Demente (?) buurvrouw

18-08-2019 22:06 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 3 jaar woon ik in een leuk straatje met 2 deuren verder een alleenstaande vrouw van 86 jaar. Eigenlijk altijd wel goed contact gehad, kwam regelmatig een bakkie doen, man doet weleens klusjes voor haar afijn je kent het wel.

Sinds een maand of 9 merk ik verandering in haar gedrag. Tig keer hetzelfde verhaal vertellen, compleet van slag zijn om iets heel kleins zoals een omgewaaide kliko dan denkt ze dat er iemand het op haar heeft voorzien en haar wat aan wil doen ipv de storm de schuld geven. Of ik zie haar met een brief buiten lopen en dan zegt ze dat ze die gaat posten en dan probeert ze die in de ondergrondse container te doen.

Vorige keer dat haar dochter er was (1,5 maand geleden) heb ik die dingen aangegeven bij haar en gezegd dat ik me zorgen maak. Dochter werd woest op mij, net zoals op mijn naaste buurvrouw die met dezelfde zorgen naar haar toe is gegaan. Nouja prima want zo ernstig was het allemaal ook niet natuurlijk.

Maar nu heb ik haar al meerdere nachten uit mijn voortuin gehaald terwijl ze warrig verteld dat haar sleutel ineens niet past en iemand stiekem haar tuin veranderd heeft ( logisch want het is mijn tuin). Ze loopt er dan ook keurig aangekleed en opgemaakt bij alleen is het 4 uur snachts. Gisteravond reed mijn man naar huis vanuit zijn nachtdienst en zag haar op 15 minuten van huis lopen om 01.30. Gelukkig stapte ze zo bij hem in en liet zich thuisbrengen.

Maar dit is niet goed natuurlijk. Ze is aan het dementeren en haar dochter is het enige familielid waar we vanaf weten en zij wilt er niet aan dat haar moeder iets mankeert. Maar we zijn ervan overtuigd dat we wel iets moeten doen. Mijn buurvrouw heeft al 1 keer de politie voor haar gebeld maar dat is al 2 maanden geleden, haar huisarts kennen we natuurlijk niet dus misschien heeft iemand een idee wat we wel kunnen doen? Iemand moet ons toch serieus nemen?
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 04-01-2020 17:53
Reden: privacy
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt nogmaals de politie bellen. Wanneer je de huisarts niet kent lijkt de wijkagent me de aangewezen persoon. Lief van je, dat je je om haar bekommerd
Ach jeetje wat verdrietig :-(

Kan je contact opnemen met de wijkagent?
En haar het telefoonnummer vragen van haar dochter (of andere kinderen wellicht) en nogmaals met haar gaan praten?
Alle reacties Link kopieren
Veilig thuis? Misschien niet helemaal het juiste aanspreekpunt, maar kunnen je waarschijnlijk wel verder helpen.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Jullie komen weleens bij haar binnen, begrijp ik? Misschien even kijken of ze een adresboekje naast de telefoon heeft liggen met daarin het nummer van een huisarts?
Och, wat sneu.

Fijn dat jullie haar buren zijn. :redrose:

Wijkagent evt?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
18-08-2019 22:14
Jullie komen weleens bij haar binnen, begrijp ik? Misschien even kijken of ze een adresboekje naast de telefoon heeft liggen met daarin het nummer van een huisarts?
Ze komt nu alleen nog hier. Sinds een jaar ongeveer laat ze niemand meer binnen.

Haar sociale contacten zijn haar dochter en alle buren eigenlijk....

Zelf merkt ze haar achteruitgang eigenlijk ook niet. Alleen zegt ze nooit meer naar haar vakantiehuis te gaan omdat ze daar “ heel erg naar werd en de hele tijd in paniek was”. En dat vakantiehuis is in het buitenland dus ook niet een camping waar we naartoe rijden om meer info te vragen over haar familie.

Wijkagent weet er al van maar kan altijd nog een keer bellen dat we ons echt zorgen maken.
Is er een sociaal wijkteam in de buurt? Wellicht dat je daar eens kunt binnenlopen voor advies.
Alle reacties Link kopieren
Germ, dat vrouwke. Ik zou ook aan haar zelf vragen wie haar huisarts is. Jij kunt haar reactie beter voorspellen dan ik, maar is het een idee om, bij het volgende 'incident' voor te stellen om hier eens voor naar de dokter te gaan. En dat je evt met haar mee wil gaan, en dat je best in de wachtkamer op haar wachten? Verwacht je dat ze de noodzaak niet ziet of boos wordt, zou ik sowieso eerst achterhalen bij welke huisarts ze zit. Desnoods met een smoesje, dat jij niet zo tevreden bent over de jouwe en dan vragen waar zij gaat. Mocht ze dan inderdaad niet op je aanbod ingaan om er met haar naartoe te gaan, kun je altijd nog alleen gaan en je zorgen uitspreken.
Ze boft in ieder geval met zulke lieve buren!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook de politie bellen hiervoor, of de afdeling WMO van de gemeente. Deze zouden misschien kunnen adviseren waar je terecht kan.
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
18-08-2019 22:26
Is er een sociaal wijkteam in de buurt? Wellicht dat je daar eens kunt binnenlopen voor advies.
Ik heb geen idee. Je hebt wel een soort van ouderensoos maar dat is aan de andere kant van de stad. Ik zal het eens opzoeken. Het zit me echt niet lekker, laatste maand zijn er hier hartstikke veel inbraken en straks loopt zij snachts buiten te spoken en wordt haar wat aangedaan.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben goed contact, je kan haar toch vragen naar welke dokter ze gaat?
Such fun!1
Sociaal wijkteam/WMO inschakelen inderdaad! Zij kunnen je sws verder helpen.
ik denk idd huisarts proberen te achterhalen, gemeente WMO, wijkagent benaderen. Misschien heeft deze stichting ook nog tips : https://www.alzheimer-nederland.nl/over ... -en-advies
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
18-08-2019 22:32
Jullie hebben goed contact, je kan haar toch vragen naar welke dokter ze gaat?
Hoe open als dat ze was, zo gesloten is ze nu...
Alle reacties Link kopieren
Waarom werd dochter woest? Raar!

Lief dat je hulp zoekt. Proberen achter naam van de huisarts te komen en te bellen om ze te informeren lijkt me een goede stap.
Alle reacties Link kopieren
Wijkagent kan meer doen hoor, die zou ik nogmaals bellen. Hier ook gehad en wij zagen dochter nooit. Uitgelegd dat het echt niet langer veilig was en toen is er hulp ingezet. Ze woont nu in zorginstelling. Regio Rotterdam trouwens. Succes.
Ach wat sneu. Krijgt ze hulp in de huishouding? Of doet haar dochter dat?

Neem inderdaad contact op met WMO of de wijkagent.
Alle reacties Link kopieren
CL2 schreef:
18-08-2019 22:44
Wijkagent kan meer doen hoor, die zou ik nogmaals bellen. Hier ook gehad en wij zagen dochter nooit. Uitgelegd dat het echt niet langer veilig was en toen is er hulp ingezet. Ze woont nu in zorginstelling. Regio Rotterdam trouwens. Succes.
Hier ook regio Rotterdam. Ga morgen eens bellen.

Haar huishouding doet ze zelf, haar boodschappen alles doet ze zelf. En voor zover dat in te schatten valt vanaf de buitenkant gaat dat goed. Ook zelf ziet ze er altijd keurig verzorgd uit. Alleen die nachten zijn zo eng.
Alle reacties Link kopieren
Claudia2010 schreef:
18-08-2019 22:44
Waarom werd dochter woest? Raar!

Lief dat je hulp zoekt. Proberen achter naam van de huisarts te komen en te bellen om ze te informeren lijkt me een goede stap.
Ik heb dus echt geen idee. Volgens haar zaten we haar moeder aan te praten dat ze gek was en waren wij een stel brutale krengen die zich niet te bemoeien hadden. Maar hallo zo’n oude vrouw die snachts buiten loopt en niet meer weet waar ze is...daar moet je je gewoon mee bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat zielig is dat. Ik heb een enigszins vergelijkbare situatie gehad met een dementerende onderbuurman, maar hij en zijn vrouw hielden dat geheim voor de kinderen.
Omdat hij mij behoorlijk begon lastig te vallen is vrij snel de wijkagent erbij gekomen. Samen met de wijkagent is er toen dossieropbouw gestart (melding na melding na melding..was niet leuk maar echt noodzakelijk) en is het wijkteam ingeschakeld.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
18-08-2019 22:53
Ik heb dus echt geen idee. Volgens haar zaten we haar moeder aan te praten dat ze gek was en waren wij een stel brutale krengen die zich niet te bemoeien hadden. Maar hallo zo’n oude vrouw die snachts buiten loopt en niet meer weet waar ze is...daar moet je je gewoon mee bemoeien.
vreselijk dat ze jullie signaleringen niet serieus neemt.
je buurvrouw hoeft maar 1 keer afgeleid te raken tijdens het koken en er ontstaat een levensgevaarlijke situatie.
In plaats van haar 's nachts binnen te trekken, zou ik eens proberen om 's nachts de politie te bellen.

Kunnen zij met eigen ogen vaststellen hoe verward ze is en als dat een paar keer zo gebeurt, schudden zij misschien wel aan de boom.
Of is er toch 1 of andere dienst bezorgd.

Van haar dochter moet je het dus duidelijk niet hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wijkteam bellen en het daar voorleggen. De signalen die je vertelt zijn behoorlijk klassiek voor dementie.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven