Irritaties in het OV
donderdag 4 oktober 2018 om 08:37
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.

2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here

zondag 1 september 2019 om 13:07
Dat ben ik.AnAppleADay schreef: ↑22-08-2019 12:51Net als mensen die bang zijn voor de roltrap en dus even wachten voor ze er op stappen zodat je tegen ze aan loopt.
Ik botste van de week wel nogal hard tegen een mevrouw die bovenaan de roltrap stil bleef staan. Gelukkig was het achter mij stampvol zodat ik niet kon valken.
zondag 1 september 2019 om 13:14
zondag 1 september 2019 om 13:16
Wat erg zeg. Had je niet de neiging die telefoon uit haar hand te graaien?makreel schreef: ↑01-09-2019 12:33Iemand zat te bellen in de stiltecoupé, tijdje terug. Ik trok haar aandacht, wees naar dat ssst-bordje en zei: misschien heb je het niet gezien, maar je zit in een stiltecoupé dus je kunt hier eigenlijk niet bellen. Ik dacht: dan doet zij sorry sorry en rondt gesprek af, maar wat werd het: ‘een of ander kut hier zegt dat ik moet stoppen met bellen. Ja belachelijk ja. De tering kan ze krijgen. Ja stiltecoupé maar echt.’ En het telefoongesprek ging gewoon door en deze kut raapte haar onderkaak op van de grond. Niet te filmen toch?
We’re all mad here
zondag 1 september 2019 om 13:27
Ik vind het ook niet zo gek. Als het heel druk is en iedereen loopt door en jij stopt ineens is de kans groot dat iemand valt of je aanduwt en lig je voor je het weet plat op je bek op die roltrap. Lijkt me ook niet de bedoeling... mensen achter je verwachten dat je doorloopt hè, niet dat je ineens gaat stilstaan en twijfelen...
Seriously?

zondag 1 september 2019 om 14:02
Je moet gewoon wat afstand houden! Stel iemand struikelt dan loop je er toch ook niet doorheen. Belachelijk dat gejakker en gehaast.MeredithGrey schreef: ↑01-09-2019 13:27Ik vind het ook niet zo gek. Als het heel druk is en iedereen loopt door en jij stopt ineens is de kans groot dat iemand valt of je aanduwt en lig je voor je het weet plat op je bek op die roltrap. Lijkt me ook niet de bedoeling... mensen achter je verwachten dat je doorloopt hè, niet dat je ineens gaat stilstaan en twijfelen...
Dat zijn diezelfde mensen die in winkelstraten op je botsen. Gek he dat je stil staat om ergens naar te kijken.
Er heeft nog nooit iemand iets gekregen van het wat langzamer aan doen. Voor iedereen beter.

zondag 1 september 2019 om 14:06
Alleen als er ineens veel mensen moeten verzamelen op een punt en dan door een hele nauwe doorgang moeten gaat men nou eenmaal niet keurig twee aan twee in een rijtje staan.pipootje schreef: ↑01-09-2019 14:02Je moet gewoon wat afstand houden! Stel iemand struikelt dan loop je er toch ook niet doorheen. Belachelijk dat gejakker en gehaast.
Dat zijn diezelfde mensen die in winkelstraten op je botsen. Gek he dat je stil staat om ergens naar te kijken.
Er heeft nog nooit iemand iets gekregen van het wat langzamer aan doen. Voor iedereen beter.
Heeft helemaal niets met haast te maken. Gewoon met veel mensen die door een kleine doorgang moeten, is niet anders dan bij een festivalingang ofzo
Seriously?

zondag 1 september 2019 om 14:11
Dan nog is het geen probleem als er dus iemand meer tijd nodig heeft om op te stappenMeredithGrey schreef: ↑01-09-2019 14:06Alleen als er ineens veel mensen moeten verzamelen op een punt en dan door een hele nauwe doorgang moeten gaat men nou eenmaal niet keurig twee aan twee in een rijtje staan.
Heeft helemaal niets met haast te maken. Gewoon met veel mensen die door een kleine doorgang moeten, is niet anders dan bij een festivalingang ofzo
zondag 1 september 2019 om 14:13
Ik heb het nog erger meegemaakt. Ik wees moeder met luide peuter en huilende baby op de stilte coupé, krijg ik commentaar van anderen in de stilte coupé dat het kinderen waren. Ehhh ja dat weet ik, maar ik ga daar bewust zitten als ik uitgeput en compleet overprikkeld in de trein moet na een drukke werkdag.MeredithGrey schreef: ↑21-08-2019 21:54Ja dat is ook een grote ramp. Niet alleen opa’s en oma’s hoor..
Een keer gehad dat ik s avonds laat terugreed en er ook ouders zaten met een kind dat geen 5 seconden de mond kon houden. Toen ik er wat van zei werd ik nog uitgescholden ook.. ga daar dan niet zitten en als het echt druk is doe in ieder geval je best om je kind de mond te laten houden..
Uiteindelijk ben ik maar in het halletje gaan zitten, waar je de herrie van de trein hoorde (was zo'n oude), daar was het in elk geval iets stiller.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
zondag 1 september 2019 om 14:25
Misschien zijn ze op weg naar een medische afspraak?Bendela schreef: ↑23-08-2019 11:35Mijn irritatie zijn die horde 65 -plussers die tot 9.00 aan het wachten zijn om in te checken met hun voordeelkaart.
Dat doen ze dan pal voor het poortje en kijken je dan vuil aan als je vraagt of je er langs mag.
Diezelzfde 65-plussers zijn ook vaak bang om niet te kunnen zitten dus stappen ook vaak in terwijl er anderen nog uitstappen of nemen niet eens de moeite om opzij te stappen zodat jij überhaupt kunt uitstappen.
Jongeren en pubers kunnen vervelend zijn maar die 65-plussers die super asociaal doen maar er dan lief 'ik ben al oud' bij lachen vind ik verschrikkelijk.
Helaas is het niet altijd mogelijk zodanig te plannen dat jongeren geen "last" hebben van senioren.
zondag 1 september 2019 om 14:28
Ja dat idd. Je mag er niets van zeggen hoor. Want sophietje begrijpt en kan dat allemaal nog niet.lollypopje schreef: ↑01-09-2019 14:13Ik heb het nog erger meegemaakt. Ik wees moeder met luide peuter en huilende baby op de stilte coupé, krijg ik commentaar van anderen in de stilte coupé dat het kinderen waren. Ehhh ja dat weet ik, maar ik ga daar bewust zitten als ik uitgeput en compleet overprikkeld in de trein moet na een drukke werkdag.
Uiteindelijk ben ik maar in het halletje gaan zitten, waar je de herrie van de trein hoorde (was zo'n oude), daar was het in elk geval iets stiller.
Ik vind het dan ook een verademing om in een trein van Keolis te zitten. Daar worden pratende mensen gewoon door de conducteur aangesproken.
Seriously?
zondag 1 september 2019 om 14:32
Dat ik commentaar kreeg van de moeder dat verbaasde me niet,maar dat andere reizigers het met haar eens waren en vonden dat ik me aanstelde, vond ik best wel heel erg.MeredithGrey schreef: ↑01-09-2019 14:28Ja dat idd. Je mag er niets van zeggen hoor. Want sophietje begrijpt en kan dat allemaal nog niet.
Ik vind het dan ook een verademing om in een trein van Keolis te zitten. Daar worden pratende mensen gewoon door de conducteur aangesproken.
Bij de ns wisselt het per conducteur of ze er wat van zeggen. Maarja, die moeten dan ook nog langs de stilte coupé komen, anders heb je er niks aan.
Wat ik trouwens ook erg vind. NS-bussen. Heb je in de trein je muziek te hard staan, wordt het gezien als asociaal en zal een conducteur er vaak wat van zeggen. Zit ie in zo'n touringcar ben je verplicht om naar de slechte muziek van de chauffeur te luisteren
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
zondag 1 september 2019 om 14:38
Jep. Heb de laatste tijd heel wat NL Fm en piratenzender gehoord.lollypopje schreef: ↑01-09-2019 14:32Dat ik commentaar kreeg van de moeder dat verbaasde me niet,maar dat andere reizigers het met haar eens waren en vonden dat ik me aanstelde, vond ik best wel heel erg.
Bij de ns wisselt het per conducteur of ze er wat van zeggen. Maarja, die moeten dan ook nog langs de stilte coupé komen, anders heb je er niks aan.
Wat ik trouwens ook erg vind. NS-bussen. Heb je in de trein je muziek te hard staan, wordt het gezien als asociaal en zal een conducteur er vaak wat van zeggen. Zit ie in zo'n touringcar ben je verplicht om naar de slechte muziek van de chauffeur te luisteren![]()
Ik kies bewust voor een stiltecoupé, zeker na een drukke dag. Dan is het heel vervelend dat mensen er dan gezellig gaan zitten kleppen.
Blijf het ook raar vinden. Ik kan een stiltecoupé altijd prima vinden voordat ik het instap. Mensen die in een stiltecoupé stappen zien die bordjes nooit.
Seriously?
zondag 1 september 2019 om 15:03
Een klein kind kan er niets aan doen dat 'ie niet stil kan zijn in een stilte coupé, de ouder wel, die had daar simpelweg niet moeten gaan zitten met haar kinderen. (als reactie op de reactie van de omstanders)lollypopje schreef: ↑01-09-2019 14:13Ik heb het nog erger meegemaakt. Ik wees moeder met luide peuter en huilende baby op de stilte coupé, krijg ik commentaar van anderen in de stilte coupé dat het kinderen waren. Ehhh ja dat weet ik, maar ik ga daar bewust zitten als ik uitgeput en compleet overprikkeld in de trein moet na een drukke werkdag.
Ik ga ook altijd bewust in een stilte coupé zitten. Even een moment rust, gewoon lekker naar buiten kijken, in de stilte.
We hadden laatst ook zoiets in de stilte coupé; ging een man (toerist/buitenlandse achtergrond) uitgebreid zitten bellen. Na een aantal blikken van omstanders (die niets hielpen) is mijn man er op af gelopen, en heeft hem gezegd dat het een stilte coupé was, daarbij wijzend op het raam. Zegt die vent "I don't speak Dutch". Nee oetlul, daarom staat er ook silence

M'n man bleef aanhouden, en uiteindelijk is hij opgehouden met bellen....

zondag 1 september 2019 om 16:59
Ook heel irritant. Op sommige stations, zoals Zwolle, hebben ze bij de bouw niet echt gekeken naar wat praktisch is voor de reiziger, maar naar wat de architect mooi vond. Zo heb je dus op een aantal stukken perron amper ruimte omdat er een heel groot mooi open gat zit waar dus niemand kan staan.
DIe stukken links en recht van de trappen bedoel ik dus.

Als je dan uit de trein stapt, staan de mensen die in de trein willen aan beide kanten in een rijtje met hun koffers te wachten waardoor je na het uitstappen dus ingesloten zit tussen twee groepen reizigers, mensen kunnen niet doorlopen en dus kunnen mensen ook de trein niet meer uit. De eerst wachtenden duurt het te lang en die wurmen zich dus al de trein in en ondertussen kun jij je dus door die mensen worstelen om überhaupt in de buurt van een trap te komen .

Als je dan uit de trein stapt, staan de mensen die in de trein willen aan beide kanten in een rijtje met hun koffers te wachten waardoor je na het uitstappen dus ingesloten zit tussen twee groepen reizigers, mensen kunnen niet doorlopen en dus kunnen mensen ook de trein niet meer uit. De eerst wachtenden duurt het te lang en die wurmen zich dus al de trein in en ondertussen kun jij je dus door die mensen worstelen om überhaupt in de buurt van een trap te komen .
Seriously?

maandag 2 september 2019 om 09:04
Oh ja dit, vreselijk. Laatst zo een chauffeur die halverwege elk nummer, echt elk nummer (waar ie dan blijkbaar weer niks aan vond), dan weer van radiostation wisselde op standje asociaal... Allemaal halve nummers, dan weer een half gesprek, dan weer een half nummer en weer zappen..... Zet dat ding gewoon uit in een touringcar.lollypopje schreef: ↑01-09-2019 14:32Zit ie in zo'n touringcar ben je verplicht om naar de slechte muziek van de chauffeur te luisteren![]()
Echt.....

maandag 2 september 2019 om 09:44
Helaas gebeurt dat echt super vaak. Echt ongelofelijk hoor. Ik vind op dat soort momenten het nog wel het meest ergerlijke dat je medereizigers, die daarvoor allemaal afkeurende blikken werpen naar desbetreffende persoon, je niet eens bijspringen. Dat geeft mij ook nog eens een onveilig gevoel. Ik ga dus met reden in de stiltecoupé zitten en een aantal heel veel mensen kunnen daarvoor geen respect opbrengen. Als ik er dan wat van zeg en mensen gaan hem helemaal op mij flippen alsof ik schijnbaar iets heel raars zeg. Dan voel ik mij echt onveilig. Ik ben eerder al een paar keer bedreigd en zelfs achterna gelopen. Dus het werkt nogal triggerend en ik heb nu echt moeite om mensen aan te spreken.makreel schreef: ↑01-09-2019 12:33Iemand zat te bellen in de stiltecoupé, tijdje terug. Ik trok haar aandacht, wees naar dat ssst-bordje en zei: misschien heb je het niet gezien, maar je zit in een stiltecoupé dus je kunt hier eigenlijk niet bellen. Ik dacht: dan doet zij sorry sorry en rondt gesprek af, maar wat werd het: ‘een of ander kut hier zegt dat ik moet stoppen met bellen. Ja belachelijk ja. De tering kan ze krijgen. Ja stiltecoupé maar echt.’ En het telefoongesprek ging gewoon door en deze kut raapte haar onderkaak op van de grond. Niet te filmen toch?
Overigens vind ik dat hele concept met die semi-stiltecoupés ook een aanfluiting. Er is echt vraag naar stilteplekken voor hoe ver ik weet, dus plaats dat labeltje en niet zo een semi-stilte, wat niemand begrijpt. Wat ik niet raar vind overigens dat dat niet te begrijpen is, want dat is het ook niet. Plus ze zitten in een dubbeldekker boven: gemiddeld gezien stormen de vrouwen van het niveau Libellebeurs "Haha stiltecoupé nee daar heeft niemand toch behoefte aan." naar de bovenste verdieping en mensen met kinderen. Ik vraag me af hoe praktisch er soms gedacht wordt. Ook dat klepperdeurtje vind ik daar een beschamend voorbeeld van. Dat ding is A. sowieso super irritant is en B. weert het nul geluid met aangrenzend tussenstuk (treinlawaai en vooral bellers) of met de praatcoupé.
maandag 2 september 2019 om 10:01
Eens! Sowieso snap ik niet wat er ingewikkeld is aan eerst mensen eruit, dan mensen erin, want anders duurt het alleen maar langer. Over heel veel dingen wordt niet echt na gedacht in praktische zin lijkt het. Verder zijn alle vernieuwde stations echt tochtgaten geworden. Bibbertje koud. Het water loopt trouwens op sommige plekken niet handig weg en die glasplaten (dat is volgens mij idem dito op Zwolle) ben ik dus met regen keihard op mijn (glas)plaat gegaan. Hartstikke gevaarlijk.MeredithGrey schreef: ↑01-09-2019 16:59Ook heel irritant. Op sommige stations, zoals Zwolle, hebben ze bij de bouw niet echt gekeken naar wat praktisch is voor de reiziger, maar naar wat de architect mooi vond. Zo heb je dus op een aantal stukken perron amper ruimte omdat er een heel groot mooi open gat zit waar dus niemand kan staan.
lorah wijzigde dit bericht op 02-09-2019 10:02
Reden: Quote ging niet goed
Reden: Quote ging niet goed
53.11% gewijzigd

maandag 2 september 2019 om 11:45
daar heb je gelijk in, maar tegenwoordig staan sommige mensen pas op als de trein stilstaat! Dus al je op het perron de deur opent komen ze er nog niet aan, en dan wil je dus instappen omdat er niemand is en dan komen ze opeens!Lorah schreef: ↑02-09-2019 10:01Eens! Sowieso snap ik niet wat er ingewikkeld is aan eerst mensen eruit, dan mensen erin, want anders duurt het alleen maar langer. Over heel veel dingen wordt niet echt na gedacht in praktische zin lijkt het. Verder zijn alle vernieuwde stations echt tochtgaten geworden. Bibbertje koud. Het water loopt trouwens op sommige plekken niet handig weg en die glasplaten (dat is volgens mij idem dito op Zwolle) ben ik dus met regen keihard op mijn (glas)plaat gegaan. Hartstikke gevaarlijk.

maandag 2 september 2019 om 12:15
Afgelopen zomer in Spanje gebruik gemaakt van de trein. Je koopt een ticket icm een zitplaats. Bij onze zitplaats aangekomen bleek er al iemand te zitten. Zij wilde graag blijven zitten zodat zij dicht bij de rest van haar gezin zat. Nou nee dus ik heb gereserveerde zitplaatsen en wil ook graag met mijn gezin bijelkaar zitten. Ging ze een plaats naar voren en iedereen die aanspraak wilde maken op zijn/haar plek heeft ze vakkundig naar een andere plek gedirigeerd zodat ze uiteindelijk 6 plaatsen bijelkaar had. Mijn mond viel open.
Dit hadden we ook al een keer eerder meegemaakt in Duitsland. Moeder had op twee verschillende plaatsen in de coupé een zitplaats. Haar zoontje kon niet alleen zitten, dus of mijn man wilde verkassen. Ook hier een nee, en ze mocht met iemand anders in onderhandeling. Ik vind dit toch wel heel bijzonder. Wij reizen altijd met de trein en heb dit zelf nog nooit gedaan. Wel eens een plekje aangeboden gekregen om met z'n 4en bijelkaar te zitten, maar nog nooit gevraagd of iemand wilde verkassen zodat wij samen konden zitten.
Dit hadden we ook al een keer eerder meegemaakt in Duitsland. Moeder had op twee verschillende plaatsen in de coupé een zitplaats. Haar zoontje kon niet alleen zitten, dus of mijn man wilde verkassen. Ook hier een nee, en ze mocht met iemand anders in onderhandeling. Ik vind dit toch wel heel bijzonder. Wij reizen altijd met de trein en heb dit zelf nog nooit gedaan. Wel eens een plekje aangeboden gekregen om met z'n 4en bijelkaar te zitten, maar nog nooit gevraagd of iemand wilde verkassen zodat wij samen konden zitten.
dinsdag 3 september 2019 om 17:39
Kleine kinderen begrijpen dat inderdaad niet, of kunnen zich er niet aan houden, maar toen mijn kinderen nog klein waren ging ik gewoon niet in een stiltecoupé zitten.MeredithGrey schreef: ↑01-09-2019 14:28Ja dat idd. Je mag er niets van zeggen hoor. Want sophietje begrijpt en kan dat allemaal nog niet.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
dinsdag 3 september 2019 om 17:41
Ik vind het op zich geen probleem als iemand het probeert. Genoeg mensen die het niet zoveel uitmaakt waar ze precies zitten en ik begrijp wel dat zij liever bij haar gezin zit, maar het zo eisen is natuurlijk een ander verhaal.Zeilboot76 schreef: ↑02-09-2019 12:15Afgelopen zomer in Spanje gebruik gemaakt van de trein. Je koopt een ticket icm een zitplaats. Bij onze zitplaats aangekomen bleek er al iemand te zitten. Zij wilde graag blijven zitten zodat zij dicht bij de rest van haar gezin zat. Nou nee dus ik heb gereserveerde zitplaatsen en wil ook graag met mijn gezin bijelkaar zitten. Ging ze een plaats naar voren en iedereen die aanspraak wilde maken op zijn/haar plek heeft ze vakkundig naar een andere plek gedirigeerd zodat ze uiteindelijk 6 plaatsen bijelkaar had. Mijn mond viel open.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

dinsdag 3 september 2019 om 18:03
MeredithGrey schreef: ↑01-09-2019 14:28Ik vind het dan ook een verademing om in een trein van Keolis te zitten. Daar worden pratende mensen gewoon door de conducteur aangesproken.
Echt? Dan mag Keolis ook op mijn traject gaan vervoeren. Ik reis op een NS-traject en zonder overdrijven zie ik op hooguit 1 van de 20 reizen überhaupt een conducteur langskomen

Ik hecht niet zo aan de stiltecoupé (ben uiteraard wel stil als ik er zit) maar wat mij toenemend een doorn in het oog is, zijn de mensen die in de trein zonder koptelefoon naar muziek luisteren/filmpjes kijken. Dat vind ik wel zó asociaal. Het zou dan helpen als de conducteurs gewoon door de trein zouden lopen i.p.v. met z’n allen in de eerste klas te zitten.
dinsdag 3 september 2019 om 18:46
Ja, zoals gezegd, niet als ik om je heen kan, maar die optie is er niet altijd als het druk is. Als jij alleen op rustige momenten reist en niet in de spits op grote stations komt, dan gebeurt het niet, maar probeer maar eens voldoende afstand te houden op Utrecht, Amsterdam of Rotterdam CS in de spits. Dan moet je als je bang bent echt niet de roltrap nemen. Want dan veroorzaak je ongelukken. En soms kan iemand gecontroleerd meenemen dan de veiligste optie zijn.