Mijn katten weigeren ander voer
vrijdag 9 augustus 2019 om 19:25
Hoi Viva leden,
Onze twee katten worden deze maand 1 jaar en dat leek me een mooi moment om over te gaan van kitten voer naar volwassen voer.
Echter weigeren ze dat! Ze ruiken eraan en lopen dan weg of vissen het kittenvoer eruit. We hebben al twee soorteb geprobeerd
Zijn er hier katteneigenaren met tips?
Kan ik ze gewoon babyvoer blijven geven?
Ze eten momenteel jumbo kittenvoer wat (bijna) hetzelfde is als royal canin.
Alvast bedankt!
Onze twee katten worden deze maand 1 jaar en dat leek me een mooi moment om over te gaan van kitten voer naar volwassen voer.
Echter weigeren ze dat! Ze ruiken eraan en lopen dan weg of vissen het kittenvoer eruit. We hebben al twee soorteb geprobeerd
Zijn er hier katteneigenaren met tips?
Kan ik ze gewoon babyvoer blijven geven?
Ze eten momenteel jumbo kittenvoer wat (bijna) hetzelfde is als royal canin.
Alvast bedankt!
vrijdag 9 augustus 2019 om 20:31
pejeka schreef: ↑09-08-2019 20:18Laat ik het dan zo zeggen: nog nooit iemand gehoord die snikkend vertelde over een goudvis die aan het einde van zijn leven was gekomen, of een hamster, of een parkiet. Sterker nog, dat accepteren we gewoon als zo'n beestje dood gaat, zonder tranen te vergieten of anderszins rouwgedrag te vertonen. Terwijl ook die dieren soms jarenlang een huisgenoot waren. Maar ook een kat of poes of hoe je voorkeursaanduiding is, is gewoon een huisdier, net zo goed als een kanarie, een parkiet, een goudvis, een cavia of een hamster een huisdier is.
Alweer? Blijkbaar is het moeilijk om het bij jezelf te houden.
vrijdag 9 augustus 2019 om 20:34
Misschien kun je ze ook een beetje natvoer geven in de transitieperiode. Dan krijgen ze in ieder geval wat eten binnen en vaak als ze beginnen met eten wekt het ook de eetlust op. Plus ze krijgen vocht binnen.
Ik ben zelf altijd heel voorzichtig met gewoon eten geven en maar geloven dat ze wel eten als ze honger genoeg hebben. Binnen een paar dagen zonder eten hebben ze al kans op leverproblemen.
vrijdag 9 augustus 2019 om 20:35
Omdat het hetzelfde eruit ziet en ruikt.
Mijn vriendin heeft een tijdje in een fabriek gewerkt waar ze levensmiddelen verpakten. Meestal was de bijv. soep dan hetzelfde alleen ging het ene zakje in jumbo huismerk en het andere in een maggi pak.
Dat heeft me wel aan het denken gezet. (Merken weet ik niet meer, is even een voorbeeld).
Bij dit kattenvoer weet ik het niet zeker hoor maar ik denk het wel
vrijdag 9 augustus 2019 om 20:38
Dat is ook een goeie jaLady_Day schreef: ↑09-08-2019 20:34Misschien kun je ze ook een beetje natvoer geven in de transitieperiode. Dan krijgen ze in ieder geval wat eten binnen en vaak als ze beginnen met eten wekt het ook de eetlust op. Plus ze krijgen vocht binnen.
Ik ben zelf altijd heel voorzichtig met gewoon eten geven en maar geloven dat ze wel eten als ze honger genoeg hebben. Binnen een paar dagen zonder eten hebben ze al kans op leverproblemen.
vrijdag 9 augustus 2019 om 20:39
Goudvissen ben ik met je eens. Dat heeft dan voor mij te maken met dat vissen simpelweg geen knuffelgehalte hebben. Bovendien leven ze relatief kort, net als hamsters. Die laatste heeft dan weer wel knuffelgehalte maar je hebt minder tijd om je eraan te hechten. Niettemin is het wel even slikken als zo'n leuk klein warm beestje ineens dood in zn hok ligt.
Parkieten kunnen best wat jaartjes mee en zijn heel leuk als je er tijd in steekt en ze wat vrijheid geeft. Wij hadden vroeger een parkiet die altijd los in huis rondvloog. Kwam vaak gezellig bij je zitten. Toen die dood ging was ik toch best verdrietig.
Al het bovenstaande is ook nog eens heel anders voor kinderen, mijn dochter van 6 had een muisje. Beestje werd niet ouder dan 6 maanden maar dochter was ontroostbaar. Alles wat leeft en waar ze voor kunnen zorgen, daar hebben ze ook verdriet over als ze het weer verliezen.
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 20:43
5.05% gewijzigd
vrijdag 9 augustus 2019 om 20:45
Mikla schreef: ↑09-08-2019 20:35Omdat het hetzelfde eruit ziet en ruikt.
Mijn vriendin heeft een tijdje in een fabriek gewerkt waar ze levensmiddelen verpakten. Meestal was de bijv. soep dan hetzelfde alleen ging het ene zakje in jumbo huismerk en het andere in een maggi pak.
Dat heeft me wel aan het denken gezet. (Merken weet ik niet meer, is even een voorbeeld).
Bij dit kattenvoer weet ik het niet zeker hoor maar ik denk het wel
Daar heb ik eerder over gehoord. Erg is dat.
vrijdag 9 augustus 2019 om 20:47
vrijdag 9 augustus 2019 om 21:00
De samenstelling van RC kittenbrokken is heel anders dan die van Jumbo kittenbrokken dus dat het uit dezelfde fabriek komt lijkt me sterk. Bovendien is het vochtgehalte in de brokken van RC veel hoger, dus beter.
Ik heb overigens nog nooit kittenvoer gegeven, ze zijn meteen altijd mee gaan eten van de brokken die de andere katten hier ook krijgen. Hele generaties katten zijn zo gezond grootgebracht en oud geworden in de tijd dat er nog geen kittenvoer bestond.
Het beste lijkt mij om gewoon langzaam te blijven mengen. Ze zullen het echt wel gaan eten al is het misschien in het begin even wennen. Wat kwalitatief beter voer dan van de Jumbo zal echter wel beter ruiken waardoor ik denk dat ze sneller geneigd zijn dat te gaan eten.
Ik heb overigens nog nooit kittenvoer gegeven, ze zijn meteen altijd mee gaan eten van de brokken die de andere katten hier ook krijgen. Hele generaties katten zijn zo gezond grootgebracht en oud geworden in de tijd dat er nog geen kittenvoer bestond.
Het beste lijkt mij om gewoon langzaam te blijven mengen. Ze zullen het echt wel gaan eten al is het misschien in het begin even wennen. Wat kwalitatief beter voer dan van de Jumbo zal echter wel beter ruiken waardoor ik denk dat ze sneller geneigd zijn dat te gaan eten.
vrijdag 9 augustus 2019 om 21:07
Voordat ik jumbo gaf, gaf ik verschillende merken maar jumbo aten ze het best. adhv de ingredienten enzo leek het heeel erg op royal canin. Het lijkt ook gezonder dan whiskas en andere merken nadat ik de ingredienten gegoogled en vergeleken heb. Dus ik denk zeker niet dat jumbo voer minder is dan bepaalde merken. Ik geloof sowieso niet in merken. Je betaalt naar mijn idee meestal gewoon extra voor de naam that's it.
vrijdag 9 augustus 2019 om 21:13
het zijn katten he. Flikte die van mij ook. De ene keer vrat hij het blikje met vis zo leeg, volgende blik haalde hij zijn neus voor op. En maar blijven zeuren om ander voer.
of het blik van de plus nam hij wel, maar dezelfde smaak van een ander merk niet.
of het blik van de plus nam hij wel, maar dezelfde smaak van een ander merk niet.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 9 augustus 2019 om 21:20
Mikla schreef: ↑09-08-2019 21:07Voordat ik jumbo gaf, gaf ik verschillende merken maar jumbo aten ze het best. adhv de ingredienten enzo leek het heeel erg op royal canin. Het lijkt ook gezonder dan whiskas en andere merken nadat ik de ingredienten gegoogled en vergeleken heb. Dus ik denk zeker niet dat jumbo voer minder is dan bepaalde merken. Ik geloof sowieso niet in merken. Je betaalt naar mijn idee meestal gewoon extra voor de naam that's it.
Als je niet in merken geloofd, waarom noem je dat van RC dan wel in de OP? Dan kun je toch gewoon zeggen wat je nu gebruikt?
Ik heb net online de RC kittenbrokjes vergeleken met de Jumbo kittenbrokjes en de samenstelling is zeker anders.
Mij maakt het trouwens niet uit hoor wat je geeft en het klopt dat soms huismerken veel overeenkomsten hebben met a-merken, maar in dit geval dus niet. Dat je in ieder geval op de hoogte bent.
vrijdag 9 augustus 2019 om 21:23
Nee hoor. Dezelfde benamingen ja (grotendeels), maar de hoeveelheid van ieder bestanddeel verschilt wezenlijk. Dát maakt het verschil tussen kwaliteitsvoer en voer van de Jumbo. Heeft niets met het merk te maken. Een echt malse biefstuk van de slager is ook veel duurder dan een Jumbo biefstuk maar is dan ook tien keer lekkerder.Mikla schreef: ↑09-08-2019 21:07Voordat ik jumbo gaf, gaf ik verschillende merken maar jumbo aten ze het best. adhv de ingredienten enzo leek het heeel erg op royal canin. Het lijkt ook gezonder dan whiskas en andere merken nadat ik de ingredienten gegoogled en vergeleken heb. Dus ik denk zeker niet dat jumbo voer minder is dan bepaalde merken. Ik geloof sowieso niet in merken. Je betaalt naar mijn idee meestal gewoon extra voor de naam that's it.
vrijdag 9 augustus 2019 om 21:36
Ik weet niet wat OP betekent en ook niet wat je bedoelt met dat ik iets niet wil zeggen.chocolol schreef: ↑09-08-2019 21:20Als je niet in merken geloofd, waarom noem je dat van RC dan wel in de OP? Dan kun je toch gewoon zeggen wat je nu gebruikt?
Ik heb net online de RC kittenbrokjes vergeleken met de Jumbo kittenbrokjes en de samenstelling is zeker anders.
Mij maakt het trouwens niet uit hoor wat je geeft en het klopt dat soms huismerken veel overeenkomsten hebben met a-merken, maar in dit geval dus niet. Dat je in ieder geval op de hoogte bent.
Jumbo heeft veel verschillende soorten dus weet niet welke jij vergeleken hebt maar degene die wij hebben en de zak royal canin die we meekregen zijn nagenoeg hetzelfde. Ben je daar in ieder geval ook van op de hoogte
vrijdag 9 augustus 2019 om 21:44
Bij mijn kattenkop heb ik dezelfde smaak, hetzelfde merk brokjes gehaald en die in anderhalve maand tijd heel langzaam gemengd. Bij natvoer begonnen met 1x per 4 dagen een zakje volwassenvoer en dan weer 3 dagen t kittenvoer. Ook weer van hetzelfde merk. En zo is mijn katje met zeer gevoelige darmpjes probleemloos overgestapt.
vrijdag 9 augustus 2019 om 21:48
Mikla schreef: ↑09-08-2019 21:36Ik weet niet wat OP betekent en ook niet wat je bedoelt met dat ik iets niet wil zeggen.
Jumbo heeft veel verschillende soorten dus weet niet welke jij vergeleken hebt maar degene die wij hebben en de zak royal canin die we meekregen zijn nagenoeg hetzelfde. Ben je daar in ieder geval ook van op de hoogte
OP betekent openingspost, dus jouw eerste bericht.
Verder heeft Jumbo volgens hun site maar 1 soorten kittenbrokjes van eigen merk, dus ik weet niet waarom je zegt dat ze " veel verschillende soorten" hebben.
vrijdag 9 augustus 2019 om 21:55
Ja wat is veel. Ze hebben er iig meerdere. Bijna effen gekleurde zakken en ook een neutrale kleur met kattenprint. Beide in meerdere smaken en gevarieerd van kitten tot adult. Wellicht niet op de site? Geen idee. Maar als je het zo belangrijk vindt om mijn ongelijk te beweren is dat prima. Ik ben ook geen deskundige maar neem aan jij ook niet dus wat maakt het uit.
Ik ben iig blij met de tips die ik gehad heb, daar kan ik wel wat mee
zaterdag 10 augustus 2019 om 00:31
Jij bent erg respectloos naar dieren. Het is ander leven wat niet zelf om hun leven heeft gevraagd. Ze worden gefokt door broodfokkers en daarna moeten ze maar afwachten hoe en bij wie ze terechtkomen. Wij horen netjes voor ze te zorgen omdat zij de zwaksten zijn in de samenleving. Zo goed mogelijk dus.pejeka schreef: ↑09-08-2019 19:33Gewoon. Dan eten ze niet. Als ze honger krijgen, pakken ze vanzelf wat. Mijn hemel, klinkt als een stel verwende kindertjes. Het zijn gewoon dieren. En hebben ze honger en willen ze niet eten ondanks dat er genoeg voer staat: HUN probleem. ZIJ hebben honger, JIJ niet.
Heb je je ooit weleens verdiept in waar kattenvoer daadwerkelijk van gemaakt wordt? Van de grootste rotzooi en afval uit de slachthuizen namelijk, die jijzelf echt niet wilt eten. “Categorie 3 vlees’afval’ noemen ze dat, en dat betekent: niet geschikt voor consumptie (maar wel voor dieren omdat men die toch al als minder en min beschouwt). Alleen vanwege de toegevoegde geur- en smaakstoffen eten ze het. Kijk de aflevering van Keuringsdienst van Waarde er maar op na en ga op onderzoek uit. Per zak en merk brokjes en voer verschilt namelijk de oorsprong, samenstelling en geur en smaakstoffen. De ene smaakstof lusten ze nog, de andere helemaal niet. Dat is de enige tegen waarom ze het voer eten. Komt dus door de smaakstoffen, er wordt iets geheims aan toegevoegd waardoor ze het toch gaan eten, anders zouden ze het niet eten. Welke stof dat is mag de bevolking niet te weten komen.
Zelf wil je ook geen troep eten, en anders maar het eten wat je het beste aankunt. Als mensen goed eten voor zichzelf uitzoeken is het wel heel raar als je niet datzelfde respect geeft aan je huisdier en daar met zo goed mogelijk eten en aandacht voor zorgt.
Iemand die voor een huisdier kiest moet dat zo goed mogelijk verzorgen en gezond houden met zo goed mogelijk eten. Net als je bij je eigen kind zou doen, die gun je ook het allerbeste van wat er is.
zaterdag 10 augustus 2019 om 00:36
pejeka schreef: ↑09-08-2019 20:26Dank voor het aanbod. Maar de essentie IS toch gewoon zo? Is een parkiet of een goudvis dan minder waard dan een kat? Want niemand rouwt om de dood van een parkiet of goudvis, maar een kat schijnt een hele ophef te zijn, terwijl het in feite allemaal dieren zijn die overgeleverd zijn aan en gezelschap zijn voor mensen.
Nou, toen onze lieve tamme parkiet na 12 jaar het loodje legde waren we toch echt wel ff verdrietig hoor.
zaterdag 10 augustus 2019 om 03:56
hoezoos schreef: ↑10-08-2019 00:31Jij bent erg respectloos naar dieren. Het is ander leven wat niet zelf om hun leven heeft gevraagd. Ze worden gefokt door broodfokkers en daarna moeten ze maar afwachten hoe en bij wie ze terechtkomen. Wij horen netjes voor ze te zorgen omdat zij de zwaksten zijn in de samenleving. Zo goed mogelijk dus.
Heb je je ooit weleens verdiept in waar kattenvoer daadwerkelijk van gemaakt wordt? Van de grootste rotzooi en afval uit de slachthuizen namelijk, die jijzelf echt niet wilt eten. “Categorie 3 vlees’afval’ noemen ze dat, en dat betekent: niet geschikt voor consumptie (maar wel voor dieren omdat men die toch al als minder en min beschouwt). Alleen vanwege de toegevoegde geur- en smaakstoffen eten ze het. Kijk de aflevering van Keuringsdienst van Waarde er maar op na en ga op onderzoek uit. Per zak en merk brokjes en voer verschilt namelijk de oorsprong, samenstelling en geur en smaakstoffen. De ene smaakstof lusten ze nog, de andere helemaal niet. Dat is de enige tegen waarom ze het voer eten. Komt dus door de smaakstoffen, er wordt iets geheims aan toegevoegd waardoor ze het toch gaan eten, anders zouden ze het niet eten. Welke stof dat is mag de bevolking niet te weten komen.
Zelf wil je ook geen troep eten, en anders maar het eten wat je het beste aankunt. Als mensen goed eten voor zichzelf uitzoeken is het wel heel raar als je niet datzelfde respect geeft aan je huisdier en daar met zo goed mogelijk eten en aandacht voor zorgt.
Iemand die voor een huisdier kiest moet dat zo goed mogelijk verzorgen en gezond houden met zo goed mogelijk eten. Net als je bij je eigen kind zou doen, die gun je ook het allerbeste van wat er is.
Aluhoedje nodig?
Nu ben ik wel benieuwd wat jij je kat zou geven, als al het kattenvoer zó slecht is volgens jou.
.
zaterdag 10 augustus 2019 om 08:03
Ik ben geen fan van Royal Canin, maar Jumbo is allesbehalve vergelijkbaar. Sowieso moet je ieder voer, hoe duur of goedkoop ook, vermijden waar granen als eerste ingrediënt vermeld staat, want dat is het hoofdbestanddeel. Ik mag hopen dat je weet dat katten vleeseters zijn en nee, ze hoeven niet volgens de schijf van vijf te eten, dus groente is ook onzinnig.
Blijf natvoer proberen, want junkfood met een gigantische hoeveelheid koolhydraten en zonder vocht is vragen om blaas- en nierproblemen. Slechter kun je je kat niet te eten geven.
En voor wie het wil weten: de mijne eten rauw en natvoer, brokken komen er niet in. Er bestaat nl. geen goede brok, door het vochtgebrek.
Blijf natvoer proberen, want junkfood met een gigantische hoeveelheid koolhydraten en zonder vocht is vragen om blaas- en nierproblemen. Slechter kun je je kat niet te eten geven.
En voor wie het wil weten: de mijne eten rauw en natvoer, brokken komen er niet in. Er bestaat nl. geen goede brok, door het vochtgebrek.