Werk & Studie alle pijlers

Hoe krijg ik contractverlenging?

07-07-2019 22:43 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van eerdere topics nu deze vraag.

Ik heb nieuw werk en besef dat het vooral aan mijn houding lag dat ik niet kon blijven bij eerdere banen. Ik was te kritisch, onvoorspelbaar in mijn buien, te open over mijn persoonlijke mening en bot naar vervelende klanten in plaats ze te willen behouden. Dat wil ik aanpassen, maar als autist vind ik dat lastig zonder stappenplan.

Dus; welk gedrag wil men zien?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
07-07-2019 23:20

En dat soort dingen kan een jobcoach dus mee helpen. Dit soort dingen uitleggen aan zowel TO als werkgever, waardoor er (hopelijk) wederzijds begrip ontstaat.
En tegelijkertijd zijn er ook grenzen. Als ik een werknemer in een frontdeskfunctie heb zitten die het communicatieve gedrag heeft als TO hier laat zien, dan kan ik er nog zoveel begrip voor hebben gekregen door een jobcoach, maar dan lag ze er toch uit. Of toch in ieder geval uit die functie.

Als het een functie zonder direct klantcontact is, zou dat anders liggen. Dan zorg ik voor een takenpakket passend bij de beperking. En uit ervaring weet ik dan dat daar een waardevolle medewerker uit kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb klanten en ik heb een autistische collega. De combi klant-collega werkt meestal niet erg goed, maar Collega is dan weer wel heel goed thuis in de techniek en wij bakenen de vragen af, omdat we allemaal weten hoe Collega is en reageert, omdat we bekend zijn met zijn beperkingen.

Ieder mens reageert anders en het is haast onmogelijk om algemene regels te geven. Maar goed.

1) In principe spreek je de klant niet tegen.
Heeft hij echt geen gelijk of kan het niet wat hij wil? Veer dan eerst mee voordat je er tegenin gaat.
Voorbeeldje; Dat artikel is veel te duur. Je reageert daarop niet met; wat een onzin.
Je reageert daarop met; ik begrijp dat u het graag wat goedkoper zou willen zien. Helaas kan ik aan de prijs niets veranderen. Ik heb wel als alternatief produkt X, dat kan ik tegen prijs Y aanbieden.
De reden is dat mensen gehoord willen worden. Je klant (maar ook mensen in het algemeen) willen dat jij echt luistert. Door te herhalen wat de ander zegt weet die dat je het ook gehoord hebt. Dat is belangrijk.

2) Spiegel lichaamshouding en taalgebruik.
Zit iemand tegenover je met de benen gekruist, doe jij dat dan ook. Handen op tafel is ook prima om na te doen. Niet overdrijven, het is niet de bedoeling dat je gesprekspartner het gevoel krijgt dat je hem uitlacht. Dus je hoeft niet élke beweging na te doen. Maar de algemene houding overnemen is prima.
Met het spiegelen van taalgebruik bedoel ik; als je klant netjes u zegt, zeg jij ook netjes u. Bij een joviaal type kun je wat relaxter zijn, bij een heel boze klant blijf je serieus. Ook hier geldt weer; niet álles spiegelen. Vloeken, schelden en schreeuwen doe je nooit als je een klant wilt behouden.

3) Wees positief eerlijk.
Weet je iets niet? Zeg dan gewoon dat je het niet weet maar dat je het zult uitzoeken en dan kom je erop terug.
Draagt iemand een broek die je spuuglelijk vindt? Realiseer je dan dat die broek te koop was en dat de drager hem wel mooi vindt. Jij hoeft niet te zeggen dat je hem lelijk vindt. Maar je hoeft ook niet te zeggen dat je hem mooi vindt. Een mooie manier om iets dergelijks te omzeilen is bijvoorbeeld; Hij past bij je.
Politiek correct wordt dat ook wel genoemd ;-D .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
En je mening? Die houd je voor je, tenzij de klant erom vraagt.

Als een klant mijn advies vraagt, dan krijgt hij advies. Als hij daarop reageert met; dus dat mag ik niet kopen, reageer ik standaard met; u mag kopen wat u wilt.

Ik ben namelijk niet degene die er blij van moet worden. De klant moet er blij van worden. Wil hij advies, dan geef ik dat, maar hij hoeft er niks mee te doen. Als ik aangeef dat produkt X in zijn geval het beste zou zijn, en hij wil toch Y, dan wens ik hem er heel veel plezier mee. Niet mijn geld, niet mijn huis, niet mijn probleem.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
07-07-2019 23:39
Ieder mens reageert anders en het is haast onmogelijk om algemene regels te geven.

Dit. Eigenlijk vraag je nu om iets dat oneindig complex is en ook nog eens per situatie enorm verschilt, te simplificeren tot duidelijke algemene 'regels'. Dat werkt niet en bestaat niet. Klantcontact vraagt, net als al het sociale contact, om het kunnen lezen en interpreteren van nonverbale expressies, kunnen inschatten en aanvoelen wat wel en niet gepast is binnen de sfeer die er hangt, etc etc etc. En precies op dat vlak heb jij nu eenmaal een handicap. Een handicap die, juist doordat je deze vraag stelt en echt denkt duidelijke antwoorden/oplossingen te gaan vinden die in alle klantsituaties toepasbaar en correct zijn, erg zichtbaar wordt. Sferen, belangen, gevoelens, de afwisseling tussen formeel en niet formele momenten in het gesprek, noem maar op, verschillen soms echt per seconde. Communicatie is uiteindelijk ontzettend complex en kent veel subtiele nuances. Dus wat gepast is en de 'juiste' reactie is in verschillende situaties is dat ook. Dat kun je deels een beetje leren faken met aangeleerd sociaal gedrag, maar nooit helemaal. Je 'geneest' immers niet van autisme, je gaat het niet kunnen leren aanvoelen.

Je probleem is dan ook niet op te lossen met alle voorgenoemde tips. Daar heb je coaching bij nodig, iemand die je steeds kan bijsturen. Een jobcoach lijkt me een goede, zeker omdat je al banen bent verloren door je autisme. En wat je denk ik ook nodig hebt, omdat dit maar ten dele is op te lossen, is eerlijkheid. Want als je in je werk zo reageert als hier in dit topic en ik zou niet weten waarom, vlieg je er bij mij inderdaad ook zo uit. Terwijl je ongetwijfeld heel veel heel erg waardevolle vaardigheden hebt waarmee je een bedrijf echt kunt helpen.
Alle reacties Link kopieren
Onvoorspelbaar leg dat een uit..
Alle reacties Link kopieren
Of meerdere persoonlijkheden omdat je daarom n coach nodig heb?
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare vraag. De titel lijkt meer te doelen op het krijgen van een verlenging van een contract, terwijl je eigenlijk vooral bedoelt: hoe zorg ik ervoor dat ik er niet uit word getrapt in mijn proeftijd omdat ik me belabberd gedraag.

Omdat je geen specifieke eigenschappen kent die nodig zijn blijf ik in mijn tips even in het algemene:

- Kom op tijd, meld je op tijd af
- Brak, geen zin, zwak, beetje kucherig: dat is niet hetzelfde als ziek zijn en dus niet komen werken.
- Communiceer over wat je doet en wat je niet doet
- Hou mensen op de hoogte als iets niet lukt dat je eerder wel hebt beloofd
- Kom afspraken na
Heb je al een diagnose?
Mijn dochter heeft ASS en heeft in een winkel gewerkt. Het is namelijk heel goed mogelijk om standaard reacties te leren op verschillende situaties. Klantgedrag is zelden uniek. Dus ‘het spijt me dat u dat zo ervaart’, ‘ik begrijp dat u dat vervelend vindt’, etc. Non-verbaal is ze wat minder bedreven in, maar dan moeten die mensen ook maar zeggen wat ze bedoelen.
Ik vind/vond werken als telefoniste heel fijn, juist omdat je van die standaard technieken toe kan passen in een gesprek. Pas de trucjes toe, en je doet het goed. Google maar eens op 'gesprekstechnieken klantcontact'. Ik heb er toevallig een opleiding voor gedaan, maar daar maakten ze ook heel veel gebruik van youtube.

Nou zag ik in je eerdere topics dat je voor de klas gestaan hebt (werkte voor mij ook niet), en dat je nu dus een vrij commerciële callcenterfunctie hebt blijkbaar. Als je daar zo veel moeite mee hebt, is het dan wel verstandig voor je om in zo'n richting te werken? Want zoals je hier op het forum reageert, als je ook zo naar collega's, leerlingen en klanten reageert ... dat moet je met een stel tieners niet willen, en naar klanten toe ook niet. Collega's eigenlijk ook niet, maar van hen zou je nog begrip kúnnen krijgen als je eerlijk bent over je diagnose (wat je niet wil). Laat staan in een wat commerciëlere functie.
Onthoud ook dat ondanks het feit dat je niks verkeerd doet en heel goed bent in je werk er toch nog besloten kan worden je contract niet te verlengen. Denk aan bezuinigen, reorganisatie, je wordt te duur....
MinkeDeWit schreef:
08-07-2019 00:49
Heb je al een diagnose?
Mijn dochter heeft ASS en heeft in een winkel gewerkt. Het is namelijk heel goed mogelijk om standaard reacties te leren op verschillende situaties. Klantgedrag is zelden uniek. Dus ‘het spijt me dat u dat zo ervaart’, ‘ik begrijp dat u dat vervelend vindt’, etc. Non-verbaal is ze wat minder bedreven in, maar dan moeten die mensen ook maar zeggen wat ze bedoelen.

Uit een eerder topic begreep ik van niet. En ik moet nog maar zien of ze die ook krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle concrete tips! Ik zal ze onthouden.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit grof of brutaal, ik vraag altijd door. Laat me wel uitlokken helaas.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Je bent altijd beleefd tegen een klant. Als je er niet uitkomt dan vraag je hulp bij leidinggevende. Je hebt nooit grote mond tegen een klant.

Je eigen mening hou je voor je want klant heeft altijd gelijk ook als hij geen gelijk heeft.

Kritisch ? Waarop ? Op de klant ? Dan wederom. Je zegt niets.

Procedures volg je zoals staan beschreven.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
08-07-2019 06:07
Ik ben nooit grof of brutaal, ik vraag altijd door. Laat me wel uitlokken helaas.
Ik denk dat jij een andere definitie hebt van brutaal.

Een klein beetje brutaliteit, bijvoorbeeld een vraag stellen in een groep, is nuttig.

Ongevraagd je mening geven is dan wel weer te brutaal, zeker tegen de leidinggevenden of senior collega’s.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
07-07-2019 23:30
Welnee. een jobcoach komt gewoon kijken hoe het gaat en helpt haar nav wat hij/zij ziet.
En heeft contact met leidinggevende, collega’s, zit bij gesprekken, draait mee op de locatie en voert gesprekken met medewerker.

Iig, als het een goede jobcoach is.
Alle reacties Link kopieren
Nanny_Gytha_Ogg schreef:
08-07-2019 00:59
Ik vind/vond werken als telefoniste heel fijn, juist omdat je van die standaard technieken toe kan passen in een gesprek. Pas de trucjes toe, en je doet het goed. Google maar eens op 'gesprekstechnieken klantcontact'. Ik heb er toevallig een opleiding voor gedaan, maar daar maakten ze ook heel veel gebruik van youtube.

Nou zag ik in je eerdere topics dat je voor de klas gestaan hebt (werkte voor mij ook niet), en dat je nu dus een vrij commerciële callcenterfunctie hebt blijkbaar. Als je daar zo veel moeite mee hebt, is het dan wel verstandig voor je om in zo'n richting te werken? Want zoals je hier op het forum reageert, als je ook zo naar collega's, leerlingen en klanten reageert ... dat moet je met een stel tieners niet willen, en naar klanten toe ook niet. Collega's eigenlijk ook niet, maar van hen zou je nog begrip kúnnen krijgen als je eerlijk bent over je diagnose (wat je niet wil). Laat staan in een wat commerciëlere functie.
Dit vroeg ik mij dus ook af.

TO, misschien past een baan met veel klant contact gewoon niet goed bij jou. Daar is overigens helemaal niks mis mee, want ook mensen zonder ASS hebben banen die hen totaal niet liggen.

Je kunt best een eind komen met een script, maar wat ga je doen als de klant afwijkt van het script?

Verder sluit ik me aan bij het advies voor een jobcoach, en bespreek het ook met je therapeut. Die kan je namelijk advies geven ook helpen met het vinden van de juiste hulp hierbij.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Is het niet een idee om met een professional hier naar te kijken zoals cognitieve gedragstherapie?
spuka schreef:
07-07-2019 23:15
Klant die voor de derde keer terugkomt met een kapotte stofzuiger: nu is gvd mijn nieuwe stofzuiger alweer na een week naar z’n klote. Ik eis nu een nieuwe!

Jij: wat vervelend meneer dat uw stofzuiger nu alweer kapot is, ik snap dat u daar flink van baalt. Heeft u de stofzuiger en de bon bij u? Dan overleg ik even met mijn manager.
Brrrr, ik krijg echt jeuk van dat soort klantenservicemedewerkers, die betonnen muur van nepvriendelijkheid.
Christiana schreef:
07-07-2019 23:31
Behandel een klant/ collega zoals je zelf behandeld wil worden.

Een klant is koning, en heeft gelijk in jouw geval.
Dit is of kan in ieder geval tegenstrijdig zijn. TO wil misschien een recht voor zn raap aanpak, klanten reageren daar misschien minder goed op omdat ze dat niet willen.
Celaena_Aelin schreef:
07-07-2019 23:20
Door TO haar autisme werken haar executieve functies niet zo goed. Hebben alle ass’ers, zeker in tijden van stress. En de een overziet dan het schoonmaken van het huis niet meer, nummer twee krijgt boodschappen en koken niet meer voor elkaar, bij nummer drie loopt de agenda in de soep en bij TO is het kennelijk zo dat ze de stappen ‘ga naar google’, ‘tik de term in’ en ‘kies iets uit de zoekresultaten’ niet meer overziet.

Dat maakt dat het voor TO irritant is dat andere mensen niet meteen het antwoord geven wat zij nodig heeft (inclusief links) en dat het voor de forummers hier irritant is dat TO zo staccato, bot en eisend overkomt.

En dat soort dingen kan een jobcoach dus mee helpen. Dit soort dingen uitleggen aan zowel TO als werkgever, waardoor er (hopelijk) wederzijds begrip ontstaat.
Ik ben bekend met mensen met autisme. Ik wilde even expliciet maken wat ik dacht (maar dus niet zeg). Ter "educatie".

En soms is het gewoon zo dat je je moet aanpassen tot een bepaalde mate, en als dat niet bij je past, past de baan wellicht niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Ga er vanuit dat de aanval nooit op jou bedoeld is, misschien helpt dat om minder snel boos te worden.
Alle reacties Link kopieren
spuka schreef:
07-07-2019 23:31
En tegelijkertijd zijn er ook grenzen. Als ik een werknemer in een frontdeskfunctie heb zitten die het communicatieve gedrag heeft als TO hier laat zien, dan kan ik er nog zoveel begrip voor hebben gekregen door een jobcoach, maar dan lag ze er toch uit. Of toch in ieder geval uit die functie.

Als het een functie zonder direct klantcontact is, zou dat anders liggen. Dan zorg ik voor een takenpakket passend bij de beperking. En uit ervaring weet ik dan dat daar een waardevolle medewerker uit kan komen.
Uiteraard zit er een grens aan de mogelijkheden om een takenpakket aan te passen en is het goed om je af te vragen of de functie wel bij je past. Maar ook die spiegel kan een jobcoach voorhouden.

TO, ik vermoed dat je functies wil die niet bij je passen, omdat je wil voldoen aan het plaatje wat jij in je hoofd hebt. Onderdeel van je proces gaat ook worden om te accepteren dat je niet altijd aan je eigen normen kunt voldoen. En het kan zijn dat jij het soort functies ambieert die niet goed matchen met jouw beperkingen.
Kandijsuiker schreef:
07-07-2019 23:25
Ik wil niet dat mijn werkgever dat weet.

Bedankt voor de concrete tips. Morgen ga ik er meer op in.
Als het je om contractverlenging gaat is het misschien nog niet zo’n gek idee om het wel te vertellen. Veel organisaties moeten aan criteria voldoen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te hebben (ja, dat kunnen ook hoogopgeleide mensen zijn), bijvoorbeeld als ze hun MVO criteria moeten halen bij aanbestedingen etc. Bovendien kun je iemand dan minder makkelijk ontslaan, want het kan als discriminatie worden gezien.

Verder als tip; ken je plek binnen de organisatie, houd rekening met eventuele hiërarchie en met het feit dat dingen soms gewoon moeten en dat men gewoon niet altijd op jouw ongezouten mening zit te wachten. Anderen met meer ervaring en meer zicht op het grotere plaatjes hebben daar misschien een betere kijk op. Kijk naar collega’s die goed liggen en probeer te bedenken waarom dat is.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 08-07-2019 22:01
24.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips, maar ik wil het eerst nog een jaar gericht proberen met script. Mislukt het weer, dan maar onder mijn niveau en job coach.

Ik heb moeite met hierarchie dus ik ga nu overal enthousiast over doen tenzij het echt niet uitkomt. Ik kom op tijd, verspil geen energie aan politieke discussies en klant is koning ook al valt diegene mij aan. Nu nog leren mijm gevoelens te negeren.
Sugar and spice, and everything nice.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven