trouwen zonder heisa

06-04-2009 12:23 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend en ik willen gaan trouwen om alles goed geregeld te hebben als we een huis gaan kopen. Een samenlevingscontract hebben we ook overwogen, maar je moet dan veel meer regelen en dus kwamen we op trouwen uit.

Aangezien we beiden niets voelen voor een 15.000 euro kostende bruiloft met alles erop en eraan willen we puur trouwen als formaliteit, de liefde voor elkaar is zonder papiertje ook duidelijk genoeg. Bovendien zouden we van het geld wat je voor één zo'n dag kwijt bent liever een grote reis maken (zijn nogal reisliefhebbers). Kortom; we willen trouwen zonder de hele heisa erom heen.

Wat we zelf gedacht hadden; trouwen op het gemeentehuis, gewoon in nette kleding, we willen wel ringen en verder 's avonds een etentje met de ouders. Vervolgens willen we een paar maanden op vakantie gaan.

Maar nu stuiten we eigenlijk best wel op minder leuke reacties; mijn moeder was al lichtelijk teleurgesteld dat ze geen jurk voor me hoefde te kopen en dat er geen feest komt. Ook moeten we steeds uitleggen aan mensen waarom we - als we dan toch geen heisa willen -we dan niet voor een samenlevingscontract kiezen.

Al met al krijgen we een beetje rare reacties en ik weet wel dat wij moeten trouwen zoals wij dat willen, maar echt leuk is het niet als mensen voor ons denken en andere gedachtes hebben bij een huwelijk.

Hoe denken jullie hierover? Is het raar dat wij het trouwen puur zakelijk zien en geen feest geven, geen jurk hebben, etc.? Kunnen we toch beter voor een samenlevingscontract kiezen?

Groetjes,

Lizette
Ik zou dit ook graag willen, maar vriendlief werkt niet echt mee. Wij zijn er nog niet uit.

Net als jij vind ik het meer dan zonde van het geld, daar weet ik wel een betere bestemming voor!
Lekker een dag uitkiezen en dan trouwen zonder het andere te vertellen, misschien lullig voor je moeder maar wel iets wat jij en je aanstaande zo willen.

Dus gewoon doen zoals jij en je aanstaande het willen.
Gezien 't feit dat jullie reisliefhebbers zijn, waarom trouw je dan niet 'n keer tijdens 'n reis op tropische locatie? En dan neem je de ouderparen na terugkomst lekker mee uit eten en vertel je ze dan pas dat jullie getrouwd zijn. Dan krijg je dat gezeur vooraf niet over wat je wel of niet moet.
Gewoon doen wat jullie willen. Even trouwen op maandagmorgen om de kosten zo laag mogelijk te houden. Op een mooie dag een feest geven en geld-kadootjes incasseren hoeft niet perse op je trouwdag. Jurk uit d ekringloop halen, en een leuk feest geven hoeft niet zo duur te zijn. En dat een ieder uit is op een feestje is nu eenmaal het egoisme van de mens. Dat jullie trouwen kan echt niemand iets schelen, maar het idee een feest mis te lopen zorgt voor d escheve ogen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:elninjoo schreef op 06 april 2009 @ 12:27:

Gezien 't feit dat jullie reisliefhebbers zijn, waarom trouw je dan niet 'n keer tijdens 'n reis op tropische locatie? En dan neem je de ouderparen na terugkomst lekker mee uit eten en vertel je ze dan pas dat jullie getrouwd zijn. Dan krijg je dat gezeur vooraf niet over wat je wel of niet moet.

goed plan! Ik krijg altijd zo'n jeuk als ik hoor over ouders die trouwplannen van hun kinderen beïnvloeden, vreselijk. Dat gedram over de jurk en de taart en het feest, pleurt op, mag je toch zelf weten?

Moeders die zelf hun 'mooiste dag' *barf* nog eens over willen doen, brrrr..
In mijn ogen te gek voor woorden als andere voor jullie gaan beslissen wat te doen. Nee hoor, gewoon je eigen plan trekken. Wat denk je wel niet wat het allemaal kost. Daarbij, als dit jullie droom is, dan moeten mensen maar blij en gelukkig voor jullie zijn. Ik kan mij voorstellen dat ouders of schoonouders een bepaald idee hebben bij een bruiloft en enigzinds teleurgesteld zijn, maar ja, je kan niet alles hebben. En alleen een feest geven voor andere, betalen ze dat ook dan? Ik begrijp dat je geen problemen en teleurstellingen in de familie wilt. Nou vertel ze waarom jullie het zo graag doen. Misschien nog iets leuks aparts alleen met hun doen?

Prachtige bruiloft alvast!
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Idd gewoon trouwen in het buitenland en dan lekker vakantie vieren.

Achteraf zeggen dat je bent getrouwd. Ideaal lijkt mij dat.
Oja, laat je moeder jouw nette outfit dan betalen, het maakt dan toch niet uit of het wel of geen trouwjurk is? Klaar.

En de mensen die zeggen, waarom dan niet alleen een samenlevingscontract, waar bemoeien zij zich mee. Dus je mag alleen trouwen als je het groots viert? Bepaal je zelf wel. Ja dan aardiger gezegd natuurlijk. Maar vergeet niet dat je geen verantwoording verschuldigd bent he waarom je iets doet of niet!!!
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Vraag je moeder eens of ze er wel gelukkig van wordt als jij je tegen je zin een enorme bruiloft met toeters en bellen laat aanpraten, en daar vervolgens niet van kunt genieten?
Het vreemde is dat mijn moeder altijd gedacht heeft dat we niet zouden trouwen. Dat had ook best gekund, trouwen heeft ons nl. nooit zoveel geboeid.

Maar nu we eenmaal verteld hebben dat we toch gaan trouwen heeft ze daar toch het romantische beeld bij. Tja, dat gaat effe niet door...

Het is overigens niet zo dat zij dingen voor ons beslist hoor! Ik merk alleen aan haar reacties dat ze het toch wat jammer vindt (ze zei dat ze al geld opzij aan het zetten was voor een jurk die ik dan van haar krijg.) Ergens levert dat me dan toch een beetje een schuldgevoel op.

Aan de andere kant; trouwen in een dure jurk die je maar 1 dag aan hebt alleen omdat zij dat wil is natuurlijk ook niet de bedoeling. Zal ik dus ook nooit doen.

Trouwen tijdens onze reis zou kunnen, maar ik weet niet hoe gemakkelijk dat gaat in Zuid-Amerika. Misschien toch eens uit gaan zoeken.
Hoi Lizette,

Ook wij hadden geen behoefte aan een hoop heisa, maar wilden wel de boel regelen i.v.m. huis en toekomstige kinderen. Om niemand teleur te stellen hebben we besloten een partnerschap aan te gaan. Je kunt dit t.z.t. dan altijd nog omzetten in een huwelijk met feest ect. Om er toch nog een feesttintje aan te geven zijn we wel wezen eten.
quote:mylenevalerie schreef op 06 april 2009 @ 12:34:

En de mensen die zeggen, waarom dan niet alleen een samenlevingscontract, waar bemoeien zij zich mee. Dus je mag alleen trouwen als je het groots viert?

Maar als we een samelevingscontract zouden kiezen dan worden er geen vragen gesteld. Mensen gaan toch uit van het standaardplaatje; als je trouwt dan is dat met feest en in een jurk...

Zijn er hier eigenlijk ook vrouwen die getrouwd zijn zonder alle poespas? Ik heb het idee dat wij hier nogal een uitzondering in zijn.
Nee ik ben getrouwd met jurk, feest etc......en als ik alles over mocht doen dan deed ik het ook op een maandagochtend en ging ik lekker met mijn verse hubbie iets leuks doen!

Het was echt niet mijn mooiste dag.
quote:Madelief1974 schreef op 06 april 2009 @ 12:38:

Hoi Lizette,

Ook wij hadden geen behoefte aan een hoop heisa, maar wilden wel de boel regelen i.v.m. huis en toekomstige kinderen. Om niemand teleur te stellen hebben we besloten een partnerschap aan te gaan. Je kunt dit t.z.t. dan altijd nog omzetten in een huwelijk met feest ect. Om er toch nog een feesttintje aan te geven zijn we wel wezen eten.Maar waarom hebben jullie dan uiteindelijk toch niet gekozen voor trouwen? Ook stiekem om de gedachte dat er bij trouwen een hoop heisa komt kijken? Jij geeft eigenlijk ook aan dat er bij trouwen een feest hoort en omdat jullie dit niet wilden hebben jullie voor geregistreerd partnerschap gekozen.
Natuurlijk is het jullie goed recht om te trouwen zoals jullie dat willen , maar het is iemand anders zijn goed recht om dat toch wel jammer te vinden . Ik zou het ook jammer vinden als mijn kinderen op die manier zouden trouwen ...dat voelt gewoon zo .

Het is alleen niet handig en aardig enzo om dat keer op keer te zeggen . Misschien zou het ook wel een beetje helpen als je laat merken dat je het " beetje - jammer " gevoel ook wel kunt voorstellen .... en dan toch doet zoals je het zelf wilt , natuurlijk .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
hmm staat er een beetje krom. We zijn niet onder invloed van anderen een partnerschap aangegaan. Het scheelde gewoon een hoop gezeur van 'tante Ans moet je ook uitnodigen hoor,want... en ome Piet....etc". Ouders, broers & zussen en vrienden weten trouwens helemaal niet dat we dit gedaan hebben. Bij vragen geef ik als antwoord dat om dingen geregeld te hebben en notarissen zijn. Hebben tenslotte de hypotheek bij de notaris laten vastleggen, dus lieg dan niet.
.
Ik zou graag voor de maandagochtend-optie gaan, maar Vent wil niet, omdat hij denkt dat de familie dan gaat sputteren. Volgens mij gebruikt ie dat alleen maar als een excuus om niet te hoeven trouwen, grrr. Ik heb, romantisch als ik ben, nog geprobeerd hem over te halen met de gedachten dat het belastingtechnisch voordeliger is voor ons om getrouwd te zijn, maar hij trapt er niet in.

Elninjoos idee klinkt als de ideale oplossing voor jullie, als reisliefhebbers.
Wij pas geleden naar een tropische bestemming gegaan en op het strand getrouwd.

Niemand mee en achteraf een feestje gegeven.

Wij vonden het in een woord geweldig!!!
Het moment was er bij ons ook niet naar vanwege financiën, verbouwing etc. Ik wil best in de toekomst de boel om laten zetten naar een huwelijk en dan feestje etc., maar dan wel wanneer ik daar zin in heb. En om nou zitten te pielen op een samenlevingscontract, testamenten en bijkomende zaken, terwijl dit bij een partnerschap zo geregeld is.... Gratis of voor een voordelig prijsje als je niet op de reguliere tijden naar het gemeentehuis wilt... Totale kosten incl eten met getuigen en toch ook leuke kleertjes: €400,-

Ik zou het mezelf kwalijk hebben genomen als de papierboel niet geregeld zou zijn en er wat met 1 van ons zou gebeuren (ondertussen ook kind gekregen). Tot de handtekening is nl niets geregeld en weet dat meeste mensen 1 tot 1,5 jaar bezig zijn met regelen van dè bruiloft. Ik was in 3!! weken klaar.
Dit is precies waarom wij niks gezegd hebben en in het buitenland zijn getrouwd. De meesten waren gewoon blij verrast op een paar uitzonderingen na. En die trekken ook wel weer bij.

Ik vind het zo raar dat mensen zich overal mee denken te moeten bemoeien. Het vergalt jullie evt. voorpret.

Als je meer wil weten over de papierhandel van trouwen in het buitenland: wij hebben dat laten regelen door extravacanza.nl. kan ook als je verder geen reis boekt bij hen, je kunt alleen het trouwpakket afnemen.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
quote:elleinspe schreef op 06 april 2009 @ 12:50:

Wij pas geleden naar een tropische bestemming gegaan en op het strand getrouwd.

Niemand mee en achteraf een feestje gegeven.

Wij vonden het in een woord geweldig!!!Gaat dat makkelijk trouwen in het buitenland? Moet je het in NL omzetten en kost het veel voorbereiding als je er verder niets bij wilt doen?
Lekker op maandag ochtend met een housewarming party achteraf in jullie nieuwe huis.

Iedere vorm van trouwen levert kritiek op van mensen.

Als je een dure jurk hebt wordt er weer gezegd dat dat zonde is voor maar één enkele dag.

Als je veel geld uitgeeft aan een feest is dat zonde van maar één enkele dag.

Als je het klein houdt zijn er ook weer mensen die daar commentaar op hebben.

Ik zou me dus niet te druk maken en gewoon doen wat je leuk lijkt.

Als je moeder graag een jurk wil betalen kan dat voor de maandag ochtend toch ook?
Mijn man en ik zijn op een gratis tijdstip getrouwd (zonder het van te voren te melden in de familie), in gewone kleren en hebben daarna kaarten op de bus gedaan voor een trouwfeest een jaar later. Dit feest vond plaats in een grote tent achter ons nieuwe huis (daar was toch nog alleen maar modder). We hadden wel behoorlijk dure ringen, maar die vonden we gewoon mooi.

Er zijn wel wat reacties geweest van 'jammer', maar ook ontzettend veel mensen die zeiden dat ze het ook zo hadden gedaan (achteraf gezien).

Je moet gewoon doen waar je zelf zin in hebt! Het is jouw feestje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven