Medepassagiers grijpen wél in

30-07-2019 12:58 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gisteren een foto in de krant van een 46 jarige man wiens gezicht flink was toegetakeld door twee 'jongens in de leeftijd tussen ongeveer 15 of 18 jaar', nadat de man in de trein een opmerking had gemaakt omdat een van de twee jongens telkens zijn schoen aan de bank af veegde. Na de opmerking werd meteen op de man ingeslagen. Afschuwelijk.

Wat ik dan wel echt mooi vond om te lezen was dat deze man hulp kreeg van medepassagiers, de hele coupé bemoeide zich ermee. Een passagier overmeesterde de aanvaller, en de conducteur sloot op verzoek de trein tot dat de politie arriveerde om de aanvaller te arresteren. De andere aanvaller ontsnapte helaas door een raampje.
Gelukkig dat een andere passagier het incident heeft gefilmd en dit bij de politie gemeld.
Het kan gevaarlijk zijn, maar ik denk dat andere mensen dat gedrag ook gewoon spuugzat zijn.

Helaas ontstond er kritiek nadat het slachtoffer op twitter zijn verhaal had gedaan en daarin de agressievelingen als ‘twee zwarte jongens’ omschreef. Hij werd beschuldigd van racisme maar, zo zegt hij " Ik noemde het puur in de hoop dat iemand foto’s of een filmpje van het incident zou delen. Als het witte jongens waren geweest dan had ik dat geschreven.’’

Op de voorpagina van NRC Handelsblad stond in november 2015 een citaat uit een interview met vier allochtone vrouwen: 'Witte mensen moeten eens luisteren.' .
En dan was er dat boek van Anousha met de titel 'Hallo witte mensen' om het over de 'witte privilege' van Nederlanders te hebben alsof ze iets ontzettend verkeerds hebben gedaan, terwijl de schrijfster hier gewoon alle kansen van de wereld kreeg, En dan die man op de kandidatenlijst van een politieke partij die punten wou scoren door te klagen over het oer-Hollands dorpje Jisp omdat het er volgens hem zou stinken naar 'witte suprematie' omdat er veel blanken zouden wonen.

Slaan we niet teveel door met dat geroep over racisme als we het niet over de ernst van mishandelingen hebben maar wel kwaad worden als het woord zwart word genoemd, terwijl de kleur wit met enige regelmaat negatief genoemd word.


Kopschop-incident in trein: medereiziger schiet slachtoffer te hulp https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019072 ... er-te-hulp
LOEP ME MAAR aub.
Gisselle schreef:
30-07-2019 19:34
Hoe kan iemand nou uit een treinraampje ontsnappen??

Dat was dus ook het eerste wat ik me afvroeg :biggrin:
Cateautje schreef:
30-07-2019 14:46
Wat is donker, kan je dan vragen. Ik ben bruin, maar niet donker. Zullen we het gewoon bij bruin laten dan? Dat heb je in talloze verschillende tinten, plus het is de meest realistische.
Dan nog de vraag: waarom mag je iemand wel bruin noemen, maar niet wit?
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
30-07-2019 21:55
Dan nog de vraag: waarom mag je iemand wel bruin noemen, maar niet wit?
Alles mag hoor. Het is alleen zo dat mensen niet wit zijn, dus waarom zou je ze wit willen noemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het prima om wit genoemd te worden. Het is maar een woord. En blank is geen kleur en doorzichtig, dus dat klopt niet. Als je erover nadenkt is zwart en blank dan ook geen goede tegenstelling. Donker en licht zou beter zijn, dat zeg ik zelf altijd. Maar nogmaals, het interesseert mij weinig of iemand mij blank, wit of roze noemt. Het zijn maar woorden om hetzelfde aan te duiden. En eigenlijk kloppen ze allemaal niet, want ik ben geen van die drie. Ik hoop althans niet wit te zijn want ga altijd in de zon liggen voor een kleurtje ;-) . Ik vind een donkere huidskleur dan ook mooier dan een lichte.

Mbt de treinincident: ik zou sowieso iets gedaan hebben. Toekijken hoe iemand wordt neergeslagen kan ik niet. Desnoods de hele boek bij elkaar schreeuwen of hulp halen, 112 bellen of whatever. Ik kan niet tegen onrecht.
appelientjex wijzigde dit bericht op 30-07-2019 22:25
4.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
de grootste racisten zijn de linkse blanken en de allochtonen zelf, we mogen zelf geen vooroordelen hebben maar telkens zijn het zij die de vooroordelen bevestigen,... en dan mogen we nog niks zeggen,
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
30-07-2019 22:22
Alles mag hoor. Het is alleen zo dat mensen niet wit zijn, dus waarom zou je ze wit willen noemen?
Maar blank zijn ze toch ook niet? Blank=doorzichtig.
Het is denk ik vooral dat we het gewend zijn om blank genoemd te worden, zo hebben we het geleerd. Ineens “mag” dat niet meer omdat het kwetsend zou zijn voor donkere mensen (waarom weet ik ook niet). Denk dat mensen er daarom moeite mee hebben.
Lotus90 schreef:
30-07-2019 21:55
Dan nog de vraag: waarom mag je iemand wel bruin noemen, maar niet wit?
Zoals je kunt zien zijn bruine mensen dus echt echt echt bruin en niet zwart.

Witte mensen bestaan niet, zelfs albino's hebben nog huidskleur, het is niet veel, maar toch en zolang er geen betere optie is dan stel ik voor, het is niet verplicht, om het op blank te houden.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
30-07-2019 22:34
Zoals je kunt zien zijn bruine mensen dus echt echt echt bruin en niet zwart.

Witte mensen bestaan niet, zelfs albino's hebben nog huidskleur, het is niet veel, maar toch en zolang er geen betere optie is dan stel ik voor, het is niet verplicht, om het op blank te houden.
Blank is kleurloos en dat klopt dus net zo min niet. Als je wit niet vind kloppen, omdat blanken een kleur hebben, dan is het dus roze.
Mij persoonlijk maakt het nogmaals niet uit, ik vind blank ook prima omdat ik dat gewend ben. Maar het klopt natuurlijk niet.
appelientjex schreef:
30-07-2019 22:39
Blank is kleurloos en dat klopt dus net zo min niet. Als je wit niet vind kloppen, omdat blanken een kleur hebben, dan is het dus roze.
Mij persoonlijk maakt het nogmaals niet uit, ik vind blank ook prima omdat ik dat gewend ben. Maar het klopt natuurlijk niet.
Blanco is kleurloos. en nee, je bent niet roze, dat zijn varkens.
Alle reacties Link kopieren
jujuken schreef:
30-07-2019 22:25
de grootste racisten zijn de linkse blanken en de allochtonen zelf, we mogen zelf geen vooroordelen hebben maar telkens zijn het zij die de vooroordelen bevestigen,... en dan mogen we nog niks zeggen,
Dan nog heeft dat niks met huidskleur te maken. Dat is gewoon een uiterlijk kenmerk, net als dik of dun.
Zou problemen eerder aan cultuur of aan opleidingsniveau wijten.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
30-07-2019 22:42
Blanco is kleurloos. en nee, je bent niet roze, dat zijn varkens.
We zijn niet kleurloos, dus blank klopt niet.
Varkens zijn ook roze inderdaad. Maar er zijn verschillende tinten roze toch? Net zoals er duizend verschillende tinten bruin bestaan. En bijv Marokkanen/turken nou niet bepaald “bruin” zijn. Maar toch zo genoemd worden. Schilders gebruiken ook roze en niet wit om blanke mensen te schilderen.
Het lijkt wel alsof je roze een belediging vindt? Niks mis met roze.
Alle reacties Link kopieren
Of ik in zou grijpen.. dat is een gewetensvraag voor mij. Mijn hart zegt ja, maar mijn hoofd zegt nee. Niet omdat ik vind dat mensen hun eigen zaken maar moeten oplossen maar omdat ik een enorme angst heb voor geweld. Mijn hele systeem zegt dan vluchten en ik kan op zo’n moment niets meer. Ik blokkeer gewoon. Ik zou wel zo snel mogelijk hulp halen, hoe dan ook.

En voor wat de oproer om de woordkeuze betreft. Het verbaast me helaas niet meer. Soms zou ik graag willen dat we nog blijven kijken zoals mijn ooit 4 jarige dochter de wereld zag. Ik woon in een dorp waar pas de laatste jaren een grotere groep diversiteiten is komen wonen. Toen ze in de kleuterklas zat kwam er halverwege het jaar een jongetje in de klas bij. Een gezin dat asiel had gekregen en het jongetje werd (hoe zielig ook eigenlijk) in de klas met leeftijdgenootjes gezet. De kinderen kenden het fenomeen statushouders natuurlijk niet en dus vertelde ze dat er een nieuw jongetje in de klas kwam. Ze vond het maar raar want hij kon geen Nederlands praten (vandaar mijn zielig, t kind zit in een vreemde omgeving en kan niemand verstaan of zichzelf verstaanbaar maken). Toen ik vroeg waar hij vandaan kwam zei ze: nou gewoon bij zijn papa en mama denk ik. Ik was benieuwd uit welk land hij kwam en vroeg haar hoe hij er dan uitzag. Daarop ging ze hem beschrijven. Alles werd verteld: het is een jongetje, hij heeft zwart haar, bruine ogen. Is net zo groot als ander jongetje. Ze was even stil en dacht na.. ik dacht nou, nu komt het.. maar ze zei toen: en hij heeft bolle wangetjes!

Zijn huidskleur zag ze niet.. of tenminste, ze zal het vast gezien hebben, maar het was geen onderwerp van gesprek voor haar..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
appelientjex schreef:
30-07-2019 22:46
We zijn niet kleurloos, dus blank klopt niet.
Varkens zijn ook roze inderdaad. Maar er zijn verschillende tinten roze toch? Net zoals er duizend verschillende tinten bruin bestaan. En bijv Marokkanen/turken nou niet bepaald “bruin” zijn. Maar toch zo genoemd worden. Schilders gebruiken ook roze en niet wit om blanke mensen te schilderen.
Het lijkt wel alsof je roze een belediging vindt? Niks mis met roze.
Waarom denk je dat ik roze als belediging zie?

ik schreef blanco is kleurloos, oningevuld, blank niet.
Biol, je dochter is een wijze kleine vrouw. :D
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
30-07-2019 23:10
Biol, je dochter is een wijze kleine vrouw. :D
:flirting: ik hoop dat ze voor de rest van d’r leven zo heerlijk opgeruimd blijft. Ze is inmiddels al wat ouder (nog steeds een klein meisje hoor) maar nog steeds ziet ze geen onderscheid. Niet in huidskleur, niet in arm of rijk.. het enige dat ze altijd zegt is dat sommige kinderen heel lang zijn.. maar dat is meer frustratie denk ik omdat ze zelf niet zo lang is (nog)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Het-groepje schreef:
30-07-2019 13:51
Als iemand net zo is toegetakeld mag hij de daders noemen zoals hij of zij wil.
Ja, het slachtoffer omschrijft slechts hoe de daders eruit zagen. Wat zou beter ontvangen zijn dan? ‘Jongens met een donkere huidskleur’? Niet iedereen met een donkere huidkleur is tegenwoordig Surinamer of Antilliaans, inmiddels wonen hier zoveel verschikkende nationaliteiten.

Persoonlijk wordt ik liever blank genoemd dan wit. Ik weet niet precies waarom.
Alle reacties Link kopieren
wat als ze bij de politie een robotfoto tekenen dan noteren ze toch ook de huidskleur??? kleur van iemand kan ook helpen van de dader te pakken ze of is dat dan ook racistisch
biol schreef:
30-07-2019 22:47


Zijn huidskleur zag ze niet.. of tenminste, ze zal het vast gezien hebben, maar het was geen onderwerp van gesprek voor haar..
Misschien was hij ook helemaal niet getint, maar gewoon blank? Niet alle asielzoekers zijn bruin.
.
anoniem_64c635cf8decf wijzigde dit bericht op 31-07-2019 07:57
99.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
30-07-2019 22:48
Waarom denk je dat ik roze als belediging zie?

ik schreef blanco is kleurloos, oningevuld, blank niet.
Omdat je gelijk refereert aan varkens die roze zijn.
Blank is gewoon geen kleur. Als ik beits koop voor mijn tuinmeubelen kies ik voor blank (dus niet blanco), omdat dat kleurloos is.
En een varken is negatief. Flamingo?
Ik ging er in eerste instantie overigens ook vanuit dat het om blanke jongens ging die de man aanvielen.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
30-07-2019 23:14
:flirting: ik hoop dat ze voor de rest van d’r leven zo heerlijk opgeruimd blijft. Ze is inmiddels al wat ouder (nog steeds een klein meisje hoor) maar nog steeds ziet ze geen onderscheid. Niet in huidskleur, niet in arm of rijk.. het enige dat ze altijd zegt is dat sommige kinderen heel lang zijn.. maar dat is meer frustratie denk ik omdat ze zelf niet zo lang is (nog)
Mijn kind zegt wel gewoon: die zwarte man. (Al toen hij 3 was. Toen hij dat voor het eerst zei snapte ik niet wie hij bedoelde, immers hij had het toen over een Thaise man die ik persoonlijk niet met de kleur zwart associeerde). Maar hij kan net zo goed zeggen: die dikke man. Of: die man zonder arm. Huidskleur is gewoon een uiterlijk kenmerk, niets meer of niets minder. Niet goed en niet slecht. Dus heeft niks met onderscheid maken te maken.
Wat wel grappig is: als we het bijv hebben over een Pakistaanse jongen in zijn klas kan hij heel beledigd zeggen: hij is helemaal niet Pakistaans! Hij praat toch gewoon Nederlands!
appelientjex wijzigde dit bericht op 31-07-2019 00:08
4.37% gewijzigd
appelientjex schreef:
30-07-2019 23:31
Omdat je gelijk refereert aan varkens die roze zijn.
Blank is gewoon geen kleur. Als ik beits koop voor mijn tuinmeubelen kies ik voor blank (dus niet blanco), omdat dat kleurloos is.
Daarmee impliceer je dat ik iets tegen varkens zou hebben terwijl jij degene bent die dat heeft.
biol schreef:
30-07-2019 23:14
:flirting: ik hoop dat ze voor de rest van d’r leven zo heerlijk opgeruimd blijft. Ze is inmiddels al wat ouder (nog steeds een klein meisje hoor) maar nog steeds ziet ze geen onderscheid. Niet in huidskleur, niet in arm of rijk.. het enige dat ze altijd zegt is dat sommige kinderen heel lang zijn.. maar dat is meer frustratie denk ik omdat ze zelf niet zo lang is (nog)
Wees er maar zo lang mogelijk zuinig op, die zuiverheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven