Demente (?) buurvrouw

18-08-2019 22:06 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 3 jaar woon ik in een leuk straatje met 2 deuren verder een alleenstaande vrouw van 86 jaar. Eigenlijk altijd wel goed contact gehad, kwam regelmatig een bakkie doen, man doet weleens klusjes voor haar afijn je kent het wel.

Sinds een maand of 9 merk ik verandering in haar gedrag. Tig keer hetzelfde verhaal vertellen, compleet van slag zijn om iets heel kleins zoals een omgewaaide kliko dan denkt ze dat er iemand het op haar heeft voorzien en haar wat aan wil doen ipv de storm de schuld geven. Of ik zie haar met een brief buiten lopen en dan zegt ze dat ze die gaat posten en dan probeert ze die in de ondergrondse container te doen.

Vorige keer dat haar dochter er was (1,5 maand geleden) heb ik die dingen aangegeven bij haar en gezegd dat ik me zorgen maak. Dochter werd woest op mij, net zoals op mijn naaste buurvrouw die met dezelfde zorgen naar haar toe is gegaan. Nouja prima want zo ernstig was het allemaal ook niet natuurlijk.

Maar nu heb ik haar al meerdere nachten uit mijn voortuin gehaald terwijl ze warrig verteld dat haar sleutel ineens niet past en iemand stiekem haar tuin veranderd heeft ( logisch want het is mijn tuin). Ze loopt er dan ook keurig aangekleed en opgemaakt bij alleen is het 4 uur snachts. Gisteravond reed mijn man naar huis vanuit zijn nachtdienst en zag haar op 15 minuten van huis lopen om 01.30. Gelukkig stapte ze zo bij hem in en liet zich thuisbrengen.

Maar dit is niet goed natuurlijk. Ze is aan het dementeren en haar dochter is het enige familielid waar we vanaf weten en zij wilt er niet aan dat haar moeder iets mankeert. Maar we zijn ervan overtuigd dat we wel iets moeten doen. Mijn buurvrouw heeft al 1 keer de politie voor haar gebeld maar dat is al 2 maanden geleden, haar huisarts kennen we natuurlijk niet dus misschien heeft iemand een idee wat we wel kunnen doen? Iemand moet ons toch serieus nemen?
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
18-08-2019 22:48
Hier ook regio Rotterdam. Ga morgen eens bellen.

Haar huishouding doet ze zelf, haar boodschappen alles doet ze zelf. En voor zover dat in te schatten valt vanaf de buitenkant gaat dat goed. Ook zelf ziet ze er altijd keurig verzorgd uit. Alleen die nachten zijn zo eng.
Deed de dame bij ons op zich ook, maar stond continu voor de deur; sleutel paste niet meer op de voordeur, kreeg de voordeur niet open, afstandbediening deed het niet (bleek telefoon), boodschappen waren gejat (tasje bleek ergens op straat te staan). Het sluipt er vaak langzaam in, dus je gaat nog twijfelen ook. De nachten bij deze dame gaan gewoon niet goed meer en wat je zei, straks overkomt haar iets en dat zou gewoon sneu zijn.
Wat raar dat die dochter woest werd. Waarom werd ze woest? Haar moeder is duidelijk aan het dementeren en heeft hulp nodig. Dan is het toch juist fijn dat de buurvrouwen een beetje opletten totdat er hulp komt? Of wil die dochter het niet zien en denkt dat het wel mee valt?

Ik herken het van mijn oma toen ze steeds meer ging dementeren. De buurvrouw (vriendin van haar) hield haar in de gaten totdat er plek was bij een verzorgingstehuis. Veel mensen in het dorp kenden haar ook omdat ze heel actief was geweest bij allerlei clubjes. Dus als ze verdwaald was werd ze weer thuis gebracht en werd het bij mijn moeder gemeld. Mensen gingen regelmatig met haar wandelen en boodschappen doen. En kwam ook iedere dag iemand koffie drinken. Zonder hulp van de buurvrouw en vrienden uit het dorp hadden we echt een probleem gehad.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
18-08-2019 22:39
Hoe open als dat ze was, zo gesloten is ze nu...
Lief dat je je zo om haar bekommerd :love: . Dit is wel iets wat bij dementie hoort. Eerder lieve mensen kunnen ook ineens van karakter veranderen waardoor ze niet zo lief meer zijn. Tot huiselijk geweld aan toe.
Misschien kan je haar proberen te overtuigen samen naar haar huisarts te gaan? Het kan ook een delier zijn.
Noteer ook even de voorvallen met datum.
Alle reacties Link kopieren
Claudia2010 schreef:
18-08-2019 22:44
Waarom werd dochter woest? Raar!

Lief dat je hulp zoekt. Proberen achter naam van de huisarts te komen en te bellen om ze te informeren lijkt me een goede stap.
Niet zo raar dat dochter boos wordt. het kan best zijn dat zij ook verschillen opmerkt maar het gewoon nog niet wil zien. En als ze haar moeder niet zo vaak ziet, kan moeder het nog behoorlijk verbergen. Al vergeten dementerenden alles, schijn ophouden gaat ze vaak nog goed af (spreek uit ervaring, toen bij mijn moeder de diagnose er was beseften wij pas toen we terug gingen denken dat het al veel langer speelde.)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
18-08-2019 23:19
Niet zo raar dat dochter boos wordt. het kan best zijn dat zij ook verschillen opmerkt maar het gewoon nog niet wil zien. En als ze haar moeder niet zo vaak ziet, kan moeder het nog behoorlijk verbergen. Al vergeten dementerenden alles, schijn ophouden gaat ze vaak nog goed af (spreek uit ervaring, toen bij mijn moeder de diagnose er was beseften wij pas toen we terug gingen denken dat het al veel langer speelde.)
Schijn ophouden kunnen ze inderdaad vaak heel goed. Mijn opa is nu dementerend, en het zit hem in de kleine dingetjes soms. Hij begroette je áltijd bij naam, dus 'Hoi Piet', nu begroet hij je nog net zo enthousiast, maar hij noemt je naam niet. Zijn teken dat hij je dus niet meer herkent.
Alle reacties Link kopieren
Je zou haar kunnen vragen of ze tevreden is met haar huisarts omdat jij een andere huisarts zoekt. Zo kan je achter haar huisarts komen. Je kan ook je eigen huisarts bellen en dit verhaal vertellen. Met haar naam en adres kan hij achter haar eigen huisarts komen.

Die huisarts mag niks over haar zeggen maar je zou wel je verhaal kunnen vertellen.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
18-08-2019 23:19
Niet zo raar dat dochter boos wordt. het kan best zijn dat zij ook verschillen opmerkt maar het gewoon nog niet wil zien. En als ze haar moeder niet zo vaak ziet, kan moeder het nog behoorlijk verbergen. Al vergeten dementerenden alles, schijn ophouden gaat ze vaak nog goed af (spreek uit ervaring, toen bij mijn moeder de diagnose er was beseften wij pas toen we terug gingen denken dat het al veel langer speelde.)
Hier (helaas) ook ervaring. Maar ik kan me nou echt niet voorstellen dat ik woest word op iemand die zijn zorgen uit.

To, succes met alles en onwijs lief dat je naar haar omkijkt.
Alle reacties Link kopieren
Claudia2010 schreef:
18-08-2019 23:36
Hier (helaas) ook ervaring. Maar ik kan me nou echt niet voorstellen dat ik woest word op iemand die zijn zorgen uit.

To, succes met alles en onwijs lief dat je naar haar omkijkt.
Het is misschien ook een deel angst, dat het wel eens waar zou kunnen zijn. En wat moet je dan doen. Kop in het zand steken dus, niet verstandig of handig, wel voorstelbaar
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Claudia2010 schreef:
18-08-2019 22:44
Waarom werd dochter woest? Raar!

Lief dat je hulp zoekt. Proberen achter naam van de huisarts te komen en te bellen om ze te informeren lijkt me een goede stap.

Naasten ontkennen wel vaker dat iemand dementerend is, heel verdrietig is dat. Hebben wij ook met een aantal familieleden. Die ontkennen de situatie van mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
Lief van je TO, dat je je om haar bekommert.

Zo'n buurvrouw hopen we allemaal te hebben als het later ooit slecht met ons gaat (en tot die tijd proberen er zelf één te zijn).

Het kán overigens dat de dochter de ernst van de situatie niet goed overziet; ik heb al vaker gehoord dat mensen erin slagen dementie goed/lang voor hun kinderen verborgen weten te houden of hen steeds weer weten te misleiden.
Whatsinaname1988 schreef:
18-08-2019 22:53
Ik heb dus echt geen idee. Volgens haar zaten we haar moeder aan te praten dat ze gek was en waren wij een stel brutale krengen die zich niet te bemoeien hadden. Maar hallo zo’n oude vrouw die snachts buiten loopt en niet meer weet waar ze is...daar moet je je gewoon mee bemoeien.

Zoo verdrietig en herkenbaar! Als je je inzet voor een dementerende krijg je zo vaak shit over je heen...

Maar dat weet je toch al Whatsinaname? Omdat je zelf ook al met deze ziekte hebt gedeald bij naaste familie?

Ik zat trouwens te denken: is het niet ook een idee de HAP te bellen als ze weer eens ronddoolt midden in de nacht? Die kunnen wel bij haar gegevens en haar huisarts, en zo zal het balletje vanzelf dan de goede kant uit gaan rollen.
Wel verschrikkelijk dat die dochter nauwelijks naar haar omkijkt en de boel ontkent!
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
18-08-2019 22:21
Ze komt nu alleen nog hier. Sinds een jaar ongeveer laat ze niemand meer binnen.

Haar sociale contacten zijn haar dochter en alle buren eigenlijk....

Zelf merkt ze haar achteruitgang eigenlijk ook niet. Alleen zegt ze nooit meer naar haar vakantiehuis te gaan omdat ze daar “ heel erg naar werd en de hele tijd in paniek was”. En dat vakantiehuis is in het buitenland dus ook niet een camping waar we naartoe rijden om meer info te vragen over haar familie.

Wijkagent weet er al van maar kan altijd nog een keer bellen dat we ons echt zorgen maken.
Kenmerk van dementie geen inzicht in eigen ziektebeeld. Wijk agent in schakelen, veilig thuis, en proberen te achterhalen wie de huisarts is. En dochter aanpellen als die op bezoek komt, en dringend eisen voor actie. Boos worden en kop in het zand steken helpt niet. Ze moet blij met jullie zijn.
Alle reacties Link kopieren
Google eens op ‘meldpunt zorg en overlast’ of ‘OGGZ’ en je plaatsnaam. Als het goed is vind je dan een telefoonnummer dat je kan bellen. Voor professionals is ingrijpen overigens ook heel ingewikkeld, als iemand zelf niet mee wil werken helemaal. Verwacht dus geen wonderen. Wat je verder nog zou kunnen proberen is met de buurvrouw praten over al die rare dingen die de laatste tijd gebeuren en of zij daar ook iets van merkt (bv opeens andere voortuin of iemand die haar container omgooit). Zeggen dat je je daarover zorgen maakt en graag eens met de huisarts wilt overleggen. Soms is dit een ingang om wel de huisarts te kunnen achterhalen.

Overigens is de reactie van dochter iets dat je vaker ziet wanneer een ouder dementerend lijkt te worden. Schijnbaar hoort dat bij het acceptatieproces. Zeker in dit stadium merkt ze zelf wellicht nog niet zoveel en wil ze het ook liever niet zien.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
18-08-2019 23:34
Je zou haar kunnen vragen of ze tevreden is met haar huisarts omdat jij een andere huisarts zoekt. Zo kan je achter haar huisarts komen. Je kan ook je eigen huisarts bellen en dit verhaal vertellen. Met haar naam en adres kan hij achter haar eigen huisarts komen.

Die huisarts mag niks over haar zeggen maar je zou wel je verhaal kunnen vertellen.

Ik zou dit proberen. En als je het dan nog niet weet, dan zou ik toch nogmaals naar de wijkagent gaan. Iemand midden in de nacht oppikken die niet meer weet wat ze aan het doen is, is geen goed teken.
Alle reacties Link kopieren
Ilaria_Viva schreef:
18-08-2019 23:49
Zoo verdrietig en herkenbaar! Als je je inzet voor een dementerende krijg je zo vaak shit over je heen...

Maar dat weet je toch al Whatsinaname? Omdat je zelf ook al met deze ziekte hebt gedeald bij naaste familie?

Ik zat trouwens te denken: is het niet ook een idee de HAP te bellen als ze weer eens ronddoolt midden in de nacht? Die kunnen wel bij haar gegevens en haar huisarts, en zo zal het balletje vanzelf dan de goede kant uit gaan rollen.
Wel verschrikkelijk dat die dochter nauwelijks naar haar omkijkt en de boel ontkent!
Ja ik heb er idd zelf ook ervaring mee. Al ben ik nooit kwaad geworden als iemand mij hun zorgen vertelde. HAP bellen is idd ook een idee en mijn eigen huisarts is ook een goed idee. Er zitten maar 3 huisartsen in deze wijk en mijn man en ik hebben beide een andere dus als die 2 het niet zijn zal het de 3de wel zijn.

Het is gewoon sneu. Is een heel lief vrouwtje, weet dat ze 3 kinderen heeft waarvan er 2 in het buitenland wonen. Mijn naaste buurvrouw gaat proberen hun op social media te vinden. En ik ga morgen ook wat andere ouwetjes uit de straat aanspreken. Ze hebben met z’n allen altijd theekransjes enzo dus hun moeten ook wel iets door hebben.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst wil ik zeggen dat je echt een topper bent dat je, je om haar bekommert. Veel goede tips gegeven al hier boven.
Hebben jullie of andere buren een reserve sleutel van haar huis? Dat je ze binnen kan laten als ze zich buiten sluit? En, ik weet niet of het zo is maar als ze op gas kookt is dat ook wel iets om bij dochter of huisarts aan te kaarten. Als ze het gas aan laat staan word het een linke situatie..

Mensen die dementeren kunnen qua persoonlijkheid erg veranderen, denk dan bijvoorbeeld aan agressie, ik zeg absoluut niet dat ze dement is (ben geen dokter) en daarnaast aggressief kan worden maar denk ook goed aan je eigen grenzen!
Alle reacties Link kopieren
Wat lief dat jullie je om haar bekommeren. Kan de reactie van haar dochter wellicht ook paniek zijn? Hopelijk gaat de ha uitkomst bieden.
Alle reacties Link kopieren
GGGD, leger des heils (klinkt raar, vond ik ook, maar die schijnen heel veel en goede contacten te hebben) en desnoods je eigen huisarts. Die kan eens informeren waar ze wel zit als dat niet toevallig dezelfde is.
Lief dat je een beetje op haar let.
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt dat iedereen later 25% kans heeft om dement te worden. Als je maar oud genoeg wordt (door de verbeterde medische zorg) kan het wel 45% worden.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Wel herkenbaar. In de hoofdstad hadden wij een dergelijke buurman en de hele wijk paste op hem. Ik zou denk ik even de wijkagent inschakelen of GGZ/gemeente. Wellicht kan iemand van het WMO loket met haar praten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
miraan schreef:
19-08-2019 00:59
Wat lief dat jullie je om haar bekommeren. Kan de reactie van haar dochter wellicht ook paniek zijn?

Onmacht denk ik. Sommige mensen worden defensief als ze niet weten hoe ze met een situatie om moeten gaan. Dan gaan ze (al dan niet verbaal) om zich heen slaan.
Marnamai schreef:
18-08-2019 23:03
In plaats van haar 's nachts binnen te trekken, zou ik eens proberen om 's nachts de politie te bellen.

Kunnen zij met eigen ogen vaststellen hoe verward ze is en als dat een paar keer zo gebeurt, schudden zij misschien wel aan de boom.
Of is er toch 1 of andere dienst bezorgd.

Van haar dochter moet je het dus duidelijk niet hebben.
Beste tip die ik op dit topic heb gelezen, zolang jij het min of meer oplost voelen instanties zich niet zo snel geroepen om in beweging te komen en dan moeten ze wel.
Alle reacties Link kopieren
Wijkagent heeft vandaag teruggebeld. Hij gaat er een kijkje nemen en het bespreken met wat andere instanties en als we haar snachts weer ergens buiten vinden of in mijn tuin dan ook de politie bellen. Hij zou nog laten weten wat wij nog meer kunnen doen.
RikM schreef:
19-08-2019 11:30
Onmacht denk ik. Sommige mensen worden defensief als ze niet weten hoe ze met een situatie om moeten gaan. Dan gaan ze (al dan niet verbaal) om zich heen slaan.
Of dochter komt 1 keer per maand bij moeder en ze merkt echt geen verschil.

En vindt moeder gewoon "een oud mensje" - bij wie af en toe een beetje verwardheid niet abnormaal is - met zeurende buren.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
20-08-2019 16:12
Of dochter komt 1 keer per maand bij moeder en ze merkt echt geen verschil.

En vindt moeder gewoon "een oud mensje" - bij wie af en toe een beetje verwardheid niet abnormaal is - met zeurende buren.
Of ze komt in de ochtend, wanneer ze soms nog wat helderder zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven