kind zonder oppas

04-04-2009 10:01 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst met een vrouw uit de straat gesproken, dat wanneer ze in het weekend uitgaat ('s nachts van 11.00-06.00) haar acht-jarige dochter alleen thuislaat, zonder de buren te waarschuwen en zonder een babyfoon. Nu is dit meisje erg volwassen voor haar leeftijd en slaapt ze meestal door, het gaat toch om het idee dat ze daar alleen is. Wat zouden jullie in dit geval tegen de moeder zeggen?
Maar goed antwoord op jouw vraag TO: Ik zou vragen of ze wel spoort dus...
Mijn buurmeisje is 9 en ook erg volwassen voor haar leeftijd, maar bovenal nog steeds een meisje en dus een kind.

Als mijn buurvrouw voor een 10 minutengesprek weggaat krijg ik al de babyfoon.

Ik vind het echt onverantwoord. Wat als er brand uitbreekt of er wordt ingebroken?
Nou sweety ik zie echt niet waar ik een onbeschofte opmerking maak hoor. Ik kaart enkel aan dat dat kind zich misschien wel helemaal niet onveilig voelt.

En natuurlijk is het beter als er op zijn minst iemand op de hoogte is dat het kind alleen thuis is. Maar ik bedoelde met mijn bericht alleen aan te kaarten dat dat kind het misschien wel helemaal niet als vervelend ervaart.

En dat kind dat heb ik al. Dat jij daar dan weer een opmerking over moet maken, dat vind ik onbeschoft.
dewit, weet je het verschil tussen een moeder die om de hoek een borreltje drinkt met de telefoon onder handbereik, en een moeder die god-weet-waar de hele nacht op sjouw is?

Ik vind het onverantwoord, en ook: ontzettend onaardig tegenover je kind.

Afgezien van dat er dingen kunnen misgaan zoals gaslek, inbrekers of wat dan ook (en die kans is klein hoewel niet ondenkbeeldig), kan zoń kind ook ziek worden, naar dromen of zich rot voelen, en is dan de hele nacht alleen. Die kans is heel wat groter en ik vind moeders die dat voor lief nemen rotmoeders.
Ok dewit die opmerking over of jij wel of gfeen kids zou moeten hebben had niet nodig geweest SORRY maar ik schrok echt van jouw verhaal over het misschien wel veilig voelen blabla.

Een kind van 8 dat de hele nacht alleen is??

Tja dat maakt mij aan het twijfelen wie er wel en geen kinderen waard zijn ja. Raar he?

En ik vindf het echt onbeschoft om te stellen dat dat kind zich misschien wel veilig voelt.Is dat kind in staat in te schatten wat wel en niet safe is???? Kan ze handelen als er wat aan de hand is???
Ja ellen, ik weet heus wel dat daar een verschil tussen zit. Maar er wordt hier maar vanuit gegaan dat het zo vreselijk is voor het kind. Ik zie niet in dat het kind hier perse schade aan ondervind. Als je een zelfstandig kind hebt, volwassen voor haar/zijn leeftijd dan denk ik echt niet dat het kind zich onveilig voelt en in de steek gelaten.

Natuurlijk kan er van alles mis gaan en is het beter als er wel oppas/een babyfoon is. Maar om nou meteen naar allerlei instanties te rennen.
quote:Poezewoes schreef op 04 april 2009 @ 10:39:

Een kind hoort zich veilig te voelen, dart is een basisbehoefte. En met 8 kun je misschien heel verantwoordelijk zijn voor je leeftijd, maar niet volwassen voor je leeftijd. Een kind is een kind en moet kind kunnen zijn.

Heel mooi en duidelijk verwoord Poez!

Zo is het ook.

En dan hoeft er verder niets bijgehaald te worden (kind heeft 'volwassen' gedrag e.d.)

Dat andere topic had ik geopend, en weer verwijderd i.v.m. privacy.

Ik ben het van harte eens met het advies: melden!

Stel dat er iets gebeurt met het kind, en jij wist ervan, maar hebt er niets aan gedaan.

Dat zal voor iedereen anders zijn, maar voor mij persoonlijk geldt dat wel, ik zou er niet van kunnen slapen.

Ik ben wel benieuwd wat jouw reactie was, al kan ik me goed voorstellen dat je zo verbaasd bent van zo'n mededeling, dat je even niet weet wat je moet zeggen.

Voor dit meisje is hulp nodig, en jij kunt de eerste stap zetten om te zorgen dat het voor moeder duidelijk wordt, dat dit onverantwoord is, en dat ze leert hoe het eigenlijk hoort te gaan.

(Sommige mensen zien dit echt zelf niet in)

Succes!

O, en Poez, woensdag mail ik je waarschijnlijk nog wel even ivm een update.
Niet aanvaardbaar punt.
idd melden!
Nou sweety zoals ik net al duidelijk probeerde te maken denk ik echt dat er kinderen van 8 zijn die dat kunnen ja. Mijn zusjes waren 1 en 4 toen ik alleen thuis met ze was 's avonds. En natuurlijk was dat niet een heel nacht en zaten mijn ouders om de hoek. Maar ik was zeker in staat om op die leeftijd het juiste te doen als er wat gebeurde. Namelijk bellen en mijn zusje troosten totdat mijn ouders er binnen 5 minuten waren.

Dit kind heeft niet de verantwoordelijkheid over broertjes of zusjes. Misschien weet het wel heel duidelijk dat het meteen mama moet bellen als er wat is en bij bijvoorbeeld de buren aan kan bellen.
En hoop van harte dat jij dewit dit niet met je eigen kindje flikt.

Omdat het in jouw jeugd zo wel ging en je het geweldig vond.
ok dewit dan verschillen we van mening en dat mag hoor.

Zolang ik het maar niet zie og hoor gebeuren in mijn buurt .
quote:dewit schreef op 04 april 2009 @ 11:27:

Ja ellen, ik weet heus wel dat daar een verschil tussen zit. Maar er wordt hier maar vanuit gegaan dat het zo vreselijk is voor het kind. Ik zie niet in dat het kind hier perse schade aan ondervind. Als je een zelfstandig kind hebt, volwassen voor haar/zijn leeftijd dan denk ik echt niet dat het kind zich onveilig voelt en in de steek gelaten.

Natuurlijk kan er van alles mis gaan en is het beter als er wel oppas/een babyfoon is. Maar om nou meteen naar allerlei instanties te rennen.

Ik denk wel dat in naar instanties zou 'rennen'. Al is het alleen maar omdat ik het mezelf nooit zou vergeven als er wel wat gebeurt, zoals een inbraak, brand of wat voor een ander nare situatie.

Kind kan zich best veilig voelen, maar dan hoeft het niet altijd veilig te zijn!
Dewit een kind van 8 kan nog niet anticiperen, relativeren etc....

Als zij 's nachts wakker wordt van een geluid of erger nog een inbreker.....wat dan?

Moeder is niet bereikbaar en dan?

Van jouw ouders vind ik iets totaal anders.

Telefoonnummers enzo aanwezig en je wist waar ze waren.
**zwijgt**
Fijn Herfstrood, ik ben benieuwd!

Op zich denk ik dat een kind van 8, zeker als het al 'volwassen' moet zijn van de ouders, best kan handelen in sommige gevallen. Waar het om gaat is dat dat niet nodig zou moeten zijn. Een kind van die leeftijd heeft recht op bescherming, veiligheid en geborgenheid van zijn ouders. Die moet zorgeloos kunnen gaan slapen, wetend dat het veilig is. Een kind dat onthouden, is verwaarlozing.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
De Wit, als een moeder de hele avond op stap is, kan ze dus niet binnen 5 minuten op de stoep staan.

Als de volwassene, is zij verantwoordelijk voor haar dochter, ook al denkt ze dat haar dochter precies weet wat ze moet doen.

En de buren?

Wie weet zijn de buren ook weg?

Het is gewoon onverantwoord, punt.
quote:dewit schreef op 04 april 2009 @ 11:30:

Nou sweety zoals ik net al duidelijk probeerde te maken denk ik echt dat er kinderen van 8 zijn die dat kunnen ja. Mijn zusjes waren 1 en 4 toen ik alleen thuis met ze was 's avonds. En natuurlijk was dat niet een heel nacht en zaten mijn ouders om de hoek. Maar ik was zeker in staat om op die leeftijd het juiste te doen als er wat gebeurde. Namelijk bellen en mijn zusje troosten totdat mijn ouders er binnen 5 minuten waren.

Dit kind heeft niet de verantwoordelijkheid over broertjes of zusjes. Misschien weet het wel heel duidelijk dat het meteen mama moet bellen als er wat is en bij bijvoorbeeld de buren aan kan bellen.

Ten eerste vind ik het idioot dat je je buren daarmee opzadelt.

Ten tweede is de moeder van dit kind denk ik niet om de hoek, maar is stappen. Dikke kans dat ze haar telefoon niet hoort.

En wat nou als er brand is? Heeft een kind dan de tegenwoordigheid van geest om zo te handelen? Of als het om een andere reden in paniek is?

Ik vind wat jouw ouders deden ook onverantwoord overigens.
Ik zou tegen haar zeggen dat ik dat absoluut niet vind kunnen (en in mijn achterhoofd denken of het mens helemaal van de pot gerukt is). Afhankeljk van het soort mens proberen te peilen hoe open ze staat voor feedback en of zoiets haar aan het denken zet. En anders andere dingen overwegen, wat weet ik nu nog niet.

Mijn moeder deed het vroeger ook een tijdje toen ik 8 was en mijn zusje 4 en ik heb daar nooit raar over gedacht, totdat ik ouder werd en van mensen te horen kreeg dat dat hartstikke idioot is. Het was bij mijn moeder welliswaar niet tot 0600 in de ochtend, maar wel na 0200 uur (als de kroeg dicht ging, ging zij naar huis).

Nu ik beter heb geleerd vind ik het ook echt niet kunnen. Misschien hooguit een uurtje of twee in de avond als je bijvoorbeeld bij buren aan het drinken bent (maar het gemak van een babyfoon is dan net zo makkelijk), zodat kind weet waar je zit.
Wat ik achteraf stom vond aan mijn moeders handelen was nog niet zozeer het feit dat ik met 8 niet wist wat ik moest doen. Dat wist ik best. Maar het had niet op mijn schouders moeten liggen vind ik.

Mijn oma was net dood (we woonden vanwege mijn moeders scheiding een tijdje bij oma) en mijn zusje en ik sliepen in het grote bed in de slaapkamer waar mijn oma twee weken daarvoor een aantal dagen lag opgebaard. Ik vond het doodeng en lag de hele tijd naar die hoek te turen. Mijn zusje was denk ik ook best van de waps, want ze begon 's nachts weer in bed te plassen. Tja daar werd ik dan ook wakker van en dan ging ik maar ons bed verschonen.

Met andere woorden, een kind van 8 zou geen bepaalde verantwoordelijkheden hoeven dragen, ook al kan het best. Inbrekers, andere enge dingen, een lamp die het niet meer doet en waar een kind behoorlijk van in paniek kan raken, etc.
Ik denk dat je zelf als kind van acht ook best denkt dat het allemaal wel kan, alleen thuis zijn 's nachts, vooral als je ouders het een goed idee vinden. De grap is dat je als kind van acht dat soort dingen helemaal niet hoeft te bedenken. Dat doen grote mensen voor je. Omdat je nog maar acht bent.

Toen ik twaalf was dacht ik dat ik best al op kamers kon wonen, want ik kon al schoonmaken en afwassen en geld verdienen (bollen pellen) dus waarom ik nou perse moest wachten tot ik achttien was? Ik ben toch blij dat mijn moeder voet bij stuk heeft gehouden...
Mijn ouders deden dat vroeger ook, op stap gaan en mij en mijn zus (toen iets van 3 en 7) alleen thuis laten. Ik heb er nooit iets van gemerkt, mijn zus wel die werd wakker en was telkens ontzettend in paniek in een leeg huis te zijn.Ze heeft het er nu, 35 jaar later, nog over. Hoe bang ze zich voelde. Nooit doen dus!

Vraag moeder of je iets kunt betekenen, als je dat wilt, anders melden op school en bij kinderbescherming, het is een kind.
nou ben ik dus van de ontaarde school maar als ik wist dat er een kind van godbetert 8 jaar oud alleen thuis was hele nachten zou ik ingrijpen!

denk dat ik zou aanbieden om haar bij ons te laten logeren, en gaat ma er niet op in laat ze haar nog steeds alleen dan bel ik de kinderbescherming en de wijkregisseur.
ik zou haar vragen of ze wel goed bij d'r hoofd is. wat een idioot zeg. mijn oudste is bijna acht en die mag soms een half uurtje alleen thuis blijven als ik boodschappen ga doen, omdat ze niet mee wil. en dan altijd ligt er een briefje met mijn telefoonnummer bij de telefoon. de jongste van vier wil dat natuurlijk ook, maar geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. ik kan haar niet de verantwoordelijkheid geven voor het welzijn van haar zusje.

ik ben al half neurotisch als ik 's avonds nog even met de hond naar de hoek van de straat loop. doemscenario's over wat er allemaal zou kunnen gebeuren in die vijf minuten... wat als er iets met mij gebeurt? niemand die weet dat die kinderen alleen thuis liggen. en dan kan ik mijn huis gewoon nog zien. hoe kan je in godesnaam je kind een hele nacht alleen thuis laten, terwijl je zelf de hort op bent?
Rosie, het meisje bij jou laten logeren vind ik haske lief en betrokken van je en is natuurlijk voor het meisje een stuk veiliger, maar ik denk niet dat dat het probleem oplost. Als moeder haar dochter van 8 jaar alleen thuis laat 'snachts en haar daar volwassen genoeg voor vindt, dan is de kans dat er meer aan de hand is heel erg groot. In ieder geval de moeite waard om dat de laten onderzoeken.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven