Contact zus verbroken

13-08-2019 17:03 358 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu bijna een jaar geen contact met mijn zus. Ze was al sinds kind af aan fysiek agressief, stal geld van mijn ouders, en nu ze volwassen is, is er weibnig veranderd. De druppel was toen ze mij op straat een klap gaf, omdat ik aangaf dat ik het raar vond dat ze haar studie na 10 jaar nog niet had afgemaakt en of dit wel was wat ze wilde.

Het probleem is nu dat ik weer thuis woon. Ik betaal mee aan het huishouden, huur willen ze niet betaald hebben ondanks dat ik het aandrong. Ik woon er nu om te sparen voor een koophuis, zie ander topic. Ik heb een baan, maak schoon, etc. Net een gewone huisgenoot. Mijn zus leeft in een studentenhuis terwijl ze 28 is, laat mijn ouders nog vanalles voor zich betalen en werken wil ze niet. Ook dat vind ik vrij apart en is een reden dat ik geen contact meer wil.

Maar nu ik thuis woon betekent het dat zij er met kerst gewoon zal zijn. Verjaardagen heeft ze tot nu toe gemeden maar met de grote feestdagen kan ik niet om haar heen. Gezien ze agressief is en een kort lontje heeft weet ik dat ze weer drama zal maken. Niet gaan vind ik ook weer zo wat, ik ga niet mijn eigen woning uit omdat zij er is. Ook moet ik dan een kado voor haar kopen, dat zit me ook dwars.

Mijn zus heeft overigens geen ziektes/diagnoses waardoor ze zo is. Ze is gewoon een naar mens.

Wat doe ik?
Sugar and spice, and everything nice.
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 16:04
Ik misdraag me anders niet zo. Ik heb autisme maar ben zelfstandig, hardwerkend en ondanks dat dingen misgaan probeer ik het toch weer te fixen.
Zelfstandig is niet het eerste woord dat in mij opkomt bij een twintiger (?) die nog/weer bij haar ouders woont.
Ik heb therapie. Toen ik samenwoonde, zelfs op mezelf, was de band met mijn moeder heel close. Het is geen afhankelijkheid. We zijn altijd heel hecgt geweest. Het steekt ook dat iemand waar ik zo hecht mee ben zich laat gebruiken door mijn zus.

Ik snap dat ongeinformeerde mensen denken dat autisme een afhankelijk zielig vogeltje zijn betekent. Dat is het niet. Ik kan geen baan houden en daar werk ik aan. Staat totaal los van onwil. Misschien dat ik daarom zo pissig ben. Ik zou zelfs gaan schoonmaken als het moest. Zij heeft geen issues maar wil niet werken. Al mijn exen hebben mij gedumpt. Zij heeft een vriend en schreeuwt tegen hem en gooit spullen naar hem. Het is misschien ook jaloezie, dat kan.

Ik heb dit topic geopend omdat ik met therapie bezig ben aan mezelf te werken (itt wat sommige forummers hier blaten) en mijn relaties onder de loep leg. Waarom pik ik agressie in relaties? Ik kom altijd op zus uit.
mater_matuta schreef:
15-08-2019 17:21
Zelfstandig is niet het eerste woord dat in mij opkomt bij een twintiger (?) die nog/weer bij haar ouders woont.
Heb jij enig idee hoe de huizenmarkt is voor iemand in de Randstad zonder vast contract? Als ik op kamers was blijven wonen, wat al moeilijk was geweest omdat ik geen student meer ben en mijn vriendin ging samenwonen, dan had ik nu nog minder snel de k.k bijeen kunnen krijgen. Zodra ik die heb ga ik kopen, dan maar zonder vast contract.
Je bent zelfstandig, maar opent topic na topic over allerlei issues. Dat klopt dan toch niet?
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 17:27
Ik kom altijd op zus uit.
Nou én. Je ouders mogen ook van je zus houden en haar uitnodigen in hun eigen huis. Wanneer jij nadenkt dan komt je altijd bij een ander uit. wat een ander heeft gedaan, wat een ander zou moeten doen en hoe een ander zijn leven zou moeten leiden maar nogmaals de controle over je eigen leven is al zo enorm beperkt. Denk jij nou echt dat je het voor anderen bepaalt?
Je eigen keuzes heb je al nauwelijks onder controle omdat je de hele tijd bezig bent met wat de mensen om je heen wel niet moeten of mogen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Orișa schreef:
15-08-2019 17:54
Je bent zelfstandig, maar opent topic na topic over allerlei issues. Dat klopt dan toch niet?
Dat betekent niet dat ik niet voor mezelf kan zorgen.
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 18:22

Jawel, dat betekent dat je geestelijk niet voor jezelf kan zorgen.
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 17:30
Heb jij enig idee hoe de huizenmarkt is voor iemand in de Randstad zonder vast contract? Als ik op kamers was blijven wonen, wat al moeilijk was geweest omdat ik geen student meer ben en mijn vriendin ging samenwonen, dan had ik nu nog minder snel de k.k bijeen kunnen krijgen. Zodra ik die heb ga ik kopen, dan maar zonder vast contract.
Ik kom ook uit de Randstad. Toen ik zo oud was als jij was mijn ene ouder al overleden en was mijn resterende ouder hertrouwd met iemand van wie ik never nooit bij hen in huis had mogen komen wonen (maar ik dat zelf ook nooit gewild zou hebben). Je kan niet doen alsof je oh zo zelfstandig door het leven gaat als je op jouw leeftijd nog steeds onderdak nodig hebt van je ouders.
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 17:27
Ik heb therapie. Toen ik samenwoonde, zelfs op mezelf, was de band met mijn moeder heel close. Het is geen afhankelijkheid. We zijn altijd heel hecgt geweest. Het steekt ook dat iemand waar ik zo hecht mee ben zich laat gebruiken door mijn zus.

Ik snap dat ongeinformeerde mensen denken dat autisme een afhankelijk zielig vogeltje zijn betekent. Dat is het niet. Ik kan geen baan houden en daar werk ik aan. Staat totaal los van onwil. Misschien dat ik daarom zo pissig ben. Ik zou zelfs gaan schoonmaken als het moest. Zij heeft geen issues maar wil niet werken. Al mijn exen hebben mij gedumpt. Zij heeft een vriend en schreeuwt tegen hem en gooit spullen naar hem. Het is misschien ook jaloezie, dat kan.

Ik heb dit topic geopend omdat ik met therapie bezig ben aan mezelf te werken (itt wat sommige forummers hier blaten) en mijn relaties onder de loep leg. Waarom pik ik agressie in relaties? Ik kom altijd op zus uit.
Je bent jaloers.
Jaloers dat je moeder ook van je zus houdt.
Jaloers dat je zus wel een baan zou kunnen houden.
Jaloers dat je zus een relatie heeft.
Feit is, het is nu eenmaal zo en daar kan jij niets aan veranderen. Al richt je je ogen de hele dag op je zus en vertel je haar en de hele wereld wat er allemaal in jouw ogen niet deugt aan haar, dan nog heeft zij bepaalde dingen wel of ook en kan jij dat niet uitstaan.

Zie dat onder ogen en werk aan je issues, het zijn nml JOUW issues en niet die van je zus.
TO, jij moet wakker geschud. Het is niet normaal dat een jonge meid van jouw leeftijd zich zo opwindt over de kerst in december. Het is nu augustus! Jij hoort lekker op het strand te liggen en naar festivals te gaan. je schrijft dat je autistische neigingen hebt. Ik denk dat dat zeker iets te maken heeft met de hyperfocus op je zus nu. Loslaten die hap!! Je lijkt ook een hyperfocus te hebben op je eigen "pluspunten" . Je noemt die steeds weer op en gaat voorbij aan stress en onrust die je je ouders aandoet. Je ouders hebben hun rust en privacy opgegeven uit zorgen om jou. Ze willen dat je kan sparen om ook zonder vast contract te kunnen kopen. Zou het kunnen zijn dat je ouders ook zorgen om hun andere dochter hebben? Ze blijven haar steunen zodat ze toch kan afstuderen en iets van haar leven te maken. Jou ouders klinken als lieve stabiele mensen en zo betaal je ze terug? Stop daarmee, TO en focus op je eigen leven.
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 18:22
Ja hoor, je bent voortdurend afhankelijk van de input van anderen.
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 15:08
Wat is jullie probleem? Waarom gaat het hier over bemoeien met haar leven in plaats van haar agressieve gedrag? Dat eerste is niet tegen de wet, dat tweede wel.
:facepalm:
.
anoniem_638f50dc2d41e wijzigde dit bericht op 29-11-2020 23:24
99.73% gewijzigd
Hamlap TO woont als volwassen vrouw zelf thuis bij haar ouders. Deze ouders hebben twee kinderen die nauwelijks voor zichzelf kunnen zorgen en die zich ondanks hulp allebei ontuitstaanbaar gedragen naar elkaar en naar hun ouders. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
16-08-2019 06:57
Hamlap TO woont als volwassen vrouw zelf thuis bij haar ouders. Deze ouders hebben twee kinderen die nauwelijks voor zichzelf kunnen zorgen en die zich ondanks hulp allebei ontuitstaanbaar gedragen naar elkaar en naar hun ouders. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.
Dit dus.
mater_matuta schreef:
15-08-2019 18:27
Ik kom ook uit de Randstad. Toen ik zo oud was als jij was mijn ene ouder al overleden en was mijn resterende ouder hertrouwd met iemand van wie ik never nooit bij hen in huis had mogen komen wonen (maar ik dat zelf ook nooit gewild zou hebben). Je kan niet doen alsof je oh zo zelfstandig door het leven gaat als je op jouw leeftijd nog steeds onderdak nodig hebt van je ouders.
Andere huizenmarkt.
Ik ga me niet meer verdedigen hier, in mijn cultuur zijn de familiebanden anders dan in Nederland en of ik spaar en thuiswoon is iets tussen ouders en mij.

Ik reageer alleen nog over zaken mbt zus.
Hamlap schreef:
15-08-2019 23:22
Waarschijnlijk ben ik de enige, maar ergens snap ik TO wel.
Heb zelf ook een sibling van 40 die erg leunt op ouders. Ook financieel. Lijkt ook niet zo'n zin te hebben om te werken en maakt schulden bij de Wehkamp etc. Mijn ouders helpen veel, springen veel bij, lossen schulden af.
Ik vind dat erg frustrerend om te zien. Ik weet dat het de keuze is van mijn ouders en ik word zeker niet benadeeld. Maar ze zijn met pensioen en zouden zich niet meer zorgen hoeven te maken om zo'n lapzwans van een kind dat niet voor zichzelf kan/wil zorgen, uit de portemonnee jat en de boel bij elkaar liegt.

Ik vind het verdrietig voor mijn ouders. En ik weet dat het niet mijn zaken zijn, maar het is rot om erbij te staan kijken en het te zien gebeuren.
Dat. Nu verdient mijn vader goed dus het geld is er, maar toch.
the_Wicked_Witch schreef:
15-08-2019 18:26
Jawel, dat betekent dat je geestelijk niet voor jezelf kan zorgen.
Dan zou de hele Psyche en Relatiepijler dat niet kunnen.
mater_matuta schreef:
15-08-2019 18:31
Je bent jaloers.
Jaloers dat je moeder ook van je zus houdt.
Jaloers dat je zus wel een baan zou kunnen houden.
Jaloers dat je zus een relatie heeft.
Feit is, het is nu eenmaal zo en daar kan jij niets aan veranderen. Al richt je je ogen de hele dag op je zus en vertel je haar en de hele wereld wat er allemaal in jouw ogen niet deugt aan haar, dan nog heeft zij bepaalde dingen wel of ook en kan jij dat niet uitstaan.

Zie dat onder ogen en werk aan je issues, het zijn nml JOUW issues en niet die van je zus.
Ze heeft 3 jaar in haar leven gewerkt in de ICT. Daar zitten ze zo omhoog dat het geen probleem is om contracten te verlengen. Maar ja, daar ben ik wel jaloers op.

Niet perse dat ze een vriend heeft, daar had ik een hele rits van. Wel dat hij ondanks haar gedrag bij haar bleef.
Kandijsuiker schreef:
16-08-2019 08:01

Zodra het over jezelf gaat wordt het allemaal te moeilijk.
wynette schreef:
15-08-2019 18:39
TO, jij moet wakker geschud. Het is niet normaal dat een jonge meid van jouw leeftijd zich zo opwindt over de kerst in december. Het is nu augustus! Jij hoort lekker op het strand te liggen en naar festivals te gaan. je schrijft dat je autistische neigingen hebt. Ik denk dat dat zeker iets te maken heeft met de hyperfocus op je zus nu. Loslaten die hap!! Je lijkt ook een hyperfocus te hebben op je eigen "pluspunten" . Je noemt die steeds weer op en gaat voorbij aan stress en onrust die je je ouders aandoet. Je ouders hebben hun rust en privacy opgegeven uit zorgen om jou. Ze willen dat je kan sparen om ook zonder vast contract te kunnen kopen. Zou het kunnen zijn dat je ouders ook zorgen om hun andere dochter hebben? Ze blijven haar steunen zodat ze toch kan afstuderen en iets van haar leven te maken. Jou ouders klinken als lieve stabiele mensen en zo betaal je ze terug? Stop daarmee, TO en focus op je eigen leven.
Goede post!
Gezien je totale gebrek aan zelfreflectie vind ik t niet zo gek dat je geen baan kan houden en alle mannen bij je weg lopen... to je moet echt in gaan zien dat jou manier van denken echt heel apart is en niet matcht met die van de gemiddelde mens... wellicht kan je daar therapie voor krijgen... want dit is niet normaal hoor.

Heb je wel vriendinnen to? En wat zeggen die hier van? Of lukt t met vriendschappen ook niet?
Kandijsuiker schreef:
16-08-2019 08:01
Ik ga me niet meer verdedigen hier, in mijn cultuur zijn de familiebanden anders dan in Nederland en of ik spaar en thuiswoon is iets tussen ouders en mij.

Precies, dat is iets tussen jullie waar verder niemand iets over te zeggen heeft. Waarom gaat die regel dan niet op voor je zus? Dat je niet in kunt zien dat dit krom is heeft niets met autisme te maken, maar met hypocrisie

Dus nogmaals, om even alle 900 reacties samen te vatten:
-Bemoei je niet met zaken die je niet aan gaan en laat je ouders en zus hier zelf uitkomen.
-Als je je zus niet wilt treffen met kerst, ga dan zelf het huis uit.
-Word je mishandeld door je zus? Doe dan aangifte en bespaar ons pagina's vol adviezen en moeite
anoniem_383378 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 08:39
2.99% gewijzigd
Kandijsuiker schreef:
16-08-2019 08:06
Ze heeft 3 jaar in haar leven gewerkt in de ICT. Daar zitten ze zo omhoog dat het geen probleem is om contracten te verlengen. Maar ja, daar ben ik wel jaloers op.

Niet perse dat ze een vriend heeft, daar had ik een hele rits van. Wel dat hij ondanks haar gedrag bij haar bleef.
Wat wil je nu eigenlijk? Dat je ouders stoppen voor hun dochter te zorgen? Dat ze niet meer van haar houden? Dat haar partner bij haar weggaat? Ik snap eerlijk gezegd wel dat je af en toe een klap krijgt want je dendert continu over mensen hun grenzen heen. Zodra iemand aangeeft ‘tot hier en niet verder’ dan is jouw reactie ja maar.... En keur ik het goed dat iemand slaat? Nee. maar net zoals dat ik het snap dat iemand een brood jat als ie geen geld heeft om een brood te kopen voor zijn kinderen met honger snap ik dit ook. En stop ook eens met die eeuwige slachtofferrol: je hebt misschien autisme maar je bent het niet. Als je zus niet aan jouw standaarden voldoet dan heb je 363 dagen in een jaar waar je niks met haar moet. Twee dagen (max) houdt je je mond over haar, haar studie, werk, relatie met jullie ouders etc. Hier ook een sibling die nog thuis woont en hele andere opvattingen heeft over het leven dan ik en agressief wordt zodra je de discussie aangaat: ik ga de discussie dus niet aan en als hij agressief wordt pak ik mijn spullen en ga weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven