Werkeloos
donderdag 5 september 2019 om 07:12
Ik ben sinds April werkeloos, baas had er ineens genoeg van en heeft het bewust naar de afgrond gewerkt.
Er waren 2 B.V`s de laatste BV is Failliet gegaan Ik zat bij de oude die hij niet failliet wilde verklaren. Er was daar geen werk meer dus moest ik ook vertrekken na 23 jaar.
Alles netjes geregeld 4 maanden opzegtermijn en nog 2 maanden mee(had ik meer uit kunnen slepen maar had geen zin meer in strijd met die man).
Na 4 maanden mocht ik ww aanvragen, zover alles goed.
Kijg ik het bericht van UWV dat ik nog een maand moest omdat ik vanaf Mei getekend had.
Ik denk Mei het was April. ik gebeld maar hun bleven bij 3 Mei. Kijk ik het na op mijn ontslag papieren en IID daar staat 3-5. Ik denk schrijffout en bericht mijn oude werkgever dat hij een fout heeft gemaakt of hij dat recht kan trekken. Nee dus hij kan niets voor me doen en moet erzelf maar uitkomen met UWV. Probleem had er nooit bij nagedacht en ondertekend. Iemand een idee wat ik kan doen.
Er waren 2 B.V`s de laatste BV is Failliet gegaan Ik zat bij de oude die hij niet failliet wilde verklaren. Er was daar geen werk meer dus moest ik ook vertrekken na 23 jaar.
Alles netjes geregeld 4 maanden opzegtermijn en nog 2 maanden mee(had ik meer uit kunnen slepen maar had geen zin meer in strijd met die man).
Na 4 maanden mocht ik ww aanvragen, zover alles goed.
Kijg ik het bericht van UWV dat ik nog een maand moest omdat ik vanaf Mei getekend had.
Ik denk Mei het was April. ik gebeld maar hun bleven bij 3 Mei. Kijk ik het na op mijn ontslag papieren en IID daar staat 3-5. Ik denk schrijffout en bericht mijn oude werkgever dat hij een fout heeft gemaakt of hij dat recht kan trekken. Nee dus hij kan niets voor me doen en moet erzelf maar uitkomen met UWV. Probleem had er nooit bij nagedacht en ondertekend. Iemand een idee wat ik kan doen.
donderdag 5 september 2019 om 07:36
Luistervink schreef: ↑05-09-2019 07:23Er is geen werk, maar je moet toch een maand langer blijven? Dat klinkt als een maand langer in dienst, betaald, maar vrijgesteld van werk. Dat is toch juist een voordeel voor jou?
Nee, een maand gratis.
Dus nu heeft hij maar 1 maand extra meegehad.
Is er niet iets op papier waarmee je kan aantonen dat je 4 april officieel gestopt bent?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-09-2019 07:38
19.71% gewijzigd
donderdag 5 september 2019 om 07:37
donderdag 5 september 2019 om 13:10
Nee hoor. Mag beide.
https://taaladvies.net/taal/advies/vraa ... _werkloos/
En ontopic: je kunt bezwaar aantekenen bij UWV.
https://www.uwv.nl/particulieren/formul ... ssing.aspx
Heb je iets op papier waaruit blijkt wat je laatste werkdag was? Iets wat je ontslagpapier tegenspreekt?
donderdag 5 september 2019 om 13:15
@TO, even kijken of ik het goed begrijp hoor. Eind april heb ijij met je baas afgesproken dat jij niet meer voor hem gaat werken. Je wordt voor 4 maanden vrijgesteld van werk (dus wordt nog wel doorbetaald) dus jij verwachtte op 1 september in de WW te komen.
Nu heb je WW aangevraagd, maar zegt het UWV, jullie hebben pas op 3 mei getekend dus die 4 maanden gaan pas daarna in en je kunt pas later WW aanvragen?
Als dat zo is ben je dus nog een maand langer in dienst van je werkgever en moet deze je dus ook een maand langer door betalen. Dan kan hij wel zeggen dat jullie dat niet zo hadden besproken, maar dan had hij dat niet zo in de vaststellingsovereenkomst zetten. Dus ik zou nu naar je rechtsbijstandsverzekering gaan en aangeven dat je graag wilt dat zei hem aanschrijven dat hij jou nog een maand loon verschuldigd is.
En wat rot dat je ontslagen bent, dat zal je vast niet in de koude kleren zijn gaan zitten. Heb je het allemaal een beetje verwerkt ondertussen?
Nu heb je WW aangevraagd, maar zegt het UWV, jullie hebben pas op 3 mei getekend dus die 4 maanden gaan pas daarna in en je kunt pas later WW aanvragen?
Als dat zo is ben je dus nog een maand langer in dienst van je werkgever en moet deze je dus ook een maand langer door betalen. Dan kan hij wel zeggen dat jullie dat niet zo hadden besproken, maar dan had hij dat niet zo in de vaststellingsovereenkomst zetten. Dus ik zou nu naar je rechtsbijstandsverzekering gaan en aangeven dat je graag wilt dat zei hem aanschrijven dat hij jou nog een maand loon verschuldigd is.
En wat rot dat je ontslagen bent, dat zal je vast niet in de koude kleren zijn gaan zitten. Heb je het allemaal een beetje verwerkt ondertussen?
donderdag 5 september 2019 om 13:21
Nee, als er op alle officiele papieren 3 mei staat dan heeft je voormalig werkgever geen poot om op te staan en moet hij je nog een maand langer betalen.-Darkside- schreef: ↑05-09-2019 09:47Als er op alle officiele papieren 3 mei staat, heb jij geen poot om op te staan.
Dus snel maar solliciteren dus, in het hele land zit men te springen om personeel, je had al lang weer aan het werk kunnen zijn.
En doe eens niet zo naar. Ontslagen worden gaat je niet in je koude kleren zitten, zeker niet als je er zo lang gewerkt hebt en je werkgever blijkbaar een ontzettend wegwaaiend dakraam is. Ik snap prima dat TO even de pas op de plaats heeft gemaakt en alles heeft verwerkt om nu het solliciteren op te pakken. En ik snap ook dat je dan schrikt als je nu geen WW ontvangt...
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 05-09-2019 13:23
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
29.83% gewijzigd
donderdag 5 september 2019 om 13:24
Lucifer2018 schreef: ↑05-09-2019 07:36Nee, een maand gratis.
Dus nu heeft hij maar 1 maand extra meegehad.
Is er niet iets op papier waarmee je kan aantonen dat je 4 april officieel gestopt bent?
Waarom zou je dit willen aantonen. Werkgever heeft een fout gemaakt en mag dat zelf oplossen.
donderdag 5 september 2019 om 13:47
Oh ik doe naar.Kaaaaaaaatje schreef: ↑05-09-2019 13:21Nee, als er op alle officiele papieren 3 mei staat dan heeft je voormalig werkgever geen poot om op te staan en moet hij je nog een maand langer betalen.
En doe eens niet zo naar. Ontslagen worden gaat je niet in je koude kleren zitten, zeker niet als je er zo lang gewerkt hebt en je werkgever blijkbaar een ontzettend wegwaaiend dakraam is. Ik snap prima dat TO even de pas op de plaats heeft gemaakt en alles heeft verwerkt om nu het solliciteren op te pakken. En ik snap ook dat je dan schrikt als je nu geen WW ontvangt...
Mens ik heb ook meerdere keren met ontslag/niet verlengen contract te maken gehad en ben altijd gewoon gaan solliciteren.
Tuurlijk is het allemaal niet leuk, maar moet je dat 5 mnd lang verwerken?
Tijd om weer wat te doen dus.
Edit: bij het uwv zullen ze ook vragen wat to de afgelopen tijd aan solliciteren gedaan heeft. Zijn dat ook nare mensen daar?
donderdag 5 september 2019 om 14:04
Zo interpreteerde ik het ook. Pech voor de werkgever die nog een maand salaris uit moet betalen.Kaaaaaaaatje schreef: ↑05-09-2019 13:21Nee, als er op alle officiele papieren 3 mei staat dan heeft je voormalig werkgever geen poot om op te staan en moet hij je nog een maand langer betalen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
donderdag 5 september 2019 om 14:05
Nee dat zullen ze niet want TO was gewoon nog in dienst.-Darkside- schreef: ↑05-09-2019 13:47Oh ik doe naar.
Mens ik heb ook meerdere keren met ontslag/niet verlengen contract te maken gehad en ben altijd gewoon gaan solliciteren.
Edit: bij het uwv zullen ze ook vragen wat to de afgelopen tijd aan solliciteren gedaan heeft. Zijn dat ook nare mensen daar?
donderdag 5 september 2019 om 14:05
Nee dat zullen ze niet want TO was gewoon nog in dienst.-Darkside- schreef: ↑05-09-2019 13:47Oh ik doe naar.
donderdag 5 september 2019 om 14:15
Hier dezelfde situatie (en die gaat je idd niet in de koude kleren zitten). 4 maanden vrijgesteld van werk en daarna recht op ww. Bij de aanvraag ww moet er minimaal 1 sollicitatieactiviteit gedaan zijn. Echt niet dat er 4 maanden volop gesolliciteerd moet worden.
donderdag 5 september 2019 om 15:12
Nee dat klopt niet. Ze was nog steeds in dienst maar vrijgesteld.
donderdag 5 september 2019 om 15:18
Zo noemt zij dat, maar als je leest zie je dat ze 4 maanden opzegtermijn had. Die is ingegaan in april of mei. En vanaf dat moment is ze vrijgesteld van arbeid, maar dus nog 4 maanden in dienst wegens die opzegtermijn.-Darkside- schreef: ↑05-09-2019 15:16In de OP staat: "ik ben sinds april werkloos".
Dus dat is dus niet waar.
Prima, next.
donderdag 5 september 2019 om 15:26
-Darkside- schreef: ↑05-09-2019 15:16In de OP staat: "ik ben sinds april werkloos".
Dus dat is dus niet waar.
Prima, next.
Ben je in je privéleven ook zo naar kort voor de kont?