Nasleep van relatie met narcist.. Ervaringen? Nieuw!

05-10-2008 20:20 1929 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik hoop dat ik via deze weg ervaringen kan delen over het hoe weer verder gaan na een relatie met een narcist.

Mijn verhaal in het kort:

Ik heb bijna een jaar lang een aan/uit relatie gehad met mijn ex waarvan ik dus denk dat hij een narcistische persoonlijkheid heeft.

Inmiddels heb ik wel het gevoel echt klaar met hem te zijn, maar toch merk ik dat ik er nog elke dag mee bezig ben. Het lijkt wel alsof hij een bepaalde macht over me heeft, waar ik niet onderuit kan. En ik snap dat niet van mezelf! Ik zie mezelf toch wel als een redelijk intelligente, verstandige vrouw, maar in zijn buurt verandert dat volkomen. Ik heb het gevoel dat ik stilsta nu, ik kom zo niet verder en vergooi mijn tijd.

Mijn vrienden wil ik hier ook niet meer mee lastig vallen, want die horen me al een jaar lang klagen, en zien me net zo hard weer terugrennen wanneer het hem uitkomt.

Hij heeft me zo ontzettend veel pijn gedaan en mijn zelfbeeld in gruzelementen geslagen...

Zijn er hier vrouwen die hier ervaring mee hebben? En hoe zijn jullie losgekomen? Wie kan me helpen de knop om te zetten?

Alvast heel erg bedankt!

Hoppetee
Nou Oostvogel, welkom!

Ja, wat je zegt over het inzicht in niet alleen de mannen maar juist ook de vrouwen vind ik zo verhelderend. Want zo leer je op een andere manier naar jezelf kijken (van al dat navelstaren word je ook wel eens moe hoor, ze doet het wel op een manier die open is en construcief). Ik ben er in elk geval veel wijzer van geworden.

Je zegt dat je nieuwsgierig werd omdat het woord 'narcist' al een paar keer geschreven is. Heb je zelf een relatie (gehad) met iemand die deze kenmerken heeft?
quote:Valesca C schreef op 02 april 2009 @ 21:45:

Hij wil totaal geen bemoeienis met zijn leven, prima. Dan doe ik dat dus ook niet meer.

Valesca, als hij totaal geen bemoeienis meer met zijn leven wilt kun en moet je niet meer met hem omgaan. Want als jij nog deel uit maakt van zijn leven heb jij invloed in hoe het loopt.

En als hij bedoelt dat je geen commentaar mag hebben dan kun je toch ook maar beter ophouden met iedere vorm van communicatie? Alles wat jij zegt, doet etc kan hij toch opvatten als commentaar? Hij heeft nu echt een methode om je te bespelen en hoe jij het altijd fout zult doen.

Het is ZIJN probleem dat hij niemand anders heeft, en dat mag hij zelf oplossen, daar ben jij niet verantwoordelijk voor.
Valesca!!!

Hoe herkenbaar dit alles wat je schrijft, het lijkt er nog steeds op datwe het over de zelfde persoon hebben.

Ook ik haat het als hij met een slok op en drugs bij mij komt of mij belt!!!

Wat heb ikeraan ze zijn dan zichzelf niet, en meestal komt daar dan ruzie van.

Is het niet aan de telefoon, door weet ik wat woorden die dan anders vallen??? ik heb mjzelf dan ook wel eens afgevraagt van wat was er nou fout, en waardoor ging het fout???

Ligt het aan mij dat ik mijzelf dan verkeert opstelde, maar soms bleef het voor mij ook vaag.

Ja en ik herken het met een gevoel zitten, van waarom??

Ergens liet hij merken dat hij voor mij ging, en het leuk vondt om me te zien, en dat is de twijfel die je dan blijft houden.

Van houdt hij toch ECHT van me.

Maar ondanks dat ik toch zo nu en dan nog kontakt heb, is het goed ik weet het niet, denk zelf verstandelijk beter van niet, maar helaas er speelt ook gevoel mee.

Ik heb hem vandaag nog gezien,gewoon eff op een tarras, eff wat samen gedronken, het voelde vertrouwd.

Maar ik ben toen mijn weg gegaan en hij ook, ergens raar, maar ergens beter, want we gaan nu ieder onze eigen weg.

Ook hijbelt me iedere dag,en zegt dan mijn meissie, wat dan zo goed voelt.

Soms probeer ik hem te zien als MIJN MAATJE, maar ieder ons eigen leven, want zo is het in de werkelijkheid ook.

Toen ik hem vandaag zag had ik een gevoel van mederlij, het gaat momenteel niet zo goed met hem, maar ik weet ook als het beter met hem gaat dat hij mij weer zal laten vallen, en IK hem niet meer zal horen.

Dus hoe herkenbaar JOU gevoel, van wat moet ikmorgen je wil bij hem zijn op jou manier, zonder alcohol en drugs, maar gewoon voor JOU.

En dat is het herkenbare wat ik ook al die tijd zocht, van KIES EENS ECHT VOOR MIJ!!!

Maar ik weet dat dat nooit zal gebeuren.
quote:LilacTree schreef op 03 april 2009 @ 08:42:

Nou Oostvogel, welkom!

Ja, wat je zegt over het inzicht in niet alleen de mannen maar juist ook de vrouwen vind ik zo verhelderend. Want zo leer je op een andere manier naar jezelf kijken (van al dat navelstaren word je ook wel eens moe hoor, ze doet het wel op een manier die open is en construcief). Ik ben er in elk geval veel wijzer van geworden.

Je zegt dat je nieuwsgierig werd omdat het woord 'narcist' al een paar keer geschreven is. Heb je zelf een relatie (gehad) met iemand die deze kenmerken heeft?

Helemaal waar, je leert ook over jezelf want ze beschrijft vele type vrouwen.

Heb ooit een relatie gehad met iemand, die er óók trekken van narcisme op na hield ja. Maar daar waren zovéél etiketten op te plakken, dat het onbegonnen werk was om hem in 1 woord te omschrijven. Achteraf bleek dat hij sowieso ziekelijke nare trekken had.
Is het woord narcist zo bijzonder dan?

Dat is toch een asociale man die verliefd is op de uiterlijke schijn waar hij alles voor geeft? Spiegeltje, spiegeltje aan de wand.... Hij was de eerste die de ladyshave gebruikte voor de ontharing en gezichtsmasker dat voor vrouwen is bestemd, plastische chirurgie is tot bloei gekomen door dit soort man. Of bedoelen jullie toch een ander soort?
Zoek een leuke hobby waar je een ander soort mens treft. Het moet wel een activiteit zijn die je echt leuk vind. Verandering van omgeving geeft misschien wel de inspiratie die je nodig hebt. Of geen tijd meer om aan hem te geven.
Monsterverbond via internet het inkijkexemplaar bekeken.

Heel herkenbaar die indeling. Ik ga het misschien nog lezen, alleen herken ik de foute mannen zo al. Dus ik weet niet of ik er wel wat aan heb.
quote:small_voet schreef op 05 april 2009 @ 00:13:

Is het woord narcist zo bijzonder dan?

Dat is toch een asociale man die verliefd is op de uiterlijke schijn waar hij alles voor geeft? Spiegeltje, spiegeltje aan de wand.... Hij was de eerste die de ladyshave gebruikte voor de ontharing en gezichtsmasker dat voor vrouwen is bestemd, plastische chirurgie is tot bloei gekomen door dit soort man. Of bedoelen jullie toch een ander soort?Hier betreft het een ander soort man.
quote:Hier betreft het een ander soort man.

En? Ik ken heel veel mannen die zo zijn.

Volgens mij gaat het er om dat de beste gevonden wordt.

Met minder genoegen nemen omdat je niets beters kunt krijgen.... of is dat weer iets anders volgens jullie?

Zoek een betere man en je voelt geen behoefte meer aan die foute. Ja, aan iedereen mankeert wel wat. Daar mee om leren gaan is als kinderen opvoeden. Gewoon niet toegeven als er gezeurd wordt om aandacht. Of zou er een basisbehoefte zijn om nodig gevonden te worden?
Small_voet, ik weet niet wat jouw bedoeling is met het participeren in dit topic, maar een partner met NPS is iets anders dan iemand die jij ' narcistisch' noemt omdat ' ie verzot is op z'n eigen spiegelbeeld. Wat jij benoemt is al-dan-niet-ziekelijke ijdelheid, een narcistische persoonlijkheidsstoornis is toch echt iets anders. Daar kan je niet mee omgaan, dat is geen kwestie van 'hem heropvoeden'.

Overigens kan je kinderen met een persoonlijkheidsstoornis ook niet dusdanig heropvoeden dat ze genezen zijn, maar dat terzijde.
quote:mastermind schreef op 05 april 2009 @ 14:07:

Small_voet, ik weet niet wat jouw bedoeling is met het participeren in dit topic, maar een partner met NPS is iets anders dan iemand die jij ' narcistisch' noemt omdat ' ie verzot is op z'n eigen spiegelbeeld. Wat jij benoemt is al-dan-niet-ziekelijke ijdelheid, een narcistische persoonlijkheidsstoornis is toch echt iets anders. Daar kan je niet mee omgaan, dat is geen kwestie van 'hem heropvoeden'.

Overigens kan je kinderen met een persoonlijkheidsstoornis ook niet dusdanig heropvoeden dat ze genezen zijn, maar dat terzijde.

Ik stop er inderdaad mee, want zulke deskundigheid als van een mastermind daar kan boerenwijsheid niet tegen op.

Boeken daar moet je het van hebben. Daar speelt het echte leven zich in af.

Jammer dat er zo weinig heren reageren. Ik heb nu al twee topics gezien waar zinvols naar boven kwam door enkele eenvoudige opmerkingen van dit soort mens.

Mastermind, succes!!
Small_voet (slaat dat ' small' echt op je vóet??), als je een topic werkelijk zou volgen dan zou je ook gelezen hebben dat niet alleen ik, maar vele anderen hier, hun 'boerenwijsheid' niet alleen baseren op een paar boeken die we gelezen hebben, ik pretendeer echt niet alle wijsheid in pacht te hebben hoor. Bij mijn ex-partner is NPS vastgesteld door een psychiater, en nee ik denk niet dat die beste man die conclusie trok na een keer "Monsterverbond" gelezen te hebben.
Small_voet, je raaskalt. Wat jij bedoelt is de metroseksueel of de mietige nicht in de volksmond. Een narcistische persoonlijkheidsstoornis is een psychiatrische aandoening. En aan iedereen mankeert wel wat ja, maar een persoonlijkheidsstoornis is andere koek. Nu hoeft dat ook geen onoverkomelijk probleem te zijn, maar NPS is dat wel. Google maar even naar de kenmerken.

MM, msn?
Smalvoet, iedereen is op dit topic welkom, mensen die het herkennen, die denken het te herkennen, die er vragen over hebben. Ik vind jouw toon eerlijk gezegd ook erg aanmatigend. Zo van 'zoek een leuke hobby'. Ik zal je even uit de droom helpen, het maakt geen fuck uit wat voor hobby je zoekt, want dit soort mensen zitten OVERAL. Wil je ze vermijden, ga dan in een hutje op de hei zitten. Maar omdat dat niet gezond is, kun je ook leren om hier mee om te gaan. Dat doen we oa. hier.
Meiden, jullie hebben grotendeels gelijk en wederzijds is dat wat er is gezegd uit zijn verband gerukt. Ik had me echt alleen op de opener van deze topic gericht. NIET op jullie toevoegingen.

Dus niet op psychiatische patiënten etc. Gewoon op de doorsnee man die je overal kunt treffen. Tegen verdriet in het algemeen helpt het om afleiding te zoeken. Hoe moeilijk dat ook is in zo'n situatie. Daarvoor zijn er vrienden en vriendinnen die je die aandacht geven, als je geluk hebt en die tijd hebben. Zo niet, dan is een hobby gewoon een afleiding zonder hulp van anderen.

THAT's ALL!!!!! Nou, veel goed weer toegewenst om mee te beginnen.
Er komt een punt in je leven dat je, je realiseert:

wie belangrijk is,

wie nooit belangrijk was,

wie niet meer belangrijk is........

en wie altijd belangrijk zal zijn,

Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden,

er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst.
quote:mastermind schreef op 05 april 2009 @ 17:39:

Small_voet (slaat dat ' small' echt op je vóet??), als je een topic werkelijk zou volgen dan zou je ook gelezen hebben dat niet alleen ik, maar vele anderen hier, hun 'boerenwijsheid' niet alleen baseren op een paar boeken die we gelezen hebben, ik pretendeer echt niet alle wijsheid in pacht te hebben hoor. Bij mijn ex-partner is NPS vastgesteld door een psychiater, en nee ik denk niet dat die beste man die conclusie trok na een keer "Monsterverbond" gelezen te hebben.quote:Muis66 schreef op 05 april 2009 @ 18:37:Ik vind jouw toon eerlijk gezegd ook erg aanmatigend. Zo van 'zoek een leuke hobby'. Ik zal je even uit de droom helpen, het maakt geen fuck uit wat voor hobby je zoekt, want dit soort mensen zitten OVERAL. Wil je ze vermijden, ga dan in een hutje op de hei zitten. Maar omdat dat niet gezond is, kun je ook leren om hier mee om te gaan. Dat doen we oa. hier.MM en Muis, het lijkt erop dat jullie in de verdediging gaan. Waartegen? Dat is toch niet nodig, meiden. Als iemand niet begrijpt wat jullie, wij, velen hier, hebben meegemaakt, wordt dan niet boos. Je energie is er te kostbaar voor. Veel liefs voor jullie!
Dames, mag ik jullie dit stukje tekst overhandigen dat ik gevonden heb. Ik vroeg me af of iemand bekend is met deze feiten over narcisme.

Toelichting

Narcisme is een term die vaak gebruikt wordt. Er wordt een bepaalde mate van zelfwaardering of zelfliefde mee aangeduid. Er bestaat gezond narcisme en ongezond narcisme. Het punt op het continuüm waar gezonde zelfliefde overgaat in ongezonde zelfliefde is moeilijk aan te duiden en is ook afhankelijk van de situatie en de levensfase.

Volgens de beschrijving in de DSM IV is er bij de narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS) sprake van een patroon van zichzelf geweldig vinden, grootheidsfantasieën, de noodzaak om bewonderd te worden en een gebrek aan inlevingsvermogen in anderen. Dat begint in de adolescentie en persisteert in de volwassenheid.

Deze criteria lijken echter maar een kant van de NPS te beschrijven, een soort uiterste. Dit type wordt ook wel de 'openlijke narcist' genoemd. Deze is zich weinig bewust van de impact van zijn gedrag of houding op andere mensen en ongevoelig voor kritiek. Het andere uiterste is de zogenaamde 'sensitieve of geremde narcist'. Hierbij is de aandacht voortdurend gericht op anderen en wil men uit alle macht kritiek voorkomen. Dit zijn vaak verlegen mensen die snel gekwetst zijn of zich snel schamen. Wat ze gemeen hebben is de grote moeite met zelfwaardering. Echter beiden gaan hier anders mee om. De 'onbewuste narcist' zal proberen anderen te imponeren en beschermt zichzelf tegen kritiek van anderen door de mening van anderen niet belangrijk te vinden. De 'sensitieve narcist' zal kwetsbare situaties uit de weg gaan en kijkt voortdurend naar anderen hoe die zich gedragen.

De meeste cliënten met een NPS zitten ergens in het continuüm tussen deze uiterste typen. Vaak zullen zij ook sociaal veel makkelijker zijn dan hierboven (en in de criteria) geschetst wordt. Zij kunnen veel persoonlijke charme bezitten. Een laag of sterk wisselend zelfgevoel vormt de kern van hun problemen (en de lijdensdruk). Veel van hun acties en prestaties zijn erop gericht om dit niet te voelen. Daarnaast hebben zij grote moeite om een goede relatie te onderhouden. Relaties worden meestal na korte tijd beëindigd als de partner meer eigen wensen en behoeften kenbaar maakt en eisen gaat stellen.

link waar het staat
anoniem_3473 wijzigde dit bericht op 05-04-2009 23:05
Reden: link toevoegen
% gewijzigd
Deze tekst heb ik wel vaker gelezen.Ik persoonlijk vind dit een vrij algemene en oppervlakkige omschrijving. Als het zo zou zijn, zou dit topic bijna overbodig zijn.
quote:intiem schreef op 05 april 2009 @ 23:05:

De meeste cliënten met een NPS zitten ergens in het continuüm tussen deze uiterste typen. Vaak zullen zij ook sociaal veel makkelijker zijn dan hierboven (en in de criteria) geschetst wordt. i]

link waar het staatDe omschrijving ken ik inderdaad wel. Met het bovenstaande ben ik beslist niet eens. Ik denk dat het sociaal veel moeilijker is, dan uit deze tekst blijkt. Zie de reacties van alle forumleden hier maar. Hoe verwrongen allen uit de relatie tevoorschijn zijn gekomen, de enorme impact die het heeft op je bestaan, je gevoel, je vertrouwen in de mensheid, je zelfvertrouwen, je angsten etc. Dat is echt niet gemakkelijker dan je tekst zou doen blijken.
Eindelijk, ik zette het stukje tekst hier neer om te laten zien dat er op veel meer fronten narcisten rondlopen. Zelfs daar waar je het ogenschijnlijk niet in de gaten hebt. De extreme typsiche narcist is misschien van mijlen af te herkennen. Maar denk dat het verder erg subtiel verloopt. En dat is dan denk ik ook de reden dat de vrouwen hier zoveel moeite hebben met hun relaties. Soms zal het zo vaag, zo onduidelijk en zo moeilijk te vatten zijn, dat je aan jezelf gaat twijfelen. Een extreme narcist, type vervelend mannetje dat alleen maar over zichzelf wil lullen, zal vaak niet de meest leuke gast zijn om mee om te gaan.

Maar goed, ik ken het topic verder inhoudelijk niet. Ik weet dat jullie met elkaar hartenpijn delen en hoop voor jullie allemaal dat jullie erover heen komen!

Narcisme kent gewoon veel gezichten blijkbaar (en dat voor het eerst lezende verbaasde mij heel erg, want ik wist dit gewoon niet van narcisme).
quote:eindelijk schreef op 05 april 2009 @ 22:45:

[...]

[...]

MM en Muis, het lijkt erop dat jullie in de verdediging gaan. Waartegen? Dat is toch niet nodig, meiden. Als iemand niet begrijpt wat jullie, wij, velen hier, hebben meegemaakt, wordt dan niet boos. Je energie is er te kostbaar voor. Veel liefs voor jullie!Je hebt gelijk Eindelijk, en toch doet het pijn. Ik begrijp dat Smallvoet het niet zo bedoeld heeft. Dus hier geen betoog naar haar, maar algemeen: dat iemand niet precies weet wat voor soort mensen het zijn, is niet erg. Maar met een hobby is het niet opgelost: schrijnender; die mag je vaak niet eens meer hebben met een N. En ze herkennen is zo moeilijk. Het zijn net sluipwespen, je merkt het niet. N1 was heel lief en aardig, totdat Muizelientje kwam. Toen kwam er concurrentie. N2 heeft de variant theatraal. Ze herkennen is lastig, omdat ze JOU eerder herkennen als 'bewerkbaar slachtoffer' dan jij hen. Niet naar Smallvoet - echt niet - , maar het zijn juist dat soort luchtige opvattingen die het zo moeilijk maken. Die het zo moeilijk maken om steun en begrip te vinden. Mensen die het hebben meegemaakt weten hoe het is, hoe je in de valkuil loopt, hoe je een rad voor ogen wordt gedraaid.
ik begrijp je Muis, maar je laat je toch weer pijn doen. Ik vind het zo zonde voor je. Ik heb gemerkt hoe je hebt geworsteld en hoe sterk je bent, en door zo'n tekst komt het weer op je af. Deed het bij mij ook hoor, maar ik wil dan niet meer reageren. Ik kreeg meteen herbelveingen en dacht toen gelijk nee, hier doe ik niks mee. Laat maar gaan en gun mij mijn weg naar mijn rust. Dit zijn de keien die je op je weg vindt, soms ga je er weer overheen en haal je je knieen open, maar soms kun je er ook gewoon om heen. En ik wil geen bergbeklimmer zijn, maar zie graag groen velden met bloemen.
quote:eindelijk schreef op 06 april 2009 @ 00:47:

ik begrijp je Muis, maar je laat je toch weer pijn doen. Ik vind het zo zonde voor je. Ik heb gemerkt hoe je hebt geworsteld en hoe sterk je bent, en door zo'n tekst komt het weer op je af. Deed het bij mij ook hoor, maar ik wil dan niet meer reageren. Ik kreeg meteen herbelveingen en dacht toen gelijk nee, hier doe ik niks mee. Laat maar gaan en gun mij mijn weg naar mijn rust. Dit zijn de keien die je op je weg vindt, soms ga je er weer overheen en haal je je knieen open, maar soms kun je er ook gewoon om heen. En ik wil geen bergbeklimmer zijn, maar zie graag groen velden met bloemen.

Dank je eindelijk.. Ja, ik fronstte ook wel drie keer toen ik het las. En ook ik bedacht me dat je je over de onwetendheid (gelukkig voor smallvoet, ik hoop ook dat ze dat zou houdt) beter niet boos kunt maken. Alhoewel ik mijn verdedigingsstekels ook op wilde zetten. En dan gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat ik dan toch wel blij zijn dat er mensen verwoorden wat ik in die momenten van eerste confrontatie met 'onbegrip' voel.

Mijn tweede reactie was eigenlijk zoals jij hier zo mooi omschrijft. En het geeft mij een gevoel van vertrouwen dat ik zelf in de hand heb hoe ik reageer. Dat is werkelijk je kracht terugnemen... En elke reactie of het uitblijven van een reactie is goed. Het is de bewustwording waar het om gaat.
quote:intiem schreef op 05 april 2009 @ 23:05:

Het andere uiterste is de zogenaamde 'sensitieve of geremde narcist'. Hierbij is de aandacht voortdurend gericht op anderen en wil men uit alle macht kritiek voorkomen. Dit zijn vaak verlegen mensen die snel gekwetst zijn of zich snel schamen. Wat ze gemeen hebben is de grote moeite met zelfwaardering. Echter beiden gaan hier anders mee om. De 'onbewuste narcist' zal proberen anderen te imponeren en beschermt zichzelf tegen kritiek van anderen door de mening van anderen niet belangrijk te vinden. De 'sensitieve narcist' zal kwetsbare situaties uit de weg gaan en kijkt voortdurend naar anderen hoe die zich gedragen.

link waar het staat

Ojee, ik herken mijzelf wel verdacht veel in de sensitieve, geremde narcist In Monsterverbond staat bij het hoofdstuk over narcisme dat vaak de partner van een narcist, zelf ook veel narcistische trekken heeft. Ze staat dan wel 'in de schaduw' van, maar diep van binnen verlangt ze zelf ook naar aandacht en waardering. Dat stukje vond ik ook wel confronterend.

Ik was me er wel bewust van dat ik vaak een soort inhaalslag wil bewerkstelligen wat aandacht betreft. Alsof ik het gebrek aan aandacht in mijn jeugd nu wil compenseren en soms bijna ziekelijk op zoek ben naar bevestiging dat ik besta... Dat klinkt wel heel dramatisch en heftig misschien, maar ik betrap mezelf er wel vaak op. Ik kan dan ook zowel kritiek als complimenten ontzettend opblazen. Ik ga er nu wel een stuk nuchterder mee om dan een aantal jaar geleden, maar die honger naar aandacht heb ik nog steeds. Als ik het gevoel heb dat iemand niet oprecht in me geïnteresseerd is of me 'te weinig' aandacht geeft vergeleken met anderen, dan kan ik ook echt gekwetst en boos zijn en ik heb wel eens gemerkt aan anderen dat ze me dan 'overdreven' vinden reageren...

Goed, narcistische trekken heeft iedereen in meer of mindere mate. Je zou wel geheel ego-loos moeten zijn om dat niet te hebben, maar ik denk soms wel eens dat ik zelf nauwelijks een haar beter ben dan bv mijn ex. Alleen heb ik wel veel meer inlevingsvermogen en ben ik bereid na te denken over commentaar en/of kritiek die ik krijg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven