Dochter dik?

07-08-2019 10:38 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal. Mijn meisje Word in september 4 jaar. Ze is 105 en weegt 19 kilo. Volgens consultatiebureau is haar gewicht normaal. Vanaf geboorte zit ze al in bovenste lijn. Maar ik vind toch dat ze een buikje heeft. Ze is miss zo gebouwd. Ze heeft ook stevige billen en bovenbenen. Ik wil niet dat ze straks echt dik Word. Qua voeding weet ik niet wat ik nog zou kunnen veranderen. Ze drinkt water thee melk en 1 glas ranja lichtaangemaakt per dag. Verder 1 x per dag iets lekkers, waterijs, snoepje of koekje. Verder eet ze juist weinig. Ontbijt avondeten nooit haar bord leeg. Iemand tips of geruststelling, herkenbaar dat ze hier overheen groeit?
Niet alles gelezen maar op 4-jarige leeftijd een buikje is normaal en hoort zelfs. Dit is nog babyvet en gaat in 90% vd gevallen weg in de loop van groep 3. Dit heeft de GGD mij destijds verteld. Ik had er een hard hoofd in maar inderdaad rond de 6e verjaardag trok het langzaam weg. Is toch ook juist lief nog wat babyvetjes en een reserve voor als ze een keer ziek zijn. De grafieken en consultatiebureau kan je echt wel op vertrouwen hoor. Die geven eerder aan dat je te dik bent als er weinig aan de hand is dan andersom.

Laat het los en bekijk eens foto’s van je dochter van bijv een jaar geleden. Vond je haar toen al te stevig? En als je dan nu naar die foto kijkt wat zie je dan? Vast een slank meisje. Gedachten in je hoofd kunnen ontzettend vertekenen, juist met je eigen kind.

Wees realistisch en een kilootje meer of minder is zoveel minder schadelijk dan een negatief zelfbeeld. Ze gaat nog zoveel groeien, nog alle ruimte om wat slanker te worden als dat ooit nodig mocht zijn.

Knuffel haar lekker en leer haar gezonde eetgewoonten aan en dan met name om maat te houden. Iets lekkers is helemaal niks mis mee maar weet maat te houden dan zal je nooit veel te dik worden.
daanlin schreef:
07-08-2019 14:04
Vraagje waaruit denken de meeste dat dochter hier last van heeft?

Ik zorg juist dat zij niks merkt over mijn zorgen omdat mijn moeder zo was! Zo wil ik niet zijn! Het zit in mijn hoofd maar uit het niet.

Dochter is gezond eten gewend vanaf baby, het is normaal voor haar
Hebben het er nooit over. Eten 1 x in de 2 weken gewoon friet.
Knap van je! Ik denk dat ze het kan merken qua hoe je bijv zelf met eten omgaat (zeker als ze iets ouder is). Wat je doet laat een kind meer zien dan wat je (niet) zegt. Maar dat je het al niet tegen haar zegt en dr bijv niet weegt is heel positief.

Hoe reageer je bijv bij het CB als ze je vertellen dat ze op de bovenste lijn zit? Krijgt ze dat mee?
Gatekeeper* schreef:
07-08-2019 15:28
In je topic “is mijn peuter te dik” is ze 2 jaar en 3 maanden en weegt ze 14,6 kilo, inmiddels ben je bijna 2 jaar verder en is ze in 2 jaar 5 kilo aangekomen, dus 2,5 kilo per jaar. Dat is echt niet veel, ik vreet dat er in 2 weken all inclusive aan.
Hahaha idd
Een kinderlichaampje is anders gebouwd dan een volwassen lichaam. De houding is anders, de beentjes staan anders, de heupen zijn nu nog totaal anders. Daardoor is de vetverdeling ook anders. En jij kijkt naar haar alsof ze een volwassen lichaam heef je denkt dat dat vet ongezond is, terwijl het gewicht en lengte gewoon gezond zijn.
Als ze nu 40 kilo weegt op 4 jarige leeftijd en dat ze nauwelijks kan lopen, dan geef ik je gelijk, maar nu is ze gezond. Ze eet goed drinkt goed, speelt lekker. Wees daar juist blij mee. En probeer je meer te verdiepen in de groei van kinderlichamen, dan zul je je ook minder zorgen maken.
groenebroek schreef:
07-08-2019 10:45
TO zoek hulp.

En geef dat kind ajb eens wat vaker iets lekkers.
1x per dag een koekje, snoepje of waterijsje is wel erg weinig.

Als jij zo door gaat heeft dat kind al een gewichtscomplex voor ze naar groep 3 gaat.
Dat vind ik ook wel onzin. Kind krijgt hier soms de hele dag geen koekje of snoepje, puur omdat we het dan niet in huis hebben/niet aan denken/niet om gevraagd wordt. Maar ook 1 keer per dag vind ik prima en meer niet nodig. Het gebeurt soms wel hoor maar niet omdat het anders te weinig is.
Natte tosti..
Yasha schreef:
07-08-2019 11:28
Oh, ik hoor hetzelfde gedrag als de moeder van mijn eerste vriend had. Zelf had ze anorexia, hoewel ze net een gezond gewicht had.
En ze maakte zich voortdurend druk om het gewicht van haar kinderen, die bv beslist geen vierde boterham mochten ook al hadden ze reuze honger.
En weet je, van haar vijf kinderen (die allemaal al lang volwassen zijn) hebben er vier ernstig overgewicht en heeft het andere kind zelf een eetstoornis ontwikkeld.
En allemaal hebben ze dus een heel verstoorde relatie met eten.
Ook die met ernstig overgewicht kunnen een ernstige eetstoornis hebben (dus 5 van 5 misschien wel). Anorexia is genetisch sterk gelinked aan obsessief-compulsieve stoornis. Daarnaast is AN ook genetisch (deels) overerfbaar.

Allerlei redenen om hulp te zoeken om je dochter gezond te laten opgroeien en zelf minder dwangmatig te worden. Dochter krijgt ook mee wat je niet zegt/ doet.
anoniem_363841 wijzigde dit bericht op 08-08-2019 21:18
2.75% gewijzigd
sugarmiss schreef:
07-08-2019 12:08
Haar dochter heeft een gezond gewicht Maar ook nog maar net. Dus ik snap wel dat to in de gaten wil houden dat het niet net niet gaat worden.

Laat haar lekker veel buiten spelen en bewegen. Zit ze al op kleutergym of iets dergelijks zodat er een extra beweegmoment wordt ingebouwd?
Wisselt toch ook gewoon per fase? Ik zou me ook niet zo druk maken als ze eventjes in fase van te hoog gewicht zit. Lichaam spaart soms wat meer vet op, normaal gesproken herstelt het zich weer als je niet al te gekke dingen doet. Ik zou het echt erger vinden als het een issue wordt dan eventjes een fase van hoog/ laag gewicht.

Ik heb meisjes van 8 gezien net anorexia, is afschuwelijk.
Ik vind dit erg naar om te lezen en zal als ik jou was iets met deze gedachtes doen. Je dochter is prima zoals ze is, en zolang ze niet te veel eet en geen obesitas heeft zal ik het lekker laten gaan.

Al vanaf kind zijnde ben ik altijd dik genoemt door mijn moeder. Mijn moeder heeft denk ik net als jou een complex en vind bijna iedereen al snel ‘te dik’, zichzelf trouwens ook. Nu word ik ook regelmatig nog dik genoemt door haar terwijl ik een gezond gewicht/BMI heb. Gelukkig heb ik al vanaf jongs af aan een ‘wat jij van mij vind interesseert mij vrij weinig attitude’ en heeft het niet echt beinvloedt. Maar als ik jou was zal ik daar echt mee oppassen en je kind geen gevoel geven dat ze ‘dik’ of ‘niet goed’ is want dit kan haar een erg slecht zelfbeeld geven, nu of eventueel in de toekomst.
Hier gaf de cb aan dat ze de afgelopen jaar wel wat is aangekomen ten opzichte van daarvoor. En ze begon er ook over dat ik wel op haar moet letten, of ze genoeg beweegt etc. Haha wat een grap eigenlijk. Ook mijn dochter wordt in september 4 en ze weegt 18,1 kilo. Ze is overigens ook iets langer dan het gemiddelde.

Maar het is belangrijk om het in balans te houden. Dochter is wel meer een zoetekauw geworden maar ze beweegt echt meer dan voldoende. Dus ik maak me echt niet druk :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven