Gierige vrienden
zondag 18 augustus 2019 om 10:44
Wow! Daar is ook duidelijk iets misgegaan met de opvoeding! Ik had als oom de rekening van zoveel uur klussen bij hem weggelegd.Cinderella76 schreef: ↑17-08-2019 21:52Een oom van mij moest een keertje bij een neefje klussen. Had hij gevraagd en tegenover zijn zus en zwager wilde hij geen nee zeggen. Aan het eind van de klus dag, zegt dat neefje wat wil je drinken? Ik heb water en sinas. Mijn oom denkt goh ik lust eigenlijk wel een biertje. Zegt dat neefje, ik heb helaas nog maar één biertje, en die drink ik zelf op. Mijn oom gaat daar nooit weer klussen.
zondag 18 augustus 2019 om 12:52
Schrale alie’s heb je overal. Toen we in Bosnië op vakantie waren, hoorden we van de Bosniërs dat zij de Kroaten een heel gierig volk vonden. Vond ik wel grappig om te horen. Die vooroordelen over andere volkeren zijn dus overal, alhoewel er best kern van waarheid in zal zitten. Maar ik ken genoeg Nederlanders die super gul zijn. En heb ook weleens gehoord dat sommige toeristen in Nederland zich heel gierig opstellen.DillKarlings schreef: ↑16-08-2019 19:45Ik heb een aantal internationale vrienden die in Nederland werken, het werkt ontnuchterend om te horen hoe ze tegen 'onze' gebruiken aankijken. Bij Duitsers, Fransen, hoef je echt niet met dit soort fratsen komen aankakken.
Ik heb ook een vriendin gehad die zo gierig was. Ze was oprecht ook pissig als ze bijv een keer geen kado voor haar verjaardag kreeg, als zij dat andersom wel had gedaan. Ik heb daarom weleens met een vriendin een kledingstuk in de uitverkoop gekocht waarbij we expres het oorspronkelijke prijskaartje hebben laten zitten zodat ze kon zien hoe duur het was.
zondag 18 augustus 2019 om 12:54
Ik moet trouwens wel heel eerlijk bekennen dat ik een keer ben verhuisd als student, en voor de mensen die me hielpen niks in huis had gehaald. Maar dat was niet uit gierigheid maar omdat ik daar echt niet aan had gedacht. Mijn vader sprak me daar op aan (met iedereen erbij), dat dat echt niet kon. Ik werd daar toen boos om, maar nu ik eraan terug denk schaam ik me rot.Cinderella76 schreef: ↑17-08-2019 21:52Een oom van mij moest een keertje bij een neefje klussen. Had hij gevraagd en tegenover zijn zus en zwager wilde hij geen nee zeggen. Aan het eind van de klus dag, zegt dat neefje wat wil je drinken? Ik heb water en sinas. Mijn oom denkt goh ik lust eigenlijk wel een biertje. Zegt dat neefje, ik heb helaas nog maar één biertje, en die drink ik zelf op. Mijn oom gaat daar nooit weer klussen.
zondag 18 augustus 2019 om 13:01
Maar heb je dan niet om eten gevraagd?Chocodream schreef: ↑16-08-2019 19:10Ook alleen taart. Voor ik kwam hebben ze ontbeten en toen ik weg ging zijn ze samen uit eten gegaan. Alleen taart klinkt misschien wat vreemd, want je zou verwachten dat iedereen op den duur trek krijgt. Maar zij blijkbaar niet.
Als het leuke mensen zijn zou ik de vriendschap niet beëindigen, maar wat assertiever worden. En ze op het moment zelf aanspreken. Gewoon zeggen dat je honger hebt en vragen of ze eten in huis hebben.
Ieder je eigen deel betalen als je uit eten gaat vind ik wel normaal overigens. Aangezien uit eten gaan hartstikke duur is. Met koffie ergens drinken trakteren we wel vaak over en weer, of sturen een tikkie.
Maar als je iemand de hele dag hebt geholpen dan trakteer je natuurlijk. En als je uit eten dan te duur vindt, haal je wat af.
zondag 18 augustus 2019 om 13:05
Nou, niet helemaal waar. In Duitsland kan je gewoon gescheiden betalen in restaurants en cafés. Wordt allemaal netjes aan tafel uitgerekend zodat iedereen z'n eigen deel direct betaalt. En ik heb een internationale vriendengroep en een deel werkt helemaal niet met gewoon rondjes voor elkaar halen. Die gaan netjes ieder een eigen biertje halen. Als ik dan een biertje voor ze haal, willen ze meteen geld geven. Mijn suggestie om een ooit eens een keertje gewoon voor mij een biertje mee te nemen, vinden ze bijna angstaanjagend.DillKarlings schreef: ↑16-08-2019 19:45Ik heb een aantal internationale vrienden die in Nederland werken, het werkt ontnuchterend om te horen hoe ze tegen 'onze' gebruiken aankijken. Bij Duitsers, Fransen, hoef je echt niet met dit soort fratsen komen aankakken.
zondag 18 augustus 2019 om 13:15
Klinkt leuk.Chocodream schreef: ↑16-08-2019 21:15Dat is zoDit gedrag zal eerder uitzondering dan de regel zijn. Ik heb met andere mensen nog nooit iets meegemaakt wat hierop lijkt en hoor daar ook zelden van.
Maar past niet bij de eerste regels van je OP.
Misschien helpt het als je minder sociaal gewenst gaat reageren?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 18 augustus 2019 om 13:25
zondag 18 augustus 2019 om 13:31
Bah gierige mensen. Als ik iemand uitnodig om te komen eten is dat op mijn kosten,iets wat ik andersom ook verwacht. Tenzij het van te voren goed besproken is dat we ieder ons eigen deel betalen. Ooit, denk zo'n 12 jaar geleden, gaan lunchen met een vriendin. Een cadeau voor mijn verjaardag. Toen we gingen afrekenen: zij tegen mij: 'oja kun jij betalen?' Durfde er toen niets van te zeggen, stom eigenlijk. Ben er nu ook niet meer bevriend mee.
zondag 18 augustus 2019 om 14:52
Dit bedoelde ik inderdaad in de OPappelientjex schreef: ↑18-08-2019 13:25Ze bedoelt denk ik in OP dat iedereen wel schrale mensen kent. En dat is toch ook zo?
zondag 18 augustus 2019 om 17:31
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar welke gebruiken zij bedoelen?DillKarlings schreef: ↑16-08-2019 21:02Nogmaals, wat ik ermee wilde zeggen is dat onze ‘buren’ onze ‘normalere’ gebruiken ook al sneller als ongastvrij ervaren. Daar mag je vervolgens ook het jouwe van vinden hoor, maar dat de goegemeente het ongepast vindt lijkt me duidelijk...![]()
zondag 18 augustus 2019 om 17:52
Wow... Dat is echt heel erg. Ik zou uit totaal ongeloof ook niets hebben kunnen uitbrengen op dat moment. Wat schaamteloos!Fluffy85 schreef: ↑18-08-2019 13:31Bah gierige mensen. Als ik iemand uitnodig om te komen eten is dat op mijn kosten,iets wat ik andersom ook verwacht. Tenzij het van te voren goed besproken is dat we ieder ons eigen deel betalen. Ooit, denk zo'n 12 jaar geleden, gaan lunchen met een vriendin. Een cadeau voor mijn verjaardag. Toen we gingen afrekenen: zij tegen mij: 'oja kun jij betalen?' Durfde er toen niets van te zeggen, stom eigenlijk. Ben er nu ook niet meer bevriend mee.
zondag 18 augustus 2019 om 17:55
Ze heeft 2 uur geleden iets geschreven. Misschien heeft ze wel een leven naast het forum
zondag 18 augustus 2019 om 18:03
Daar ben ik volgens mij wel afrem genoeg in om als iemand mij op iets trakteert dat ik dan niet zou betalen.Fluffy85 schreef: ↑18-08-2019 13:31Bah gierige mensen. Als ik iemand uitnodig om te komen eten is dat op mijn kosten,iets wat ik andersom ook verwacht. Tenzij het van te voren goed besproken is dat we ieder ons eigen deel betalen. Ooit, denk zo'n 12 jaar geleden, gaan lunchen met een vriendin. Een cadeau voor mijn verjaardag. Toen we gingen afrekenen: zij tegen mij: 'oja kun jij betalen?' Durfde er toen niets van te zeggen, stom eigenlijk. Ben er nu ook niet meer bevriend mee.
zondag 18 augustus 2019 om 19:08
Wow da's wel erg gierig. Een hele dag helpen en dan alleen een stukje taart krijgen. Dat zou ik ook niet kunnen. Ik moet best op tijd eten, anders wordt ik bibberig en zweterig. Zelf betalen bij uit eten vind ik vrij normaal. Het is een stuk duurder dan wanneer je in het de winkel koopt. Hoewel ik bij een dagje dierentuin met mijn collega het eten (lunch en avondeten) heb betaald. Om de kosten te delen, want zij had gereden.
Je kunt het gesprek aangaan, dat is het duidelijkst. Maar ik ben zelf niet zo van het directe. Of gewoon beginnen stoppen met te koken voor hen. Als ze gewoon op bezoek komen dan. Dat je op een gegeven moment zegt te willen gaan eten, maar niet op meer mensen had gerekend. Als ze dan vragen waarom niet, hetgene wat voorgevallen is noemen.
Ik ken ook wel gierige mensen, maar hier waren het buren. Vader, moeder en 4 kinderen. Inmiddels allemaal volwassen. Altijd met Nieuwjaar vlak na het vuurwerk kwamen ze altijd even bij ons een borrel doen. Andersom werden wij nooit gevraagd. Behalve op een verjaardag. Een keer wilden zij Oudejaarsavond samen vieren. Bij ons. Op onze kosten. En ze zaten niet met de troep. Ik was bevriend met de oudste en zij at regelmatig mee. Een aantal keren belde ze onder onze lunchtijd aan. Want ze wist dat ze toch wel iets kreeg. Andersom ben ik misschien 2 keer bij haar blijven eten. Als ze mee op vakantie was koos ze altijd het duurste eten en ijsje. Als ik bij haar al eens een ijsje kreeg mocht ik niet uit de hele kaart kiezen. Want te duur. Oké ze waren met meer, in die zin snap ik het. Maar toen voelde het niet leuk.
Andere buren kwamen in een zomer elke Vrijdag en Zaterdag bij om 17:00 bij ons borrelen. Om 19:30 zaten ze er nog en dan had nog niemand gegeten. Toen zijn we maar friet gaan halen. Want om dan nog te gaan koken voor zoveel. Ja, een keer of zo af en toe kan dat gezellig zijn. Maar toen aten we elk weekend 2 keer friet. Ze rekenden er gewoon op. Mijn moeder kan ook slecht grenzen stellen. We namen hun kinderen ook wel eens mee ergens heen. De ouders hadden vaak geen zin en tijd. Maar soms wilden mijn moeder en ik ook wel eens met z'n tweeën weg. Toen de buurvrouw hoorde dat wij zonder hen naar het strand waren gegaan lag er 's avonds een briefje. Er stond op: "Jammer dat jullie ons niet meer aardig vinden."
Je kunt het gesprek aangaan, dat is het duidelijkst. Maar ik ben zelf niet zo van het directe. Of gewoon beginnen stoppen met te koken voor hen. Als ze gewoon op bezoek komen dan. Dat je op een gegeven moment zegt te willen gaan eten, maar niet op meer mensen had gerekend. Als ze dan vragen waarom niet, hetgene wat voorgevallen is noemen.
Ik ken ook wel gierige mensen, maar hier waren het buren. Vader, moeder en 4 kinderen. Inmiddels allemaal volwassen. Altijd met Nieuwjaar vlak na het vuurwerk kwamen ze altijd even bij ons een borrel doen. Andersom werden wij nooit gevraagd. Behalve op een verjaardag. Een keer wilden zij Oudejaarsavond samen vieren. Bij ons. Op onze kosten. En ze zaten niet met de troep. Ik was bevriend met de oudste en zij at regelmatig mee. Een aantal keren belde ze onder onze lunchtijd aan. Want ze wist dat ze toch wel iets kreeg. Andersom ben ik misschien 2 keer bij haar blijven eten. Als ze mee op vakantie was koos ze altijd het duurste eten en ijsje. Als ik bij haar al eens een ijsje kreeg mocht ik niet uit de hele kaart kiezen. Want te duur. Oké ze waren met meer, in die zin snap ik het. Maar toen voelde het niet leuk.
Andere buren kwamen in een zomer elke Vrijdag en Zaterdag bij om 17:00 bij ons borrelen. Om 19:30 zaten ze er nog en dan had nog niemand gegeten. Toen zijn we maar friet gaan halen. Want om dan nog te gaan koken voor zoveel. Ja, een keer of zo af en toe kan dat gezellig zijn. Maar toen aten we elk weekend 2 keer friet. Ze rekenden er gewoon op. Mijn moeder kan ook slecht grenzen stellen. We namen hun kinderen ook wel eens mee ergens heen. De ouders hadden vaak geen zin en tijd. Maar soms wilden mijn moeder en ik ook wel eens met z'n tweeën weg. Toen de buurvrouw hoorde dat wij zonder hen naar het strand waren gegaan lag er 's avonds een briefje. Er stond op: "Jammer dat jullie ons niet meer aardig vinden."
zondag 18 augustus 2019 om 22:08
Mijn oudste stiefzus is ook nogal gierig. Zij en haar man leven boven hun stand. Hij is bouwvakker, bouwt prachtige, grote villa's. Daar wonen zij een paar jaar en dan verkopen ze het huis weer. Voor ruim een miljoen.
Toen wij daar Kerst vierden een aantal jaren terug op hun verzoek, moesten mijn moeder en stiefvader alles betalen. De cadeaus voor 13 mensen. Dat alleen al was ruim 700 Euro. Plus het eten en de drank, ook nog een paar honderd Euro. Stiefzus wilde het alleen maar vieren in haar huis, maar niks eraan bijdragen. Dan mocht mijn moeder ook nog niet helpen met eten en opmaken van de borden. Want het moest perse op stiefzus haar manier.
Alles is daar voor het uiterlijk vertoon. Huis met 4 badkamers, 8 slaapkamers, 2 keukens. Paarden, dure auto's. Maar een reparatie van 400 Euro aan de auto konden ze niet betalen. Dat heeft ze van haar zus geleend.
Toen wij daar Kerst vierden een aantal jaren terug op hun verzoek, moesten mijn moeder en stiefvader alles betalen. De cadeaus voor 13 mensen. Dat alleen al was ruim 700 Euro. Plus het eten en de drank, ook nog een paar honderd Euro. Stiefzus wilde het alleen maar vieren in haar huis, maar niks eraan bijdragen. Dan mocht mijn moeder ook nog niet helpen met eten en opmaken van de borden. Want het moest perse op stiefzus haar manier.
Alles is daar voor het uiterlijk vertoon. Huis met 4 badkamers, 8 slaapkamers, 2 keukens. Paarden, dure auto's. Maar een reparatie van 400 Euro aan de auto konden ze niet betalen. Dat heeft ze van haar zus geleend.
zondag 18 augustus 2019 om 22:16
En die zus doet dat dan ook? Ik zou zeggen, je verkoopt maar 'n auto of paard als je niet genoeg geld hebt voor onderhoudskosten.hondenmens schreef: ↑18-08-2019 22:08Mijn oudste stiefzus is ook nogal gierig. Zij en haar man leven boven hun stand. Hij is bouwvakker, bouwt prachtige, grote villa's. Daar wonen zij een paar jaar en dan verkopen ze het huis weer. Voor ruim een miljoen.
Van wat je hier boven schrijft laat je moeder ook wel over zich lopen trouwens met die buren. Ik zou zelf als kind m'n kont tegen de krib gegooid hebben omdat ik geen zin zou hebben in die mensen constant over de vloer laat staan mee op uitstap!
zondag 18 augustus 2019 om 22:54
Ja die zus doet dat ook. Terwijl zij altijd geld tekort heeft. Ze geeft het uit zodra het binnen is. Klopt, mijn moeder kan slecht "nee" zeggen.redbulletje schreef: ↑18-08-2019 22:16En die zus doet dat dan ook? Ik zou zeggen, je verkoopt maar 'n auto of paard als je niet genoeg geld hebt voor onderhoudskosten.
Van wat je hier boven schrijft laat je moeder ook wel over zich lopen trouwens met die buren. Ik zou zelf als kind m'n kont tegen de krib gegooid hebben omdat ik geen zin zou hebben in die mensen constant over de vloer laat staan mee op uitstap!
zondag 18 augustus 2019 om 23:16
Dit is echt wel heel schandalig.
Ik was al geschokt toen ik een keer uitgenodigd was om bij iemand te eten (avondeten) en er na de soep-uit-zak met een paar stukjes stokbrood niets meer kwam. Kom op, als ik toevallig kom aanwaaien en je hebt niets in huis, of je bent een arme sloeber.. dan snap ik het nog. Maar jij nodigt mij uit om bij je te komen eten en dan warm je een zak soep op? Ik ben het in elk geval anders gewend.
Ik was al geschokt toen ik een keer uitgenodigd was om bij iemand te eten (avondeten) en er na de soep-uit-zak met een paar stukjes stokbrood niets meer kwam. Kom op, als ik toevallig kom aanwaaien en je hebt niets in huis, of je bent een arme sloeber.. dan snap ik het nog. Maar jij nodigt mij uit om bij je te komen eten en dan warm je een zak soep op? Ik ben het in elk geval anders gewend.
zaterdag 24 augustus 2019 om 10:47
Je bent niet de enigeappelientjex schreef: ↑18-08-2019 12:54Ik moet trouwens wel heel eerlijk bekennen dat ik een keer ben verhuisd als student, en voor de mensen die me hielpen niks in huis had gehaald. Maar dat was niet uit gierigheid maar omdat ik daar echt niet aan had gedacht. Mijn vader sprak me daar op aan (met iedereen erbij), dat dat echt niet kon. Ik werd daar toen boos om, maar nu ik eraan terug denk schaam ik me rot.![]()
Gelukkig zijn mijn vrienden niet op hun mond gevallen en hebben ze mij gewoon naar de friettent gestuurd voor eten en drinken. Was ook echt niet gierig bedoeld, maar gewoon niet bij stil gestaan ofzo.