Woedeaanval vriend
vrijdag 2 augustus 2019 om 16:19
Hallo,
Mijn vriend kan soms enorm boos worden en alle controle verliezen, het komt voor mij dan onverwacht.
De laatste keer hadden we een gesprek waar ik niet positief reageerde op zijn idee.
Ik was geïrriteerd omdat we het al eens eerder hadden besproken en ik toen ook al had aangegeven dat ik dat niks vond. Mijn toon was defensief waardoor hij totaal flipte. Schreeuwen, met spullen gooien, woedend de deur uit en met piepende banden weggereden. Ik stond erbij en ik keek ernaar. Vervolgens kwam hij terug en schreeuwde nog wat en ging weer weg.
Ik heb toen gezegd dat als hij zo weggaat en wegblijft de relatie wat mij betreft voorbij is. Ik vind dit echt onvolwassen (tokkie)gedrag.
Uiteindelijk is hij teruggekomen en hebben we beide zeer geëmotioneerd gepraat. De welbekende rode knoppen vanuit de jeugd zijn ingedrukt en dat doet pijn.
Onze relatie is op alle vlakken superfijn, we zijn dolverliefd op elkaar en zien echt een toekomst samen.
Alleen deze uitbarstingen die af en toe voorkomen, trek ik slecht. Hij zegt dan dat hij mijn toon en negatieve houding soms niet trekt. (Dit is overigens maar zelden het geval).
Dat mag natuurlijk en daar ga ik ook zeker op letten, maar dan nog vind ik zijn reactie buiten proportie. Ik weet (en hij ook) dat zijn woedeuitbarsting weinig met mij te maken heeft, maar ik merk dat ik toch een beetje bang word om mezelf te kunnen zijn. Soms kan ik alles stom vinden of ben ik mopperig omdat ik ongesteld moet worden oid, maar het overgrote deel ben ik gewoon opgewekt en vrolijk.
Hoe ga ik hier mee om? Overdrijf ik dat ik het buiten proportie vind?
Mijn vriend kan soms enorm boos worden en alle controle verliezen, het komt voor mij dan onverwacht.
De laatste keer hadden we een gesprek waar ik niet positief reageerde op zijn idee.
Ik was geïrriteerd omdat we het al eens eerder hadden besproken en ik toen ook al had aangegeven dat ik dat niks vond. Mijn toon was defensief waardoor hij totaal flipte. Schreeuwen, met spullen gooien, woedend de deur uit en met piepende banden weggereden. Ik stond erbij en ik keek ernaar. Vervolgens kwam hij terug en schreeuwde nog wat en ging weer weg.
Ik heb toen gezegd dat als hij zo weggaat en wegblijft de relatie wat mij betreft voorbij is. Ik vind dit echt onvolwassen (tokkie)gedrag.
Uiteindelijk is hij teruggekomen en hebben we beide zeer geëmotioneerd gepraat. De welbekende rode knoppen vanuit de jeugd zijn ingedrukt en dat doet pijn.
Onze relatie is op alle vlakken superfijn, we zijn dolverliefd op elkaar en zien echt een toekomst samen.
Alleen deze uitbarstingen die af en toe voorkomen, trek ik slecht. Hij zegt dan dat hij mijn toon en negatieve houding soms niet trekt. (Dit is overigens maar zelden het geval).
Dat mag natuurlijk en daar ga ik ook zeker op letten, maar dan nog vind ik zijn reactie buiten proportie. Ik weet (en hij ook) dat zijn woedeuitbarsting weinig met mij te maken heeft, maar ik merk dat ik toch een beetje bang word om mezelf te kunnen zijn. Soms kan ik alles stom vinden of ben ik mopperig omdat ik ongesteld moet worden oid, maar het overgrote deel ben ik gewoon opgewekt en vrolijk.
Hoe ga ik hier mee om? Overdrijf ik dat ik het buiten proportie vind?
anoniem_8866 wijzigde dit bericht op 03-08-2019 09:55
0.28% gewijzigd
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:35
Klopt.
En als er vervolgens niks gebeurt en jij nog steeds op het mijnenveld van zijn buien leeft?
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:40
Ik ben het hier helemaal mee eens.
Alleen denk ik, dat als ik nogmaals ga zeggen dat hij imo therapie moet volgen, hij gaat zeggen dat ik de schuld bij hem neerleg.
En dat vindt hijzelf immers niet omdat mijn toon zijn reactie uitlokte.
Alleen denk ik, dat als ik nogmaals ga zeggen dat hij imo therapie moet volgen, hij gaat zeggen dat ik de schuld bij hem neerleg.
En dat vindt hijzelf immers niet omdat mijn toon zijn reactie uitlokte.
Dreamchild schreef: ↑02-08-2019 16:28Ik vind dat je niet overdrijft.
Als hij iets wat jij doet niet trekt, dan kan hij dat zeggen. Ga jij dan door, dan kan hij dat nogmaals herhalen en zeggen dat hij even wat anders gaat doen tot jij gekalmeerd bent, en dan een rondje gaan lopen, op zolder gaan knutselen of iets anders doen.
Om meteen, als jouw toon hem niet bevalt, over de rooie te gaan, spullen te vernielen en als een maniak rond te gaan rijden is een overtrokken reactie waar hij alleen verantwoordelijk voor is. Als hij echt zo weinig zelfbeheersing heeft dat hij dit niet kan voorkomen, dan lijkt het mij een goed idee dat hij een therapie gaat volgen om te leren zijn emoties op een normale manier te uiten.
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:41
Zo gaat het nu inderdaad wel.
quattro-stagioni schreef: ↑02-08-2019 17:35Klopt.
En als er vervolgens niks gebeurt en jij nog steeds op het mijnenveld van zijn buien leeft?
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:43
het is ook niet eerlijk om de schuld bij hem neer te leggen of te verwachten dat hij verandert. Hij is wie hij is en als dat voor jou niet goed is dan moet je het uitmaken
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:43
Dat zwijgend afzonderen doet hij niet, want we hebben gewoon contact.
Maar goed, ik wil dan graag dat we het achter ons laten en hij blijft er langer in hangen.
Maar goed, ik wil dan graag dat we het achter ons laten en hij blijft er langer in hangen.
quattro-stagioni schreef: ↑02-08-2019 17:36Precies. En als jij niet snel genoeg verandert naar zijn zin gooit hij er nog een explosie bovenop en gaat na een plichtmatig excuus zich zwijgend afzonderen.
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:44
Ik leg de schuld niet bij hem neer, vind zijn reactie buiten proportie. Dat is iets anders dan iemand willen veranderen.
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:47
je wil toch dat hij in therapie gaat?
en je vindt zijn reactie buiten proportie (bepaal jij de proportie)
en jij vindt ook al dat hij iets achter zich moet laten
jullie triggeren elkaar in negatieve zin en jij hebt nu aanleiding om hem te daderen en jezelf te slachtofferen maar je bent net zo goed een onderdeel van de dynamiek als hij. ga zelf in therapie of maak het uit
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:47
Zo zie je maar dat het succes van een relatie veel meer gaat over hoe goed je met elkaars mindere kanten kunt om gaan, dan met hoe leuk je het samen hebt als alles oké is.
Hoe vaak heeft je vriend dit, en heeft hij het bij iedereen?
Als jij zijn jeugdknoppen triggert ben jij dan wel de beste match?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:49
Daar is toch niet tegenop te redeneren?
Zolang hij vindt dat er niks met hem aan de hand is en het allemaal maar gewoon moet kunnen, blijft hij dit doen en zul jij uiteindelijk jezelf kwijt raken om de lieve vrede (= zorgen dat hij niet kan ontploffen, dus op eieren lopen) te bewaren.
Is hij dat echt waard?
There is always something happening, and it's usually right now
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:50
Hoe groot denk jij dat de kans is dat hij uit zichzelf in therapie gaat?
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:53
Hé ik volg dit helemaal niet geloof ik..
Ik wil dat hijzelf in therapie wil voor zichzelf, niet voor mij per sé.
En als ik zeg dat ik het achter me wil laten, dwing ik hem niet tot hetzelfde.
In een intieme relatie druk je nu eenmaal op elkaars knoppen, daar is niks mis mee.
En nu moet ik in therapie omdat mijn vriend woedeaanvallen heeft? Bijzonder.
Ik wil dat hijzelf in therapie wil voor zichzelf, niet voor mij per sé.
In een intieme relatie druk je nu eenmaal op elkaars knoppen, daar is niks mis mee.
En nu moet ik in therapie omdat mijn vriend woedeaanvallen heeft? Bijzonder.
S-Meds schreef: ↑02-08-2019 17:47je wil toch dat hij in therapie gaat?
en je vindt zijn reactie buiten proportie (bepaal jij de proportie)
en jij vindt ook al dat hij iets achter zich moet laten
jullie triggeren elkaar in negatieve zin en jij hebt nu aanleiding om hem te daderen en jezelf te slachtofferen maar je bent net zo goed een onderdeel van de dynamiek als hij. ga zelf in therapie of maak het uit
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:53
Mannen ervaren bij gekwetsdheid en trigger vaker boosheid en vrouwen vaker verdriet. Waar een vrouw hysterisch gaat huilen wordt een man vaak heel boos. Maar t is dezelfde emotie.
Dat gezegd hebbende is t aan iemand zelf hoe hij er mee omgaat. Mijn vriend heeft ook van die triggers waardoor hij heel boos gaat worden. Maar hij gaat dan niet met spullen gooien oid. Hij heeft wel die neiging. Meestal geef ik m even ruimte om boos te zijn (Ik ga dus niet tegen hem schreeuwen ofzo. Ik laat hem gewoon boos zijn). Als ie afgekoeld is praten we er over.
Nou gaat mijn vriend niet als een malle tegen me schreeuwen of me beledigen ofzo. Maar hij is ook wat ouder. Hij heeft geleerd hoe hij er mee om moet gaan. Ik zou schreeuwen en weglopen en met spullen gooien ook niet accepteren. Triggers zijn naar maar je bent er nog altijd zelf bij. Hij zou bijvoorbeeld best even een rondje kunnen lopen ofzo. Maar als hij mij onrespectvol behandeld dan bekijkt je t maar.
Wellicht kan jouw vriend hulp zoeken bij t verwerken van zijn triggers en het in toom houden van zijn emotie. Anders zou ik er mee kappen .
Dat gezegd hebbende is t aan iemand zelf hoe hij er mee omgaat. Mijn vriend heeft ook van die triggers waardoor hij heel boos gaat worden. Maar hij gaat dan niet met spullen gooien oid. Hij heeft wel die neiging. Meestal geef ik m even ruimte om boos te zijn (Ik ga dus niet tegen hem schreeuwen ofzo. Ik laat hem gewoon boos zijn). Als ie afgekoeld is praten we er over.
Nou gaat mijn vriend niet als een malle tegen me schreeuwen of me beledigen ofzo. Maar hij is ook wat ouder. Hij heeft geleerd hoe hij er mee om moet gaan. Ik zou schreeuwen en weglopen en met spullen gooien ook niet accepteren. Triggers zijn naar maar je bent er nog altijd zelf bij. Hij zou bijvoorbeeld best even een rondje kunnen lopen ofzo. Maar als hij mij onrespectvol behandeld dan bekijkt je t maar.
Wellicht kan jouw vriend hulp zoeken bij t verwerken van zijn triggers en het in toom houden van zijn emotie. Anders zou ik er mee kappen .
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:55
Ik zou gewoon nooit zin hebben in mensen die zo zijn. Man of vrouw. En ik vind het niet hetzelfde trouwens.abracadabra schreef: ↑02-08-2019 17:53Mannen ervaren bij gekwetsdheid en trigger vaker boosheid en vrouwen vaker verdriet. Waar een vrouw hysterisch gaat huilen wordt een man vaak heel boos. Maar t is dezelfde emotie.
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:55
Ruby-Ann schreef: ↑02-08-2019 17:53Hé ik volg dit helemaal niet geloof ik..
Ik wil dat hijzelf in therapie wil voor zichzelf, niet voor mij per sé. dat is arrogant zeg, wie ben jij om dat te willen? ben je psycholoog?
In een intieme relatie druk je nu eenmaal op elkaars knoppen, daar is niks mis mee. blijkbaar mag hij niet op de jouwe drukken, want dan is hij degene die in therapie moet
En nu moet ik in therapie omdat mijn vriend woedeaanvallen heeft? Bijzonder. jij kiest ervoor om deze relatie te hebben, als je daar niet mee om kan gaan moet je ermee stoppen of in therapie
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:56
Gun hem gewoon even ruimte op zo een moment en ga niet aan hem trekken. Hij komt vanzelf wel terug. Mannen verwerken dingen anders dan vrouwen. Laat hem als hij weer zo boos word een rondje lopen om te kalmeren. Voor hij met spullen gaat gooien.Ruby-Ann schreef: ↑02-08-2019 16:56Het gekke is dat hij er nadien juist meer last van heeft dan ik.
Hij sluit zich af terwijl ik juist weer nader tot elkaar wil komen en het gebeuren achter ons wil laten.
Dan voelt het voor mij bijna alsof ik het heb gedaan. Ik zeg niet dat hij dat zegt, maar zo voelt het dan.
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:56
Klopt inderdaad, goed gezegd.
Mijn vriend heeft dit nu zo'n 3 a 4 keer gehad, niet alleen met mij.
Ik denk dat je altijd in een intieme relatie elkaars jeugdknoppen triggert, in meer of mindere mate.
Hoe je er zelf mee omgaat is een tweede.
Mijn vriend heeft dit nu zo'n 3 a 4 keer gehad, niet alleen met mij.
Ik denk dat je altijd in een intieme relatie elkaars jeugdknoppen triggert, in meer of mindere mate.
Hoe je er zelf mee omgaat is een tweede.
lolapaloeza schreef: ↑02-08-2019 17:47Zo zie je maar dat het succes van een relatie veel meer gaat over hoe goed je met elkaars mindere kanten kunt om gaan, dan met hoe leuk je het samen hebt als alles oké is.
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:59
Dat is het nu net, daar heb ik geen controle over.
Hij moet zelf bedenken dat ie beter een rondje kan gaan lopen voordat ie ontploft en met spullen gaat gooien.
Hij moet zelf bedenken dat ie beter een rondje kan gaan lopen voordat ie ontploft en met spullen gaat gooien.
abracadabra schreef: ↑02-08-2019 17:56Gun hem gewoon even ruimte op zo een moment en ga niet aan hem trekken. Hij komt vanzelf wel terug. Mannen verwerken dingen anders dan vrouwen. Laat hem als hij weer zo boos word een rondje lopen om te kalmeren. Voor hij met spullen gaat gooien.
vrijdag 2 augustus 2019 om 18:02
Ik kan hem geen ruimte geven want er gaat ineens een bom af terwijl ik me niet bewust ben dat er iets 'fout' gaat.
Geloof inderdaad wel dat mannen en vrouwen anders reageren bij triggers of gekwetstheid.
Waar het omgaat is dat ik er last van heb dat hij zo onverwacht ontploft en hij vindt dat ik het er zelf naar maak kortgezegd.
Geloof inderdaad wel dat mannen en vrouwen anders reageren bij triggers of gekwetstheid.
Waar het omgaat is dat ik er last van heb dat hij zo onverwacht ontploft en hij vindt dat ik het er zelf naar maak kortgezegd.
abracadabra schreef: ↑02-08-2019 17:53Mannen ervaren bij gekwetsdheid en trigger vaker boosheid en vrouwen vaker verdriet. Waar een vrouw hysterisch gaat huilen wordt een man vaak heel boos. Maar t is dezelfde emotie.
anoniem_8866 wijzigde dit bericht op 02-08-2019 18:04
7.68% gewijzigd
vrijdag 2 augustus 2019 om 18:06
Op dat moment meende ik dat inderdaad.
lolapaloeza schreef: ↑02-08-2019 18:03Ik snap wel dat hij het niet acceptabel vindt als je dreigt met 'als je dat doet is het uit'.
Dat helpt de situatie niet. Of je moet het menen en dan ook echt afronden.
vrijdag 2 augustus 2019 om 18:08
Dat is het verschil tussen dader en slachtoffer. Een tasjesdief zal zijn daad ook veel minder erg vinden dan degene die door hem is beroofd.
Aan jou de keuze of je in de slachtofferrol blijft. Volgens mij is het ook niet zo belangrijk wat hij vindt. Jij vindt zijn gedrag onprettig en bedreigend. Jij zult voor een oplossing moeten zorgen als je verandering wilt.
vrijdag 2 augustus 2019 om 18:11
Kijk Ruby-Ann, het is simpel. Als je er van uit gaat dat je iemand anders niet kunt veranderen, al helemaal niet als die andere persoon dat niet wil (zoals jouw vriend), blijven er nog maar twee mogelijkheden over:
a - hij heeft soms onredelijke woede uitbarstingen en daar leg jij je bij neer, ook als je er bang van wordt en het gevoel hebt dat je op eieren moet lopen
b - je hebt daar geen zin, verbreekt de relatie en leeft nog lang en gelukkig
Ben benieuwd wat je kiest.
De tip om zelf in therapie te gaan is nog niet zo gek, als je lastig vindt om deze keuze te maken.
a - hij heeft soms onredelijke woede uitbarstingen en daar leg jij je bij neer, ook als je er bang van wordt en het gevoel hebt dat je op eieren moet lopen
b - je hebt daar geen zin, verbreekt de relatie en leeft nog lang en gelukkig
Ben benieuwd wat je kiest.
De tip om zelf in therapie te gaan is nog niet zo gek, als je lastig vindt om deze keuze te maken.
Wat eten we vanavond?