Wie heeft ervaring met een hoorgesprek na negatief BSA?

vrijdag 9 augustus 2019 om 21:38
Ik heb een negatief bindend studie advies gekregen na mijn 2e jaar van de hbo studie.
Wel heb ik de mogelijkheid gekregen op hoorgesprek te komen. De studentzakencoach raadde mij zeer aan om dit te proberen. Ik moet dan 2 x 30 minuten langskomen en in gesprek met iemand. Hierin moet ik mijzelf verdedigen waarom ik nog een kans verdien om op de opleiding te blijven.
Zijn er mensen hier met enige ervaring hiermee? Hoe groot is mijn kans en wordt zo'n gesprek standaard aangeboden?
Ik moest dit jaar mijn P halen om over te gaan. Dit is niet gelukt vanwege 1 vak, dit kostte 3 studiepunten. In het afgelopen studiejaar heb ik 40 van de 60 studiepunten gehaald dus daar mist nog wel een hoop. Ik weet ook niet of ze kijken naar je geschiedenis, heb hiervoor 2 hbo studies gedaan maar niet afgemaakt.. Mijn slc'er zegt dat ze het voor mij wil opnemen.
Wel heb ik de mogelijkheid gekregen op hoorgesprek te komen. De studentzakencoach raadde mij zeer aan om dit te proberen. Ik moet dan 2 x 30 minuten langskomen en in gesprek met iemand. Hierin moet ik mijzelf verdedigen waarom ik nog een kans verdien om op de opleiding te blijven.
Zijn er mensen hier met enige ervaring hiermee? Hoe groot is mijn kans en wordt zo'n gesprek standaard aangeboden?
Ik moest dit jaar mijn P halen om over te gaan. Dit is niet gelukt vanwege 1 vak, dit kostte 3 studiepunten. In het afgelopen studiejaar heb ik 40 van de 60 studiepunten gehaald dus daar mist nog wel een hoop. Ik weet ook niet of ze kijken naar je geschiedenis, heb hiervoor 2 hbo studies gedaan maar niet afgemaakt.. Mijn slc'er zegt dat ze het voor mij wil opnemen.
dinsdag 20 augustus 2019 om 15:02
Wat staat er in jouw plan over vertragen dan, heb je dat ingecalculeerd? Of ga je aannemelijk proberen te maken dat je het binnen de tijd gaat halen?
.

dinsdag 20 augustus 2019 om 15:05
Ik heb dat ingecalculeerd omdat ik denk dat de kans groot is dat ze dat zullen zeggen. Ken mensen in soortgelijke situaties van mijn opleiding die ook vertraging hebben gekregen. Ga natuurlijk wel proberen zonder vertraging verder te gaan, maar vertragen is dan het backup als helemaal doorgaan in hetzelfde tempo niet mag.Anoniem262821034 schreef: ↑20-08-2019 15:02Wat staat er in jouw plan over vertragen dan, heb je dat ingecalculeerd? Of ga je aannemelijk proberen te maken dat je het binnen de tijd gaat halen?
dinsdag 20 augustus 2019 om 15:15
Alelszz schreef: ↑20-08-2019 15:05Ik heb dat ingecalculeerd omdat ik denk dat de kans groot is dat ze dat zullen zeggen. Ken mensen in soortgelijke situaties van mijn opleiding die ook vertraging hebben gekregen. Ga natuurlijk wel proberen zonder vertraging verder te gaan, maar vertragen is dan het backup als helemaal doorgaan in hetzelfde tempo niet mag.
Dus je hebt je plan gemaakt naar wat jij denkt dat zij gaan zeggen i.p.v. wat voor jou realistisch en haalbaar is?
.

dinsdag 20 augustus 2019 om 15:16
Ik heb 1 plan voor als ik door mag zonder vertraging en ik heb 1 plan wat mogelijk zou zijn als ik zou vertragen.Anoniem262821034 schreef: ↑20-08-2019 15:15Dus je hebt je plan gemaakt naar wat jij denkt dat zij gaan zeggen i.p.v. wat voor jou realistisch en haalbaar is?
dinsdag 20 augustus 2019 om 15:19
Rare denkwijze. Door mogen zonder vertraging. Hoezo ‘mogen’? Niemand kan in de toekomst kijken en jij kan niet garanderen dat je het zonder vertraging haalt. Dus je mag door of je mag niet door, as simple as that.
.

dinsdag 20 augustus 2019 om 15:23
Helemaal geen rare denkwijze. Je mag door of je mag niet door, zo simpel ligt het niet.Anoniem262821034 schreef: ↑20-08-2019 15:19Rare denkwijze. Door mogen zonder vertraging. Hoezo ‘mogen’? Niemand kan in de toekomst kijken en jij kan niet garanderen dat je het zonder vertraging haalt. Dus je mag door of je mag niet door, as simple as that.
Er zijn een aantal mogelijkheden.
- Ik mag door zonder vertraging.
- Ik mag door en moet een half jaar vertragen.
- Ik mag door en moet een jaar vertragen.
- Ik mag helemaal niet door.
Als ik door mag zonder vertraging, ziet mijn jaar er heel anders uit, want dan moet ik als een gek op zoek naar stage bijvoorbeeld.
dinsdag 20 augustus 2019 om 15:31
Alelszz schreef: ↑20-08-2019 15:23Helemaal geen rare denkwijze. Je mag door of je mag niet door, zo simpel ligt het niet.
Als ik door mag zonder vertraging, ziet mijn jaar er heel anders uit, want dan moet ik als een gek op zoek naar stage bijvoorbeeld.
Maar dan blijf je toch kijken naar wat een ander vind dat jij moet doen, i.p.v. dat JIJ vind welke van deze opties het beste is? Ik blijf je -in je reacties hier- zo... afwachtend vinden. Afwachten op wat anderen voor jou gaan beslissen. En dan schik jij je naar hun mening. I.p.v. dat je zegt: 'zo ga ik het doen! Ik ben een HBO student en ik neem controle over mijn eigen studie en toekomst'. Dat laatste zou ik wel wenselijk vinden.
Als je wel wil afwachten, en een van de opties waar je op wacht een stage is, dan zou ik in elk geval een lijst maken met potentiële stagebedrijven.
dinsdag 20 augustus 2019 om 16:31
Pergamon schreef: ↑20-08-2019 15:31Maar dan blijf je toch kijken naar wat een ander vind dat jij moet doen, i.p.v. dat JIJ vind welke van deze opties het beste is? Ik blijf je -in je reacties hier- zo... afwachtend vinden. Afwachten op wat anderen voor jou gaan beslissen. En dan schik jij je naar hun mening. I.p.v. dat je zegt: 'zo ga ik het doen! Ik ben een HBO student en ik neem controle over mijn eigen studie en toekomst'. Dat laatste zou ik wel wenselijk vinden.
Als je wel wil afwachten, en een van de opties waar je op wacht een stage is, dan zou ik in elk geval een lijst maken met potentiële stagebedrijven.
Dit.
Waarom ben je niet al als een gek een stage gaan regelen? Al was het maar om je inzet te tonen. Afzeggen is altijd nog zo gedaan.
.

dinsdag 20 augustus 2019 om 17:46
Dat inderdaad! Jemig dat had je toch allang kunnen regelen? Ook al zou je geen stage gaan lopen. Dan had je het gewoon kunnen afzeggen. Nu sta je helemaal 30-0 achter.

dinsdag 20 augustus 2019 om 17:49
Nee hoor, mijn SLC'er heeft tegen mij gezegd dat ik geen stage moet zoeken totdat ik mijn besluit van de examencommissie te horen heb gekregen. De studentzakencoördinator heeft hetzelfde gezegd, want die heb ik hierover gesproken voordat de zomervakantie begon. Ik vroeg mij namelijk logischerwijs af of ik toch voor de zekerheid een stage moest zoeken. Al die aannames hier zijn ook vrij vermoeiend soms.
dinsdag 20 augustus 2019 om 17:52
Alelszz schreef: ↑20-08-2019 17:49Nee hoor, mijn SLC'er heeft tegen mij gezegd dat ik geen stage moet zoeken totdat ik mijn besluit van de examencommissie te horen heb gekregen. De studentcoördinator heeft hetzelfde gezegd, want die heb ik hierover gesproken voordat de zomervakantie begon. Al die aannames hier zijn ook vrij vermoeiend hoor..
Het gaat erom dat jij 0 initiatief of gedrevenheid laat zien.
.

dinsdag 20 augustus 2019 om 17:56
Wat een onzin. Ik ben letterlijk naar twee verschillende takken binnen de school gegaan om te zeggen dat ik voor de zekerheid een stage wilde zoeken en ze raadden mij dit allebei met klem af. Dus wat had ik hierin anders kunnen doen dan? Dwars tegen twee belangrijke takken vanuit de school ingaan en toch eigenwijs een stage zoeken? Nee dat komt goed over. Laat ik meteen zien dat de adviezen mij geen hol interesseren.Anoniem262821034 schreef: ↑20-08-2019 17:52Het gaat erom dat jij 0 initiatief of gedrevenheid laat zien.
dinsdag 20 augustus 2019 om 17:59
Alelszz schreef: ↑20-08-2019 17:49Nee hoor, mijn SLC'er heeft tegen mij gezegd dat ik geen stage moet zoeken totdat ik mijn besluit van de examencommissie te horen heb gekregen. De studentzakencoördinator heeft hetzelfde gezegd, want die heb ik hierover gesproken voordat de zomervakantie begon. Ik vroeg mij namelijk logischerwijs af of ik toch voor de zekerheid een stage moest zoeken. Al die aannames hier zijn ook vrij vermoeiend soms.
Ik doe geen aannames. Ik zeg alleen dat, als jij besluit alle opties open te houden en te wachten wat er voor jou beslist wordt, ik een lijst zou maken met potentiële bedrijven, voor het geval dat er voor jou besloten wordt dat je stage moet gaan lopen. Dat is wel even wat anders. Die lijst kan je immers ook inzetten als je later stage moet gaan lopen en ook als je moet stoppen en een baan mket gaan zoeken. Zo'n lijst is gewoon altijd handig.

dinsdag 20 augustus 2019 om 18:01
Ik heb allang al een lijstje met bedrijven waar ik als eerst naar toe ga bellen als ik over mag. Of ze mij zo laat nog aannemen is de tweede vraag dat kan nog lastig worden. Maar goed dat is toekomstmuziek, eerst maar eens het gesprek overlevenPergamon schreef: ↑20-08-2019 17:59Ik doe geen aannames. Ik zeg alleen dat, als jij besluit alle opties open te houden en te wachten wat er voor jou beslist wordt, ik een lijst zou maken met potentiële bedrijven, voor het geval dat er voor jou besloten wordt dat je stage moet gaan lopen. Dat is wel even wat anders. Die lijst kan je immers ook inzetten als je later stage moet gaan lopen en ook als je moet stoppen en een baan mket gaan zoeken. Zo'n lijst is gewoon altijd handig.

dinsdag 20 augustus 2019 om 18:06
Daarom denk ik ook, wat ik al eerder zei, dat ze mij waarschijnlijk gaan laten vertragen - als ik al door mag.Anoniem262821034 schreef: ↑20-08-2019 18:05Dus ze raden je aan om geen stage te zoeken, en denkt dat ze je dan nu ineens gaan dwingen in september met een stage te starten (omdat je het anders sowieso niet redt zonder vertraging). Iets klopt er niet hoor..

woensdag 21 augustus 2019 om 00:38
Je hebt nu een negatief bindend studieadvies en dat betekent dat je NIET door mag.Alelszz schreef: ↑20-08-2019 15:23Helemaal geen rare denkwijze. Je mag door of je mag niet door, zo simpel ligt het niet.
Je examencommissie mag dit negatief bindend studieadvies niet zonder voorwaarden van tafel vegen. Dat zou in strijd zijn met de regels van je hogeschool en opleiding en bovendien rechtsongelijkheid inhouden t.o.v. andere studenten in een vergelijkbare situatie. Dit kun je vergeten.
Het hoogst haalbare bij een negatief bindend studieadvies is dat je een uitgesteld bindend studieadvies ontvangt. Dit betekent dat je onder voorwaarden tijdelijk mag doorstuderen. Heb je aan die voorwaarden voldaan dan kun je wel onbeperkt doorstuderen.
Meestal bestaan die nadere voorwaarden uit het halen van bijv. de propedeuse voor een bepaalde datum, of uit het halen van een aantal studiepunten/ kernvakken van de opleiding voor een bepaalde datum of anderszins. Wellicht dat je hier onderhandelingsruimte hebt.
woensdag 21 augustus 2019 om 02:13
woensdag 21 augustus 2019 om 09:05
Boogschutter10 schreef: ↑21-08-2019 00:38
Het hoogst haalbare bij een negatief bindend studieadvies is dat je een uitgesteld bindend studieadvies ontvangt. Dit betekent dat je onder voorwaarden tijdelijk mag doorstuderen. Heb je aan die voorwaarden voldaan dan kun je wel onbeperkt doorstuderen.
Meestal bestaan die nadere voorwaarden uit het halen van bijv. de propedeuse voor een bepaalde datum, of uit het halen van een aantal studiepunten/ kernvakken van de opleiding voor een bepaalde datum of anderszins. Wellicht dat je hier onderhandelingsruimte hebt.
Dit heeft ze dus al gehad en heeft alsnog niet voldaan aan de voorwaarden.
Dus ik zou 0,0 onderhandelingstruimte verwachten. Ze mag wel met een enorm goed verhaal komen denk ik zo.
Het gesprek wat ze krijgt is een recht. Je mag in beroep gaan en dan krijg je een gesprek. Dat wil niet zeggen dat het BSA aanpassen.

woensdag 21 augustus 2019 om 09:15
En dus zou ik als ik TO was, niet komen met een plan wat afhangt van aannames en gunfactoren, maar met een plan waarin ze laat zien hoe ze alsnog haar punten gaat behalen en waarin ze laat zien hoe graag ze dat wil en hoe ze dat gaat gaat aanpakken.poldervrouw schreef: ↑21-08-2019 09:05Dit heeft ze dus al gehad en heeft alsnog niet voldaan aan de voorwaarden.
Dus ik zou 0,0 onderhandelingstruimte verwachten. Ze mag wel met een enorm goed verhaal komen denk ik zo.
Het gesprek wat ze krijgt is een recht. Je mag in beroep gaan en dan krijg je een gesprek. Dat wil niet zeggen dat het BSA aanpassen.
Dus niet: als ik een half jaar vertraging mag, dan doe ik A.
Maar: ik wil mijn P behalen voor kerst en daarvoor heb ik dit concrete plan.

woensdag 21 augustus 2019 om 10:51
Klopt.poldervrouw schreef: ↑21-08-2019 09:05Dit heeft ze dus al gehad en heeft alsnog niet voldaan aan de voorwaarden.
Het BSA kan nog een keer worden uitgesteld, maar kans daarop is erg klein omdat ze al een keer uitstel heeft gehad. Voor een tweede uitstel moeten er wel duidelijke (persoonlijke) omstandigheden zijn, wil het nogmaals aangepast worden. Dit verschilt per examencommissie. De ene commissie is soepeler dan de andere.
Meestal is er geen onderhandelingsruimte bij een uitstel, maar valt altijd te proberen.