Wij leven met chronische pijn - vervolg

zaterdag 27 juli 2019 om 21:50
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.
Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".

maandag 5 augustus 2019 om 09:06
Ik denk dat het ook wel scheelt wie die cursus geeft.lientje69 schreef: ↑05-08-2019 09:03Dreamer, werkze!
Vandaag controle dochter in het ziekenhuis.
We hopen dat de elastieken eruit mogen zodat ze weer normaal kan eten. In het informatieboekje staat dat dat pas na 6 weken is, in dat geval mis ik een afspraak in mijn lijstje dus dat gaan we even navragen.
Of ze mag ze er zelf uithalen, dat zou ook nog kunnen.
Verder hebben we vragen als wanneer weer werken, wanneer weer paardrijden enz.
We zijn nu de pijnmedicatie aan het afbouwen, ze zit nu op 3 keer 500 mg per dag en woensdag gaan we naar 2 keer. Nog even een alles is weer normaal, ze is gisteren zelfs weer voor de eerste keer naar de Mac geweest.![]()
Vanmiddag nog een condoleance en vanavond cursus laatste keer.
Ik weet nog niet echt of ik er iets aan gehad heb, ik ben denk toch te nuchter voor dat mindfullness.
Ik heb dat met yoga. de 1e les vond ik echt veel te zweverig, en bij een andere les (met een andere lerares) vond ik het veel fijner en minder zweverig.
maandag 5 augustus 2019 om 09:08
Spannend met dochter, hoop dat ze goed geneest.lientje69 schreef: ↑05-08-2019 09:03Dreamer, werkze!
Vandaag controle dochter in het ziekenhuis.
We hopen dat de elastieken eruit mogen zodat ze weer normaal kan eten. In het informatieboekje staat dat dat pas na 6 weken is, in dat geval mis ik een afspraak in mijn lijstje dus dat gaan we even navragen.
Of ze mag ze er zelf uithalen, dat zou ook nog kunnen.
Verder hebben we vragen als wanneer weer werken, wanneer weer paardrijden enz.
We zijn nu de pijnmedicatie aan het afbouwen, ze zit nu op 3 keer 500 mg per dag en woensdag gaan we naar 2 keer. Nog even een alles is weer normaal, ze is gisteren zelfs weer voor de eerste keer naar de Mac geweest.![]()
Vanmiddag nog een condoleance en vanavond cursus laatste keer.
Ik weet nog niet echt of ik er iets aan gehad heb, ik ben denk toch te nuchter voor dat mindfullness.
Ik denk zelf dat mindfulness heel nuchter is, vooral omdat het (ook) 'leven in het nu' is. Hoe nuchter wil je het hebben? Geen zorgen over gisteren of morgen. Niet piekeren. Gewoon zijn.
Later is nu
maandag 5 augustus 2019 om 09:18
Welke lees je?Dreamer schreef: ↑05-08-2019 06:55Een collega kwam een keer, volgens hem, te vroeg terug van een griep. Vertelde waar hij allemaal last van had en dat hij erover dacht naar huis te gaan, waarop ik dus zei "ja, zo voel ik me alle dagen" .. Toen keek hij even raar. Hij heeft ook wel eens denigrerend over 'mensen die zeggen dat ze fibromyalgie hebben' gehad, dus ja.. qua dat onderwerp niet mijn favoriet.
Goedemorgen mensen![]()
Ik ben bezig in een enorm dik boek van Stephen King, die ik wél op tijd weglegde, maar waar ik dus de hele nacht over droomde. Hoop dat ie vanavond uitgaat.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 5 augustus 2019 om 09:20
Ik heb van de reva de app van VGZ Mindfullness aangeraden gekregen. Dat is een gratis app en die kan je dus zelf gewoon thuis gebruiken op je telefoon met evt een koptelefoon.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

maandag 5 augustus 2019 om 09:52
Nou, niet bij mij. Voordeel van niemand hebben, ik kan mij er in ieder geval niets bij voorstellen. Heb het niet druk, ja in mijn hoofd, maar dat komt door psychische klachten, niet door pijn. Dat vind ik nog wel mee vallen in tegenstelling tot jullie. Mijn pijn in de rug is een combinatie van dik zijn en mijn rug naar de klote geholpen door werkzaamheden tussen 1990 en 1995. En overigens ik haat het woord "moeten" ik moest al veel, dat kan ik niet meer.lise1985 schreef: ↑04-08-2019 20:22Wat voor andere mensen rustig is, is voor ons druk. Eigenlijk zouden ze eens een dag moeten ervaren wat wij voelen. Dan piepen ze wel anders. Dan doen we opeens teveel en moeten we helemaal niks meer doen.
Ik lig op de bank in een poging nog even sociaal te doen. Op een was na alles gedaan wat ik wilde doen vandaag en daardoor heb ik de komende dagen rust. Dinsdag fysio en vrijdag naar de neuroloog, vooralsnog niets meer dan dat.
maandag 5 augustus 2019 om 10:00
Dat scheelt dan dat je alleen bent nartjie. Niemand van wie je iets MOET
Maar psychische pijn is ook pijn natuurlijk
Dreamer, dan kan ik het gewoon niet dat mindfull zijn blijkbaar
Of ik oefen tekort
Suzy er zijn veel manieren om mindfullness te leren. Met muziek. Met voelen. Met doen.
Misschien past deze manier niet bij mij.
Of ik kan het gewoon écht niet
Of ik oefen tekort
Suzy er zijn veel manieren om mindfullness te leren. Met muziek. Met voelen. Met doen.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!

maandag 5 augustus 2019 om 10:29
Goedemorgen,
Ik werd om tien uur wakker. Blijkbaar was ik moe, maar het gooit mijn ritme wel een beetje in de war.
Afijn, het lijkt zowaar een heel klein beetje beter te gaan met de uitstralingspijn, maar mijn schouder begint wel weer meer op te spelen. Mooi klusje voor de fysiotherapeut dus morgen.
Verder zoals gezegd niks op de planning, dat voelt in mijn hoofd wel echt heel lekker moet ik zeggen.
Ik werd om tien uur wakker. Blijkbaar was ik moe, maar het gooit mijn ritme wel een beetje in de war.
Afijn, het lijkt zowaar een heel klein beetje beter te gaan met de uitstralingspijn, maar mijn schouder begint wel weer meer op te spelen. Mooi klusje voor de fysiotherapeut dus morgen.
Verder zoals gezegd niks op de planning, dat voelt in mijn hoofd wel echt heel lekker moet ik zeggen.

maandag 5 augustus 2019 om 10:49
Waarom ging je mindfullness doen, Lientje? Om rustiger te worden, in je hoofd. Of nee te leren zeggen. En zo nog wat dingen. Allemaal dingen, waarvan je zegt dat je dat niet kunt. Zelf. Maar die je misschien wel een beetje nodig hebt, anders ging je niet op deze cursus. Je zoekt tenslotte wat.lientje69 schreef: ↑05-08-2019 10:00Dat scheelt dan dat je alleen bent nartjie. Niemand van wie je iets MOET
Of ik oefen tekort
Van wat ik begrepen heb, zijn er bij mindfullness een aantal oefeningen. (ik heb ooit alleen workshops gehad en boeken/tijdschriften erover gelezen om erachter te komen dat ik veel dingen al mindfull doe) Begin met eentje die je het minst tegenstaat en probeer dat een paar dagen/weken vol te houden. Al is het elke dag 5-10 minuten stil zitten en voor je uit staren. Even niets. Bewust niets. Elk uur een halve minuut concentreren op rustige ademhaling.
Ook met mindfullness hoeft niet alles ineens. Sowieso, als dat een 'moeten' is, schiet je je doel natuurlijk voorbij. Wéér een klusje.
![Happy :-]](./../../../smilies/77_happy.gif)
Suzy, ik lees Gevangen (under the dome) Slechts 976 pagina's.

Later is nu

maandag 5 augustus 2019 om 10:58
Mijn md was nogal fan van minfullness. Zij gebruikte altijd de bodyscan. Dat was ook niet mijn manier, maar ik werd wel ontspannen van het even niks moeten en gewoon domweg liggen en een beetje luisteren. Niet haar manier, maar mijn manier werkt voor mij beter.
Nu heb ik op mijn apple watch een mindfullness app die niets anders doet dan de ademhaling begeleiden. En eigenlijk werkt dat bij mij best goed.
Dus wat Dreamer eigenlijk ook zegt, gewoon even voor je uit staren kan al heel mindfull zijn, en het moet geen moeten worden.
Nu heb ik op mijn apple watch een mindfullness app die niets anders doet dan de ademhaling begeleiden. En eigenlijk werkt dat bij mij best goed.
Dus wat Dreamer eigenlijk ook zegt, gewoon even voor je uit staren kan al heel mindfull zijn, en het moet geen moeten worden.
maandag 5 augustus 2019 om 11:00
Nartjie
Ik zie soms mensen, waarvan het me verbaasd dat ze een partner hebben. Als zij het kunnen, kan jij het ook. Alleen, zoals je al zegt, je moet niet iedereen wegduwen. Als je geen nieuwe mensen ontmoet, krijg je ook geen partner.
Verder is het van belang dat je ook zélf aardig voor jezelf gaat zijn. Dat anderen slecht over je spraken is heel vervelend. Dat je ouders en familie dat deden, dat is gewoonweg mishandeling. Maar dat is geweest en dat was heel zwaar, dat geloof ik zo. Toch ben jij de enige, die de gevolgen daarvan kan keren.
En dat klinkt natuurlijk veel simpeler dan het is, maar probeer eens gewoon níets meer negatief over jezelf te zeggen. Niet dat je onhandig bent of dom of lelijk of wat je zoal hier allemaal zegt, dat vaak negatief is.
Kijk in de spiegel en spreek jezelf positief toe
Je bent een goed baasje voor je chins. Begin daarmee. Daarvan weet je dat het waar is. Geloof je ook, hoop ik, dat het waar is.
Zeg dan "je bent een goed mens". Gewoon, 3x. Ook al meen je het in het begin niet. Want waarom zou je geen goed mens zijn? Je doet toch je best?
Ik vind het allemaal zo treurig voor je

Ik zie soms mensen, waarvan het me verbaasd dat ze een partner hebben. Als zij het kunnen, kan jij het ook. Alleen, zoals je al zegt, je moet niet iedereen wegduwen. Als je geen nieuwe mensen ontmoet, krijg je ook geen partner.
Verder is het van belang dat je ook zélf aardig voor jezelf gaat zijn. Dat anderen slecht over je spraken is heel vervelend. Dat je ouders en familie dat deden, dat is gewoonweg mishandeling. Maar dat is geweest en dat was heel zwaar, dat geloof ik zo. Toch ben jij de enige, die de gevolgen daarvan kan keren.

En dat klinkt natuurlijk veel simpeler dan het is, maar probeer eens gewoon níets meer negatief over jezelf te zeggen. Niet dat je onhandig bent of dom of lelijk of wat je zoal hier allemaal zegt, dat vaak negatief is.
Kijk in de spiegel en spreek jezelf positief toe
Je bent een goed baasje voor je chins. Begin daarmee. Daarvan weet je dat het waar is. Geloof je ook, hoop ik, dat het waar is.
Zeg dan "je bent een goed mens". Gewoon, 3x. Ook al meen je het in het begin niet. Want waarom zou je geen goed mens zijn? Je doet toch je best?
Ik vind het allemaal zo treurig voor je
Later is nu
maandag 5 augustus 2019 om 11:04
Als ik ergens een foto maak, omdat ik het zo'n mooi plaatje vind (en nog één en nog één), dwing ik mezelf vaak ook even in het moment van het plaatje te genieten. De geluiden, de geuren, een windvlaagje (de herrie van anderen mensen om je heen) zodat ik niet alleen bezig ben met een foto maken van dat moment, terwijl ik het moment zelf niet beleef.Gele_Suikerspin schreef: ↑05-08-2019 11:01Gewoon een wandeling of lekker eten en daarvan genieten vind ik al mindful. Op dat moment kunnen genieten van wat je op dat moment doet. En er energie van krijgt. In plaats van alleen maar energie kost.
Dat kan ook met wandelen. Kijken naar het wuivende graan, de vogels die overvliegen, een vlindertje dat over de weg gaat. Gewoon écht letten op je omgeving. Dat probeer ik zoveel mogelijk te doen als ik van werk naar huis fiets. Wel 10 hele minuten

Later is nu
maandag 5 augustus 2019 om 11:07
Ik ben ook alleen. Ik denk zelf dat ik alleen blijf (hoop het niet) ik denk dan, ik gun die jongen een gezonde vrouw met veel energie. Gelukkig door de jaren heen wel iets veranderen er in. Dat ik ook zo mijn leuke kanten heb en iemand wat te bieden heb.
Ik heb gelukkig wel een goede band net mijn familie en een paar vrienden/kennissen. Daar wel voor moeten werken. Vroeger was ons gezin niet zo hecht en bij vrienden soms ook het idee te moeten investeren.
Maar ze zeggen niet voor niks, relaties is hard werken. Familie en vrienden zij. Ook relaties.
Ik heb gelukkig wel een goede band net mijn familie en een paar vrienden/kennissen. Daar wel voor moeten werken. Vroeger was ons gezin niet zo hecht en bij vrienden soms ook het idee te moeten investeren.
Maar ze zeggen niet voor niks, relaties is hard werken. Familie en vrienden zij. Ook relaties.
maandag 5 augustus 2019 om 11:09
Haha, 10 minuten heerlijk toch! Ik denk zelfs dat 1 minuut al effect kan hebben. Als men zich qua mindfullnes weer een druk/doel/tijdsspanne op gaat leggen sla je juist de plank weer mis.Dreamer schreef: ↑05-08-2019 11:04Als ik ergens een foto maak, omdat ik het zo'n mooi plaatje vind (en nog één en nog één), dwing ik mezelf vaak ook even in het moment van het plaatje te genieten. De geluiden, de geuren, een windvlaagje (de herrie van anderen mensen om je heen) zodat ik niet alleen bezig ben met een foto maken van dat moment, terwijl ik het moment zelf niet beleef.
Dat kan ook met wandelen. Kijken naar het wuivende graan, de vogels die overvliegen, een vlindertje dat over de weg gaat. Gewoon écht letten op je omgeving. Dat probeer ik zoveel mogelijk te doen als ik van werk naar huis fiets. Wel 10 hele minuten![]()
maandag 5 augustus 2019 om 12:02
Ik ben weer terug van vakantie! Deze week wil ik een beetje rustig aan doen. Wel vanmorgen al naar de dierenarts geweest met poes (bloedprikken, ze is ernstig ziek geweest en we zijn bezig met afbouwen van de prednison). Vanmiddag komt de ergotherapeut, daar ben ik erg benieuwd naar. Ik heb een afspraak vanwege de pijn tijdens het autorijden en ik hoop toch zo dat hij iets voor me kan betekenen. Hij komt aan huis, dat is blijkbaar gebruikelijk, maar ik vind het toch wel luxe hoor.
maandag 5 augustus 2019 om 12:21
Welkom terug!Drackie schreef: ↑05-08-2019 12:02Ik ben weer terug van vakantie! Deze week wil ik een beetje rustig aan doen. Wel vanmorgen al naar de dierenarts geweest met poes (bloedprikken, ze is ernstig ziek geweest en we zijn bezig met afbouwen van de prednison). Vanmiddag komt de ergotherapeut, daar ben ik erg benieuwd naar. Ik heb een afspraak vanwege de pijn tijdens het autorijden en ik hoop toch zo dat hij iets voor me kan betekenen. Hij komt aan huis, dat is blijkbaar gebruikelijk, maar ik vind het toch wel luxe hoor.
We hadden het net paar dagen terug over ergotherapie gehad. Lijkt mij handig dat ze thuis komen. Dan kunnen ze zien hoe jij iets doet. Bv in de auto zit of stapt.
Ik vind dat eigenlijk wel logisch. Dus ik zou het niet zien als luxe hoor.
maandag 5 augustus 2019 om 12:25
Ik heb geen auto, alleen nog maar rijles.
Voor veel dingen is het inderdaad wel handig als ze thuis komen, zodat ze kunnen zien waar je tegenaan loopt. Maar omdat dat bij mijn probleem niet aan de orde is, was ik verbaasd toen ze zeiden dat ze thuis komen. Maar ik vind het wel lekker want ik ben nog brak van de reis van gisteren.

maandag 5 augustus 2019 om 13:48
Dreamer, het doel voor mij was nee leren zeggen. Dat doel heb Ik, tot nu toe, niet gehaald. Morgen heb ik mijn eerste afspraak bij de psycholoog. Misschien kan die het me leren?
Nartjie, ik weet niet precies wat je hebt geschreven maar wat Dreamer schrijft , vind ik een hele goede post.
Lees hem maar een paar keer door.
En ga idd voor de spiegel staan en zeg dat je trots op jezelf bent.
( zo was ik gisteren heel trots op mezelf dat ik zelf het snoer van mijn stofzuiger gerepareerd had, slaat echt nergens op, maar er is altijd wel iets te vinden, al is het maar dat je de afwas hebt gedaan)
Kaakchirurg en mondhygiënist waren tevreden over dochter. Nu donderdag naar de ortho en over 3 weken weer terug bij de kaakchirurg op controle.
De arme man kreeg bijna een toeval toen dochter vroeg of ze alweer mocht paardrijden
Dat mag dus nog niet.
Maar de elastieken om haar kaken op elkaar te houden hoeven alleen nog in de nacht, ze mag weer gaan werken op halve kracht en ook zwemmen als ze dat wil .
Nog steeds zacht eten, dat wel. Brood zonder korstjes, doorgekookte groente en zachte pasta.
We hebben maar niet verteld dat dochter al aan de patat, kroketten, salades en chips zit. Wilden we hem niet aandoen.
Nartjie, ik weet niet precies wat je hebt geschreven maar wat Dreamer schrijft , vind ik een hele goede post.
Lees hem maar een paar keer door.
En ga idd voor de spiegel staan en zeg dat je trots op jezelf bent.
( zo was ik gisteren heel trots op mezelf dat ik zelf het snoer van mijn stofzuiger gerepareerd had, slaat echt nergens op, maar er is altijd wel iets te vinden, al is het maar dat je de afwas hebt gedaan)
Kaakchirurg en mondhygiënist waren tevreden over dochter. Nu donderdag naar de ortho en over 3 weken weer terug bij de kaakchirurg op controle.
De arme man kreeg bijna een toeval toen dochter vroeg of ze alweer mocht paardrijden

Dat mag dus nog niet.
Maar de elastieken om haar kaken op elkaar te houden hoeven alleen nog in de nacht, ze mag weer gaan werken op halve kracht en ook zwemmen als ze dat wil .
Nog steeds zacht eten, dat wel. Brood zonder korstjes, doorgekookte groente en zachte pasta.
We hebben maar niet verteld dat dochter al aan de patat, kroketten, salades en chips zit. Wilden we hem niet aandoen.

maandag 5 augustus 2019 om 13:52
Lientje, 'Nee' leren zeggen is ook een proces. Dat leer je niet in 4 avonden, ben ik bang. En volgens mij moet je ook kijken waarom je nee zegt en waar tegen. Anders zit je meer bij een assertiviteitscursus 'Zeg NEE en laat niet met je sollen' 
Fijn dat dochter beter gaat. Ach, patat en kroketten zijn ook zacht, toch?
(chips iets minder)

(chips iets minder)
Later is nu
maandag 5 augustus 2019 om 13:54
Waar kan ik me aanmelden? Deze klinkt perfect voor mij!Dreamer schreef: ↑05-08-2019 13:52Lientje, 'Nee' leren zeggen is ook een proces. Dat leer je niet in 4 avonden, ben ik bang. En volgens mij moet je ook kijken waarom je nee zegt en waar tegen. Anders zit je meer bij een assertiviteitscursus 'Zeg NEE en laat niet met je sollen'
(chips iets minder)

maandag 5 augustus 2019 om 13:58