Hoe krijg ik contractverlenging?
zondag 7 juli 2019 om 22:43
Naar aanleiding van eerdere topics nu deze vraag.
Ik heb nieuw werk en besef dat het vooral aan mijn houding lag dat ik niet kon blijven bij eerdere banen. Ik was te kritisch, onvoorspelbaar in mijn buien, te open over mijn persoonlijke mening en bot naar vervelende klanten in plaats ze te willen behouden. Dat wil ik aanpassen, maar als autist vind ik dat lastig zonder stappenplan.
Dus; welk gedrag wil men zien?
Ik heb nieuw werk en besef dat het vooral aan mijn houding lag dat ik niet kon blijven bij eerdere banen. Ik was te kritisch, onvoorspelbaar in mijn buien, te open over mijn persoonlijke mening en bot naar vervelende klanten in plaats ze te willen behouden. Dat wil ik aanpassen, maar als autist vind ik dat lastig zonder stappenplan.
Dus; welk gedrag wil men zien?
Sugar and spice, and everything nice.
zaterdag 17 augustus 2019 om 18:21
Ja, zo erg is het niet met mij, eerder bot en vrij zwart/wit.Miranda_86 schreef: ↑17-08-2019 17:21Ik heb zelf op het werk een collega die autistisch is. Voor haar werkt het juist heel goed als ze er met mij over kan praten. Ze vertelt mij over haar onzekerheid bij de dingen die ze tegen komt. Dan bespreken we wat wenselijk gedrag is in die situatie. Mijn collega is heel direct en betrekt veel op zichzelf. Als er iemand bij ons binnenkomt die moeilijk loopt dan wil ze het liefst van begin tot eind weten hoe dat gekomen is, wat voor behandelingen die persoon al heeft gehad ed. Niet iedereen zit daar op te wachten. Nu vraagt ze aan mij wat er met die persoon is als die persoon weer weg is. Bij ons komen mensen meestal regelmatig en we bespreken dan wat ze wel zou kunnen vragen en wat niet.
Is er op je werk geen vertrouwenspersoon die je hierbij kan helpen?
zaterdag 17 augustus 2019 om 18:23
Nou, er is een middenweg, gewoon met mezelf en mijn eigen ding bezig zijn, maar dat kan ook niet altijd. Slijmen is gespeeld enthousiast doen, ongemeende complimenten geven. Dat doe ik wel soms om iemand te binden, maar vaak ben ik 'what you see is what you get'.madamzonderm schreef: ↑17-08-2019 13:59Wat denk je van proberen minder 'arrogant en kritisch' te zijn? Je hebt er een beeld bij waarbij je denkt te slijmerig te worden. Wat zou je doen zodat je denkt dat het slijmerig zou zijn?
zaterdag 17 augustus 2019 om 19:03
Dus je hebt weer een baan in je oude werkgebied?Kandijsuiker schreef: ↑17-08-2019 18:20Ik werk veelvuldig met mensen in mijn werk, dus als ik dat nu zeg kom ik mijn proeftijd niet door. Zodra ik een vast contract heb kan ik het zeggen.
Hoe groot acht je de kans dat je met je huidige houding en gedrag een vast contract gaat krijgen?
zaterdag 17 augustus 2019 om 21:10
Waarom zou je iemand willen binden in deze situatie? Als je gespeeld enthousiast doet en ongemeende complimenten geeft, zou de 'ontvanger' dat niet doorhebben? Is dat geven een gevolg van niet arrogant en niet kritisch zijn? Het doel is een goede werknemer zijn toch? wysiwyg is niet zo erg lijkt me.Kandijsuiker schreef: ↑17-08-2019 18:23Nou, er is een middenweg, gewoon met mezelf en mijn eigen ding bezig zijn, maar dat kan ook niet altijd. Slijmen is gespeeld enthousiast doen, ongemeende complimenten geven. Dat doe ik wel soms om iemand te binden, maar vaak ben ik 'what you see is what you get'.
Het zou te bizar voor woorden zijn maar zou een werkgever het 'legaal' kunnen presteren om te zeggen dat je iets verzweeg en zo het contract ontbinden om die reden?Kandijsuiker schreef: ↑17-08-2019 18:20Ik werk veelvuldig met mensen in mijn werk, dus als ik dat nu zeg kom ik mijn proeftijd niet door. Zodra ik een vast contract heb kan ik het zeggen.
zaterdag 17 augustus 2019 om 23:42
Je hoeft niet glashard te liegen tegen collega's he. Houd je mond over dingen waar je kritisch over bent, bijvoorbeeld even een stom voorbeeld; het spuug lelijke shirt van je collega. Die kan je afkraken, veel te enthousiast zeggen dat je hem mooi vindt (dit kan nep overkomen) of gewoon je snep houden en niks zeggen en in plaats daarvan iets zoeken waar je wel iets positiefs over kan zeggen (misschien vind je de kleur van het shirt wel mooi, of de bril die ze op heeft).
Tegen klanten moet je soms wel min of meer liegen (zeggen dat je het heel vervelend voor ze vindt terwijl ze eigenlijk gewoon in de stront mogen zakken), maar de kunst is om dat zo subtiel te spelen dat je niet sarcastisch over komt.
Tegen klanten moet je soms wel min of meer liegen (zeggen dat je het heel vervelend voor ze vindt terwijl ze eigenlijk gewoon in de stront mogen zakken), maar de kunst is om dat zo subtiel te spelen dat je niet sarcastisch over komt.
zondag 18 augustus 2019 om 00:55
Ze ontslaan je dan met een andere reden, als ze echt willen bedenken ze wel iets.madamzonderm schreef: ↑17-08-2019 21:10Waarom zou je iemand willen binden in deze situatie? Als je gespeeld enthousiast doet en ongemeende complimenten geeft, zou de 'ontvanger' dat niet doorhebben? Is dat geven een gevolg van niet arrogant en niet kritisch zijn? Het doel is een goede werknemer zijn toch? wysiwyg is niet zo erg lijkt me.
Het zou te bizar voor woorden zijn maar zou een werkgever het 'legaal' kunnen presteren om te zeggen dat je iets verzweeg en zo het contract ontbinden om die reden?
Gaat niet om shirts maar meer om dingen als bedrijfsuitjes( bah), vergaderingen op onmogelijke tijden en respectvol om moeten gaan met klanten die zich onbschoft gedragen. Met dat laatste heb ik vooral moeite. En soms zie je klanten vaker en dan is het helemaal lastig.
zondag 18 augustus 2019 om 00:56
Niet, daarom heb ik therapie en vraag overal om tips.Celaena_Aelin schreef: ↑17-08-2019 19:03Dus je hebt weer een baan in je oude werkgebied?
Hoe groot acht je de kans dat je met je huidige houding en gedrag een vast contract gaat krijgen?
zondag 18 augustus 2019 om 01:02
Je vraagt om tips, maar je doet er niets mee. "What you see is what you get" is een excuus om je gedrag niet aan te passen. Als je met klanten werkt, moet je beleefd en vriendelijk zijn, ook als zij dat niet zijn. Dat is de hele essentie van het werk. Als je dat niet kunt, kun je dit werk dus niet doen.
In de meeste bedrijven is een hiërarchie, dus wederom: Als je niet beleefd kunt zijn en feedback aan kunt nemen en het houdt bij "what you see is what you get", krijg je geen verlenging van je contract.
Echt, de manier waarop je je hier in dit topic opstelt, geef ik het geheel weinig kans.
In de meeste bedrijven is een hiërarchie, dus wederom: Als je niet beleefd kunt zijn en feedback aan kunt nemen en het houdt bij "what you see is what you get", krijg je geen verlenging van je contract.
Echt, de manier waarop je je hier in dit topic opstelt, geef ik het geheel weinig kans.
zondag 18 augustus 2019 om 12:02
De tips die je hier nu krijgt verschillen niet van de tips die je in eerdere topics over dit onderwerp kreeg.
De echte oplossing, eerlijk zijn en een jobcoach in de arm nemen, wil je niet. Je wil je eigenlijk ook niet aanpassen, vindt dat mensen zich maar moeten kunnen vinden in jouw standpunt en in wie jij bent. In feite wil je gewoon je gedrag kunnen voortzetten zonder dat het je iedere keer je baan kost.
Nieuwsflash: gaat je niet lukken. Jij zult iets moeten veranderen. En niet omdat je dan je baan kunt behouden, maar omdat jij wíl veranderen.
zondag 18 augustus 2019 om 13:14
Als je denkt dat ze je toch wel ontslaan als ze willen zou je met dat in gedachten kunnen overwegen toch e.e.a. te delen op werk.Kandijsuiker schreef: ↑18-08-2019 00:55Ze ontslaan je dan met een andere reden, als ze echt willen bedenken ze wel iets.
Gaat niet om shirts maar meer om dingen als bedrijfsuitjes( bah), vergaderingen op onmogelijke tijden en respectvol om moeten gaan met klanten die zich onbschoft gedragen. Met dat laatste heb ik vooral moeite. En soms zie je klanten vaker en dan is het helemaal lastig.
Zijn de bedrijfsuitjes verplicht? Niet bij elk bedrijf zijn ze verplicht. Wat maakt de tijden van de vergaderingen onmogelijk? Zijn ze buiten werktijd?
De onbeschofte klanten kunnen zeker nu je er nog moeite mee hebt nog lastig zijn ja. Op korte termijn of op lange termijn. Als je het je op korte tijd wellicht zo makkelijk mogelijk maakt door niet beleefd te blijven maak je het je moeilijk op de langere termijn met denkelijk in het ergste geval baanverlies.
Als het je lukt je uit te dagen door beleefd te blijven tijdens het klantcontact maakt dat het je misschien wel makkelijker op de langere termijn en kan je hopelijk zelfs je baan behouden. En misschien als je meer oefening krijgt om beleefd te blijven wordt het minder makkelijk. Onbeschoft zijn is een zwaktebod, ook van zo'n klant. Je kan er voor jezelf een soort spel van maken met de onbeschofte klant(en) die je vaker ziet, waar je wint als je beleefd blijft.
Dan als die weg is misschien stoom afblazen bij collega's? "Jeez, net weer zo'n klant. Hij wilde dit en dat en deed zus en zo."
Wat denk je?
zondag 18 augustus 2019 om 13:48
What you see is what you get - is misschien wel prettig met vrienden of met familie, als ze je een beetje kennen, maar op je werkplek wordt dat gauw gezien als bot, onaardig en onprofessioneel. Knap onhandig als je met klanten werkt.
Misschien kun je jezelf voorhouden dat het de klanten niet om JOU, Kandijsuiker, gaat, maar om het bedrijf. Jij speelt een rol, namelijk die van vertegenwoordiger van het bedrijf, en als ze klachten hebben dan zijn die dus niet gericht op Kandijsuiker-de-persoon maar op jou als vertegenwoordiger van dit bedrijf, dus eigenlijk het bedrijf zelf.
De rol die je speelt is dus professioneel en heeft helemaal niks te maken met wie jij bent, hoe jij je voelt en jouw persoonlijkheid.
Misschien kun je jezelf voorhouden dat het de klanten niet om JOU, Kandijsuiker, gaat, maar om het bedrijf. Jij speelt een rol, namelijk die van vertegenwoordiger van het bedrijf, en als ze klachten hebben dan zijn die dus niet gericht op Kandijsuiker-de-persoon maar op jou als vertegenwoordiger van dit bedrijf, dus eigenlijk het bedrijf zelf.
De rol die je speelt is dus professioneel en heeft helemaal niks te maken met wie jij bent, hoe jij je voelt en jouw persoonlijkheid.
Wat eten we vanavond?
zondag 18 augustus 2019 om 13:59
Uiteraard, vervang shirt met whatever het is, het was maar een voorbeeld. Als jij zegt "dit bedrijfsuitje is echt stom" kom je ontzettend bot over. Zeg dan liever "klinkt gezellig, leuk voor mensen die sportief zijn/van barbeque houden maar niet iets voor mij, veel plezier met het uitje!" of als het verplicht is hou dan gewoon je waffel en doe gewoon leuk mee, het is maar een dagje. Ik heb ook weleens moeten korf ballen terwijl ik écht een verschrikkelijke hekel heb aan balsporten. Je overleeft het heus.Kandijsuiker schreef: ↑18-08-2019 00:55Ze ontslaan je dan met een andere reden, als ze echt willen bedenken ze wel iets.
En wat betreft vergaderingen op tijden die je niet uit komen; zeg iets als "is tijd x misschien ook een optie? Want op tijd y heb ik sus en zo/is lastig met mijn reistijd" en niet "tijd x is echt veel te vroeg/laat" (dit klinkt namelijk als kritiek). Mochten tijden niet aangepast kunnen worden, though cookie je bent niet alleen op de wereld dus soms heb je je gewoon aan te passen. Ik heb ook weleens een vergadering om 8 uur 's ochtends gehad terwijl ik normaal niet zo vroeg begin. Such is life, ook dit overleef je best.
zondag 18 augustus 2019 om 14:25
Ik moet eerlijk zeggen, het lijkt me heel moeilijk om met klanten en collega's samen te werken als je autistisch bent, zoals TO. Het moet lijken alsof iedereen een andere taal spreekt, je zoekt duidelijke regels die er eigenlijk niet zijn en subtiele signalen die mensen geven zal jij niet zo gauw aanvoelen.
Is zo'n baan met veel klanten dan wel een goeie plek voor jou TO?
Ik bedoel: ik zou wel bij het Cirque du Soleil willen werken maar ik ben niet zo lenig dus dat gaat 'm niet worden, misschien ga jij nu werken bij het Cirque du Soleil van de sociale contacten terwijl je bij wijze van spreken met je vingers je tenen niet kunt aanraken.
Is zo'n baan met veel klanten dan wel een goeie plek voor jou TO?
Ik bedoel: ik zou wel bij het Cirque du Soleil willen werken maar ik ben niet zo lenig dus dat gaat 'm niet worden, misschien ga jij nu werken bij het Cirque du Soleil van de sociale contacten terwijl je bij wijze van spreken met je vingers je tenen niet kunt aanraken.
Wat eten we vanavond?
zondag 18 augustus 2019 om 15:55
zondag 18 augustus 2019 om 16:02
Niet alle ass’ers zijn goed met cijfers of data. Sommigen zijn goed met taal of met beeld. Maar idd, een baan met minder klantcontact en meer op de inhoud zou misschien beter passen.Robinson schreef: ↑18-08-2019 15:55Het lijkt me ook heel lastig, ik denk dat je hier ook steeds tegenaan blijft lopen. Zou een functie waarbij je bijv veel met cijfers of data en minder klantcontact hebt niet beter bij je passen? Moet frustrerend zijn lijkt me als je contract steeds niet wordt verlengd
Maar ja, dat moet je ook willen...
zondag 18 augustus 2019 om 16:07
Ik geef aan dat het zo was maar dat ik er mee bezig ben het roer om te gooien.strandjuttertje schreef: ↑18-08-2019 01:02Je vraagt om tips, maar je doet er niets mee. "What you see is what you get" is een excuus om je gedrag niet aan te passen. Als je met klanten werkt, moet je beleefd en vriendelijk zijn, ook als zij dat niet zijn. Dat is de hele essentie van het werk. Als je dat niet kunt, kun je dit werk dus niet doen.
Buiten mijn vakgebied ook gezocht en nergens uitgenodigd. Ja, in een minimumloonbaan, had ik aangenomen als niks anders was gelukt maar ook daar klanten. Ik kan heus leren om met mensen om te gaan, ik heb het intellect dus als ik de trucjes doorkrijg moet dat ook lukken. En ik doe wat met de tips? Ik bespreek alles in therapie.
zondag 18 augustus 2019 om 16:09
Zeker met dat laatste heb je gelijk. Mezelf vanuit een verheven positie opstellen past wel bij me. Zal dat proberen.madamzonderm schreef: ↑18-08-2019 13:14Als je denkt dat ze je toch wel ontslaan als ze willen zou je met dat in gedachten kunnen overwegen toch e.e.a. te delen op werk.
Zijn de bedrijfsuitjes verplicht? Niet bij elk bedrijf zijn ze verplicht. Wat maakt de tijden van de vergaderingen onmogelijk? Zijn ze buiten werktijd?
De onbeschofte klanten kunnen zeker nu je er nog moeite mee hebt nog lastig zijn ja. Op korte termijn of op lange termijn. Als je het je op korte tijd wellicht zo makkelijk mogelijk maakt door niet beleefd te blijven maak je het je moeilijk op de langere termijn met denkelijk in het ergste geval baanverlies.
Als het je lukt je uit te dagen door beleefd te blijven tijdens het klantcontact maakt dat het je misschien wel makkelijker op de langere termijn en kan je hopelijk zelfs je baan behouden. En misschien als je meer oefening krijgt om beleefd te blijven wordt het minder makkelijk. Onbeschoft zijn is een zwaktebod, ook van zo'n klant. Je kan er voor jezelf een soort spel van maken met de onbeschofte klant(en) die je vaker ziet, waar je wint als je beleefd blijft.
Dan als die weg is misschien stoom afblazen bij collega's? "Jeez, net weer zo'n klant. Hij wilde dit en dat en deed zus en zo."
Wat denk je?
Bedrijfsuitjes waren op mijn vorige werk verplicht en altijd na werktijd ook.
zondag 18 augustus 2019 om 16:11
Ik haat cijfers en data. Vond wiskunde een kwelling vroeger. Veel beter met taal/beeld inderdaad. Maar dan zit je al snel met mensen.Celaena_Aelin schreef: ↑18-08-2019 16:02Niet alle ass’ers zijn goed met cijfers of data. Sommigen zijn goed met taal of met beeld. Maar idd, een baan met minder klantcontact en meer op de inhoud zou misschien beter passen.
Maar ja, dat moet je ook willen...
zondag 18 augustus 2019 om 16:12
Ja, je hebt gelijk.Ugli schreef: ↑18-08-2019 13:59Uiteraard, vervang shirt met whatever het is, het was maar een voorbeeld. Als jij zegt "dit bedrijfsuitje is echt stom" kom je ontzettend bot over. Zeg dan liever "klinkt gezellig, leuk voor mensen die sportief zijn/van barbeque houden maar niet iets voor mij, veel plezier met het uitje!" of als het verplicht is hou dan gewoon je waffel en doe gewoon leuk mee, het is maar een dagje. Ik heb ook weleens moeten korf ballen terwijl ik écht een verschrikkelijke hekel heb aan balsporten. Je overleeft het heus.
En wat betreft vergaderingen op tijden die je niet uit komen; zeg iets als "is tijd x misschien ook een optie? Want op tijd y heb ik sus en zo/is lastig met mijn reistijd" en niet "tijd x is echt veel te vroeg/laat" (dit klinkt namelijk als kritiek). Mochten tijden niet aangepast kunnen worden, though cookie je bent niet alleen op de wereld dus soms heb je je gewoon aan te passen. Ik heb ook weleens een vergadering om 8 uur 's ochtends gehad terwijl ik normaal niet zo vroeg begin. Such is life, ook dit overleef je best.
zondag 18 augustus 2019 om 16:26
En wat zei je therapeut over een jobcoach?Kandijsuiker schreef: ↑18-08-2019 16:07Ik geef aan dat het zo was maar dat ik er mee bezig ben het roer om te gooien.
Buiten mijn vakgebied ook gezocht en nergens uitgenodigd. Ja, in een minimumloonbaan, had ik aangenomen als niks anders was gelukt maar ook daar klanten. Ik kan heus leren om met mensen om te gaan, ik heb het intellect dus als ik de trucjes doorkrijg moet dat ook lukken. En ik doe wat met de tips? Ik bespreek alles in therapie.
zondag 18 augustus 2019 om 16:36
Ik weet niet of we hetzelfde verstaan onder 'verheven positie'. Het lijkt me een interessant onderwerp in je therapie om te onderzoeken waarom je 'beleefd blijven' ziet als 'opstellen in een verheven positie'. Volgens mij zou er veel over te zeggen zijn. Denkelijk meer dan boven tafel komt in dit forum. Of praten we misschien langs elkaar heen?Kandijsuiker schreef: ↑18-08-2019 16:09Zeker met dat laatste heb je gelijk. Mezelf vanuit een verheven positie opstellen past wel bij me. Zal dat proberen.
Bedrijfsuitjes waren op mijn vorige werk verplicht en altijd na werktijd ook.
Ik denk dat het nooit helpt twee mensen te vergelijken (in waarde).
Voor de bedrijfsuitjes, was de tijd betaald of was het vrijwilligerswerk?
(Ik schreef: "En misschien als je meer oefening krijgt om beleefd te blijven wordt het minder makkelijk.". Waar ik 'makkelijk' schreef, bedoel ik 'lastig' dan wel 'moeilijk'. Eigen keus van de lezer welke.)
zondag 18 augustus 2019 om 17:15
Op wat voor manier was je kritisch? Opbouwende kritiek wordt overal wel gewaardeerd is mijn ervaring. Klagerige kritiek niet.
zondag 18 augustus 2019 om 18:19
Ik gok op een sheldon-achtige manier: dit is een stom idee, mijn idee is beter, waarom doen jullie mijn idee niet, jullie idee is beroerd, ik ga niet meewerken zolang jullie niet mijn idee doen/ik zal eindeloos laten horen hoe oneens ik het hiermee ben.
zondag 18 augustus 2019 om 18:47
UhuCelaena_Aelin schreef: ↑18-08-2019 18:19Ik gok op een sheldon-achtige manier: dit is een stom idee, mijn idee is beter, waarom doen jullie mijn idee niet, jullie idee is beroerd, ik ga niet meewerken zolang jullie niet mijn idee doen/ik zal eindeloos laten horen hoe oneens ik het hiermee ben.
zondag 18 augustus 2019 om 18:49
Onbetaald was het.madamzonderm schreef: ↑18-08-2019 16:36Ik weet niet of we hetzelfde verstaan onder 'verheven positie'. Het lijkt me een interessant onderwerp in je therapie om te onderzoeken waarom je 'beleefd blijven' ziet als 'opstellen in een verheven positie'. Volgens mij zou er veel over te zeggen zijn. Denkelijk meer dan boven tafel komt in dit forum. Of praten we misschien langs elkaar heen?
Ik denk dat het nooit helpt twee mensen te vergelijken (in waarde).
Voor de bedrijfsuitjes, was de tijd betaald of was het vrijwilligerswerk?
(Ik schreef: "En misschien als je meer oefening krijgt om beleefd te blijven wordt het minder makkelijk.". Waar ik 'makkelijk' schreef, bedoel ik 'lastig' dan wel 'moeilijk'. Eigen keus van de lezer welke.)
En het voelt altijd lekker om een ander te slim af te zijn, dan voel ik me verheven.