Werk & Studie alle pijlers

Vastloper

06-09-2019 17:15 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag even wat vertellen over mezelf, mijn situatie, en mijn eventuele mogelijkheden.

Qua studie, heb ik jaren terug mijn diploma uiterlijke verzorging gehaald. Na 10 jaar heb ik op een avondschool mijn diploma Visagie gehaald. Ik heb daarna certificaten gehaald voor Spirituele ontwikkeling en daarnaast certificaat voor Reiki 1 en 2 , Ook heb ik meerdere reintergratie cursussen bijgewoond, een opleiding in de beveiliging voor een deel gedaan (wegens ziekte mee gestopt) en dan nu in opleiding voor verzorgende I.G/M.Z. B.B.L.

Persoonlijk qua levenservaring, heb ik wat aandacht tekort gehad vroeger thuis i.v.m. moeilijk opvoedbare broer, Heb ik een sex. misbruikverleden, heb ik 2 relaties gehad met narcistische mannen met een drugs en drank probleem en ben ik al 10 jaar alleenstaande ouder van 2 kids, momenteel wel in een latrelatie.
Door veel van bovenstaande ben ik in aanraking gekomen met Riagg, GGZ, Maatsch. werk, noem maar op. Tevens door scheiden veel contact gehad met Sociale dienst, U.W.V., A.R.B.O. enz. En daarnaast heb ikzelf ook te maken gehad met kanker en dus chemo's, bestralingen enz.

Anyway Ik zit nu dus in opleiding voor "zuster" en hoewel ik 47 jaar ben, krijg ik een leerling inkomen, naar mijn andere 'erkeninning' is bewust of onbewust niet gekeken. Ik heb meerdere gesprekken met mijn werkgever gehad hoe het kan dat ik hetzelfde verdien als een thuiswonend meisje van zowel 23 en 18 jaar (medecollega's en klasgenoten) maar ze buigen niet, zelfs de vakbond zegt dat 'gewoon' het c.a.o. wordt aangehouden en naar de leerlingenschalen wordt gekeken. Het geheel steekt mij en ik heb echt het gevoel onterecht behandeld te worden, hoe ik maandelijks de eindjes aan elkaar moet knopen, hoe de chemoschade mijn geheugen heeft benadeelt (niet onbelangrijk als o.a. leerling) Hoe ik me hele leven al lijkt te moeten knokken voor 'erkenning' en dan heb ik notebene een buurvrouw ook alleenstaand met kinderen in de bijstand, die alle (financiele) steun krijgt, en ik hou maandelijks bijna hetzelfde over en pies met veel naast de pot.

Ik werk best graag, ben een bezig en leergierig en ambitieus bijtje, ik ben een eerlijk en puur mens, en wil erg graag een passend beroep voor mezelf vinden, ik heb geen hoog i.q.maar ook zeker niet dom, mogelijk is open en naif beter aan mij besteed.

Ik voel dat ik zo zoekende ben, maar lijk me ei niet kwijt te kunnen. Ik voel zo sterk dat ik de mensen wat te bieden heb, maar wat....
Ik heb gedacht naast me opleiding ook nog voor een E.V.C.certificaat te gaan maar die hoge kosten heb ik niet en sparen gaat erg langzaam en moeizaam. Er is me ook wel eens geadviseerd een boek te schrijven, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen, misschien iets voor later ofzo denk ik dan.

Overigens heeft de G.G.Z. mij ooit benadert om Ervaringsdeskundige te worden, Ik voelde me toch vereert en wilde dit graag aanpakken, helaas was dit de tijd dat je zelfs met je eigen ervaringen geschoold moest zijn, wat ik me niet kon veroorloven dus vastloper.

Wat kunnen jullie mij adviseren, aanraden ik zou toch iets met al die ervaringen moeten kunnen doen zonder weer jaren in de schoolbanken te moeten zitten, voor o.a. een hoger inkomen.
Of......moet ik misschien niet zo zeuren :confused:

Liefs Jewel8
anoniem_389249 wijzigde dit bericht op 06-09-2019 17:26
Reden: aanvulling
0.83% gewijzigd
Heb jezelf geprobeerd om voor bepaalde vakken vrijstelling te vragen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
06-09-2019 19:28
Heb jezelf geprobeerd om voor bepaalde vakken vrijstelling te vragen?
Op grond waarvan?
@Viva-Amber, Ik heb me toen wel daarin verdiept, maar de vrijstelling kreeg je alleen als je binnen 5 jaar een dergelijke officiële opleiding had gevolgd en afgerond, Ik heb 3 jaar geleden wel de opleiding beveiliging gestart, maar door mijn diagnose kanker en traject niet afgerond.En dus verder niet aangekaart bij de werkgever
anoniem_389249 wijzigde dit bericht op 06-09-2019 19:37
Reden: aanvulling
7.49% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
06-09-2019 19:35
Op grond waarvan?
TO snapt het niet...dus ik dacht misschien dat ze het snapt wanneer ik doorvraag...inderdaad op grond waarvan...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vind dat je wel veel medelijden verwacht van je werkgever omdat je het zwaar hebt gehad en daarom vindt dat je meer geld verdient. Natuurlijk verdien je niet meer, want je bent leerling en kan niet meer dan medeleerlingen voor het vak wat je moet uitoefenen. Je persoonlijke situatie heeft een werkgever natuurlijk geen boodschap aan. Die doen niet aan charity.
Wees gewoon blij dat je weer een betaalde baan hebt!
En als je gewoon die opleiding afmaakt, dan komt de groei in salaris echt helemaal vanzelf. Het is even doorbijten, maar over een tijdje krijg je het echt wel beter als die buurvrouw van je.

Net zoals bij iedereen zal je eerst moeten zaaien, voordat je kunt oogsten.
Jewel8 schreef:
06-09-2019 19:36
@Viva-Amber, Ik heb me toen wel daarin verdiept, maar de vrijstelling kreeg je alleen als je binnen 5 jaar een dergelijke officiële opleiding had gevolgd en afgerond, Ik heb 3 jaar geleden wel de opleiding beveiliging gestart, maar door mijn diagnose kanker en traject niet afgerond.En dus verder niet aangekaart bij de werkgever
Maar beveiliging en visagie en Reiki hebben toch niks te maken met verpleegkunde? Ik heb een paar zwemdiploma's, maar daarmee hoef ik ook niet aan te komen voor vrijstellingen als ik ineens astronaut wil worden.
@Maida, je gelooft toch niet dat ik dit alles bij de werkgever op het bordje neerleg.

Ik ben misschien en blijkbaar niet zo heel snugger, vergeet ook makkelijk zaken omdat ze te lang geleden voor me zijn. Ook hoef ik geen voorkeursbehandeling of iets in die hoek, Ik ben van nature gewoon ambitieus en wil graag uit het 'leven' halen wat er in zit.
@Lady *Voldemort, ik begon hier niet over vrijstellingen, en verwachte ook niet dat ik dit zou krijgen en dus ook niet aangekaart bij de werkgever. Ik wist amper dat dit uberhaupt bestond.

Uiterlijke verzorging, Visagie, Ook de GGD, allemaal zorggerelateerd en de huidige opleiding is mij aangeboden. Ook de beveilingsopleiding, inderdaad geheel anders maar kreeg ik aangeboden.
Meer en meer door de reacties lijk ik in te zien dat ik er wat 'zweveriger' misschien makkelijker maar ook wat negatief er tegenaan kijk, dus dat kan ik alvast in me zak steken. En zo nu en dan lees ik ook vooral 'zakelijke' reacties. Zelfmedelijden heb ik misschien wel wat maar ik ben realistisch genoeg te weten dat dat me niets en nergens zal brengen. Input en ervaring wel, en dat is dan zeker ook hetgeen waar ik al die tijd voor en mee bezig ben.
Sorry, maar visagie en uiterlijke verzorging hebben echt niks met zorg te maken. Ik weet dat die opleidingen dat wel graag zo brengen, maar dat is onzin.
Je kunt evt het vak binnen de zorg toepassen, natuurlijk. Maar dat maakt het nog geen zorg. Een financieel medewerker kan ook in een ziekenhuis werken, maar daarmee is zijn opleiding niet ineens relevant als hij verpleger wil worden.

En hoe het kan dat je evenveel verdient als iemand van 18 of 23? Simpel: je salaris hangt af van je functie, niet van leeftijd, levenservaring of meegemaakte ellende. En jullie hebben dezelfde functie, namelijk leerling verzorgende. Dus verdienen jullie hetzelfde.

Ik heb een universitair diploma en 16 jaar werkervaring. Maar als ik nu als leerling verzorgende ga werken, verdien ik precies hetzelfde als jij.
Je wil geen vrijstelling maar wel meer geld....er is geen basis van voor die wens. Misschien kun je na je diploma wat onderhandelen maar daarvoor zie ik het niet. Indien je opleidingen relevant zouden zijn dan zou je misschien je opleiding kunnen verkorten maar dat is ook niet het geval want je opleiding was in de uiterlijke verzorging en lang geleden.
Jewel8 schreef:
06-09-2019 19:56
@Lady *Voldemort, ik begon hier niet over vrijstellingen, en verwachte ook niet dat ik dit zou krijgen en dus ook niet aangekaart bij de werkgever. Ik wist amper dat dit uberhaupt bestond.

Uiterlijke verzorging, Visagie, Ook de GGD, allemaal zorggerelateerd en de huidige opleiding is mij aangeboden. Ook de beveilingsopleiding, inderdaad geheel anders maar kreeg ik aangeboden.
Je komt wel erg Calimero over, stop met zelfmedelijden want dat brengt je nergens. Zie je levenservaring als een positief iets, zeker in de verpleegkunde zou dat waardevol kunnen zijn (beter in je patiënten kunnen inleven).

Verder noem je jezelf ambitieus, wil je alles uit je leven halen, maar roep je hierboven dat die opleiding tot verpleegkundige je is aangeboden, net als die beveiligersopleiding. Dat klinkt niet als een weloverwogen en doelbewuste eigen keuze maar meer 'meegaan in wat het lot je toewerpt'. Dat kan ik niet rijmen met een eigen 'ambitieuze' instelling. Je brengt dat 'opleiding is me aangeboden' nogal positief (en meent misschien daarom dat je recht heb op meer salaris, etc.?), maar zo zie ik het dus niet.
Overigens wel respect hoe je in dit topic met de feedback omgaat, zal vast niet allemaal even fijn zijn om te horen!
Bospaddestoeltje schreef:
07-09-2019 11:39
Je komt wel erg Calimero over, stop met zelfmedelijden want dat brengt je nergens. Zie je levenservaring als een positief iets, zeker in de verpleegkunde zou dat waardevol kunnen zijn (beter in je patiënten kunnen inleven).

Verder noem je jezelf ambitieus, wil je alles uit je leven halen, maar roep je hierboven dat die opleiding tot verpleegkundige je is aangeboden, net als die beveiligersopleiding. Dat klinkt niet als een weloverwogen en doelbewuste eigen keuze maar meer 'meegaan in wat het lot je toewerpt'. Dat kan ik niet rijmen met een eigen 'ambitieuze' instelling. Je brengt dat 'opleiding is me aangeboden' nogal positief (en meent misschien daarom dat je recht heb op meer salaris, etc.?), maar zo zie ik het dus niet.

Maar TO is helemaal niet in opleiding tot verpleegkundige, hoe kom je daarbij?
.
Anoniem262821034 schreef:
07-09-2019 11:59
Maar TO is helemaal niet in opleiding tot verpleegkundige, hoe kom je daarbij?
Omdat ze schreef in opleiding te zijn tot zuster en dat toch algemeen de oude naam van een verpleegkundige was. Ik nam ook aan dat ze dus verpleegkundige bedoelde, maar het bleek verzorgende te zijn.
Mijn eigen ambitieuze instelling, zie persoonlijk terug in wijsheid willen vergaren, willen blijven leren, nieuwsgierig naar diverse zijn. De tussentijdse certificaten die ik heb gehaald terwijl daar geen druk van een dergelijke instantie achter stond. Na vele sollicitaties afgewezen te zijn vanwege o.a. mijn leeftijd, werd ik aangenomen in de zorg, na enkele maanden werd mij mijn huidige opleiding aangeboden dus mogelijk dat de werkgever potentie en ambitie in mij zag. Positief of negatief, allen is feedback toch, voldoende gehard inmiddels door de inhoud van mijn persoonlijke rugzak, geleerd negatief naar positief te draaien, Gelukkig maar want ik mag nog even vooruit ;)
Als patiënt of klant ervaring hebben met de ggz en maatschappelijk werk is niet hetzelfde als beschikken over relevante werkervaring.
Klopt, maar wel een praktische basis om je te kunnen verplaatsen in degene die voor je zit lijkt mij mocht dit nodig zijn. Werkervaring is inderdaad anders.
Bospaddestoeltje schreef:
07-09-2019 11:40
Overigens wel respect hoe je in dit topic met de feedback omgaat, zal vast niet allemaal even fijn zijn om te horen!
Ja, mee eens!

Nog wel een vraag: als je vindt dat je meer zou moeten verdienen dan andere leerlingen, geef je hen dan wel het respect dat ze verdienen? Een 18jarige heeft soms meer levenservaring dan een 40jarige, en is soms ook gewoon beter in een vak dat een ander al 10+ jaar uitvoert. Hoe je schrijft komt wat denigrerend naar hen toe over, terwijl het jou juist een betere werknemer maakt als je andermans kwaliteiten ziet.

En... Schrijf alsjeblieft gewoon 'mijn' in plaats van 'me' als het gaat om een bezittelijk voornaamwoord. Het leest echt heel vervelend en onintelligent, en is volstrekt onnodig om te doen.
Volgens mij ging het erom of ik nu wel of niet eerlijk hierin behandelt werd en mijn mede klasgenoten en collega's gaf ik als voorbeeld daar bij aan. Ik praat nu eenmaal liever dan dat ik schryf. ;)
Ik snap je antwoord niet. Dat betekent toch dat je je hebt vergeleken en je eigen kwaliteiten als belangrijker/waardevoller inschatte dan in ieder geval die van sommige andere collega's?

Je hoeft mijn vraag verder niet te beantwoorden of je daarin te verantwoorden hoor. Ik hoop echter wel dat je er zelf over na gaat denken. Wat dit over jouw visie op jezelf en anderen zegt, en in hoeverre dat fair is.
Je wordt eerlijk behandeld maar je wil dat niet begrijpen....iedereen komt met zijn ervaring en eigen talenten op die school maar je 18 jarige klasgenootje krijgt ook niet meer geld omdat zij betere rapporten en plannen schrijft dan jij. Zo is iedereen wel ergens beter in dan een ander en wordt dat niet vanaf de dag dat je in opleiding bent in geld vertaald.
Ik gaf al eerder aan in de zorg gewerkt te hebben en een werkverleden van 30 jaar te hebben. Het komt er op neer dat in het c.a.o. v.v.t. geen rekening gehouden wordt met o.a. leerlingen met hoge vaste lasten, dus personen die in mijn geval alleen een gezin draaiende moeten houden zelfs met de belasting toeslagen. In mijn ogen is dat niet fair geregeld. En ik hoopte alleen maar dat mijn werkverleden, eerder behaalde diploma's en/of certificaten daar verschil in hadden kunnen maken. Al met al lijk ik het allemaal verkeerd in te zien..blijkbaar.
Sorry, Viva-Amber, ik geef toe, ik begrijp het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven