agressief haartje op haar lijf. Volgens mij is zoiets net zo serieus te nemen als bijvoorbeeld blond = dom. Maar misschien ook niet. Ze gaven in ieder geval wel aan absoluut niet op dit onderzoek een kat uit te kiezen. Dus zo serieus namen ze zichzelf ook ;-)
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
MockTurtle schreef:
28-07-2019 19:34
Ik doelde ook niet op jou hoor, met “je”... :-$ Gewoon, je in het algemeen. Ik kwam namelijk een ‘wetenschappelijk’ onderzoek tegen, gedrag versus kleur van de vacht. Zo zou zwart-wit bijvoorbeeld agressief zijn. Ik herken dat echt niet als zodanig. Of de zwart-witte katten die ik ken zijn dan toevallig de uitzondering op die regel. Lily in het bijzonder. Zij had geen agressief haartje op haar lijf. Volgens mij is zoiets net zo serieus te nemen als bijvoorbeeld blond = dom. Maar misschien ook niet. Ze gaven in ieder geval wel aan absoluut niet op dit onderzoek een kat uit te kiezen. Dus zo serieus namen ze zichzelf ook ;-)
Hopelijk zeg ik het niet kattig, dat is niet mijn bedoeling :) Het gaat met name om de gevlamde katten, De lappendekentjes wat minder.

Ik ben dol op witte katten en een bepaald percentage van deze groep is bekend met gedragsproblemen. Cremekatjes zijn vaak zachtaardig van karakter en helemaal zwarte katten zijn pittig. Sommige gelezen andere ook uit eigen werk..
miekemv schreef:
28-07-2019 20:33
Hopelijk zeg ik het niet kattig, dat is niet mijn bedoeling :) Het gaat met name om de gevlamde katten, De lappendekentjes wat minder.

Ik ben dol op witte katten en een bepaald percentage van deze groep is bekend met gedragsproblemen. Cremekatjes zijn vaak zachtaardig van karakter en helemaal zwarte katten zijn pittig. Sommige gelezen andere ook uit eigen werk..
Nee hoor, maar ik las mijn eigen berichtje terug en dat leek ook niet zo heel lief misschien. Voortaan maar men gebruiken ipv je ;-)

Ik las juist dat zwarte katten vriendelijker en mysterieuzer (heksen) zijn. Al komt een echt zwarte kat blijkbaar maar zelden voor. Wat je toch allemaal niet aan info kunt vinden op internet :p!
Volgens een ander onderzoek gaat het juist om ‘confirmation bias’. Dus wanneer een lapjeskat zich gedraagt zoals verwacht, krijg je de reactie: zie je nou wel, een echt lapje! Doet ze dat niet, wordt niet gezegd dat het a-typisch gedrag is.

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... an-de-kat/
Ik heb er over gelezen maar als je kijkt bij een willekeurig asiel kom je het regelmatig tegen in de gedragsomschrijving.
Van schildpad-poezen (dus geen lapjes) wordt vaak gezegd dat ze wat feller zijn.
En ook heb ik wel gehoord dat blauwe katten niet altijd het gemakkelijkste karakter hebben.

Ik ken overigens alleen maar superlieve zwarte katten. Wel allemaal katers trouwens. Mijn ervaring is dat katers wat vaker zachtaardig zijn en poezen wat "kattiger". Maar uiteraard zijn er ook heel veel zachtaardige poezen en wat fellere katers. :-D

Ik hou van alle kleuren. Nou ja ik hou van alle katten ;-D , juist dat ze allemaal hun eigen karakter hebben vind ik geweldig. :cat:
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Serengeti schreef:
28-07-2019 20:53
Van schildpad-poezen (dus geen lapjes) wordt vaak gezegd dat ze wat feller zijn.
En ook heb ik wel gehoord dat blauwe katten niet altijd het gemakkelijkste karakter hebben.

Ik ken overigens alleen maar superlieve zwarte katten. Wel allemaal katers trouwens. Mijn ervaring is dat katers wat vaker zachtaardig zijn en poezen wat "kattiger". Maar uiteraard zijn er ook heel veel zachtaardige poezen en wat fellere katers. :-D

Ik hou van alle kleuren. Nou ja ik hou van alle katten ;-D , juist dat ze allemaal hun eigen karakter hebben vind ik geweldig. :cat:
Zou het daar ook niet deels vandaan komen? Dat lapjes (schildpadjes) pittiger zijn? Want het zijn meestal poezen en die zijn al vaak gereserveerder en eigenzinniger dan katers. Ik denk dat je met opvoeding heel veel zelf in handen hebt. Waar en hoe de kat ter wereld is gekomen, zal ook deels bepalend zijn. Maar zoals je zegt, juist dat een kat zijn eigen karakter heeft, is geweldig. En.... ik hoef ook geen schootkat. Liever niet zelfs. Moet je plassen, ligt er zo’n haarbal op schoot. En dan kan ik het nooit over mijn hart verkrijgen om op te staan, met buikpijn tot gevolg :p
mockturtle wijzigde dit bericht op 29-07-2019 10:57
0.41% gewijzigd
MockTurtle schreef:
28-07-2019 21:03
Zou het daar ook niet deels vandaan komen? Dat lapjes (schildpadjes) pittiger zijn? Want het zijn meestal poezen en die zijn al vaak gereserveerder en eigenzinniger dan katers. Ik denk dat je met opvoeding heel veel zelf in handen hebt. Waar en hoe de kat ter wereld is gekomen, zal ook deels bepalend zijn. Maar zoals je zegt, juist dat een kat zijn eigen karakter heeft, is geweldig. En.... ik hoef ook geen schootkat. Liever niet zelfs. Moet je plassen, ligt er zo’n haarbal op schoot. En dan kan ik het nooit over mijn hart krijgen om op te staan, met buikpijn tot gevolg :p

Ja dat zou best wel eens kunnen zijn hoor van dat poes/kater karakter. Dat kwam ook bij mij naar boven toen ik dat net zat te typen.
Dat schootprobleem is trouwens ook érg herkenbaar. :proud:
Hier nog iets

https://www.animalstoday.nl/vachtkleur-katten-karakter/

Ja, deze had ik als eerste gelezen inderdaad. Maar laten we eerlijk zijn... Is een onderzoek onder 1200nogwat katten in de VS nou echt representatief? Bij mij in de straat alleen wonen al zoveel katten. Bij wijze van dan. Natuurlijk zal er een kern van waarheid in zitten. Maar dan nog denk ik dat je met een goede opvoeding zelf ook een hoop in de hand hebt.
MockTurtle schreef:
28-07-2019 21:03
Zou het daar ook niet deels vandaan komen? Dat lapjes (schildpadjes) pittiger zijn? Want het zijn meestal poezen en die zijn al vaak gereserveerder en eigenzinniger dan katers. Ik denk dat je met opvoeding heel veel zelf in handen hebt. Waar en hoe de kat ter wereld is gekomen, zal ook deels bepalend zijn. Maar zoals je zegt, juist dat een kat zijn eigen karakter heeft, is geweldig. En.... ik hoef ook geen schootkat. Liever niet zelfs. Moet je plassen, ligt er zo’n haarbal op schoot. En dan kan ik het nooit over mijn hart krijgen om op te staan, met buikpijn tot gevolg :p
Afbeelding
"I love not Man the less, but Nature more..."
:rofl: Briljant!
Dierproeven.
Hahaha!! Zo waar!!!
Ik heb één zwart/witte kater, die is echt gek op aandacht. Hij maakt me er zelfs voor wakker. En hij is lomp, te hardhandig naar de rest, echt een man. Maar wel heel lief.

En dan twee poezen, allebei lapjes maar totaal verschillend. Beide wat schuw, maar de ene vooral bang voor mensen (en tegelijkertijd ontzettend lief, bijt of krabt nooit en wil tegenwoordig zelfs graag over haar koppie geaaid worden, maar wel veilig achter de bank, met mijn arm over de rugleuning, zodat ik haar niet kan pakken).

De andere is vooral bang voor andere katten en juist een allemansvriend naar mensen. Iedereen in de buurt vindt haar geweldig, zo leuk. Dat ze nu bang is voor andere katten is wel jammer, als kitten was ze de beste maatjes met mijn andere lapjespoes.
Drackie schreef:
29-07-2019 00:44
Ik heb één zwart/witte kater, die is echt gek op aandacht. Hij maakt me er zelfs voor wakker. En hij is lomp, te hardhandig naar de rest, echt een man. Maar wel heel lief.

En dan twee poezen, allebei lapjes maar totaal verschillend. Beide wat schuw, maar de ene vooral bang voor mensen (en tegelijkertijd ontzettend lief, bijt of krabt nooit en wil tegenwoordig zelfs graag over haar koppie geaaid worden, maar wel veilig achter de bank, met mijn arm over de rugleuning, zodat ik haar niet kan pakken).

De andere is vooral bang voor andere katten en juist een allemansvriend naar mensen. Iedereen in de buurt vindt haar geweldig, zo leuk. Dat ze nu bang is voor andere katten is wel jammer, als kitten was ze de beste maatjes met mijn andere lapjespoes.
Mijn kat, een cyperse huis-, tuin- en keukenkat - en Lily was precies zo - is ook wat schuw en houdt niet echt van mensen. Maar dat komt ook omdat ik alleen woon en weinig mensen in mijn huis toelaat. Mensen zijn ze dus niet echt gewend. Schijnt een dingetje te zijn bij katten. Harde geluiden, zoals de stofzuiger of boren, vindt ze verschrikkelijk.

Mijn cyperse kan heel nukkig zijn, terwijl Lily van mij alles prima vond. Ik moest haar altijd over haar buik aaien en dat kon ik nooit lang genoeg doen. Als ik thuiskwam, lag ze altijd meteen op haar rug en was ik zo vijf minuten zoet. Hoef ik bij mijn cyperse niet te doen, als ik al 5 seconden over haar buik aai, krijg ik een schop. Zonder nagels, maar ze laat wel weten dat ik moet stoppen.

De zwart-witte kater van mijn zusje is ook zo’n Joris Goedbloed. Wel kinderen gewend, weet niet of dat verschil maakt. Maar die vindt ook bijna alles prima. Behalve aaien over zijn buik.

Zijn je lapjes nu geen maatjes meer dan? Of is ze alleen van andere katten bang?
mockturtle wijzigde dit bericht op 29-07-2019 10:59
2.29% gewijzigd
Vandaag komt mijn grote kattenbestelling van Bol.com.

Kattenbak, voer/water bakje en een reismandje! Heb er al helemaal zin in :')
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Kohaku schreef:
29-07-2019 10:57

Wat leuk!!! Lekkere voorpret! Jammer dat je nog zo lang moet wachten hè? Heb ik wel een beetje tenminste.... Maar het is wat het is.
Kohaku schreef:
29-07-2019 10:57

Wat leuk! :thumbsup: Alles blauw toch?
Jaa, de voorpret is echt ook wel leuk :)

Inderdaad, duurt nog een maand nu, maar is te overzien.

Vind het wel 'moeilijk' ofzo om voer te kopen (tenminste, ik zit op Zooplus te kijken voor voer/snacks voor de kat) want eet zelf geen vlees.
Je kan ook echt een dier uitzoeken wat er dan in zit.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Serengeti schreef:
29-07-2019 11:01
Wat leuk! :thumbsup: Alles blauw toch?
Haha Yess!
MockTurtle schreef:
29-07-2019 10:10
Mijn kat, een cyperse huis-, tuin- en keukenkat - en Lily was precies zo - is ook wat schuw en houdt niet echt van mensen. Maar dat komt ook omdat ik alleen woon en weinig mensen in mijn huis toelaat. Mensen zijn ze dus niet echt gewend. Schijnt een dingetje te zijn bij katten. Harde geluiden, zoals de stofzuiger of boren, vindt ze verschrikkelijk.

Ja dat herken ik ook. Ik woon ook alleen. En krijg ook niet veel bezoek.

Mijn kater is nog steeds wel een nieuwsgierige allemansvriend. Hij klom op de rug van CVinstallatiemonteur toen die de CV uit elkaar aan het halen was. En staat bij bezoek met zijn neus vooraan.
De poes was als kitten totaal niet bang voor vreemden. Maar tegenwoordig gaat ze bij bezoek in mijn slaapkamer liggen en laat ze zich dan niet meer zien.
De genen doen een hoop. En wat hun moeder ze geleerd heeft. Plek van opgroeien heeft in mijn beleving wat minder invloed dan verwacht. In mijn hoofd veel voorbeelden maar ik denk dan aan de moeder van mijn wildje en Zwartwitje. Ze liep al jaren buiten op mijn werk kittens te verspreiden in weer en wind, in de sneeuw. Nergens een goede afscherming voor haar. Als kitten zal ze ooit van een mens geweest zijn en daarna verwilderd. Toen ik daar kwam werken hoorde ik, was het nooit gelukt haar te vangen met vangkooi. Ik heb haar en andere zwervers gevoed ( hier veel ruzie over gehad). Uiteindelijk met de juiste mensen is zij samen met een grijsje gevangen en wonen ze in een opvang voor verwilderde katten. Af en toe informeer ik hoe het met haar gaat. Ze proberen het wel maar zullen haar nooit dicht kunnen benaderen.
Het meest opmerkelijke is dat ze nooit meer naar buiten is gegaan!!

Op mijn werk zijn geen zwervers meer zodra zich weer een katje meldt bellen ze mij. Ze zien daar nu het voordeel van een kattenmens omdat de GGD klaagde over de katten. Er zijn nog veel meer katten gevangen van die groep. Ze zijn naar de reso afdeling van het dierenasiel gegaan en geplaatst.
Ow dat herken ik wel. De rode dame is een schat maar kan soms onverwachts fel zijn. Onze zwarte kanjer kun je niet boos krijgen.
Deur dicht waar ze in willen? De rode dame gaat krabbelen, mauwen enz. De zwarte kijkt ernaar en loopt naar een andere ruimte waar hij wel in kan.
De rode ligt te slapen op de krabpaal en de zwarte wil erbij (meer dan genoeg ruimte) die krijgt regelmatig een mep. Zijn reactie daarop is wisselend, of hij denkt na een paar meppen: bekijk het maar en zoekt ander plekje op. Maar soms denkt hij: je bekijkt het maar ruimte genoeg ik blijf rustig liggen. De rode dame mept nog een paar keer wanhopig en bij blijvend teleurstellend resultaat vertrekt ze zelf maar. :-D

Ik zeg vaak tegen mijn man: met deze 2 katten heb je geen tv meer nodig altijd live wat te zien.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ook voor mij herkenbaar, ben ook alleen en ontvang ook niet veel bezoek. Ik hou erg van alleen zijn :)

Tricolore is eigenlijk de enige die binnen durft te komen als ik bezoek heb. Ze is als kitten hier komen wonen toen ik nog samen was met mijn ex-man. Ze is wel op haar hoede en bezoek kan haar niet aaien maar door het luikje naar binnen komen en daarna de trap oprennen om van een veilige afstand het bezoek gade te slaan durft ze wel :biggrin: Als het bezoek hier wat langer is dan vervagen haar grenzen en gaat ze meer haar eigen gang, wandelt door de woonkamer en gaat in de vensterbank zitten. Waarschijnlijk haar teken dat het wel lang genoeg geduurd heeft allemaal :hihi:

De rooie is zoals ik hier eerder verteld heb door mij 5 jaar geleden op 6-jarige leeftijd geadopteerd uit het asiel en komt uit een huis van een kattenvrouwtje. Meteen al dikke maatjes dus met mijn katten, bezoek vindt hij niet perse leuk ;-D Ook hij kijkt het liefst vanaf een afstand toe.
Maar vaak weet hij me ook echt te verbazen, zoals toen hij hier net was en voor de eerste keer naar buiten ging. De buren hadden een barbecue met hun grote gezin en wat vrienden en waren druk aan het praten. Rooie klimt via de boom naar de muur (erfafscheiding) want was reuze nieuwsgierig wat er nou allemaal gaande was daar aan de andere kant van de muur. Hij is er ook meer dan een half uur blijven zitten tot grote hilariteit van de kleinkinderen van de buren die dat blijkbaar ook geweldig vonden.
Hij laat zich niet aaien door bezoek, dat gaat een stap te ver.

De Mup is hier als kitten komen wonen toen ik al alleen was en is echt doodsbang voor iedereen die niet ik ben :P Als er hier een auto op het pad komt aanrijden, wat vaak niet eens bezoek voor mij is maar voor de buren dan rent hij al als een kanonskogel door het kattenluikje en dan zie ik hem uren niet. Hij komt pas terug als alles weer rustig genoeg is. Vandaar dat het ook een hel moet zijn geweest met dat maandenlange bouwgedoe hier, al dat lawaai, al die vreemde mensen.
Wat wel heel grappig was is dat toen ik hem op ging halen bij de dierenarts ze helemaal idolaat van hem waren, hij was zó leuk en lief en liet alles toe. Ging dat over mijn Mup?!? :nut: Blijkbaar wist hij dat ze hem beter maakten, een andere verklaring heb ik er niet voor.

Het is wel eens gebeurd dat iemand vroeg om bij me langs te komen en de katten te zien en knuffelen omdat ik altijd zo enthousiast over ze vertel. Om een desillusie te voorkomen zei ik dan altijd al dat ze niet zoveel hebben met andere mensen maar dan wilden ze toch komen. Met als uitkomst: geen kat gezien :rofl:
Kortom, de katten hier zijn zo ontzettend lief en leuk bij mij en soms vind ik het oprecht jammer dat anderen daar niets van meekrijgen. Als ik bij mijn broer ben ploffen de katten meteen op mijn schoot, echt een duidelijk verschil dus. Deze katten zijn in een druk huishouden opgegroeid in tegenstelling tot mijn katten.

Soms maak ik me wel eens zorgen, stel dat mij wat overkomt waardoor of ik er niet meer ben of niet meer voor ze kan zorgen. Dan moeten ze waarschijnlijk naar een asiel en zitten daar met grote zwarte ogen weggedrukt in een hoekje, doodsbang voor vreemden. Grote kans dat ze dan niet worden uitgezocht en dat terwijl bij iemand die ze vertrouwen het zulke enorme kroelkonten zijn. Daar kan ik soms echt wakker van liggen :(
Dierproeven.
miekemv schreef:
29-07-2019 11:21
De genen doen een hoop. En wat hun moeder ze geleerd heeft. Plek van opgroeien heeft in mijn beleving wat minder invloed dan verwacht. In mijn hoofd veel voorbeelden maar ik denk dan aan de moeder van mijn wildje en Zwartwitje. Ze liep al jaren buiten op mijn werk kittens te verspreiden in weer en wind, in de sneeuw. Nergens een goede afscherming voor haar. Als kitten zal ze ooit van een mens geweest zijn en daarna verwilderd. Toen ik daar kwam werken hoorde ik, was het nooit gelukt haar te vangen met vangkooi. Ik heb haar en andere zwervers gevoed ( hier veel ruzie over gehad). Uiteindelijk met de juiste mensen is zij samen met een grijsje gevangen en wonen ze in een opvang voor verwilderde katten. Af en toe informeer ik hoe het met haar gaat. Ze proberen het wel maar zullen haar nooit dicht kunnen benaderen.
Het meest opmerkelijke is dat ze nooit meer naar buiten is gegaan!!

Op mijn werk zijn geen zwervers meer zodra zich weer een katje meldt bellen ze mij. Ze zien daar nu het voordeel van een kattenmens omdat de GGD klaagde over de katten. Er zijn nog veel meer katten gevangen van die groep. Ze zijn naar de reso afdeling van het dierenasiel gegaan en geplaatst.

Super! :thumbsup:
Op de reso afdeling van mijn "mijn asiel" boeken ze ook erg goede resultaten. Ik vind dat zo mooi. :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven