Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Wij lunchen hier vaak met verse soep, ideaal om extra groentes erin te krijgen (hoewel ik op dat front niet mag klagen). Ik geef peuter soep in een beker, gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
@fiona: misschien met een rietje? Bij ikea hebben ze 100 van die lekkere dikke voor een euro.
Wij eten hier trouwens ook geen soep meer. Ooit gedaan, toen heeft man aan zoon uitgelegd dat je ook brood door de soep kon halen en toen heeft hij wekenlang zijn brood door alles willen halen, dus toen was ik er wel een beetje klaar mee.
Maar dat is ondertussen al ruim een jaar geleden, dus misschien dat ik me weer voor een nieuwe poging kan opladen.

Tip van dit topic trouwens: mik een beschuit (of 2) in de kom, daar wordt de soep dikker van, dus makkelijker te eten.
Mijn jongste stopte resoluut met middagslaapjes toen ze 2 werd.. Ze doet alleen 'n middagslaapje op 't kdv maar dan zitten wij er in de avond minstens een uur langer mee dan normaal..
Hier 2 Jr en 2mnd en ze vindt dat ze vooral niet hoeft te luisteren.. 😉 En ze komt nog steeds iedere nacht.. Gewoon echt iedere nacht. Ben zó blij dat ik niet zwanger ben of een baby heb.. We zijn namelijk al zo moe 😉
Ja zoon eet gewoon zelf soep, maar wel dikke soep. Dus pompoen of wortel soep gaat prima. Tegenwoordig vindt hij het wel makkelijk als we voeren. Zegt dan mama (of papa, maar meestal mama) helpen? Soms help ik (als z'n bordje bijna leeg is of als we haast hebben) anders moet hij zelf eten. Bijv paar happen, dan broodje, weer paar happen etc.
Rozetje kan los op de loopfiets! Paar maanden terug gekocht, toen was hij nog te groot en nu in 1 keer los! Bochten maken, achteruit steken om te keren. Ik ben zo trots!
Ze kwam alweer wat beter uit bed vanmiddag.
Straks nog even weer temperaturen.

Woordjes aan tafel:
Mama: papa, stoel, tafel, poes, hond, opa, oma, schommel
Peuter: papa, stoel, tafel, poes, hond, opa, oma, gommies
En dat 3x, ik lag in een deuk! 😂😂😂

Als ik man nodig heb dan roep ik hem bij zijn naam. Staat peuter vanmiddag bij de achterdeur, ik was in de schuur, mij te roepen: *MANSNAAM!!!*

Soep zie ik hier niet goed aflopen haha.

Wat knap van rozetje! :cheer: Hoe oud is ze nu?
anoniem_64c6c4c645fab wijzigde dit bericht op 29-07-2019 19:51
21.18% gewijzigd
Hier eet ze soep wel zelf.. Soms laten we haar met 'n broodje dopen.. Soms leg ik er al 'n boterham in..maar meestal gewoon zo van (baby)lepel. Gaat eigenlijk boven verwachting goed maar ze is dan ook érg dol op soep. En doet álles na wat haar grote zus ook doet dus dat zal mss ook helpen.

Groente tijdens de maaltijd wordt stelselmatig geweigerd.. Maar tomaatjes, komkommer, stukjes paprika en wortel gaan er vol enthousiasme in als ik sta te koken dus ik laat het maar tijdens de maaltijd. Ze krijgt al met al genoeg binnen.

Knap zeg, zelf op de loopfiets!
rosings schreef:
29-07-2019 18:21
Rozetje kan los op de loopfiets! Paar maanden terug gekocht, toen was hij nog te groot en nu in 1 keer los! Bochten maken, achteruit steken om te keren. Ik ben zo trots!
Eentje met twee wielen? Stoer hoor Rozetje!

Zoon gaat inmiddels zo hard op z'n 3 wiel wish bone bike Dat ik hem alleen rennend bij kan houden. Levensgevaarlijk. Twee wielen is 'nee eng'.

Hij heeft vandaag een hele leuke dag gehad met opa en oma. Om half 4 was hij weer thuis. Heeft de hele middag herhaalt: opa, oma eigen huis.
Eén keer toen ik hem kwam ophalen vd opvang vroeg hij naar opa (beide opa's zijn giga favoriet, ik wist niet dat al op zo jonge leeftijd als je ze relatief weinig ziet al kon bestaan, hij zei eerder opa dan mama). Dus ik zei nee opa is thuis. Zoon blij want opa is thuis! Hij dacht opa in zijn huis was. Wist hij veel dat opa een eigen huis heeft. Mega meltdown natuurlijk, want waar was opa nou. Compleet betraand vroeg hij of opa dan misschien boven was of in de schuur. Arm joch. Hij was nog maar 18 maanden toen.
Dus dat heb ik heel vaak uitgelegd dat opa en oma hun eigen huis hebben en nu begrijpt hij het. Althans dat denk ik, als ik zeg opa is er niet, die is in zijn eigen huis, hebben we iig geen meltdown meer. En om zichzelf dus te kalmeren riep hij de hele middag opa en oma eigen huis nee mij huis. Op repeat.
Op 2 wielen inderdaad, ze is nu 2 jaar en 1 week :)

Soep uit een beker is een puik idee trouwens, wel gepureerde soep dan denk ik?

Ik weet niet wanneer maar ze weet dat oma een eigen huis heeft, en als ze dat ziet roept ze ook oma
Hij wist ook wel dat ze hun eigen huis hebben. Of althans hij weet dat ze niet bij ons wonen. Maar toen ik dus zei opa is thuis, dacht hij zijn huis :facepalm:

Stoer van Rozetje op 2 wielen!
Super stoer van rozetje! Peuter vind het maar niks dat wij haar wishbone tot een tweewieler hebben verbouwd een tijdje terug. Al helemaal nu ze een driewieler met trappers heeft staat die te verstoffen...

Soep uit een beker gaat hier ook goed, wel gepureerd dan idd.
Hier dus gewoon met een lepel. Gaat eigenlijk wel gewoon goed? Hij knoeit wel maar doe hem zo'n schort om van ikea.

Kunnen jullie kinderen al dingen als vormenstoof blokjes in goede gat of een inleg puzzel? Of zoiets als domino of memory? Zoon lijkt het allemaal maar zeer matig interessant te vinden.
Vormenstoof al heel lang maar ze vind het niet super interessant, ze benoemt de vormen en kleuren nu ook. Domino hebben we nooit geprobeerd. Memory vind ze het al tijden leuk om paren te maken maar het op de kop leggen en om de beurt twee omdraaien is nog te lastig.
Teckeltje88 schreef:
29-07-2019 22:48
Hier dus gewoon met een lepel. Gaat eigenlijk wel gewoon goed? Hij knoeit wel maar doe hem zo'n schort om van ikea.

Kunnen jullie kinderen al dingen als vormenstoof blokjes in goede gat of een inleg puzzel? Of zoiets als domino of memory? Zoon lijkt het allemaal maar zeer matig interessant te vinden.
Zoon pas sinds hij 2,5 is, daarvoor boeide het hem niet. Puzzels kan hij nu ook, áls het onderwerp wat erop staat hem interesseert.
Dochter maakt sommige van die knoppenpuzzels nu al wel, maar we zullen maar zeggen dat die een goed voorbeeld heeft...

De puzzel die hem hier uiteindelijk aan het puzzelen heeft gekregen was een puzzel met geluid van Melissa&Doug.o

Domino en memorie spelen we open, het concept om-en-om is al lastig genoeg voor zoon...
Voor puzzels hreft dochter weinig geduld, als het niet direct lukt wordt ze geïrriteerd en is ze er weer klaar mee. Mevrouw ongeduld :bonk:
Wat leuk rosings! Dochter heeft er hier een maar vindt t eng.

Vormenstoof kan dochter hier al een hele tijd maar ze vindt er niks aan. Inlegpuzzels vindt ze wel leuk en kan ze goed. Ze heeft echt een fotografisch geheugen onthoud waar iets hoort. We zijn nu ook bezig met gewone stukjes. Een stuk of 9 lukt al best goed als ze zin heeft.

Domino of memory vindt ze maar zozo en ze noemt alles groen zo ongeveer.
Envelop schreef:
29-07-2019 22:56
Vormenstoof al heel lang maar ze vind het niet super interessant, ze benoemt de vormen en kleuren nu ook. Domino hebben we nooit geprobeerd. Memory vind ze het al tijden leuk om paren te maken maar het op de kop leggen en om de beurt twee omdraaien is nog te lastig.
Zoon kan die vormenstoof alleen als ik het juiste gaatje aanwijs. En dan nog als het niet 1,2,3 lukt is ie gefrustreerd en haakt af.
Ik ga eens kijken of het paren maken met memory. Deed het meteen ondersteboven maar das idd wellicht te ingewikkeld :facepalm:
Maartje2016 schreef:
29-07-2019 22:58
Zoon pas sinds hij 2,5 is, daarvoor boeide het hem niet. Puzzels kan hij nu ook, áls het onderwerp wat erop staat hem interesseert.
Dochter maakt sommige van die knoppenpuzzels nu al wel, maar we zullen maar zeggen dat die een goed voorbeeld heeft...

De puzzel die hem hier uiteindelijk aan het puzzelen heeft gekregen was een puzzel met geluid van Melissa&Doug.o

Domino en memorie spelen we open, het concept om-en-om is al lastig genoeg voor zoon...
Hij kan wel idd een noppen puzzel met 4 stukjes. Maar die is zo makkelijk zou me zorgen maken als hij dat onderhand niet eens kon. Voor grotere puzzels geen geduld. Overweeg zo'n vis puzzel met magneten te kopen. En een legpuzzel van rupsje nooitgenoeg omdat hij daar zo gek van is.

Domino begrijp hij echt een fluit van. Memory sort of. Maar heb geloof ik best een lastige omdat de plaatjes ook wel veel op elkaar lijken. Twee keer winnie the pooh met een blauwe achtergrond en op de een een pot Honing en de ander een ballon bijv. Voor zoon zijn die allemaal gelijk want beer en blauwe achtergrond. Maar dat was wel 2 maand geleden dus wie weet hoe dat nu gaat. Ga woensdag eens proberen
Memory kan idd enorm verschillen. Beginnen met een makkelijke en dan gewoon open leggen. Met bijvoorbeeld 3 setjes beginnen om uit te leggen.
Naniene schreef:
29-07-2019 23:18
Memory kan idd enorm verschillen. Beginnen met een makkelijke en dan gewoon open leggen. Met bijvoorbeeld 3 setjes beginnen om uit te leggen.
Wij pakken ook niet gelijk het hele memoryspel erbij. Zoeken inderdaad wat losse setjes op die niet te veel op elkaar lijken (andere kleur achtergrond, andere personages)
Memory op mijn telefoon gaat makkelijker dan echte memorie maar 8 setjes lukt wel. Voordeel van op telefoon is dat ze automatisch zelf terugdraaien na 2 openen. Domino snapt hij wel wat aan elkaar moet maar niet dat je dan verder moet leggen.
Interesse voor vormenstoof en noppenpuzzels is hier alweer voorbij. Bij 2 jaar afspraak bij cb krijgen ze zo'n vormenstoof voor hun neus.
Due-scimmie schreef:
30-07-2019 06:42
Memory op mijn telefoon gaat makkelijker dan echte memorie maar 8 setjes lukt wel. Voordeel van op telefoon is dat ze automatisch zelf terugdraaien na 2 openen. Domino snapt hij wel wat aan elkaar moet maar niet dat je dan verder moet leggen.
Interesse voor vormenstoof en noppenpuzzels is hier alweer voorbij. Bij 2 jaar afspraak bij cb krijgen ze zo'n vormenstoof voor hun neus.
Hebben wij hier niet gehad, dus zal wel per regio verschillen. Wel andere opdrachten, maar geen vormenstoof of iets wat daarop leek.
Vormenstoof al heel lang, puzzels gaan ook goed. Memory en domino nooit geprobeerd.

Nou, zoontje blijft nu dus helemaal niet meer in bed liggen. Stond vanochtend om 6 uur bij ons bed omdat we boekjes moesten voorlezen. Meerdere keren teruggelegd en gezegd dat hij alleen in zijn bed/kamer mag spelen totdat wij klaar met slapen zijn. Dikke drama en veel kabaal. Uiteindelijk heeft hij toch eventjes in bed gelezen en daarna met hem naar beneden gegaan. Dat wordt dus trainen de komende dagen. Of zo'n slaaptrainer kopen. Als hij ook al geen middagslaap meer doet is 6 uur wel heel vroeg om wakker te worden.
Teckeltje88 schreef:
29-07-2019 23:12
Zoon kan die vormenstoof alleen als ik het juiste gaatje aanwijs. En dan nog als het niet 1,2,3 lukt is ie gefrustreerd en haakt af.
Ik ga eens kijken of het paren maken met memory. Deed het meteen ondersteboven maar das idd wellicht te ingewikkeld :facepalm:
Daar heeft onze peuter zelfs vaak geen geduld voor
Puzzels kan rozetje heel goed! Als de bedoeling zou zijn om ze uit elkaar te halen, door elkaar te gooien en op de grond te mieteren...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven