Irritaties in het OV
donderdag 4 oktober 2018 om 08:37
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.

2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
woensdag 11 september 2019 om 08:40
Herkenbaar. Woon en werk ook in Rotterdam en ook mij valt het op dat als je vriendelijk vraagt of je er langs mag (of het nou bij een trap is, lift, wat dan ook), dat met name de jongeren dan niet al te vriendelijk reageren, als ze überhaupt al reageren - soms gaan ze niet eens aan de kant / leggen ze hun spullen ergens anders neer zodat je bijvoorbeeld kan zitten. Geen idee of het met Rotterdam an sich te maken heeft of dat het in meer grote steden herkenbaar is of dat het 'de jeugd' te wijten valt. Wel vind ik het opvallend dat dit fenomeen (dat de jeugd in grote steden steeds meer een grote mond krijgt) steeds erger wordt. (Geen idee of ik het zo duidelijk uitleg overigensamarna schreef: ↑11-09-2019 08:23Helaas werkt dat niet altijd. Laatst zat een groep pubers op de trappen van de Rotterdamse metro. Als er een metro leegloopt is het erg druk op die trap die naar een andere lijn/perron gaat. Ik houd me graag vast aan de leuning maar dat kon niet want beide kanten waren "bezet". Er was misschien 20 cm om tussen de zittende scholieren door te lopen. Toen ik vroeg of ik er langs mocht, kreeg ik een snauw. "Oude mensen moeten met de roltrap". Die omhoog ging, terwijl ik naar beneden moest. Ik vind veel jongeren tegenwoordig heel onvriendelijk.
Ik werk in een ziekenhuis dus altijd veel patienten in metro en bus. Laatst werd niet opgestaan voor een zeer zwangere dame met de "wellevende" opmerking: "had ze niet zwanger moeten worden".
Ligt het aan de Rotterdamse directheid of zijn die egoïstische jongeren een hedendaags fenomeen?

In this mad house we must all survive
woensdag 11 september 2019 om 08:43
Jeetje, wat een nare reacties krijg je dan toch.Hvg2017 schreef: ↑11-09-2019 08:36Vanochtend vertraging, er was een persoon in de tunnel gezien dus alles moest stapvoets ( route waar helaas veel mensen voor trein springen). Conducteur legt het duidelijk het hoe en waarom uit. Dat we stapvoets rijden etc. Het commentaar van mensen dat die mensen toch dood willen en er dus gewoon volle vaart gereden kan worden. Misselijk makend
Ja, ik zou ook balen als er een vertraging is, maar dan nog, je gunt toch niemand dood? Het lijkt me vooral zo naar voor de mensen die er direct mee te maken hebben (conducteur, machinist, andere personen die moeten helpen opruimen / schoonmaken, maar zeker voor de nabestaanden). Tja, dan heb ik toch liever een vertraging ter voorkoming van zelfdoding.
In this mad house we must all survive
woensdag 11 september 2019 om 10:53
Inderdaad. Dat je baalt van vertraging is inderdaad logisch en natuurlijk ben je dan soms in je eigen bubbel en sta je niet altijd echt stil bij de situatie: dat vind ik niet raar. Alleen zo een opmerking, dat vind ik onbegrijpelijk respectloos. Sowieso heb je nog meer vertraging als desbetreffende persoon wel wordt aangereden. En ik denk dat er weinig mensen zijn die er gelukkig van worden als ze wel sporen van de aanrijding zien.Zijdehoentje schreef: ↑11-09-2019 08:43Jeetje, wat een nare reacties krijg je dan toch.
Ja, ik zou ook balen als er een vertraging is, maar dan nog, je gunt toch niemand dood? Het lijkt me vooral zo naar voor de mensen die er direct mee te maken hebben (conducteur, machinist, andere personen die moeten helpen opruimen / schoonmaken, maar zeker voor de nabestaanden). Tja, dan heb ik toch liever een vertraging ter voorkoming van zelfdoding.
woensdag 11 september 2019 om 11:06
Wat een reacties allemaal. In plaats van medeleven te tonen met een medelander die ontzettende psychische pijn heeft, moet die persoon maar gewoon dood. Ook leuk voor de mensen die het achteraf moeten opruimen.
Mijn vriend heeft het een paar keer gezien in London (hij werkt voor de spoorwegen daar). Echt geen pretje om te zien.
Ik stond een keer in een overvolle bus met krukken (knie operatie gehad kort daarvoor). Niemand die opstond. Tsja, zelfs de chauffeur zei er niets van. Dus ik dacht, laat maar, had geen zin in een discussie want ik al genoeg pijn.
Mijn vriend heeft het een paar keer gezien in London (hij werkt voor de spoorwegen daar). Echt geen pretje om te zien.
Ik stond een keer in een overvolle bus met krukken (knie operatie gehad kort daarvoor). Niemand die opstond. Tsja, zelfs de chauffeur zei er niets van. Dus ik dacht, laat maar, had geen zin in een discussie want ik al genoeg pijn.

woensdag 11 september 2019 om 11:17
Nee, ik vind het eerlijk gezegd ook vervelend als iemand breeduit met wat dan ook op de roltrap gaat staan. Ik wil gewoon door kunnen lopen en rennen. Het is wat mij betreft roltrap etiquette. Die stickers zijn er niet voor niets. En er zijn toch meestal niet meerdere roltrappen? Ja, ergens elders in het station. In Londen hoef je dat echt niet te proberen op een roltrap in ieder geval!patsy--stone schreef: ↑10-09-2019 11:27Oh dit doe ik dan wel zelf... vaak zijn er meerdere roltrappen dus kunnen mensen te voet makkelijk de andere nemen, en dan zijn er ook nog harde trappen die ze kunnen nemen. De liften zijn vaak een pleuriseind weg, al vol met kinderwagens, bejaarden, toeristen met grote koffers... en dus na het nemen van de lift weer dat hele pleuriseind terug naar waar de trein stopt. Dan ben je zo 10 minuten verder en mis je zelf misschien je trein. Dan is 10 seconden op de roltrap een stuk sneller. Die 10 seconden moet een ander dan maar even wachten als er geen tweede roltrap is (de meeste mensen lopen sowieso niet op een roltrap), als je zo weinig speling hebt voor je trein dan ben je gewoon te laat gekomen. Of de gewone trap nemen.
Wat ik dan zelf weer irritant vind is als ik met fiets en bagage en al uit de trein wil stappen, ik was al als eerste goed bij de deur gaan staan, maar dat er dan altijd mensen voor gaan piepen zodat ik toch nog niet kan uitstappen zonder dat mijn stuur ze zou rammen. Dan moet ik dus nog langer veel meer mensen blokkeren met die fiets voordat ik kan uitstappen. Als ze mij nou gewoon metéén laten uitstappen (omdat ik daar ook eerder stond!), dan is het zo voorbij en kunnen veel méér mensen, veel snéller uitstappen.
Overigens is dit natuurlijk nooit tijdens de spits want dan mag je helemaal niet met je fiets in de trein.
En ik vind eigenlijk ook dat mensen met koffers en fietsen als laatste uit moeten stappen. Wij lopen er wel langs hoor! En ook op het perron is het makkelijker als die mensen daar de stroom ook niet ophouden.
Maar ja, zo zie je, iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen perspectief...
woensdag 11 september 2019 om 11:24
Je kan in de NS app zien op welk spoor je aankomt, en dan weet je meestal ook aan welke kant je uitstapt.
Overigens kan je ook in de app zien hoe lang de trein is en dan een inschatting maken waar het rustig is. (Als ik opeens een trein van 10 delen heb staat er niemand vooraan). De druktemelder gebruik ik ook royaal, maar ik vraag me af of daar wat aan gedaan wordt. Mijn traject is echt waardeloos.
I may not be Meryl Streep, but I am not untalented.

woensdag 11 september 2019 om 11:44
MerylStreepje schreef: ↑11-09-2019 11:24De druktemelder gebruik ik ook royaal, maar ik vraag me af of daar wat aan gedaan wordt. Mijn traject is echt waardeloos.
O, daar heb ik nog nooit naar gekeken! Ik ga die app ook downloaden. Ik reis zelf op zeer wisselende tijden, soms in de spits, soms midden op de dag, soms laat in de avond of juist heel vroeg, en ik weet inmiddels wel wanneer het relatief rustig is op mijn traject.
Ik heb het trouwens wel flink drukker zien worden de afgelopen jaren, op alle tijdstippen. Waar je vroeger op een maandagavond om 23 uur de coupé zowat voor jezelf alleen had, is dat nu echt niet meer het geval.
donderdag 12 september 2019 om 15:46
Dit vind ik toch anders dan er gewoon doelbewust overheen lopen zonder het te vragen. Hier in Groningen zitten ze ook vaak op de trap hij een station, het is een soort hangplek.amarna schreef: ↑11-09-2019 08:23Helaas werkt dat niet altijd. Laatst zat een groep pubers op de trappen van de Rotterdamse metro. Als er een metro leegloopt is het erg druk op die trap die naar een andere lijn/perron gaat. Ik houd me graag vast aan de leuning maar dat kon niet want beide kanten waren "bezet". Er was misschien 20 cm om tussen de zittende scholieren door te lopen. Toen ik vroeg of ik er langs mocht, kreeg ik een snauw. "Oude mensen moeten met de roltrap". Die omhoog ging, terwijl ik naar beneden moest. Ik vind veel jongeren tegenwoordig heel onvriendelijk.
Ik werk in een ziekenhuis dus altijd veel patienten in metro en bus. Laatst werd niet opgestaan voor een zeer zwangere dame met de "wellevende" opmerking: "had ze niet zwanger moeten worden".
Ligt het aan de Rotterdamse directheid of zijn die egoïstische jongeren een hedendaags fenomeen?
Seriously?

donderdag 12 september 2019 om 16:51
Huh? Mensen met koffers als laatste? Waar slaat dat nou weer op?Nitflex schreef: ↑11-09-2019 11:17Nee, ik vind het eerlijk gezegd ook vervelend als iemand breeduit met wat dan ook op de roltrap gaat staan. Ik wil gewoon door kunnen lopen en rennen. Het is wat mij betreft roltrap etiquette. Die stickers zijn er niet voor niets. En er zijn toch meestal niet meerdere roltrappen? Ja, ergens elders in het station. In Londen hoef je dat echt niet te proberen op een roltrap in ieder geval!
En ik vind eigenlijk ook dat mensen met koffers en fietsen als laatste uit moeten stappen. Wij lopen er wel langs hoor! En ook op het perron is het makkelijker als die mensen daar de stroom ook niet ophouden.
Maar ja, zo zie je, iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen perspectief...

donderdag 12 september 2019 om 17:51
Ik reis al jaren op verschillende trajecten van de Schiphollijn, de drukste lijn van het land, en ja, ik zou daar ook wel voor zijn. Ik besef overigens dat het niet haalbaar is. Je breekt er gewoon je benen over, want mensen stappen uit met hun 35 koffers/tassen en blijven vervolgens vlák voor de deur stilstaan, terwijl er nog tientallen mensen moeten in- en uitstappen. Best veel mensen nemen meer bagage mee dan ze zelf kunnen tillen. Dat heb ik door de jaren heen ontelbare keren meegemaakt. Dan moet je in mijn ogen helemaal niet met de trein gaan reizen, maar gewoon een taxi nemen. Want op de stations staan nu eenmaal geen bagagekarren en alleen op Schiphol is er een rolband naar beneden.
donderdag 12 september 2019 om 18:00
Ik ben een van die mensen die graag doorloopt op de roltrap. Dat màg namelijk. Er wordt op alle roltrappen met een sticker verzocht op aan de rechterkant te gaan staan als je stil wilt staan en links is bedoeld om te gaan, dus lopen. Dat jij met je fiets op de roltrap wilt vind ik prima. Maar zorg er dan wel voor dat links vrij blijft. Verder getuigt je post nogal van een egoïstische instelling.patsy--stone schreef: ↑10-09-2019 11:27Oh dit doe ik dan wel zelf... vaak zijn er meerdere roltrappen dus kunnen mensen te voet makkelijk de andere nemen, en dan zijn er ook nog harde trappen die ze kunnen nemen. De liften zijn vaak een pleuriseind weg, al vol met kinderwagens, bejaarden, toeristen met grote koffers... en dus na het nemen van de lift weer dat hele pleuriseind terug naar waar de trein stopt. Dan ben je zo 10 minuten verder en mis je zelf misschien je trein. Dan is 10 seconden op de roltrap een stuk sneller. Die 10 seconden moet een ander dan maar even wachten als er geen tweede roltrap is (de meeste mensen lopen sowieso niet op een roltrap), als je zo weinig speling hebt voor je trein dan ben je gewoon te laat gekomen. Of de gewone trap nemen.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.

donderdag 12 september 2019 om 18:43
puck-en-hans schreef: ↑12-09-2019 18:00Ik ben een van die mensen die graag doorloopt op de roltrap. Dat màg namelijk. Er wordt op alle roltrappen met een sticker verzocht op aan de rechterkant te gaan staan als je stil wilt staan en links is bedoeld om te gaan, dus lopen. Dat jij met je fiets op de roltrap wilt vind ik prima. Maar zorg er dan wel voor dat links vrij blijft. Verder getuigt je post nogal van een egoïstische instelling.
Waarschijnlijk vooral iemand die niet dagelijks met de trein forenst. Als forens ben je namelijk pas te laat voor een trein op het moment dat de deuren dicht dreigen te gaan. Want ja, je weet nooit of en wanneer er een volgende trein komt. Vaak genoeg meegemaakt dat er ineens een aantal uren geen treinverkeer mogelijk is.

donderdag 12 september 2019 om 18:56
Nou mijn moeder staat dus links want ze kan haar koffer met de andere hand niet oppakken. En er zijn ook mensen met 1 arm die graag een leuning vasthouden of mensen die te dik zijn om er door te kunnen.puck-en-hans schreef: ↑12-09-2019 18:00Ik ben een van die mensen die graag doorloopt op de roltrap. Dat màg namelijk. Er wordt op alle roltrappen met een sticker verzocht op aan de rechterkant te gaan staan als je stil wilt staan en links is bedoeld om te gaan, dus lopen. Dat jij met je fiets op de roltrap wilt vind ik prima. Maar zorg er dan wel voor dat links vrij blijft. Verder getuigt je post nogal van een egoïstische instelling.

donderdag 12 september 2019 om 18:59
Een taxi is hardstikke duur.Poppy_del_Rio schreef: ↑12-09-2019 17:51Ik reis al jaren op verschillende trajecten van de Schiphollijn, de drukste lijn van het land, en ja, ik zou daar ook wel voor zijn. Ik besef overigens dat het niet haalbaar is. Je breekt er gewoon je benen over, want mensen stappen uit met hun 35 koffers/tassen en blijven vervolgens vlák voor de deur stilstaan, terwijl er nog tientallen mensen moeten in- en uitstappen. Best veel mensen nemen meer bagage mee dan ze zelf kunnen tillen. Dat heb ik door de jaren heen ontelbare keren meegemaakt. Dan moet je in mijn ogen helemaal niet met de trein gaan reizen, maar gewoon een taxi nemen. Want op de stations staan nu eenmaal geen bagagekarren en alleen op Schiphol is er een rolband naar beneden.
De trein is ook bedoeld om op schiphol te komen. En nee ik ga zelf nooit. Maar daar is het wel voor

donderdag 12 september 2019 om 19:04
Natuurlijk, maar NS is ook geen bagagevervoerbedrijf. Dan waren er wel vrachtcoupés geweest. Voerden ze die maar in trouwens, voor al die mensen die hun enorme koffers nu (soms noodgedwongen) in het gangpad zetten.

donderdag 12 september 2019 om 20:06
Natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen, en daar hebben we begrip voor. Mijn moeder is door hersenletsel ook aan 1 kant verzwakt. Maar vaak staan mensen gewoon breeduit kletsend met al hun shizzle in de weg.
Ook ik zit dagelijks op het Schiphol traject en dan zie je inderdaad veel mensen die duidelijk nooit met het OV gaan rustig stilstaan voor poortjes om pasjes te zoeken en om dan met al hun koffers vlak bovenaan de roltrap stil te staan om te kijken waar ze heen moeten. Gelukkig zijn daar nu grote gele vlakken dat je door moet lopen.
Als je vergelijkbaar gedrag op de weg zou vertonen had je al lang een middelvinger en getoeter gekregen. Links staan is niet anders dan op de linkerstrook hangen.

donderdag 12 september 2019 om 22:03
Ik reis eersteklas, de verstoorders van de stilte zijn daar omhooggevallen salesjongens die hun telefoon opnemen met 'ja, ik moet het kort houden, zit in de stilte coupé' om dan vervolgens met luid volume tien minuten te bralballen. Verder zitten er nog wel eens tweede kamerleden in de stiltecoupe die ook praten. Één daarvan stapt uit op hetzelfde station als ik en fietst gewoon door rood 
Ook iets leuks meegemaakt. Iemand uit een Afrikaans land die voor het eerst in Nederland was, was vergeten uit te stappen. De conducteur probeerde uit te leggen hoe hij op het volgende station toch uit moest stappen om terug te reizen, maar de man begreep maar niet welke trein hij dan moest pakken. Mijn auto stond bij dat station, dus ik heb aangeboden hem naar zijn eindbestemming te brengen, was maar een kilometer van mijn huis vandaan. De conducteur gaf me bonnen voor koffie. En de man gaf me een dikke knuffel en heel veel 'blessings'. Zo lief van ze!

Ook iets leuks meegemaakt. Iemand uit een Afrikaans land die voor het eerst in Nederland was, was vergeten uit te stappen. De conducteur probeerde uit te leggen hoe hij op het volgende station toch uit moest stappen om terug te reizen, maar de man begreep maar niet welke trein hij dan moest pakken. Mijn auto stond bij dat station, dus ik heb aangeboden hem naar zijn eindbestemming te brengen, was maar een kilometer van mijn huis vandaan. De conducteur gaf me bonnen voor koffie. En de man gaf me een dikke knuffel en heel veel 'blessings'. Zo lief van ze!
donderdag 12 september 2019 om 22:35
Ja maar je hebt het steeds over de uitzonderingen. Daar zal iemand ook niet snel over klagen. Maar er zijn zoveel mensen die gewoon kwekkend op de roltrap staan met z'n tweeën naast elkaar. Of mensen die links staan te hangen met hun koffer. Dat is gewoon vervelend als je een overstap moet halen. Dan kan het naar boven lopen op een roltrap toch echt net het verschil maken.
Seriously?

vrijdag 13 september 2019 om 04:11
Koffer kan ook een trede lager (achter je), misschien tip voor je moeder. Zoveel handiger, zeker als het een trolley is.
Even losstaand van bovenstaande quote:
Ik zie zoveel mensen altijd onhandig doen met zo'n koffer naast zich en bijna struikelen boven. Zet je hem 1 tree lager heb je ook een paar seconden meer om te handelen.
En mensen met meer dan 1 koffer, pak de lift! Gevaar op de roltrap.

vrijdag 13 september 2019 om 08:53
Dan kan ze hem toch nog steeds niet links pakken? Ze moet hem met haar rechterhand kunnen pakken. En achterom kijken om hem te pakken levert duizelingen opQiyara schreef: ↑13-09-2019 04:11Koffer kan ook een trede lager (achter je), misschien tip voor je moeder. Zoveel handiger, zeker als het een trolley is.
Even losstaand van bovenstaande quote:
Ik zie zoveel mensen altijd onhandig doen met zo'n koffer naast zich en bijna struikelen boven. Zet je hem 1 tree lager heb je ook een paar seconden meer om te handelen.
En mensen met meer dan 1 koffer, pak de lift! Gevaar op de roltrap.
vrijdag 13 september 2019 om 10:05
Ze trekt de trolley toch al achter zich aan met rechts? Dus ze stapt gewon de roltrap op nog steeds de trolley langzaam achter zich aan trekkend, die staat dan een trede lager.
Ik zie ook vaak mensen heel moeilijk doen, maar achter je is echt het handigst. Of anders voor je, duw de trolley er op en stap zelf op de trede eronder.
Ik zie ook vaak mensen heel moeilijk doen, maar achter je is echt het handigst. Of anders voor je, duw de trolley er op en stap zelf op de trede eronder.

vrijdag 13 september 2019 om 10:17
Precies.xiongmao schreef: ↑13-09-2019 10:05Ze trekt de trolley toch al achter zich aan met rechts? Dus ze stapt gewon de roltrap op nog steeds de trolley langzaam achter zich aan trekkend, die staat dan een trede lager.
vrijdag 13 september 2019 om 10:34
Eens met Puck-en-hans. Ga met je fiets gewoon niet op de roltrap, want sommige mensen willen naar hun werk en daar op tijd aankomen. Houd je aan de regels w.b. links gaan, rechts staan. Ik heb daar, merk ik, steeds minder geduld mee.puck-en-hans schreef: ↑12-09-2019 18:00Ik ben een van die mensen die graag doorloopt op de roltrap. Dat màg namelijk. Er wordt op alle roltrappen met een sticker verzocht op aan de rechterkant te gaan staan als je stil wilt staan en links is bedoeld om te gaan, dus lopen. Dat jij met je fiets op de roltrap wilt vind ik prima. Maar zorg er dan wel voor dat links vrij blijft. Verder getuigt je post nogal van een egoïstische instelling.
Tijdje geleden ook, Utrecht Centraal. Ik wil de roltrap af om mijn trein te halen. Voor mij staat een vrouw midden op de roltrap, met plastic winkeltasjes in haar handen. Ik kan er niet langs. Ik vraag: Pardon, zou ik er langs mogen? Geen reactie. Nogmaals gevraagd, weer geen reactie. Ze leek compleet in haar eigen wereld te zijn, een echt 'dagjesmens'. Uiteindelijk heb ik haar dus voorzichtig aan de kant geduwd toen ik mij langs haar probeerde te wurmen. Was ze nog verontwaardigd ook.
Gister nog een ergernis, zakjes chips eten in de stiltecoupé. Vast toegestaan, wel irritant.

vrijdag 13 september 2019 om 11:53
Ik denk dat het er om gaat dat ze dus met haar linkerhand de roltrap vast moet houden. Dat snap ik, mijn moeder heeft een soortgelijk probleem, maar die neemt dus liever de lift, dan staat ze stabieler.xiongmao schreef: ↑13-09-2019 10:05Ze trekt de trolley toch al achter zich aan met rechts? Dus ze stapt gewon de roltrap op nog steeds de trolley langzaam achter zich aan trekkend, die staat dan een trede lager.
Maar dit gesprek begon erom dat er een kerngezond persoon met vouwfiets breeduit op de roltrap gaat staan en dan verwacht dat een ander wel even een andere roltrap opzoekt. Nee dus, ik ga er zeker langs als ik weet dat mijn trein et staat.
En een ander die vooraan bij de deur gaat staan met zijn fiets en zo de doorstroming blokkeert.