Opknapwoning
vrijdag 9 augustus 2019 om 19:57
Hi,
Momenteel zitten wij in een 'moeilijke situatie'. Wij hebben een woning en deze gaan wij wsl met nogal wat winst verkopen. Hij staat al verkoopklaar zodat de woning meteen in de verkoop kan op het moment dat wij een andere woning hebben.
De huizenprijzen vliegen echt de pan uit. Alles is absurd duur...
Wij zijn vandaag naar de hypotheekadviseur geweest om mogelijke opties te bespreken: nieuwbouw of een opknaphuis.
Aangezien de prijzen voor een bestaande instapklare woning erg hoog zijn en ook zeer gewild.
Wij neigen naar een opknapwoning, je hebt hem dan uiteindelijk helemaal naar wens. Wij kennen mensen die in de bouw werken, waaronder mijn stiefvader (heeft een eigen bedrijf) . Echter geeft hij aan dat dit niets voor ons is, gezien ik nog studeer (ga nu het afstudeerjaar in). Dit betekent dat ik weinig tot niet mee kan helpen klussenk(we hebben een kindje en werken beiden, ik studeer ernaast nog) . Stiefvader geeft aan dat normaliter elk vrije uurtje in helpen met klussen gaat zitten.
Hebben er mensen ervaring met een huis opknappen? Hoe was dit? Ik ben benieuwd hoe die ervaring was.
Dit moet er gebeuren: beneden de vloer, beneden stuken, nieuwe keuken, boven nieuwe badkamer, beneden is ook een badkamer maar dit wordt een speelkamer dan, haard er uit slopen en schilderen.
Dan ben je ver klaar. Boven is alles, buiten de badkamer, in orde en netjes. Het is geen stripwoning, alles is netjes maar niet onze smaak (gedateerd).
Toevoeging: wij gaan pas in het huis als het ver klaar is dus niet in de troep zitten. Tot die tijd blijven we hier ivm de kleine. Dus paar maanden overlapping
Momenteel zitten wij in een 'moeilijke situatie'. Wij hebben een woning en deze gaan wij wsl met nogal wat winst verkopen. Hij staat al verkoopklaar zodat de woning meteen in de verkoop kan op het moment dat wij een andere woning hebben.
De huizenprijzen vliegen echt de pan uit. Alles is absurd duur...
Wij zijn vandaag naar de hypotheekadviseur geweest om mogelijke opties te bespreken: nieuwbouw of een opknaphuis.
Aangezien de prijzen voor een bestaande instapklare woning erg hoog zijn en ook zeer gewild.
Wij neigen naar een opknapwoning, je hebt hem dan uiteindelijk helemaal naar wens. Wij kennen mensen die in de bouw werken, waaronder mijn stiefvader (heeft een eigen bedrijf) . Echter geeft hij aan dat dit niets voor ons is, gezien ik nog studeer (ga nu het afstudeerjaar in). Dit betekent dat ik weinig tot niet mee kan helpen klussenk(we hebben een kindje en werken beiden, ik studeer ernaast nog) . Stiefvader geeft aan dat normaliter elk vrije uurtje in helpen met klussen gaat zitten.
Hebben er mensen ervaring met een huis opknappen? Hoe was dit? Ik ben benieuwd hoe die ervaring was.
Dit moet er gebeuren: beneden de vloer, beneden stuken, nieuwe keuken, boven nieuwe badkamer, beneden is ook een badkamer maar dit wordt een speelkamer dan, haard er uit slopen en schilderen.
Dan ben je ver klaar. Boven is alles, buiten de badkamer, in orde en netjes. Het is geen stripwoning, alles is netjes maar niet onze smaak (gedateerd).
Toevoeging: wij gaan pas in het huis als het ver klaar is dus niet in de troep zitten. Tot die tijd blijven we hier ivm de kleine. Dus paar maanden overlapping
anoniem_381405 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 20:40
20.03% gewijzigd
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:02
Het huis is prima,
Wat jou probleem is, dat je 2 dingen door elkaar heen haalt.
1) of je koopt een opknapwoning en je gaat zelf klussen. Scheelt heel veel geld, maar kost wel heel veel tijd. En je moet vaak ook in woning wonen wanneer er geklust wordt.
2) of je koopt een woning die gerenoveerd moet worden, je huurt daarvoor professionals in. Scheelt heel veel tijd, maar je hebt dan wel een zak met geld nodig.
Het feit dat jullie beide een baan hebben, een klein kind, en ook nog een studie afmaken en je wil niet in een verbouwing zitten, maken jullie mogelijkheden wel een heel stuk kleiner.
Het is of het een of het ander.
Misschien toch jullie wensenlijstje bijstellen, of wachten met het zoeken naar een nieuw huis tot na je studie. Of je kiest er voor om professionals in te huren, maar dan moet je je levensstijl toch wat gaan aanpassen de komen jaren.
Kijk eens heel goed naar je financiële situatie. Hoe is deze, hoe stabiel is deze, wat gebeurd er wanneer er een inkomen weg valt?
Wat jou probleem is, dat je 2 dingen door elkaar heen haalt.
1) of je koopt een opknapwoning en je gaat zelf klussen. Scheelt heel veel geld, maar kost wel heel veel tijd. En je moet vaak ook in woning wonen wanneer er geklust wordt.
2) of je koopt een woning die gerenoveerd moet worden, je huurt daarvoor professionals in. Scheelt heel veel tijd, maar je hebt dan wel een zak met geld nodig.
Het feit dat jullie beide een baan hebben, een klein kind, en ook nog een studie afmaken en je wil niet in een verbouwing zitten, maken jullie mogelijkheden wel een heel stuk kleiner.
Het is of het een of het ander.
Misschien toch jullie wensenlijstje bijstellen, of wachten met het zoeken naar een nieuw huis tot na je studie. Of je kiest er voor om professionals in te huren, maar dan moet je je levensstijl toch wat gaan aanpassen de komen jaren.
Kijk eens heel goed naar je financiële situatie. Hoe is deze, hoe stabiel is deze, wat gebeurd er wanneer er een inkomen weg valt?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:14
Eens met Jonathanstrange. Laat je een en ander voorrekenen door een onafhankelijke adviseur. Worst case and all. Dan weten jullie wat de de rek is, hoeveel geld je hebt voor meerwerk/verbouwen/klussen, enz.
En met een klein kind... Doe jezelf die ellende van zo’n zwart gat klushuis niet aan. De zware financiële jaren staan voor de deur, dan moet je niet ook nog je hoofd in zo’n strop steken en in december een schietgebedje moeten opzeggen in de hoop dat de cv ketel er niet uitknalt. En mocht je na vijf jaar walgen van die Vinex-hut in die Vinex-wijk: je bent ‘m een stuk sneller kwijt dan die jaren ‘70 gruwel. De waarde trekt sneller bij na een crisis. Juist vanwege die jonge omgeving.
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:16
Hebben laten berekenen wat we precies kunnen lenen. 280-290 zit het tussen. Willen zelf echter max 275.lemoos2 schreef: ↑09-08-2019 23:14Eens met Jonathanstrange. Laat je een en ander voorrekenen door een onafhankelijke adviseur. Worst case and all. Dan weten jullie wat de de rek is, hoeveel geld je hebt voor meerwerk/verbouwen/klussen, enz.
En met een klein kind... Doe jezelf die ellende van zo’n zwart gat klushuis niet aan. De zware financiële jaren staan voor de deur, dan moet je niet ook nog je hoofd in zo’n strop steken en in december een schietgebedje moeten opzeggen in de hoop dat de cv ketel er niet uitknalt. En mocht je na vijf jaar walgen van die Vinex-hut in die Vinex-wijk: je bent ‘m een stuk sneller kwijt dan die jaren ‘70 gruwel. De waarde trekt sneller bij na een crisis. Juist vanwege die jonge omgeving.
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:20
Zij bedoelen hetzelfde als ik eerder in dit topic (dara reageerde je met een vergelijkbaar antwoord, terwijl mijn reactie over iets heel anders ging) je hebt geen idee van de kosten. En dan niet van de hypotheek, maar van de overige kosten, zoals een verbouwing. Je antwoord is dus geen reactie op wat wordt gezegd.
pergamon wijzigde dit bericht op 09-08-2019 23:22
11.31% gewijzigd
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:21
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:21
JonathanStrange schreef: ↑09-08-2019 23:19Dit is niet waar het over gaat. Ik voorzie echt problemen als je zo weinig van de financiële kant van deze zaken weet.
+1
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:23
Vandaag bij een onafhankelijke hypotheekadviseur geweest. Uitleg gekregen wat we kunnen lenen. Tot welke prijs nieuwbouw max kan gaan ivm jaar dubbele lasten (loopt welliswaar op maar evengoed dubbel) en wat er nog aangelegd moest worden.Pinda-Kaas schreef: ↑09-08-2019 23:21Neem eens de tijd om alle reacties nog eens na te lezen en beter te begrijpen wat er nou eigenlijk wordt gezegd..
Dat waren de belangrijkste zaken waar je rekening mee moest houden volgens de adviseur.
anoniem_381405 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 23:25
4.32% gewijzigd
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:25
Roosje247 schreef: ↑09-08-2019 23:23Vandaag bij een onafhankelijke hypotheekadviseur geweest. Uitleg gekregen wat we kunnen lenen. Tot welke prijs nieuwbouw max kan gaan ivm jaar dubbele lasten en wat er nog aangelegd moest worden.
Dat waren de belangrijkste zaken waar je rekening mee moest houden volgens de adviseur.
Maar... Bij een klushuis komt ZOVEEL meer kijken dan alleen de hypotheek. Met 35K plus een beetje spaargeld... Dat is een zeer krappe halve deuk in een pakje boter. En jij hebt het over "goedkoop" en "winstmaken". Maar de werkelijke kosten, daar geef je 0 blijk van inzicht in. Je hebt, sorry dat ik het zeg, echt géén idee.
Wat is de uurprijs van de aannemer? Hoeveel uren worden geschat? Wat kost materiaal? Wat moet er gedaan worden (zeer specifieke lijst, anders kan je niet gaan rekenen) Hoeveel vaklui moet je inhuren tegen welk tarief?
pergamon wijzigde dit bericht op 09-08-2019 23:27
14.59% gewijzigd
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:26
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:26
Ik bedoel een compleet overzicht. Door laten rekenen wat er gebeurt met één inkomen minder, een half inkomen minder, enz. In kaart brengen wat jullie nu kwijt zijn, wat je verwacht aan extra kosten met een opgroeiend kind, enz.
Wij zitten ook heel conservatief qua kosten. De bedoeling was een veel groter, vrijstaand huis. Het werd een wat grotere 2 onder 1 kap maar dan met alle punten die ik in een huis zoek (oprit lang genoeg voor drie auto’s, beetje voortuin, achtertuin, niet te landelijk en niet te stads, leuke buurt nabij familie maar ook weer niet te dicht bij die familie
Voor 30k heb ik enkel de leidingen laten verleggen en de meterkast laten vernieuwen en uitbreiden. Je wil niet weten wat het arbeidsloon is.
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 09-08-2019 23:29
5.88% gewijzigd
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:27
Je hebt geen idee en je leest de posts van mensen die wel een idee hebben niet of niet goed.Roosje247 schreef: ↑09-08-2019 23:23Vandaag bij een onafhankelijke hypotheekadviseur geweest. Uitleg gekregen wat we kunnen lenen. Tot welke prijs nieuwbouw max kan gaan ivm jaar dubbele lasten (loopt welliswaar op maar evengoed dubbel) en wat er nog aangelegd moest worden.
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:27
Ik had het in mijn bovenstaande bericht over nieuwbouwPergamon schreef: ↑09-08-2019 23:25Maar... Bij een klushuis komt ZOVEEL meer kijken dan alleen de hypotheek. Met 35K plus een beetje spaargeld... Dat is een zeer krappe halve deuk in een pakje boter. En jij hebt het over "goedkoop" en "winstmaken". Maar de werkelijke kosten, daar geef je 0 blijk van inzicht in. Je hebt, sorry dat ik het zeg, echt géén idee.
Wat is de uurprijs van de aannemer? Hoeveel uren worden geschat? Wat kost materiaal? Wat moet er gedaan worden (zeer specifieke lijst, anders kan je niet gaan rekenen) Hoeveel vaklui moet je inhuren tegen welk tarief?
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:29
Roosje247 schreef: ↑09-08-2019 23:23Vandaag bij een onafhankelijke hypotheekadviseur geweest. Uitleg gekregen wat we kunnen lenen. Tot welke prijs nieuwbouw max kan gaan ivm jaar dubbele lasten en wat er nog aangelegd moest worden.
Juist ja. Als je alleen naar het afsluiten van een hypotheek kijkt. Maar ik gok maar even dat die adviseur niet adviseert hoe je je hypotheek verstandig besteedt. En als jij een huis koop met een bouwbudget van 30.000 maar je moet toch 50.000 aftikken om het een beetje acceptabel te maken en je hebt ondertussen ook dubbele lasten, dan komt die adviseur niet financieel bijspringen. En als je over je toeren bent omdat je man in de stress zit en jij geen moment voor jezelf hebt komt hij niet een arm om je heen slaan.
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:29
We gaan er niet van uit dat een inkomen weg gaat vallen maar toen we ons huidige huis kochten hebben we bewust voor deze lage hypotheek gekozen zodat de vaste lasten met 1 inkomen betaald kan worden.lemoos2 schreef: ↑09-08-2019 23:26Ik bedoel een compleet overzicht. Door laten rekenen wat er gebeurt met één inkomen minder, een half inkomen minder, enz. In kaart brengen wat jullie nu kwijt zijn, wat je verwacht aan extra kosten met een opgroeiend kind, enz.
Wij zitten ook heel conservatief qua kosten. De bedoeling was een veel groter, vrijstaand huis. Het werd een wat grotere 2 onder 1 kap maar dan met alle punten die ik in een huis zoek (oprit lang genoeg voor drie auto’s, beetje voortuin, achtertuin, niet te landelijk en niet te stads, leuke buurt nabij familie maar ook weer niet te dicht bij die familie, goede reisafstanden werk). We dachten ooit drie kinderen te hebben en dat is blijven steken op één. Dus dat grote huis is ook niet echt meer nodig. En het scheelt ons weer heel veel tijd qua onderhoud en in vase lasten. Deze hut is hypotheekvrij op mijn 47e en dan is zoon net 17. Dan ben ik financieel klaar voor het black hole van studentenkamer, collegegeld, enz.
Kinderen worden natuurlijk duurder. Wij hebben ook de wens voor 3 kindjes maar eerst maar van de eerste genieten!
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:32
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:36
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:39
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:40
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:45
Met 30k ga je het wel redden in nieuwbouw. Standaard badkamer en toilet onder door onderaannemer, ikeakeuken en laminaat. Kun je met en met nog vervangen. Da’s het fijne van nieuwbouw: alles is nieuw en in kaart op een plattegrond, geen handige Harry die in 1985 en 1992 nog heeft zitten klooien. Leidingen zijn te verleggen voor oplevering. Dan krijg je met een beetje kluservaring wel een laminaatvloer erin, rauhfaser op de muren, een ikeakeuken geïnstalleerd... dan zit je nog met bestratingskosten voor terras en oprit.
In ons eerste huis waren de muren ‘behangklaar’. Met een beetje schuren en plamuren waren ze gewoon te verven met muurverf.