Dochter eet heel weinig
woensdag 7 augustus 2019 om 16:17
Praat eens met je dochter. Kijk eens wat ze doet of juist niet doet. Zie je andere signalen waardoor je je zorgen maakt? Hoe is haar zelfbeeld/Hoe gevoelig is ze voor social media enzv.
Alleen niet zoveel eten vind ik weinig zeggen. Misschien is ze gespannen voor iets of gewoon minder eetlust. Wie zal het zeggen.
Bij twijfel kan je altijd nog naar een huisarts.
Alleen niet zoveel eten vind ik weinig zeggen. Misschien is ze gespannen voor iets of gewoon minder eetlust. Wie zal het zeggen.
Bij twijfel kan je altijd nog naar een huisarts.
woensdag 7 augustus 2019 om 16:18
Ook al hoef je je er nu misschien geen zorgen om te maken, het is toch heel goed van je dat je als moeder de gezondheid van je kind in de gaten houdt?!
Zit je dochter op de middelbare school? Als kinderen in de brugklas komen, gaan ze zich meer aantrekken van anderen. Dat zou eventueel van invloed kunnen zijn op haar eetgedrag.
Het ligt er ook een beetje aan hoe lang dat gedrag al gaande is. Er is natuurlijk verschil in een periode van dagen of een periode van maanden.
Zit je dochter op de middelbare school? Als kinderen in de brugklas komen, gaan ze zich meer aantrekken van anderen. Dat zou eventueel van invloed kunnen zijn op haar eetgedrag.
Het ligt er ook een beetje aan hoe lang dat gedrag al gaande is. Er is natuurlijk verschil in een periode van dagen of een periode van maanden.
woensdag 7 augustus 2019 om 16:27
Ze gaat nu naar groep 8
Is wel snel onzeker/beïnvloedbaar
Ze schommelt tussen ondergewicht en gezond gewicht
Het is al wat langer aan de gang niet iets van paar dagen denk toch Sl wel maand of 2
Als ze de kans krijgt drinkt ze ook veel voor het eten
Voorbeeld van avond eten paar dagen terug 3halve gekookte aardappel een speklapje en een lepel groente en dat duurt dan nog een eeuwigheid eerder dat op is
Lunch 1 sneetje brood
Ontbijt ook
Wel pakt / eet ze (nu zeker in vakantie/zomer) een ijsje of klein zakje chips verder snoept ze ook niet veel een of 2 KitKat mini
Is wel snel onzeker/beïnvloedbaar
Ze schommelt tussen ondergewicht en gezond gewicht
Het is al wat langer aan de gang niet iets van paar dagen denk toch Sl wel maand of 2
Als ze de kans krijgt drinkt ze ook veel voor het eten
Voorbeeld van avond eten paar dagen terug 3halve gekookte aardappel een speklapje en een lepel groente en dat duurt dan nog een eeuwigheid eerder dat op is
Lunch 1 sneetje brood
Ontbijt ook
Wel pakt / eet ze (nu zeker in vakantie/zomer) een ijsje of klein zakje chips verder snoept ze ook niet veel een of 2 KitKat mini
woensdag 7 augustus 2019 om 16:30
woensdag 7 augustus 2019 om 16:33
Turquasi
Cornetto ijs of waterijsje eet ze wel
Het is (gelukkig) niet zo dat ze niets eet en ook niets van snoep/ijs ofzo wil weten
Maar was bang dat het steeds minderen misschien ergens toe zou lijden
(Mijn nichtje heeft vroeger anorexia gehad en dat jaren verborgen weten te houden voor haar ouders)
Cornetto ijs of waterijsje eet ze wel
Het is (gelukkig) niet zo dat ze niets eet en ook niets van snoep/ijs ofzo wil weten
Maar was bang dat het steeds minderen misschien ergens toe zou lijden
(Mijn nichtje heeft vroeger anorexia gehad en dat jaren verborgen weten te houden voor haar ouders)
woensdag 7 augustus 2019 om 16:39
Neem haar buikpijn serieus, en maak een afspraak bij de huisarts. Neem je dochter sowieso serieus. Leg uit dat jij je zorgen maakt om haar. Heeft ze een ander vertrouwenspersoon (oma, tante, juf, etc) met wie ze wel haar gevoelens wil delen?
Menstrueert ze al?
Het lichaam van een meisje verandert rond die leeftijd nog al veel. En niet ieder kind vindt dit fijn.
Menstrueert ze al?
Het lichaam van een meisje verandert rond die leeftijd nog al veel. En niet ieder kind vindt dit fijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 7 augustus 2019 om 16:49
woensdag 7 augustus 2019 om 16:49
Ik at jarenlang ook behoorlijk weinig en trok het daar prima op. (Minder dan wat jij hier net neerzette) Later sloeg ik daar in door. Eetproblematiek komt in vele vormen dus het is lastig je er tegen te weren. Zeker omdat het zoals gezegd ook allemaal nogal geheimzinnig gaat. Je zou eens wat erover kunnen lezen om te kijken waar je op zou kunnen letten verder. Er is een site, proud2bme, waar ook ouders hun verhaal op kwijt kunnen/lotgenoten treffen. Maar ze hoeft het natuurlijk niet te hebben he.. tal van andere mogelijkheden.
woensdag 7 augustus 2019 om 16:52
Dat kun je obsessief noemen. Het is een zeer handig hulpmiddeltje om snel te zien hoe het verhoudingsgewijs ervoor staat. Wat je met de uitkomst doet is aan een ieder zelf. Maar als je daar op ondergewicht staat ipv gezond, zou ik wat alerter zijn op anorexia dan als het fysiek allemaal prima in elkaar steekt. Ook dan kun je een eetstoornis hebben maar is dat op een andere manier zorgelijk dan met een (zeer) laag bmi.
woensdag 7 augustus 2019 om 16:55
Hoi pennetje80,
Als iemand die zelf met een eetstoornis heeft geworsteld, wil ik je echt op het hart drukken om met je dochter te praten. Je hoeft haar niet te pushen om meer te eten, dat werkt waarschijnlijk toch niet, maar neem haar apart en vertel haar eerlijk dat je je zorgen maakt over haar eetpatroon en haar klachten. Vraag haar of er iets anders speelt, en wees geduldig en luister naar haar. Misschien geeft ze aan dat er niets is, maar in dat geval zou je nog kunnen aangeven dat je het prettig zou vinden om een afspraak bij de huisarts te maken. Misschien heeft ze oprecht last van haar buik, maar ja, het kan inderdaad ook een beginnend eetprobleem/beginnende eetstoornis zijn. Nogmaals, zorg dat je rustig blijft, spreek vanuit je eigen bezorgdheid, en maak haar duidelijk dat ze alles tegen je kan zeggen wat haar dwars zit, echt alles. En misschien is er helemaal niets aan de hand en is het een fase of wat dan ook, maar ik heb helaas dus ervaring met anorexia, en ik weet hoe verschrikkelijk het is, en hoe belangrijk het is om er op tijd bij te zijn. Voor meer informatie over eetstoornissen kun je trouwens kijken op de site proud2bme.nl en op ikookvanmij.nl. Heel veel sterkte.
Als iemand die zelf met een eetstoornis heeft geworsteld, wil ik je echt op het hart drukken om met je dochter te praten. Je hoeft haar niet te pushen om meer te eten, dat werkt waarschijnlijk toch niet, maar neem haar apart en vertel haar eerlijk dat je je zorgen maakt over haar eetpatroon en haar klachten. Vraag haar of er iets anders speelt, en wees geduldig en luister naar haar. Misschien geeft ze aan dat er niets is, maar in dat geval zou je nog kunnen aangeven dat je het prettig zou vinden om een afspraak bij de huisarts te maken. Misschien heeft ze oprecht last van haar buik, maar ja, het kan inderdaad ook een beginnend eetprobleem/beginnende eetstoornis zijn. Nogmaals, zorg dat je rustig blijft, spreek vanuit je eigen bezorgdheid, en maak haar duidelijk dat ze alles tegen je kan zeggen wat haar dwars zit, echt alles. En misschien is er helemaal niets aan de hand en is het een fase of wat dan ook, maar ik heb helaas dus ervaring met anorexia, en ik weet hoe verschrikkelijk het is, en hoe belangrijk het is om er op tijd bij te zijn. Voor meer informatie over eetstoornissen kun je trouwens kijken op de site proud2bme.nl en op ikookvanmij.nl. Heel veel sterkte.
woensdag 7 augustus 2019 om 17:11
Verder gaat het nu goed met haar
Ze heeft het wel een periode moeilijk gehad
Haar BMI is 14.4 dus ondergewicht
Verder ziet ze er niet extreem mager uit
Onze band is best goed en laatste half jaar flink gegroeid en verteld ze ook veel tegen me als ze ergens mee zit
Dus mocht er iets zijn hoop ik dat ze me toch in vertrouwen neemt
Kan zoiets misschien ook “onbewust “ gebeuren, ik bedoel dat ze het niet onder woorden kan brengen en niet helemaal zelf beseft wat ze doet?
(Domme vraag waarschijnlijk)
Ze heeft het wel een periode moeilijk gehad
Haar BMI is 14.4 dus ondergewicht
Verder ziet ze er niet extreem mager uit
Onze band is best goed en laatste half jaar flink gegroeid en verteld ze ook veel tegen me als ze ergens mee zit
Dus mocht er iets zijn hoop ik dat ze me toch in vertrouwen neemt
Kan zoiets misschien ook “onbewust “ gebeuren, ik bedoel dat ze het niet onder woorden kan brengen en niet helemaal zelf beseft wat ze doet?
(Domme vraag waarschijnlijk)