Is de Nederlandse vrouw geëmancipeerd?
zondag 11 augustus 2019 om 09:46
Het Financieel dagblad had gisteren een interview met PvdA-politica Keklik Yücel, journaliste Fidan Ekiz, publiciste Yesim Candan en D66-politica Meryem Cimen
https://fd.nl/achtergrond/1311071/te-la ... tolerantie
Het ging o.a. over de emancipatie van de "Nederlandse" vrouw en er worden stevige uitspraken gedaan.
Bijvoobeeld:
‘Vrouwen hier zijn helemaal niet geëmancipeerd. Totaal niet.’
(door Yesim Candan )
En :
Fidan Ekiz : ‘De rolpatronen zijn hier nog altijd heel traditioneel, al doet iedereen graag alsof dat niet zo is.'
Uiteraard het "verwijt" dat 60% van de Nederlandse vrouwen partime werkt.
En deze opmerkelijke
Als je een afspraak met ze wilt maken, is het altijd (zet zeurstemmetje op): “Dat moet ik eerst thuis even overleggen”.'
Herkennen jullie je in deze uitspraken?
En zo ja zijn jullie het er mee eens?
TO trapt af:
Ik ben het er gedeeltelijk mee eens, een deeltijdbaan is toch perfect als je daardoor kinderen hebt die door OUDERS worden opgevoed en niet door de dagopvang / school / opa en oma of met een sleutel op zak op straat rond hangen.
Wel denk ik dat vrouw & man allebei (indien mogelijk ) deeltijdbanen moeten nemen voor een betere verdeling opvoeding / huishouden / inkomen.
Tja ik vind het redelijk normaal dat je bij het maken van een afspraak even met het thuisfront overlegd.
En nee het hoeft niet altijd maar ik hoor veel mannen ook overleggen als er iets afgesproken moet worden.
Ik zie dat overleggen met partner nou niet zo zeer als een gebrek aan emancipatie maar als gevolg van bomvolle agenda's
https://fd.nl/achtergrond/1311071/te-la ... tolerantie
Het ging o.a. over de emancipatie van de "Nederlandse" vrouw en er worden stevige uitspraken gedaan.
Bijvoobeeld:
‘Vrouwen hier zijn helemaal niet geëmancipeerd. Totaal niet.’
(door Yesim Candan )
En :
Fidan Ekiz : ‘De rolpatronen zijn hier nog altijd heel traditioneel, al doet iedereen graag alsof dat niet zo is.'
Uiteraard het "verwijt" dat 60% van de Nederlandse vrouwen partime werkt.
En deze opmerkelijke

Als je een afspraak met ze wilt maken, is het altijd (zet zeurstemmetje op): “Dat moet ik eerst thuis even overleggen”.'
Herkennen jullie je in deze uitspraken?
En zo ja zijn jullie het er mee eens?
TO trapt af:
Ik ben het er gedeeltelijk mee eens, een deeltijdbaan is toch perfect als je daardoor kinderen hebt die door OUDERS worden opgevoed en niet door de dagopvang / school / opa en oma of met een sleutel op zak op straat rond hangen.
Wel denk ik dat vrouw & man allebei (indien mogelijk ) deeltijdbanen moeten nemen voor een betere verdeling opvoeding / huishouden / inkomen.
Tja ik vind het redelijk normaal dat je bij het maken van een afspraak even met het thuisfront overlegd.
En nee het hoeft niet altijd maar ik hoor veel mannen ook overleggen als er iets afgesproken moet worden.
Ik zie dat overleggen met partner nou niet zo zeer als een gebrek aan emancipatie maar als gevolg van bomvolle agenda's
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
maandag 12 augustus 2019 om 00:05
er staat ook in het artikel dat die test enorm zwaar is,
en dat de vrijwillige brandweer maar 1 avond per week kan oefenen.
plus dat er enorm veel bezuinigd is, en er steeds minder vrijwilligers te vinden zijn.
deze vrijwilligster geeft ook training bij de brandweer, zo iemand is gewoon goud waard bij een ramp.
ze kan 80 treden, en haar verdere expertise zal hoog zijn.
in haar dorp zijn geen gebouwen van 20 meter hoog, dus 80 treden zijn daar meer dan voldoende.
wij slapen nooit.
maandag 12 augustus 2019 om 00:10
maandag 12 augustus 2019 om 00:11
En terecht lijkt me.
plus dat er enorm veel bezuinigd is, en er steeds minder vrijwilligers te vinden zijn.
deze vrijwilligster geeft ook training bij de brandweer, zo iemand is gewoon goud waard bij een ramp.
in haar dorp zijn geen gebouwen van 20 meter hoog, dus 80 treden zijn daar meer dan voldoende.
Die test is er 1 van uithoudingsvermogen. Ze moet met een collega van 100 kilo op haar nek ook de tweede verdieping kunnen verlaten.

maandag 12 augustus 2019 om 00:12
Maar merrie of hengst/ruin strijden ook gewoon in dezelfde competitie tegen elkaar en maken beiden kans te winnen. En het merendeel van de ruiters aan de top zijn toch weer mannen. Ik zag gisteren een interview met Edwina Tops-Alexander dat zij niet verwacht nog lang actief deel te nemen aan de wedstrijdsport en zag dat ze een peuter/kleuter aan de hand had. Mannen laten zich daar toch wat minder door tegenhouden dan vrouwen. Op het topniveau waar ze meedraait wordt het hele jaar door de wereld afgereisd en dat zal met 'n schoolplichtig kind toch lastiger worden.julius schreef: ↑12-08-2019 00:05Vooroordelen nog wel. Soms zijn feiten gewoon feiten hoor, kom op. Er is een reden dat mannen en vrouwensport veelal gescheiden is. Zelfs bij niet-fysieke sporten als darten en curling. Bij de enige sport die niet gescheiden is, korfbal, mogen de mannen de vrouwen niet dekken.
Verder is alleen de paardensport volledig geëmancipeerd, maar daar doet het paard het zware werk en is het postuur en vooral het gewicht van de vrouw juist vaak een voordeel.

maandag 12 augustus 2019 om 00:15
Maar haar niet door de test heen komen voor echte branden maakt haar toch niet ongeschikt als trainer? Bij sport is een trainer ook vaak iemand die de daadwerkelijke sport niet meer op wedstrijdniveau kan beoefenen.valentinamaria schreef: ↑12-08-2019 00:05er staat ook in het artikel dat die test enorm zwaar is,

maandag 12 augustus 2019 om 00:15
valentinamaria schreef: ↑12-08-2019 00:05er staat ook in het artikel dat die test enorm zwaar is,
Je bent de test inhoudelijk ter discussie aan het stellen. Ik zou niet weten waarom je dat zou willen doen. Die test is bedoeld om een minimale fysieke prestatie te kunnen leveren om in praktijk als uitvoerende brandweer te kunnen leveren wat er fysiek van je verwacht wordt.
Dat staat los van de waarde die je kan hebben op andere gebieden en dat staat los van je geslacht. En dat heeft dus niks te maken met het feit of je vrouw of man bent. Dan kan je hooguit stellen dat die test eenzijdig is omdat ie gericht is op een fysieke prestatie maar niet op andere kwaliteiten die ook belangrijk kunnen zijn. Als je goed kan boekhouden kan je misschien ook een uitstekende bijdrage leveren aan de brandweer, maar niet op de ladder.
maandag 12 augustus 2019 om 00:17
redbulletje schreef: ↑12-08-2019 00:12Maar merrie of hengst/ruin strijden ook gewoon in dezelfde competitie tegen elkaar en maken beiden kans te winnen. En het merendeel van de ruiters aan de top zijn toch weer mannen. Ik zag gisteren een interview met Edwina Tops-Alexander dat zij niet verwacht nog lang actief deel te nemen aan de wedstrijdsport en zag dat ze een peuter/kleuter aan de hand had. Mannen laten zich daar toch wat minder door tegenhouden dan vrouwen. Op het topniveau waar ze meedraait wordt het hele jaar door de wereld afgereisd en dat zal met 'n schoolplichtig kind toch lastiger worden.
Vrouwelijke atletes hebben sowieso het nadeel dat ze negen maanden zwanger moeten zijn als ze een kind willen, en in die tijd geen topsport kunnen bedrijven, waarna het daarna nog maar de vraag is of ze weer kunnen terugkeren in de top.
Veel topsportsters kiezen er dus voor om pas na hun carriere kinderen te krijgen. Ruiters hebben de mazzel dat ze, als ze willen, top op hoge leeftijd door kunnen gaan. De oudste ruiter op de olympische spelen van Londen was 71.
redbulletje schreef: ↑12-08-2019 00:12Maar merrie of hengst/ruin strijden ook gewoon in dezelfde competitie tegen elkaar en maken beiden kans te winnen. En het merendeel van de ruiters aan de top zijn toch weer mannen. Ik zag gisteren een interview met Edwina Tops-Alexander dat zij niet verwacht nog lang actief deel te nemen aan de wedstrijdsport en zag dat ze een peuter/kleuter aan de hand had. Mannen laten zich daar toch wat minder door tegenhouden dan vrouwen. Op het topniveau waar ze meedraait wordt het hele jaar door de wereld afgereisd en dat zal met 'n schoolplichtig kind toch lastiger worden.
ik ben zelf fysiek sterk en fit.
die algemene aanname dat vrouwen lichamelijk zwakkere wezens zijn is me een doorn in het oog.
wij slapen nooit.

Dan heeft de inhoud van de brandweerdiscussie dus niks te maken met dit topic.
maandag 12 augustus 2019 om 00:20
maandag 12 augustus 2019 om 00:21
Het mag je een doorn in het oog zijn, maar dat maakt het opeens niet minder waar.valentinamaria schreef: ↑12-08-2019 00:17ik ben zelf fysiek sterk en fit.
die algemene aanname dat vrouwen lichamelijk zwakkere wezens zijn is me een doorn in het oog.
Jij bent fysiek sterk en fit. Maar als jij een tweelingbroer had gehad met exact dezelfde levensstijl en sportgewoonte als jij, was hij fysiek sterker en fitter geweest.
Dat betekent niet dat vrouwen zwakke wezens zijn natuurlijk. Het betekent wel dat er een biologisch verschil is tussen mannen en vrouwen.

maandag 12 augustus 2019 om 00:29
Op dit moment wordt de Mongol Derby verreden en de persoon die na ca. 600 km op kop ligt is ook een man van 71. Superknap dat iemand op die leeftijd daar nog de conditie voor heeft!julius schreef: ↑12-08-2019 00:17Vrouwelijke atletes hebben sowieso het nadeel dat ze negen maanden zwanger moeten zijn als ze een kind willen, en in die tijd geen topsport kunnen bedrijven, waarna het daarna nog maar de vraag is of ze weer kunnen terugkeren in de top.
Veel topsportsters kiezen er dus voor om pas na hun carriere kinderen te krijgen. Ruiters hebben de mazzel dat ze, als ze willen, top op hoge leeftijd door kunnen gaan. De oudste ruiter op de olympische spelen van Londen was 71.
Kinderen krijgen beperkt je als vrouw een stuk meer in je opties dan als man door alleen al die lichamelijke opoffering. Het is dus maar wat zelf het belangrijkste vindt. Het is gewoon mazzel als je geen kinderwens hebt, dat scheelt een hoop dilemma's.

maandag 12 augustus 2019 om 00:35
valentinamaria schreef: ↑12-08-2019 00:20de kop van het artikel uit de OP.
het eerste wat je leest is;,, Conditietest brandweer te zwaar voor vrouwen,,
ik vind dat stemmingmakerij.
Ok, ik lees dat artikel niet want dan moet ik een account aan maken.
Maar we zijn het dus met elkaar eens dat dit hele brandweergeneuzel dus helemaal geen ene lor te maken heeft met emancipatie.
maandag 12 augustus 2019 om 00:36

maandag 12 augustus 2019 om 00:37
julius schreef: ↑12-08-2019 00:21Het mag je een doorn in het oog zijn, maar dat maakt het opeens niet minder waar.
Jij bent fysiek sterk en fit. Maar als jij een tweelingbroer had gehad met exact dezelfde levensstijl en sportgewoonte als jij, was hij fysiek sterker en fitter geweest.
Dat betekent niet dat vrouwen zwakke wezens zijn natuurlijk. Het betekent wel dat er een biologisch verschil is tussen mannen en vrouwen.
En? Heb je ook een punt?
maandag 12 augustus 2019 om 00:38
Serena Williams won Australian Open in 2017 toen ze zo'n 8 weken zwanger was. Nu heeft ze zich in de Top 10 vrouwen teruggetennist. Ja ja, één voorbeeld. Maar het is niet gezegd dat gedurende de hele zwangerschap topsport uitgesloten is.

maandag 12 augustus 2019 om 00:43
Ik zie het punt van Valentinamaria wel.
De kop is: Conditietest brandweer te zwaar voor vrouwen, vrijwilligers haken af
Terwijl je in het artikel kunt lezen dat van de 300 klachten er maar 40 afkomstig waren van een vrouw. Een betere kop zou zijn geweest: conditietest brandweer te zwaar, vrijwilligers haken massaal af.
Terwijl je in het artikel kunt lezen dat van de 300 klachten er maar 40 afkomstig waren van een vrouw. Een betere kop zou zijn geweest: conditietest brandweer te zwaar, vrijwilligers haken massaal af.
maandag 12 augustus 2019 om 00:46
lemoos2 schreef: ↑12-08-2019 00:43Ik zie het punt van Valentinamaria wel.
en die kop van het artikel springt enorm in het oog, dat blijft hangen.
wij slapen nooit.

maandag 12 augustus 2019 om 00:47
Toch vreemd. Als er over een generaliserend verschil in fysieke eigenschappen gesproken wordt vinden we het logisch dat mannen nou eenmaal een voorsprong hebben in bepaalde beroepen. Maar als we kijken naar het feit dat vrouwen generaliserend beter empathische, leidinggevende, verbindende, verfijnde en meer realistische eigenschappen hebben, dan zien we ineens niet dat vrouwen een voorsprong zouden moeten hebben in vrijwel alle andere beroepen die niet uitsluitend afhankelijk zijn van een fysieke prestatie.

maandag 12 augustus 2019 om 00:49
Ja heel vreemd.SHIFTY schreef: ↑12-08-2019 00:47Toch vreemd. Als er over een generaliserend verschil in fysieke eigenschappen gesproken wordt vinden we het logisch dat mannen nou eenmaal een voorsprong hebben in bepaalde beroepen. Maar als we kijken naar het feit dat vrouwen generaliserend beter empathische, leidinggevende, verbindende, verfijnde en meer realistische eigenschappen hebben, dan zien we ineens niet dat vrouwen een voorsprong zouden moeten hebben in vrijwel alle andere beroepen die niet uitsluitend afhankelijk zijn van een fysieke prestatie.
maandag 12 augustus 2019 om 01:06
De mannelijke afvallers klagen de brandweer dan ook niet aan wegens discriminatie.lemoos2 schreef: ↑12-08-2019 00:43Ik zie het punt van Valentinamaria wel.
maandag 12 augustus 2019 om 01:10
Ik denk dat dat komt door dat wanneer je wijst op diezelfde eigenschappen als reden waardoor vrouwen over het algemeen degenen zijn die ervoor kiezen meer voor hun kinderen zorgen, je te horen krijgt dat dat een sociale constructie is en mannen en vrouwen helemaal niet verschillen op die vlakken. Sterker nog, dat mannen en vrouwen helemaal niet van elkaar verschillen en dat de verschillen tussen mannen en vrouwen onderling nog groter zijn dan de verschillen tussen man en vrouw.SHIFTY schreef: ↑12-08-2019 00:47Toch vreemd. Als er over een generaliserend verschil in fysieke eigenschappen gesproken wordt vinden we het logisch dat mannen nou eenmaal een voorsprong hebben in bepaalde beroepen. Maar als we kijken naar het feit dat vrouwen generaliserend beter empathische, leidinggevende, verbindende, verfijnde en meer realistische eigenschappen hebben, dan zien we ineens niet dat vrouwen een voorsprong zouden moeten hebben in vrijwel alle andere beroepen die niet uitsluitend afhankelijk zijn van een fysieke prestatie.

maandag 12 augustus 2019 om 01:10
Ik denk dat vrouwen zichzelf meer afremmen dan mannen. Dat zie je ook vaak bij allerlei andere discussies. Degene die een zinvol argument hebben blijven vaak op de achtergrond omdat ze niet geloven in het overschreeuwen van anderen.
Vrouwen zouden zichzelf meer mogen waarderen. Dat mannen nu nog steeds hun maatschappelijke waarde kunnen ontlenen aan hun fysieke voordeel is eigenlijk pathetisch. Ik schaam me daar wel eens voor. Ik schaam mij niet voor mijn mannelijkheid en mijn fysieke voorkomen. Ik schaam mij er wel diep voor dat neanderthalers, zoals bijvoorbeeld Trump en Poetin en Berlusconi, ooit boven konden komen drijven. Menig bedrijf heeft een 'Trump' rondlopen waarbij iedereen snapt dat ie op die positie zit, maar waarbij niemand snapt waarom de wereld zo in elkaar steekt dat ie ooit ook maar in de buurt van die positie is gekomen.

maandag 12 augustus 2019 om 01:13
julius schreef: ↑12-08-2019 01:10Ik denk dat dat komt door dat wanneer je wijst op diezelfde eigenschappen als reden waardoor vrouwen over het algemeen degenen zijn die ervoor kiezen meer voor hun kinderen zorgen, je te horen krijgt dat dat een sociale constructie is en mannen en vrouwen helemaal niet verschillen op die vlakken. Sterker nog, dat mannen en vrouwen helemaal niet van elkaar verschillen en dat de verschillen tussen mannen en vrouwen onderling nog groter zijn dan de verschillen tussen man en vrouw.
Dat de verschillen tussen mannen en vrouwen onderling nog groter zijn dan verschillen tussen man en vrouw?