Autisme wie ook? Deel 4

01-08-2018 08:14 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
lola712 schreef:
31-07-2019 13:49
Hebben jullie bepaalde obsessies? Ik merk dat ik vaak dingen die in mijn hoofd voorbij komen vroeg of laat toch moet doen of hebben. Vroeger had ik dat met dingen die je kon verzamelen of van die tijdschriften waar je dingen kon sparen zoals edelstenen of dingen kon bouwen. Jaren aan kwijt en veel geld en uiteindelijk weinig mee gedaan...
Ik heb heel weinig persoonlijke bezittingen nu, in mijn mijn slaapkamer staat een bed een nachttafeltje met een laptop en tafellampje op, verder niets iv met huisstofmijt wil ik geen rommel waar stof in kruipt. Als kind had ik wel een aantal autos op schaal maar door die huisstofmijt ligt dat al jaren op zolder, en eigenlijk kan het mij gestolen worden.

Verder heb ik nog een kamer met tv, met SDD om tv op te nemen en ook ps4, maar ook mijn vader gebruikt die tv dus echt persoonlijk is dit ook niet. Verder liggen mijn kleren samen in de kast in de slaapkamer waar mijn zus vroeger sliep, maar heb heel weinig kleren maar 2 broeken bv. Ik kan zowaar 1 valies vullen en ik heb alles buiten dan die tv. Natuurlijk is hier ook nog huisgerei van mijn ouders dat ik ook mee mag gebruiken. Maar ook zij houden niet van rommel al dat stof dat daar op valt echt verschrikkelijk.

Als ik dan toch een obsessie heb is het tv kijken, ik kijk heel veel discovery channel. Autos, Alaska filmpjes dat is misschien wel een obsessie van mij, ik heb het voor afgelegen boshuisjes heeft altijd mijn interesse gehad.
Mijn huisdier, de Sims zijn wel obsessies. En kleding, ik heb kasten vol
Sugar and spice, and everything nice.
Op het moment is mijn aanstaande kat mijn obsessie, en spulletjes halen en dingen lezen over haar. Ik ben ook geobsedeerd door een YouTube kanaal waar ik ondertussen ook een boek van heb(van die mensen zeg maar).
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
lola712 schreef:
31-07-2019 13:49
Hebben jullie bepaalde obsessies? Ik merk dat ik vaak dingen die in mijn hoofd voorbij komen vroeg of laat toch moet doen of hebben. Vroeger had ik dat met dingen die je kon verzamelen of van die tijdschriften waar je dingen kon sparen zoals edelstenen of dingen kon bouwen. Jaren aan kwijt en veel geld en uiteindelijk weinig mee gedaan...
Obsessies uiten zich bij mij meer in vaak dezelfde films kijken of muziek luisteren. Steeds hetzelfde stukje willen zien/horen. Op Marktplaats beestjes kijken. Of in mijn hoofd steeds bepaalde herinneringen afspelen.
Obsessie weet ik niet, maar de ruimte intrigeert me echt. Zwaartekracht, tijd, hoe groot het heelal is en hoeveel miljarden sterrenstelsels met sterren en planeten met potentieel intelligent leven er zijn. En hoe alles ooit begon en gaat eindigen.

Dit soort dingen:
https://www.youtube.com/watch?v=uD4izuDMUQA

Ik volg NASA missies en de SpaceX lanceringen en een stuk of 20 YouTube kanalen die over dit onderwerp gaan.

Als er toevallig wat over de ruimte op tv komt gooi ik alles aan de kant om te kijken. :P
Wojak, heb je Netflix? Daar staat een super interessante docu over zwarte gaten op.

Ik heb ook wel 'obsessies'. Meer een soort verzamelwoede of preoccupatie. Nu al weer een tijdje mijn sport (en dan voornamelijk sportkleding). Maar ook bij vlagen ideeen voor ons te verbouwen huis.
Daarvoor was het vooral draagdoeken etc. Tijdje Paleo-eten...
Mijn 'rode draad' is wel echt boeken (lezen), computerspelletjes, muziek en rommelwinkels/winkelen in het algemeen. Dat zijn interesses die al jarenlang mee gaan (zo lang ik me kan herinneren).
Het heelal boeit mij ook, al jaren. Een obsessie is het niet meer, wel geweest een jaar of 14 geleden.
Nu is sinds mijn diagnose psygologie een obsessie, alles willen weten over allerhande therapieen, theorieen, invloed van kindertijd op volwassen leeftijd...

Verder wisselen dezelfde obsessies zich af, dan ben ik weer continue bezig met de pelgrimstocht naar Santiago, dan weer de Franse taal...

Hebben jullie ook obsessies voor bepaalde personen? Vroeger had ik naast het redelijk normale, een superfan zijn van een bepaalde voetballer en daar ook alles van willen weten, tot adres, telefoonnummer, waar zijn kinderen op school zaten... Ik deed er niks mee, ging niet bellen ( durfde ik toch niet..) of voor de deur hangen, gewoon het weten. Ook van bepaalde mensen waar ik wat voor voelde, kwam ik overal achter.

Ik heb een enorme klik met iemand van de hulpverlening rondom mijn zoon, echt een gaaf mens. Ook van haar weet ik vrijwel alles...en nee niet via persoonlijke gesprekken, maar Google weet alles en verbanden heb ik snel gelegd. Ik zie er enorm tegenop om binnenkort af te gaan sluiten bij haar, en het zal iets zijn van willen weten waar ik haar in een normale situatie tegen kan komen....
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
caretta_01 schreef:
01-08-2019 00:00
Het heelal boeit mij ook, al jaren. Een obsessie is het niet meer, wel geweest een jaar of 14 geleden.
Nu is sinds mijn diagnose psygologie een obsessie, alles willen weten over allerhande therapieen, theorieen, invloed van kindertijd op volwassen leeftijd...

Verder wisselen dezelfde obsessies zich af, dan ben ik weer continue bezig met de pelgrimstocht naar Santiago, dan weer de Franse taal...

Hebben jullie ook obsessies voor bepaalde personen? Vroeger had ik naast het redelijk normale, een superfan zijn van een bepaalde voetballer en daar ook alles van willen weten, tot adres, telefoonnummer, waar zijn kinderen op school zaten... Ik deed er niks mee, ging niet bellen ( durfde ik toch niet..) of voor de deur hangen, gewoon het weten. Ook van bepaalde mensen waar ik wat voor voelde, kwam ik overal achter.

Ik heb een enorme klik met iemand van de hulpverlening rondom mijn zoon, echt een gaaf mens. Ook van haar weet ik vrijwel alles...en nee niet via persoonlijke gesprekken, maar Google weet alles en verbanden heb ik snel gelegd. Ik zie er enorm tegenop om binnenkort af te gaan sluiten bij haar, en het zal iets zijn van willen weten waar ik haar in een normale situatie tegen kan komen....
Oh ja herkenbaar. Tegenwoordig met social media is het helemaal makkelijk. Als er nieuwe buren komen wonen weet ik vaak al waar ze vandaan komen, relatie, werk, interesses, etc. nog voordat ik ze ooit gesproken heb of misschien wel nooit ga spreken. Je kan ze letterlijk en figuurlijk volgen, best creepy. Niet dat ik er verder veel mee doe hoor. Sommige personen heb ik nog nooit gesproken maar weet wel wat ze al die jaren gedaan hebben...

Ik kan verder ook moeilijk de rem op mijn obsessies zetten. Koop vaak veel en pas later als ik het niet gebruik of niet handig of lekker is blijf je met een zooi ongebruikte spullen zitten. Ook ervaringen waar ik naar uit kijk kunnen vaak tegenvallen.
Haha, ik dacht geen obsessies te hebben, tot ik de post van Caretta las. Ik vind veel dingen leuk (sort of) en lees alles wat los en vast zit, wat dan ook. Maar ergens wild enthousiast van worden ken ik niet.

Wel heb ik al zo lang ik me kan herinneren behoefte om alles te weten. Inderdaad, niet om iets mee te doen, maar gewoon om het weten. Ik snuffelde vroeger al op de kamer van mijn zus, alles openen, overal in kijken. Stiekem, zonder er iets mee te doen. Heb ook dagboeken gelezen van mijn vader en zus. En (schaam, schaam) tegenwoordig snuffel ik stiekem in de kamer van mijn directeur, functioneringsverslagen van collega's lezen, hun ideeën lezen. Ik heb de mailbox van mijn voorganger overgenomen en heb daar uren in zitten lezen.

Mijn motto: ik ben niet nieuwsgierig, ik weet gewoon graag alles 😜
Ik heb de diagnose in de zomer van 2017 gekregen. Redelijk laat dus, waar ik echt van baal. Als ik het had geweten sinds kinds af aan, dan had ik meer handvaten gehad en had ik nu minder moeite ermee gehad.

Wat ik ook raar vind, is dat sinds een paar jaar de vormen van autisme nu gewoon ASS wordt genoemd. Terwijl ik gewoon nieuwsgierig ben welke vorm ik heb. Klassiek, PDD-NOS of Asperger. Maar dat konden ze mij niet vertellen bij de GGZ.

Weet iemand hier een site waar ik het zelf kan opsporen?

Dank!
KoffieDoosje schreef:
01-08-2019 14:44
Ik heb de diagnose in de zomer van 2017 gekregen. Redelijk laat dus, waar ik echt van baal. Als ik het had geweten sinds kinds af aan, dan had ik meer handvaten gehad en had ik nu minder moeite ermee gehad.

Wat ik ook raar vind, is dat sinds een paar jaar de vormen van autisme nu gewoon ASS wordt genoemd. Terwijl ik gewoon nieuwsgierig ben welke vorm ik heb. Klassiek, PDD-NOS of Asperger. Maar dat konden ze mij niet vertellen bij de GGZ.

Dank!
Maakt het iets uit? Is de een beter dan de ander?
Het is niet voor niks dat ze alles "op een grote hoop" gegooid hebben...

Want wat voor beeld heeft men van mij als ze weten dat mijn uitslag "klassiek autisme" was?
KoffieDoosje schreef:

Dank!

Zo als ik gesnapt heb betekende asperger slim zijn en via denken autisme camoufleren , PDD-NOS dat je te weinig trekken hebt om het asperger te noemen, en autisme zelf dat je het niet kan verstoppen en minder slim bent.
https://www.mentaalbeter.nl/Pages/nl-NL ... ek-autisme
Biebeltje schreef:
01-08-2019 15:05
Maakt het iets uit? Is de een beter dan de ander?
Het is niet voor niks dat ze alles "op een grote hoop" gegooid hebben...

Want wat voor beeld heeft men van mij als ze weten dat mijn uitslag "klassiek autisme" was?
Ik was ook klassiek maar vind 1 groep ook leuker, maar uiteindelijk blijft het wel hetzelfde welke naam ze er ook aan geven.
Het maakt toch helemaal niet uit welk "type" je zou hebben gehad voordat het ASS werd? Ik vind het juist wel fijn, maakt het iets overzichtelijker.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
pplakke schreef:
01-08-2019 15:21
Zo als ik gesnapt heb betekende asperger slim zijn en via denken autisme camoufleren , PDD-NOS dat je te weinig trekken hebt om het asperger te noemen, en autisme zelf dat je het niet kan verstoppen en minder slim bent.
https://www.mentaalbeter.nl/Pages/nl-NL ... ek-autisme
Daar zit dus juist het probleem in met die onderverdeling...
Want ik voldoe dan echt niet aan het beeld wat geschetst wordt bij klassiek autisme. En toch is dat wat er bij het Leo Kannerhuis werd geconcludeerd.
Dit is een duidelijk boek over normaal tot hoogbegaafde mensen met autisme: http://duidelijkautistisch.nl/

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben, je kunt het hele boek gratis downloaden.

Zelf denk ik dat ik ook autisme heb.
Waar ik onder andere tegenaan loop is dat ik altijd twijfel of een contact wel goed is gegaan.
Heb ik de situatie goed geïnterpreteerd en het juiste gezegd, of niet?
Verlies ik het overzicht?
Moeite met relativeren, piekeren en een laag zelfbeeld en faalangst.
Toch ben ik vaak ook moedig en ik doe mijn best.

Sorry voor het inbreken in dit topic, maar dat boek was voor mij echt een eye-opener.
Heel overzichtelijk en duidelijk geschreven en ook erg fijn dat het gratis is.
Biebeltje schreef:
01-08-2019 15:38
Want ik voldoe dan echt niet aan het beeld wat geschetst wordt bij klassiek autisme. En toch is dat wat er bij het Leo Kannerhuis werd geconcludeerd.
Yep, inderdaad. Als je jezelf helemaal ophangt aan zo'n 'type' dan gaat het ook niet goed natuurlijk.
Biebeltje schreef:
01-08-2019 15:38
Ik snap ook niet goed dat alles nu over één kam wordt geschoren, want ik herken me ook totaal niet in klassiek autisme en veel meer in de kenmerken van asperger. Ik zie ook op dit topic best een groot verschil in 'types autisten',
.
Ik heb me nooit heel erg verdiept in de verschillende types, aangezien ik in 2017 mijn diagnose kreeg en het toen al ASS was. Ik raak ook nogal in de war van alle mogelijke verschillen dus ben blij dat het nu wat eenvoudiger is.

Maar kan snappen dat het vreemd is dat het van veel types naar 1 type gaat.

Ik heb volgende week een intake bij groepstherapie/psycho educatie voor autisme. Dit is in een groep, met redelijk jonge mensen (18/30 geloof ik) die allemaal op latere leeftijd hun diagnose pas hebben gekregen. Ik ben erg benieuwd maar ook wel gespannen.
caretta_01 schreef:
01-08-2019 00:00

Dat herken ik ergens wel.
Het heelal boeit mij ook.
Was er in het verleden ook erg veel mee bezig.
Pfff vandaag een dag van allemaal kleine klusjes en op het eind toch te lang doorgegaan omdat ik zeker wist dat het uiteindelijk ging lukken en nog ff af moest. is ook gelukt maar nu echt compleet bekaf en over mijn grenzen heengegaan. Dat heb ik vaker, best wel uitstelgedrag en eenmaal bezig kan ik juist niet stoppen.
femke09 schreef:
01-08-2019 07:44

Mijn motto: ik ben niet nieuwsgierig, ik weet gewoon graag alles 😜
Jemig ik zou maar goed oppassen daar mee hoor 😳
KoffieDoosje schreef:

Dank!
Dat onderscheid is losgelaten omdat het eigenlijk nergens op gebaseerd was.
Dus je kunt niet nagaan welke vorm je had, omdat het eigenlijk allemaal hetzelfde is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
impala schreef:
01-08-2019 20:56
Ik snap ook niet goed dat alles nu over één kam wordt geschoren, want ik herken me ook totaal niet in klassiek autisme en veel meer in de kenmerken van asperger. Ik zie ook op dit topic best een groot verschil in 'types autisten',
Maar als je naar de kenmerken in de DSM kijkt is dat allemaal hetzelfde: problemen met communicatie, stereotype gedragingen.
Dat onderscheid tussen klassiek en Asperger is er gewoon niet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
KoffieDoosje schreef:

Dank!
Ik heb mijn ass diagnose sinds september 2017 maar normaal had ik onder asperger gevallen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven