Het Grote Viva Katten Topic deel 2

01-05-2019 21:17 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel waar wij, enorme kattenliefhebbers, met elkaar kletsen over onze katten en hoe deze poezelige viervoeters ons leven verrijken. Meestal zijn ze lief en grappig, soms ondeugend, soms eten ze teveel of te weinig, soms maken we ons zorgen, kortom we kletsen hier over alles wat met katten te maken heeft. En soms gaan we off-topic, ook dat kan hier ;-D
Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.

Happy New Miauw!
Afbeelding

Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Darkcrystal, wat leuk! Dus de gezinsuitbreiding is definitief? Gefeliciteerd!!!

Ik mag mijn dametje 24 augustus ophalen. Ze mocht al wel eerder het nestje verlaten, maar ik heb dan pas vakantie. En wil alles zo goed mogelijk doen, voor beide katten. En eerlijk gezegd vind ik het ook wel fijn dat ze een paar weekjes extra bij haar moeder is. Er wordt goed voor haar gezorgd, ze is volledig ontwormd, ingeënt en sinds gister sta ik officieel geregistreerd als eigenaar doordat ze gechipt is. Maar eerlijk? Ik zal blij zijn als het zover is.

Ik heb internet ook afgestruind naar tips. En ik werk in de bieb, heb zo ongeveer alle boeken over katten geconfisqueerd, haha! En dan nog is het met maar afwachten. Je kunt ze bij elkaar gooien en het uit laten vechten (wat dus niet hoort volgens de kenners) en het gaat goed. En je kunt alle tips en trucs volgen en het wordt nooit wat. Maar ik kies toch voor het laatste, de tips en trucs volgen ;-)
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Help, nu breekt het volgende dilemma aan.... De namen....
Hebben jullie nog leuke suggesties voor een poes en een kater? Man heeft voorkeur voor simpele namen, Disneyvarianten (Simba en Nala, Lilo en Stitch etc) zijn de revue al gepasseerd en afgewezen....
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Ik ben zelf absoluut niet van zulke namen. Of van de Tijgertjes, Vlekkies en Felixxen. En ook niet van gekke namen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar korte Engelse namen. Dat zal vast liggen aan mijn liefde voor de Engelse taal. En twee lettergrepen schijnt goed voor herkenning en luisteren te zijn. Ik heb dan ook gezocht op Names for female cats, al wist ik eigenlijk al wel voor welke naam ik ging. Succes met het kiezen van een naam! :D
the_Wicked_Witch schreef:
07-08-2019 16:35
Ik breek hier even in.
Vanwege het overlijden van haar vader heeft een vriendin van me nu een kat zonder oren, wit, 10 jaar oud. Heel moeilijk te herplaatsen dus. Heeft iemand een idee hoe we daar toch nog een fijn plekje voor kunnen vinden?
Op verhuisdieren.nl kan je poezen aanbieden. Ze werken met een match systeem. Ik vind dat altijd wel een mooie site.
Ik heb er wel plek voor maar mijn kat is niet zo goed met een hoop andere katten dus ik durf dat niet aan.

Jaime eet zijn nieuwe voer! Wauw, ik ben helemaal verbaasd. Ik mix de Nutro en de Crave door zijn andere voer en hij eet het goed. Wel fijn, het zijn ook grote brokken dus nog geen gekotst gehad.
Hij is er rustig aan aan het wennen. Zijn vacht ziet er nu al mooier uit en hij verhaart al wat minder.
Ook mag ik eindelijk weer eens uitslapen. Ik negeer hem nu al dagen als hij beneden aan de deur zeurt en hij heeft de boodschape blijkbaar weer even begrepen.

Oei, kattennamen. Dat vind ik ook altijd heel lastig. Jaime had pas na 2 maanden zijn naam. Daarvoor veranderde hij steeds omdat ik maar niets kon vinden dat bij hem paste. Zo zou ik het doen, gewoon afwachten tot je ze wat leert kennen en er dan namen bij vinden.
Wel heel leuk dat jullie allebei kittens krijgen dames. We mogen toch wel foto's zien he? :heart:
MockTurtle schreef:
07-08-2019 22:19
Darkcrystal, wat leuk! Dus de gezinsuitbreiding is definitief? Gefeliciteerd!!!

Ik mag mijn dametje 24 augustus ophalen. Ze mocht al wel eerder het nestje verlaten, maar ik heb dan pas vakantie. En wil alles zo goed mogelijk doen, voor beide katten. En eerlijk gezegd vind ik het ook wel fijn dat ze een paar weekjes extra bij haar moeder is. Er wordt goed voor haar gezorgd, ze is volledig ontwormd, ingeënt en sinds gister sta ik officieel geregistreerd als eigenaar doordat ze gechipt is. Maar eerlijk? Ik zal blij zijn als het zover is.

Ik heb internet ook afgestruind naar tips. En ik werk in de bieb, heb zo ongeveer alle boeken over katten geconfisqueerd, haha! En dan nog is het met maar afwachten. Je kunt ze bij elkaar gooien en het uit laten vechten (wat dus niet hoort volgens de kenners) en het gaat goed. En je kunt alle tips en trucs volgen en het wordt nooit wat. Maar ik kies toch voor het laatste, de tips en trucs volgen ;-)

Leuk dat je haar binnenkort krijgt!

Zoek op YouTube op Jackson Galaxy. Hij heeft leuke informatieve video's over van alles betreft katten, ook introductie.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Madrid87 schreef:
09-08-2019 08:30
Op verhuisdieren.nl kan je poezen aanbieden. Ze werken met een match systeem. Ik vind dat altijd wel een mooie site.
Ik heb er wel plek voor maar mijn kat is niet zo goed met een hoop andere katten dus ik durf dat niet aan.
Goed idee! Stom zeg, ik ken de site maar was er zelf niet opgekomen :$ .
En begrijpelijk dat je het niet aandurft, de mijne is ook nogal snel de kluts kwijt dus ik durf het ook niet.
Goedemorgen, ik ben op zoek naar advies over mijn kat en kom hier even inbreken. Als een nieuw topic beter is hoor ik het graag, maar ik dacht zelf dat hier vragen handiger is omdat hier de kattenkenners zitten :)

Ik heb een probleem wat iedere katteneigenaar waarschijnlijk wel zal kennen: mijn kat plast af en toe in huis. Medische oorzaken zijn na verschillende controles uitgesloten, en de da vermoedt dat het gedrag is. Ik denk zelf dat het met aandacht te maken heeft; ze plast maar heel soms in huis, en als ze het doet is het als ik thuis werk. Ze doet het niet als ik van huis ben, of als we op vakantie zijn en iemand anders haar eten verzorgt. Ze krijgt (te?) veel aandacht, ik speel vaak met haar en kan bij me zitten wanneer ze wil, heeft verschillende speel- en klimopties maar blijkbaar is het toch niet genoeg?

Een andere vraag is meer een praktische, op de plek waar ze plast ligt vloerbedekking. Plan is sowieso om het betreffende stuk vloer te gaan vervangen, maar niet op korte termijn. Wat is tot die tijd wijsheid? Ik dacht aan stukken plastic of zeil onder de vloerbedekking om volledig doorlekken tegen te gaan, het stuk helemaal afzetten is geen optie. Of nog een extra kattenbak daar neerzetten misschien? Uiteindelijk moet er op die plek een kast komen, dus dan zou een eventuele bak daar weer weg moeten, dus weet niet of dat handig is.

Alle tips zijn welkom, en sorry dat ik zo met de deur in huis kom vallen hier, maar ik zit een beetje met mijn handen in het haar.

Alvast bedankt!
09-08-2019 11:13
Goed idee! Stom zeg, ik ken de site maar was er zelf niet opgekomen :$ .
En begrijpelijk dat je het niet aandurft, de mijne is ook nogal snel de kluts kwijt dus ik durf het ook niet.
Nou, mijne is niet snel de kluts kwijt maar best wel territoriaal en snel jaloers als andere katten buiten bij me in de buurt komen. Dus ik denk dat het oorlog zou worden als hij niet alleen mij ineens zou moeten delen maar ook zijn huis. Ik durf die kans niet te nemen.
Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik geen tweede genomen heb. Zeker niet nu ik weet dat kat al bejaard is en dus vooral behoefte heeft aan veel rust.
Dat de poes al 10 is wil niet zeggen dat ze niet geadopteerd kan worden gelukkig. Ik hoop dat je een fijn huisje voor haar kan vinden. Als het een super lieve, gezonde kat is denk ik dat ze goede kansen heeft. Laat je het weten als je iemand vindt?

Raiola, sorry, geen ervaring met in huis plassen en dus ook geen idee waarom ze dat doet.
Maar er komt vast wel iemand die het wel weet. :)
Madrid, wees blij dat je er geen ervaring mee hebt! Scheelt een hoop tijd ;)
Raiola, wat vervelend!
Ik ben met onze oude kat enige tijd geleden ook naar de dierenarts geweest om uit te sluiten of er een medische oorzaak was, toen de kat ineens binnen begon te plassen. De dierenarts gaf aan dat het belangrijk is om onderscheid te maken tussen incontinentie en binnenshuis plassen. Het eerste heeft een lichamelijke oorzaak, dus het niet kunnen ophouden van de plas. Het tweede is vaak een oorzaak van andere aard. Het kan gedrag zijn, bijv om territorium af te bakenen. Maar ook bijv. door veroudering/ dementie niet meer weten waar de kattenbak staat. Dierenarts gaf ook aan dat in het laatste geval het vaak erg moeilijk is om te achterhalen wat de oorzaak kan zijn....
In ons geval was poes echt incontinent als ze sliep (liep gewoon leeg in haar slaap....niet fijn als ze dan net bij je op schoot ligt... :facepalm: ) en kon ze het als ze wakker was, niet altijd meer lang genoeg ophouden om op tijd buiten te komen. Poes is inmiddels vorige maand ook aan ouderdom overleden (mis haar nog steeds...zou soms willen dat ze mijn schoot nog eens nat kon plassen.... :cry: )

Ik weet niet hoe oud jouw kat is? En plast ze altijd op een vaste plek? Zoals je het beschrijft lijkt het inderdaad meer om gedrag te gaan dan om incontinentie. Het zou een vorm van aandacht kunnen zijn, zeker als ze het alleen doet als jij met werk bezig bent en dus even minder aandacht hebt voor haar.
Als ze op die momenten op een vaste plek plast, zou ik er inderdaad voor kiezen om daar tijdelijk een extra kattenbak te zetten (en dan misschien geleidelijk aan opschuiven naar een plek waar straks geen kast staat?). Of de plek juist minder aantrekkelijk maken, want nu ruikt die natuurlijk voor haar vertrouwd en als haar 'plasterritorium'. Daar heb je volgens mij speciale sprays voor.
Lastig hoor! Veel succes!
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Darkcrystal, dankjewel voor je uitgebreide reactie!

Ze is aantal keer behandeld voor blaasontsteking, in die periode heeft ze op de plek geplast die nu nog steeds favoriet is. Inmiddels is de urine onlangs nog een keer gecontroleerd en dat was helemaal schoon, vandaar dat de da nu ook denkt dat het een gedragsdingetje is. Wat vervelend dat het bij jou om incontinentie ging, dat lijkt me helemaal lastig met opruimen en in de gaten houden, naast dat het voor de poes ook helemaal niet fijn is.
Kan me voorstellen dat je haar erg mist, sterkte! Moet er niet aan denken om mijn beestje ooit te verliezen, hoewel je weet dat het een keer gebeurt.

Mijn kat is nu ongeveer 9 jaar. Het lijkt er inderdaad op dat ze een plas doet zodra ze vindt dat ik haar niet voldoende aandacht geef, maarja ik heb - hoe onbegrijpelijk ook voor een poezenbrein - soms ook andere dingen te doen :-D

Ik heb nu alles ingesprayd met ecodor, dat lijkt in ieder geval voor de geur te werken. Ze heeft twee kattenbakken, dus misschien dat ik er een kleintje bij haal of een van de twee tijdelijk naar de plasplek verplaats en inderdaad later weer langzaam terugzet. Verder ben ik bezig met een constructie zodat ze naar buiten kan. Helaas kunnen we de tuin niet geheel afsluiten, maar met een beetje creativiteit moeten er wel mogelijkheden zijn.

En zo is er alweer een halve dag voorbij. Mevrouw de poes heeft in ieder geval wel de hele tijd mijn aandacht gehad, al is het waarschijnlijk niet op de manier geweest die zij voor ogen had ;-)
Hoi,

Ik kom me ook maar es aanluiten hier.
Bijna erg dat ik dat niet eerder heb gedaan, ik heb mn hele leven katten gehad, ook vroeger thuis al, en ik heb ze zelf ook uiteraard.
Ik kan mij een leven zonder bijna niet voorstellen, dat lijkt me erg saai.
Twee dametjes van bijna 10 en eentje van 11, die eerste is vrij normaal, die 2e is eehhmm, nogal apart.
Deze inmiddels senior mevrouw breekt regelmatig de boel af omdat ze lekker in haar vel zit (volgens mij denkt ze dat ze nog een kitten is), ze is gek op fruit en groenten, komt mij na het douchen helpen afdrogen door kopjes te gaan geven aan mijn natte benen, ze is erg makkelijk en laat ongeveer alles toe, en ze vindt een bezoekje aan de dierenarts leuk. Vorige week nog, de 1e twee minuten twijfelt ze wat ze ervan vinden moet. Vervolgens zodra ze aangeraakt wordt op haar rug (bij het inenten) duwt ze haar kont omhoog, gaat hard snorren en vindt de dierenarts de liefste van de wereld en gaat hem of haar verder alleen maar koppies geven en door de praktijk banjeren en scharrelen alsof ze daar woont. .:proud: :facepalm:, raar beest....
Ik ben blij dat ik in ieder geval 1 kat heb die zich als een kat gedraagt.. ;)

Raiola: heb je al Feliway geprobeerd? Piesen komt als het niet medisch is vaak door stress, daar helpt Feliway geweldig tegen.
Lang geleden werd bij ons het tapijt vervangen door laminaat. En waren onder de indruk hoe vaak daar op geplast was want toen zagen we het pas. Daarna gebeurde het in elk geval niet op het laminaat. Dus niet op harde, gladde gedeelten. Katten associëren pijn met harde ondergrond, ook als de pijn al voorbij is.
Ik weet trouwens van een kattenopvang dat katten met voormalige blaasontstekingen op pijnstillers blijven staan.

Ik denk niet dat een kat specifiek aandacht vraagt maar aandacht voor een situatie. Haar situatie.
Heeft 1 van jullie dit toevallig wel eens meegemaakt;
Wij zijn vrijdag teruggekomen van vakantie, onze poes is gewoon thuisgebleven en verzorgd door ouders die hier in huis zijn geweest. Nu zag ik poes dus weer en ze was heel blij en enthousiast maar ze miauwt ineens zonder geluid??
Normaal gesproken miauwt ze best vaak en het is dus enorm stil in huis.
Eetlust is prima wel heb ik het idee dat slikken of.zo iets moeilijker gaat.
Nou ja, als er morgenochtend nog steeds geen geluid uitkomt dan ga ik sowieso naar de dierenarts maar ik ben gewoon benieuwd of iemand dit weleens heeft meegemaakt....
Volgens mij is het gewoon een hele aandoenlijke vorm van aandachttrekkerij. Ik had ook eentje die daar kampioen in was. Google eens, ik heb al een aantal dingen gelezen. Wil niet zeggen dat je haar niet in de gaten hoeft te houden. Als je het niet vertrouwt, gewoon langs de da gaan.
07-08-2019 16:35
Ik breek hier even in.
Vanwege het overlijden van haar vader heeft een vriendin van me nu een kat zonder oren, wit, 10 jaar oud. Heel moeilijk te herplaatsen dus. Heeft iemand een idee hoe we daar toch nog een fijn plekje voor kunnen vinden?
www.kattenherplaatsing.nl
MockTurtle schreef:
06-08-2019 08:35
Ik heb nieuw voer ontdekt, Edgard & Cooper. Kent iemand dit? Zo ja, hoe is dit voer bevallen?
Wij zaten er echt op te wachten dat dit voer uit zou komen. Volgens mij is het wel goed voer. De katten vinden het hier heel erg lekker, maar de bak ging er zó erg van stinken hier (en staat hier in de woonkamer en keuken voorlopig nog).
Miss-Pippilotta schreef:
11-08-2019 09:54
Wij zaten er echt op te wachten dat dit voer uit zou komen. Volgens mij is het wel goed voer. De katten vinden het hier heel erg lekker, maar de bak ging er zó erg van stinken hier (en staat hier in de woonkamer en keuken voorlopig nog).
Nou, de brokjes moet ze niets van weten. Jammer, aangezien graanvrij en ook nog eens geproduceerd met aandacht voor dier en milieu. Ergens had ik het wel verwacht, ik heb nog geen enkele graanvrije brok gevonden die ze lekker vindt. Ik meng deze brokjes met haar eigen voer, maar E&C blijft liggen. Ik vind de brokjes ook wel erg klein trouwens. Het natvoer vindt ze wel heel lekker, het eerste dat ze na Gourmet mousse volledig opeet.
Rainbow30 schreef:
11-08-2019 07:30
Wij zijn vrijdag teruggekomen van vakantie, onze poes is gewoon thuisgebleven en verzorgd door ouders die hier in huis zijn geweest. Nu zag ik poes dus weer en ze was heel blij en enthousiast maar ze miauwt ineens zonder geluid??
Nou ja, als er morgenochtend nog steeds geen geluid uitkomt dan ga ik sowieso naar de dierenarts maar ik ben gewoon benieuwd of iemand dit weleens heeft meegemaakt....
Als je haar hoort slikken, alsof ze iets wegslikt, dan heeft ze een keelontsteking.
MockTurtle schreef:
11-08-2019 09:48
Volgens mij is het gewoon een hele aandoenlijke vorm van aandachttrekkerij. Ik had ook eentje die daar kampioen in was. Google eens, ik heb al een aantal dingen gelezen. Wil niet zeggen dat je haar niet in de gaten hoeft te houden. Als je het niet vertrouwt, gewoon langs de da gaan.
😃 dat zou maar zo eens kunnen.
Ik heb natuurlijk zelf ook gegoogeld maar dan kom ik toch voornamelijk uit bij keelontsteking enzo.
Daarom dacht ik, ik vraag het eens hier of iemand dit weleens heeft meegemaakt
Rainbow30 schreef:
11-08-2019 07:30
Misschien heeft ze jullie gemist en ‘geroepen’ en heeft ze nu een zere keel. Wat ook kan, is dat ze nu een hogere kitten-mieuw gebruikt. Dan moet je hoge frequenties kunnen horen wil je dat meekrijgen, anders lijkt het net alsof ze geen geluid maken. Maar dat lijkt het niet te zijn omdat ze daarnaast helemaal niet meer ‘normaal’ mauwt.
Goed opletten want keelontsteking is geen grapje bij katten.

Zij had ineens vreemde mensen in huis wat stress geeft en stress vermindert de weerstand. Ze kan dus nog van de leg zijn maar het andere is ook mogelijk.
MockTurtle schreef:
11-08-2019 10:02
Nou, de brokjes moet ze niets van weten. Jammer, aangezien graanvrij en ook nog eens geproduceerd met aandacht voor dier en milieu. Ergens had ik het wel verwacht, ik heb nog geen enkele graanvrije brok gevonden die ze lekker vindt. Ik meng deze brokjes met haar eigen voer, maar E&C blijft liggen. Ik vind de brokjes ook wel erg klein trouwens. Het natvoer vindt ze wel heel lekker, het eerste dat ze na Gourmet mousse volledig opeet.
Jammer!! Die van ons vinden de brokjes wel erg lekker, gingen ze juist tussen de andere brokken uit eten.
Ik zou het nog wel een keer willen proberen (krijgen nu RC), maar wil eigenlijk niet veel switchen, omdat een van de twee beetje gevoelig lijkt en snel moet spugen (en het gaat nu al lange tijd erg goed).

Natvoer heb ik nog niet geprobeerd, krijgen ze hier van Almo Nature (vinden ze erg lekker).
Miss-Pippilotta schreef:
11-08-2019 10:26
Jammer!! Die van ons vinden de brokjes wel erg lekker, gingen ze juist tussen de andere brokken uit eten.
Ik zou het nog wel een keer willen proberen (krijgen nu RC), maar wil eigenlijk niet veel switchen, omdat een van de twee beetje gevoelig lijkt en snel moet spugen (en het gaat nu al lange tijd erg goed).

Natvoer heb ik nog niet geprobeerd, krijgen ze hier van Almo Nature (vinden ze erg lekker).
Je kunt via hun Facebook een proefpakketje aanvragen. Krijg je twee zakjes brokjes en een bakje natvoer. Ik had voor mijn nieuwe gezinslid ook alvast wat aangevraagd, maar kreeg gewoon een andere smaak binnen, ipv kittenvoer. Dit is witvis, misschien vindt ze die wel lekker. Maar anders hou ik het gewoon bij haar vertrouwde brok (ook RC), daar doet ze het verder uitstekend op. Ook een gevoelige dame die snel moest spugen, tot ik RC ging geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven