Contact zus verbroken
dinsdag 13 augustus 2019 om 17:03
Ik heb nu bijna een jaar geen contact met mijn zus. Ze was al sinds kind af aan fysiek agressief, stal geld van mijn ouders, en nu ze volwassen is, is er weibnig veranderd. De druppel was toen ze mij op straat een klap gaf, omdat ik aangaf dat ik het raar vond dat ze haar studie na 10 jaar nog niet had afgemaakt en of dit wel was wat ze wilde.
Het probleem is nu dat ik weer thuis woon. Ik betaal mee aan het huishouden, huur willen ze niet betaald hebben ondanks dat ik het aandrong. Ik woon er nu om te sparen voor een koophuis, zie ander topic. Ik heb een baan, maak schoon, etc. Net een gewone huisgenoot. Mijn zus leeft in een studentenhuis terwijl ze 28 is, laat mijn ouders nog vanalles voor zich betalen en werken wil ze niet. Ook dat vind ik vrij apart en is een reden dat ik geen contact meer wil.
Maar nu ik thuis woon betekent het dat zij er met kerst gewoon zal zijn. Verjaardagen heeft ze tot nu toe gemeden maar met de grote feestdagen kan ik niet om haar heen. Gezien ze agressief is en een kort lontje heeft weet ik dat ze weer drama zal maken. Niet gaan vind ik ook weer zo wat, ik ga niet mijn eigen woning uit omdat zij er is. Ook moet ik dan een kado voor haar kopen, dat zit me ook dwars.
Mijn zus heeft overigens geen ziektes/diagnoses waardoor ze zo is. Ze is gewoon een naar mens.
Wat doe ik?
Het probleem is nu dat ik weer thuis woon. Ik betaal mee aan het huishouden, huur willen ze niet betaald hebben ondanks dat ik het aandrong. Ik woon er nu om te sparen voor een koophuis, zie ander topic. Ik heb een baan, maak schoon, etc. Net een gewone huisgenoot. Mijn zus leeft in een studentenhuis terwijl ze 28 is, laat mijn ouders nog vanalles voor zich betalen en werken wil ze niet. Ook dat vind ik vrij apart en is een reden dat ik geen contact meer wil.
Maar nu ik thuis woon betekent het dat zij er met kerst gewoon zal zijn. Verjaardagen heeft ze tot nu toe gemeden maar met de grote feestdagen kan ik niet om haar heen. Gezien ze agressief is en een kort lontje heeft weet ik dat ze weer drama zal maken. Niet gaan vind ik ook weer zo wat, ik ga niet mijn eigen woning uit omdat zij er is. Ook moet ik dan een kado voor haar kopen, dat zit me ook dwars.
Mijn zus heeft overigens geen ziektes/diagnoses waardoor ze zo is. Ze is gewoon een naar mens.
Wat doe ik?
Sugar and spice, and everything nice.
donderdag 15 augustus 2019 om 16:01
Ok waar lees je dat ik ook maar iets heb gezegd dat ze hiet niet zou mogen komen? Jij hebt duidelijk issues met iemand en projecteert ze op mij. Ga maar weg uit dit topic want dat aanvallende heb ik nu wel gezien.viva-amber schreef: ↑15-08-2019 15:49Jij haalt al jaren het bloed onder iedereen zijn nagels vandaan en daar wil je het ook niet over hebben,
Je hebt jaren de tijd gehad om aangifte te doen en nu je bij je ouder woont manipuleer je de boel zo dat je zus daar niet meer over de vloer zou kunnen komen. Nogmaals ga op zolder zitten wanneer je zus langs komt of naar vrienden (mocht je die nog hebben of ga overwerken tijdens de kerst) en houdt met alles en iedereen te dwingen om naar jouw pijpen te dansen door te dreigen met 1 of ander ouwe koe.
donderdag 15 augustus 2019 om 16:01
jullie zijn dus allebei nogal bijzonder. Heftig voor jullie ouders.Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 16:00Als ze empatisch was zou ze niet van iedereen willen profiteren, geen cola gooien naar haar vriend, niet al vanaf haar jeugd af aan slaan, geen scene achoppen als ze niet het kado krijgt wat ze wilde (zoals vorig jaar).
donderdag 15 augustus 2019 om 16:03
Nee, dat zeg ik nergens. Ze houden van haar hoe verwerpelijk ik haar ook vind. Wel vibd ik dat ze haar agressie niet meer moeten tolereren en haar een schop onder de kont moeten geven.
donderdag 15 augustus 2019 om 16:04
donderdag 15 augustus 2019 om 16:04
En nu blijkt dus dat je ouders dat niet doen. Hoe voel je je daarover?Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 16:03Nee, dat zeg ik nergens. Ze houden van haar hoe verwerpelijk ik haar ook vind. Wel vibd ik dat ze haar agressie niet meer moeten tolereren en haar een schop onder de kont moeten geven.
donderdag 15 augustus 2019 om 16:06
Ik ga het nog een keer vragen: Wat zou jij willen?Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 15:10Verder, nee, ik ga niet op mezelf wonen nu. Ik ga sparen tot ik vaste inkomsten heb en wat jullie daar van vinden zal mij een worst wezen. Jullie doen hier precies hetzelfde, zuigen, drammen, iedereen moet leven zoals jullie denken dat goed is.
Kerst is de enige dag van het jaar dat de familie bijeen is dus nee ik ga niet een dozijn mensen mijden vanwege mijn zus.
donderdag 15 augustus 2019 om 16:08
Misdragen hoeft niet perse fysiek te zijn. Ik blijf bij mijn standpunt, heftig voor jullie ouders.Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 16:04Ik misdraag me anders niet zo. Ik heb autisme maar ben zelfstandig, hardwerkend en ondanks dat dingen misgaan probeer ik het toch weer te fixen.
donderdag 15 augustus 2019 om 16:09
Het klinkt als jaloezie. Je klinkt jaloers op de band die je ouders met je zus hebben. "Ik ben zelfstandig, hardwerkend etc." Zijn dat criteria waarom de een beter is dan de ander? Moeten je ouders dan maar meer van jou houden omdat jij zo fantastisch bent?Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 16:04Ik misdraag me anders niet zo. Ik heb autisme maar ben zelfstandig, hardwerkend en ondanks dat dingen misgaan probeer ik het toch weer te fixen.
donderdag 15 augustus 2019 om 16:11
En waarom precies gaat dit topic nu over haar en niet over jezelf? Jij kunt je zus niet veranderen. Je kunt wel jezelf zo veranderen dat je minder last hebt van dit gedrag. Maar ja, dat moet je wel willen.Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 16:00Als ze empatisch was zou ze niet van iedereen willen profiteren, geen cola gooien naar haar vriend, niet al vanaf haar jeugd af aan slaan, geen scene achoppen als ze niet het kado krijgt wat ze wilde (zoals vorig jaar).
donderdag 15 augustus 2019 om 16:13
Ik snap dat het je irriteert. Waarom word je niet boos op je ouders? Je ouders laten dit gedrag van je zus richting jou al jaren doorgaan. Toch?
Volgens mij lijken je zus en jij erg op elkaar.Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 16:00Als ze empatisch was zou ze niet van iedereen willen profiteren, geen cola gooien naar haar vriend, niet al vanaf haar jeugd af aan slaan, geen scene achoppen als ze niet het kado krijgt wat ze wilde (zoals vorig jaar).
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
je voelt je benadeelt en geïrriteerd. Ik denk dat hier dan het pijnpunt ligt. Met je zus heb je namelijk al een jaar geen contact en dat lijkt me iets wat het beste is.
je ouders gaan niet veranderen, het enige wat je dan nog kan doen is er het beste van maken en accepteren dat iedereen zo is zoals ze zijn.
lukt dat niet dan het contact zover beperken tot het wel dragelijk en houdbaar is.
donderdag 15 augustus 2019 om 16:16
Ik heb zat non-valeurs gekend die zeer aangenaam gezelschap waren, en ook zat hardwerkende en zelfstandige mensen die onuitstaanbaar waren.Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 16:04Ik misdraag me anders niet zo. Ik heb autisme maar ben zelfstandig, hardwerkend en ondanks dat dingen misgaan probeer ik het toch weer te fixen.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
donderdag 15 augustus 2019 om 16:17
Hier ga toch ernstig de fout in. Jouw ouders hebben hun eigen grenzen en zij bepalen zelf wat zij belangrijk vinden en wat voor hun toelaatbaar is.Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 16:03Nee, dat zeg ik nergens. Ze houden van haar hoe verwerpelijk ik haar ook vind. Wel vibd ik dat ze haar agressie niet meer moeten tolereren en haar een schop onder de kont moeten geven.
Jij wilt dat jouw ouders kiezen tussen jou en je zus. Geloof me, dat doen ze niet. Jouw ouders zullen zeer goede redenen hebben om je zus te helpen. Ik zou zeggen wees ontzettend trots op hen omdat ze je zus niet aan haar lot overlaten.
Dat jij vindt dat je zus een schop een haar kont nodig heeft, dat jij vindt dat jouw ouders voor jou moeten kiezen........ dat zegt m.i. ontzettend veel over jou en niets over je ouders of je zus.
Als je eerlijk bent, zou jij met je zus willen ruilen, maar dan ook echt ruilen........ de ellende, de shitzooi, de sores en alles waar je zus mee te maken heeft? Waarschijnlijk niet.
Geef daarom jezelf een flinke schop onder je kont, ga werken aan je afgunst / jalouzie / het neerkijken op anderen, je verwaandheid. Je vindt dat je heel wat bent. Regel dan een kamer en ga op jezelf, heb je met niemand rekening te houden, kun de feestdagen invullen zoals jij zelf wilt en hebben je ouders hun huis terug waar ze mensen kunnen uitnodigen wie ze willen en wanneer.
donderdag 15 augustus 2019 om 16:21
Dan zal het deze kerst niet anders zijn.Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 16:19Ook toen ik op mezelf woonde verpeste ze elke kerst met haar gedrag. Wat lost dat op?
Ja, iemand die bijdraagt aan de maatschappij heeft voor mij meer waarde dan een profiteur. Zo.
donderdag 15 augustus 2019 om 16:32
Niets.Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 16:19Ook toen ik op mezelf woonde verpeste ze elke kerst met haar gedrag. Wat lost dat op?
Hopelijk helpt het.Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 16:19Ja, iemand die bijdraagt aan de maatschappij heeft voor mij meer waarde dan een profiteur. Zo.
donderdag 15 augustus 2019 om 16:32
Kandij, je hebt een ongezonde obsessie met je zus. Echt, laat het los.
Mijn zus en ik kunnen het ook niet vinden samen (understatement) en ja, wij zijn elkaar vroeger ook wel eens fysiek aangevallen. Tegenwoordig is er vrijwel geen contact meer, werkt beter voor beide partijen.
Ik denk serieus dat je toch moet gaan overwegen op jezelf te gaan wonen, dan kun je jezelf wat minder afhankelijk opstellen van je familie.
Er zal vast een hoop "ja maar..." komen nu, maar dit is zoals ik het zie. En dat autisme-excuus van je slaat werkelijk nergens op, man, tegenwoordig heeft iedereen wel een vorm van autisme. So what.
Mijn zus en ik kunnen het ook niet vinden samen (understatement) en ja, wij zijn elkaar vroeger ook wel eens fysiek aangevallen. Tegenwoordig is er vrijwel geen contact meer, werkt beter voor beide partijen.
Ik denk serieus dat je toch moet gaan overwegen op jezelf te gaan wonen, dan kun je jezelf wat minder afhankelijk opstellen van je familie.
Er zal vast een hoop "ja maar..." komen nu, maar dit is zoals ik het zie. En dat autisme-excuus van je slaat werkelijk nergens op, man, tegenwoordig heeft iedereen wel een vorm van autisme. So what.
donderdag 15 augustus 2019 om 16:39
Je ouders moeten niets en ook ik laat mij hier niet weg jagen.Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 16:03Nee, dat zeg ik nergens. Ze houden van haar hoe verwerpelijk ik haar ook vind. Wel vibd ik dat ze haar agressie niet meer moeten tolereren en haar een schop onder de kont moeten geven.
Ze moeten niets.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 15 augustus 2019 om 16:57
Zelf niet meer gaan.Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 16:19Ook toen ik op mezelf woonde verpeste ze elke kerst met haar gedrag. Wat lost dat op?
Ja, iemand die bijdraagt aan de maatschappij heeft voor mij meer waarde dan een profiteur. Zo.
donderdag 15 augustus 2019 om 16:57
Dus als zij had bijgedragen aan de maatschappij dan had je het niet zo op haar agressie gegooid?Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 16:19Ook toen ik op mezelf woonde verpeste ze elke kerst met haar gedrag. Wat lost dat op?
donderdag 15 augustus 2019 om 17:01
To roept alles zolang ze maar gelijk krijgt. Ik ken ouders van dit soort kinderen die tegenwoordig alle feestdagen in het buitenland vieren. Ver weg van de ruzies en het onaangename gedrag van hun kinderen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 15 augustus 2019 om 17:18
Kandijsuiker schreef: ↑15-08-2019 16:03Nee, dat zeg ik nergens. Ze houden van haar hoe verwerpelijk ik haar ook vind. Wel vibd ik dat ze haar agressie niet meer moeten tolereren en haar een schop onder de kont moeten geven.
Jouw ouders moeten niets, en wat je vindt moet je naar de politie brengen.
Er zijn hier 2 oplossingen mogelijk:
- Je legt je erbij neer dat je ouders je zus uitnodigen met de kerst, houdt op met bokken en mokken hierover en gedraagt je die dagen tegenover je zus (niet meer zo bemoeien en oordelen over haar);
- Je zorgt dat je weg bent met de kerst, zodat je je niet aan je zus kunt ergeren.
Echt, meer smaken zijn er niet. Aan jou de keuze.
PS Heb je een behandelaar?