Werk & Studie alle pijlers

Hoe krijg ik contractverlenging?

07-07-2019 22:43 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van eerdere topics nu deze vraag.

Ik heb nieuw werk en besef dat het vooral aan mijn houding lag dat ik niet kon blijven bij eerdere banen. Ik was te kritisch, onvoorspelbaar in mijn buien, te open over mijn persoonlijke mening en bot naar vervelende klanten in plaats ze te willen behouden. Dat wil ik aanpassen, maar als autist vind ik dat lastig zonder stappenplan.

Dus; welk gedrag wil men zien?
Sugar and spice, and everything nice.
Stormysea schreef:
21-08-2019 14:14
Mwah, ben ik niet helemaal met je eens. Mensen kunnen echt wel heel persoonlijk worden hoor.
En de een trekt zich dit meer aan dan de ander.

Ik denk niet dat Teflon zijn de beste methode is voor Kandijsuiker.Ze wil namelijk contractverlenging en het liefste een vast contract. Dat ga je niet krijgen als je gesprekken veelvuldig escaleren en je je opstelt alsof het je allemaal geen barst kan schelen.

Je zult dus moeten kijken naar hoe je escalatie voorkomt, Kandijsuiker. Het voor zijn, levert je de meeste winst op.
Maar ga ook kijken naar tactieken om te de-escaleren. Aan de andere kant hangt een klant, jij bent de professional. Dus stel je ook zo op.
Hoe persoonlijk kan het nou worden met een wildvreemde? Ik heb in mijn tijd bij de klantenservice bij een warenhuis (in de winkel zelf, niet telefonisch), ook van alles te horen gekregen. Maar dat zijn toch dingen die mij niet raken, het gaat ze niet om mij persoonlijk. Een opmerking van een vriend of familielid raakt mij veel meer.

Deëscaleren is inderdaad beter, maar dat bereik je ook deels door zelf niet boos te worden en mensen terug af te blaffen. Over het algemeen begrijpen mensen heel goed dat jij ook maar een werknemer bent die beleid uitvoert. Helder en duidelijk zijn is leuk, maar een beetje meeleven en begrijpen waar de ander vandaan komt scheelt vaak al een heel stuk. Mensen willen met hun probleem vooral serieus genomen worden, de oplossing van het probleem is soms ondergeschikt.

Maar eerlijk gezegd, hoewel ik Kandijsuiker niet ken, denk ik echt dat dit vak niet geschikt is voor haar en te ver van haar natuurlijke karakter af staat. Het zal altijd enorm veel moeite en energie blijven kosten en je kunt je afvragen of het niet beter is het in een iets andere richting te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat is me niet gelukt, iets anders vinden.
Sugar and spice, and everything nice.
Ga in therapie en werk aan je issues. Oprecht advies.
Zo te zien loopt het zowel in je werk als thuis niet lekker (doelend op o.a. je 'geen contact met mijn zus'-topic).

Je zoekt een pasklare oplossing, maar je zal er aan moeten werken.
Kandijsuiker schreef:
21-08-2019 21:31
Nou, dat is me niet gelukt, iets anders vinden.
Ja, ik snap dat je dat niet altijd zelf in de hand hebt. Hopelijk lukt het in de toekomst om iets te vinden dat je wat natuurlijker af gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al therapie. Ik ga proberen te deescaleren en mee te leven, ik zie klanten vaak als irritant als ze zo doen en mijn medeleven is dan ook weg.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
22-08-2019 19:37
Ik heb al therapie. Ik ga proberen te deescaleren en mee te leven, ik zie klanten vaak als irritant als ze zo doen en mijn medeleven is dan ook weg.
Hoe zou jij het vinden dat jij als klant irritant gevonden wordt?
Dat je een snauwerig antwoord krijgt omdat een medewerker geen energie in je wil steken?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Kandijsuiker schreef:
22-08-2019 19:37
Ik heb al therapie. Ik ga proberen te deescaleren en mee te leven, ik zie klanten vaak als irritant als ze zo doen en mijn medeleven is dan ook weg.
Dat is toch echt wel een heel moeilijk startpunt om het nog tot een prettig gesprek te maken.

Je belt nou eenmaal zelden de klantenservice om te zeggen dat je helemaal tevreden bent. Meestal is er toch wel een probleem of uitzoekvraag.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex, dat jij het niet als persoonlijk ervaart, is heel fijn voor je. En dat bedoel ik oprecht en niet sarcastisch.
Echter ga je voorbij dan aan de beleving van een ander.
Daarnaast is het ook zo dat men telefonisch vaak heel wat meer uit de kast durft te trekken dan met iemand face 2 face.
Natuurlijk kennen die mensen je niet, maar ze kunnen soms wel dingen zeggen die behoorlijk hard en over de grens zijn.

Kandijsuiker, er is helemaal niks mis met bij je leidinggevende aangeven dat je ziet dat je moeite hebt met dit stukje en zoekt naar coaching om te verbeteren. Vraag je collega's eens hoe ze 't aanpakken. Vraag bijvoorbeeld eens of je mee mag luisteren.
Stormysea Nou geloof me, ook irl durven mensen een hoop hoor. We hebben er regelmatig de beveiliging bij moeten halen omdat mensen zo agressief werden.

Ik begrijp wel dat Kandij zich voelt hoe ze zich voelt, daar doe je niks aan. Maar omgekeerd zit er weinig inlevingsvermogen bij. Als dat zoveel moeite kost lijkt me een baan in deze richting niet echt houdbaar op lange termijn. Dat vraagt dan wel erg veel van iemand.
Ik loop hier soms ook tegenaan, dat ik me net een Sheldon voel op werk. Bijvoorbeeld net komt er iemand naar me toe terwijl ik alleen zit en hard aan het werk ben (headset op): 'Heb je een keelsnoepje?' Nee heb ik niet en ik ga weer verder. Loopt ze naar boven, vraagt ze hetzelfde en dan hoor ik 'Oh nee heb je keelpijn!?' bla bla bla

Dan denk ik heb ik nou zo weinig empathie of?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij therapie iets geleerd over externe en interne motivatie en respond vs react. Ik ben nu bezig voor mezelf te kijken hoe ik dat toe pas.
Sugar and spice, and everything nice.
Een klant met een klacht wil in de eerste plaats gehoord worden en in de tweede plaats bij voorkeur een oplossing krijgen.
Jij lijkt al mis te gaan op het gedeelte waarin de klant zich gehoord voelt.
Als je als klant het idee hebt dat je niet gehoord wordt, geloof je ook niet dat er geen oplossing te vinden is. Het probleem is dan namelijk nog niet duidelijk bij het bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Soms is er geen probleem maar onwil of onkunde van een klant. Dan kun je tien keer zeggen dat jij niks kan doen en dat de klant zelf eerst iets moet proberen, soms worden ze alsnog boos.
Sugar and spice, and everything nice.
Kandijsuiker schreef:
25-08-2019 16:02
Soms is er geen probleem maar onwil of onkunde van een klant. Dan kun je tien keer zeggen dat jij niks kan doen en dat de klant zelf eerst iets moet proberen, soms worden ze alsnog boos.
Probeer dan volgende keer eerst te herhalen wat de klant zegt en vraag of je dat correct begrepen hebt. Het heeft geen zin om tien keer iets te herhalen, daar wordt iedereen boos van. Het feit dat je het 10 keer meent te moeten herhalen, betekent misschien wel dat de klant denkt dat je hem niet goed begrepen hebt en dus de oplossing bij hem neerlegt, terwijl hij nog in de veronderstelling is dat de oplossing bij jou ligt.

Mijn advies voor je therapie is dat je het ietsje minder theoretisch doet en ietsje meer zoekt in praktijkoefeningen.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
25-08-2019 12:08
Ik heb bij therapie iets geleerd over externe en interne motivatie en respond vs react. Ik ben nu bezig voor mezelf te kijken hoe ik dat toe pas.
Is jouw motivatie om te veranderen intrinsiek of extern? Dus wil jij veranderen omdat jij het wil, omdat jij de wens hebt om zelf dingen anders te doen, of wil jij veranderen omdat er een beloning (salaris, contractverlenging, mensen die jou aardig vinden) aan vast zit?

En respond vs react: je hoeft niet alles te uiten (verbaal of non-verbaal) wat je voelt/denkt. Dus je kunt heel beleefd doen terwijl een klant het bloed onder je nagels vandaan haalt.
Alle reacties Link kopieren
Eén boze klant is pech, maar als het je relatief vaak overkomt ligt het echt bij jezelf.
Oprechte interesse, daar vang je al veel mee af. Als een klant merkt dat je oprecht geïnteresseerd bent, is het een stuk lastiger om boos op je te worden. Oprechte interesse uit je door goed door te vragen, regelmatig samen te vatten en daarbij inlevingsvermogen te tonen.
Hou communicatie daarnaast bij jezelf. Dus niet 'snapt u het nou nog niet?!', maar 'ik merk dat ik het niet goed heb uitgelegd'. En mocht iemand tóch gaan schelden, dan kun je daar natuurlijk best iets van zeggen. Niet door terug te schreeuwen, maar door duidelijke grenzen aan te geven.

Ik vraag me overigens wel af waarom je kiest voor dit vakgebied. Het komt zacht gezegd niet van nature en je lijkt het evenmin leuk te vinden. Waarom zoek je geen werk dat je beter ligt?
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
25-08-2019 17:32
Is jouw motivatie om te veranderen intrinsiek of extern? Dus wil jij veranderen omdat jij het wil, omdat jij de wens hebt om zelf dingen anders te doen, of wil jij veranderen omdat er een beloning (salaris, contractverlenging, mensen die jou aardig vinden) aan vast zit?

En respond vs react: je hoeft niet alles te uiten (verbaal of non-verbaal) wat je voelt/denkt. Dus je kunt heel beleefd doen terwijl een klant het bloed onder je nagels vandaan haalt.
Dat is niet wat hij bedoelde. Ik moet mijn reactie op dingen verabderen, intern,omdat ik mensen niet kan veranderen, extern.

Ik denk daf beide redenen goed zijn om te veranderen.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lukt dat nu?

Je kan een klant niet veranderen en dat hoeft ook niet maar je reactie aanpassen kan de kans verkleinen dat je weerwoord krijgt. Maar ja, of die kans kleiner wordt hangt af van hoe je je reactie aanpast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven