Demente (?) buurvrouw

18-08-2019 22:06 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 3 jaar woon ik in een leuk straatje met 2 deuren verder een alleenstaande vrouw van 86 jaar. Eigenlijk altijd wel goed contact gehad, kwam regelmatig een bakkie doen, man doet weleens klusjes voor haar afijn je kent het wel.

Sinds een maand of 9 merk ik verandering in haar gedrag. Tig keer hetzelfde verhaal vertellen, compleet van slag zijn om iets heel kleins zoals een omgewaaide kliko dan denkt ze dat er iemand het op haar heeft voorzien en haar wat aan wil doen ipv de storm de schuld geven. Of ik zie haar met een brief buiten lopen en dan zegt ze dat ze die gaat posten en dan probeert ze die in de ondergrondse container te doen.

Vorige keer dat haar dochter er was (1,5 maand geleden) heb ik die dingen aangegeven bij haar en gezegd dat ik me zorgen maak. Dochter werd woest op mij, net zoals op mijn naaste buurvrouw die met dezelfde zorgen naar haar toe is gegaan. Nouja prima want zo ernstig was het allemaal ook niet natuurlijk.

Maar nu heb ik haar al meerdere nachten uit mijn voortuin gehaald terwijl ze warrig verteld dat haar sleutel ineens niet past en iemand stiekem haar tuin veranderd heeft ( logisch want het is mijn tuin). Ze loopt er dan ook keurig aangekleed en opgemaakt bij alleen is het 4 uur snachts. Gisteravond reed mijn man naar huis vanuit zijn nachtdienst en zag haar op 15 minuten van huis lopen om 01.30. Gelukkig stapte ze zo bij hem in en liet zich thuisbrengen.

Maar dit is niet goed natuurlijk. Ze is aan het dementeren en haar dochter is het enige familielid waar we vanaf weten en zij wilt er niet aan dat haar moeder iets mankeert. Maar we zijn ervan overtuigd dat we wel iets moeten doen. Mijn buurvrouw heeft al 1 keer de politie voor haar gebeld maar dat is al 2 maanden geleden, haar huisarts kennen we natuurlijk niet dus misschien heeft iemand een idee wat we wel kunnen doen? Iemand moet ons toch serieus nemen?
Goed dat jullie aan de bel trekken. Heb je al gekeken of er een meldpunt zorg in jullie woonplaats is?

Als dochter daar weinig langskomt, valt het misschien ook niet direct op dat moeder verandert. Sommige mensen kunnen heel goed dingen verbloemen en praten er omheen. Pas later gaat opvallen dat steeds meer dingen niet kloppen.
Idd zodra ze midden in de nacht rond loopt gewoon de politie bellen. Aangezien haar dochter niet open staat voor jouw ervaringen en je bewust stopt in het delen van de zorgen is ‘de wet’ de enige wijze waarop er wel hulp ingeschakeld kan worden. Overleg even met alle betrokken buren en spreek af dat jullie allemaal direct de politie bellen. Meerdere meldingen die op dat moment acuut zijn zal het o zo noodzakelijke proces voor jouw demente buurvrouw namelijk versnellen. En ik zou me verder geen ‘zorgen’ maken om die dochter, die sluit haar ogen voor wat er gaande is, dus dan maar zo. Ik zou heel erg blij zijn met jou als buurvrouw. Dus schroom alsjeblieft niet om direct de politie te bellen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Naar een ha gaan betekent alleen maar dat hij/zij een notitie maakt en voor de rest misschien een huisbezoekje. Net zoals de wijkagent heeft gedaan. Maar verder weinig, tenminste dat is mijn ervaring. Veelal ogen demente mensen (ja ook met diagnose) in hun eigen omgeving voor dat half uurtje nog best goed functionerend. Dus redt mevrouw zich binnen de omstandigheden en is er verder niets nodig. Kijk ook maar hoe haar dochter reageert, ook die komt een keer per maand even langs. Jij woont er dicht op en ziet haar dus op haar ‘slechtste’ momenten. En die momenten moeten dus gezien worden door politie en die meldingen moeten juist gemaakt worden. Dan worden zaken vaak versneld ongeacht wat bijvoorbeeld een dochter, HA, wijkagent of dementie coach van de gemeente ervan vindt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
huisduif schreef:
20-08-2019 16:26
Goed dat jullie aan de bel trekken. Heb je al gekeken of er een meldpunt zorg in jullie woonplaats is?

Als dochter daar weinig langskomt, valt het misschien ook niet direct op dat moeder verandert. Sommige mensen kunnen heel goed dingen verbloemen en praten er omheen. Pas later gaat opvallen dat steeds meer dingen niet kloppen.
Yup.

Dat noemen ze confabuleren.
https://spoedprocedure.wordpress.com/20 ... m-te-gaan/
Enn schreef:
20-08-2019 16:48
Yup.

Dat noemen ze confabuleren.
https://spoedprocedure.wordpress.com/20 ... m-te-gaan/

Dat confabuleren is hier heel herkenbaar. Het zorgt soms voor bizarre situaties, waardoor het ook lijkt of mensen tegen elkaar worden uitgespeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven