Irritaties in het OV
donderdag 4 oktober 2018 om 08:37
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.

2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
vrijdag 13 september 2019 om 12:44
Roltrap-etiquette? Een roltrap is voor luie mensen die de gewone trap te veel moeite vinden. Als je haast hebt dan neem je toch gewoon de normale trap? Of zorg je dat je wat eerder op het station bent.Nitflex schreef: ↑11-09-2019 11:17Nee, ik vind het eerlijk gezegd ook vervelend als iemand breeduit met wat dan ook op de roltrap gaat staan. Ik wil gewoon door kunnen lopen en rennen. Het is wat mij betreft roltrap etiquette. Die stickers zijn er niet voor niets. En er zijn toch meestal niet meerdere roltrappen? Ja, ergens elders in het station. In Londen hoef je dat echt niet te proberen op een roltrap in ieder geval!
En ik vind eigenlijk ook dat mensen met koffers en fietsen als laatste uit moeten stappen. Wij lopen er wel langs hoor! En ook op het perron is het makkelijker als die mensen daar de stroom ook niet ophouden.
Maar ja, zo zie je, iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen perspectief...
Als je met je fiets als laatste uitstapt, lukt dat al niet meer. Want dan is iedereen er al langs gefloept en beginnen mensen al in te stappen en word je met fiets en al terug geduwd. Dus daarom ga ik altijd als eerste bij de deur staan zodat ik gewoon snel eruit kan én alle andere mensen snel eruit en erin kunnen zonder om een fiets heen te hoeven wurmen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
vrijdag 13 september 2019 om 12:46
Ooit wel eens bedacht dat dat niet altijd kan vanwege korte overstap en/of vertragingen?patsy--stone schreef: ↑13-09-2019 12:44Roltrap-etiquette? Een roltrap is voor luie mensen die de gewone trap te veel moeite vinden. Als je haast hebt dan neem je toch gewoon de normale trap? Of zorg je dat je wat eerder op het station bent.
Als je met je fiets als laatste uitstapt, lukt dat al niet meer. Want dan is iedereen er al langs gefloept en beginnen mensen al in te stappen en word je met fiets en al terug geduwd. Dus daarom ga ik altijd als eerste bij de deur staan zodat ik gewoon snel eruit kan én alle andere mensen snel eruit en erin kunnen zonder om een fiets heen te hoeven wurmen.
¡Apagando las luces!
vrijdag 13 september 2019 om 12:47
Nou ja zeg! Ik zeg juist dat ik snel uit de trein stap om plaats te maken voor alle uit- en instappers. Maar dat gedeelte van mijn post had je heel slim weggelaten.puck-en-hans schreef: ↑12-09-2019 18:00Ik ben een van die mensen die graag doorloopt op de roltrap. Dat màg namelijk. Er wordt op alle roltrappen met een sticker verzocht op aan de rechterkant te gaan staan als je stil wilt staan en links is bedoeld om te gaan, dus lopen. Dat jij met je fiets op de roltrap wilt vind ik prima. Maar zorg er dan wel voor dat links vrij blijft. Verder getuigt je post nogal van een egoïstische instelling.
vrijdag 13 september 2019 om 12:48
Want ik zit nu zelf met dat probleem. Al expres een trein eerder genomen om ergens op tijd te kunnen zijn, maar er is een storing tussen twee stations waardoor ik al een paar minuten vertraging had, en vervolgens liep ik nóg meer vertraging op omdat er iemand langs het spoor liep.
Nogmaals, ik had dus al expres een trein eerder genomen. Klein geluk bij een ongeluk, de afspraak gaat uiteindelijk niet door vanwege zieke docent.
Nogmaals, ik had dus al expres een trein eerder genomen. Klein geluk bij een ongeluk, de afspraak gaat uiteindelijk niet door vanwege zieke docent.
¡Apagando las luces!
vrijdag 13 september 2019 om 12:50
Duhhhh, je mag helemaal niet met je fiets in de trein tijdens de spits. Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat iemand heel veel haast had hoor, als ik met mijn fiets op de roltrap stond. En zoals gezegd zijn er meestal meer roltrappen, én een gewone trap voor de niet-luie mensen.
vrijdag 13 september 2019 om 12:51
Dat is niet altijd mogelijk he. Als je moet overstappen en je eerste trein wat vertraging heeft heb je soms 1 a 2 minuten om je volgende trein te halen. Dat lukt dan zeker op grote stations door heel hard te rennen en via de roltrap omhoog te lopen. Dat scheelt gewoon net tijd vergeleken met de gewone trap..patsy--stone schreef: ↑13-09-2019 12:44Roltrap-etiquette? Een roltrap is voor luie mensen die de gewone trap te veel moeite vinden. Als je haast hebt dan neem je toch gewoon de normale trap? Of zorg je dat je wat eerder op het station bent.
Seriously?
vrijdag 13 september 2019 om 12:52
Of je hebt het gewoon niet gezien, want schijnbaar leef jij in je eigen wereldje.patsy--stone schreef: ↑13-09-2019 12:50Duhhhh, je mag helemaal niet met je fiets in de trein tijdens de spits. Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat iemand heel veel haast had hoor, als ik met mijn fiets op de roltrap stond. En zoals gezegd zijn er meestal meer roltrappen, én een gewone trap voor de niet-luie mensen.
¡Apagando las luces!
vrijdag 13 september 2019 om 12:55
Dit! Als je er op staat om een fiets mee te slepen, pak dan gewoon de lift. Ja, dan ben je zelf iets later, maar JIJ neemt je fiets mee. Val de rest van de reizigers, die daar niet voor hebben gekozen, daar niet mee lastig.MeredithGrey schreef: ↑13-09-2019 12:51Dat is niet altijd mogelijk he. Als je moet overstappen en je eerste trein wat vertraging heeft heb je soms 1 a 2 minuten om je volgende trein te halen. Dat lukt dan zeker op grote stations door heel hard te rennen en via de roltrap omhoog te lopen. Dat scheelt gewoon net tijd vergeleken met de gewone trap..
Mijn favoriet na 15+ jaar forenzen:
"Mevrouw, dit is een stiltecoupé, wilt u hier niet bellen?"
"Meneer, ik ben aan het bellen. Wilt u alstublieft stil zijn?"
Was leuk. Zelden iemand gezien met zo'n bord voor zijn/haar hoofd.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
vrijdag 13 september 2019 om 12:57
Sjongejonge hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik juist de hele tijd rekening houd met die andere reizigers, door gauw ruimte te maken in de trein? Maar je leest lekker selectief.SombraOnline schreef: ↑13-09-2019 12:52Of je hebt het gewoon niet gezien, want schijnbaar leef jij in je eigen wereldje.
Hier zitten een hoop mensen die zich ergeren tijdens grote drukte en de spits.
Met een fiets reis je per definitie buiten de spits dus wij komen elkaar helemaal niet eens tegen en ik loop niemand in de weg, daar zorg ik wel voor. En de luie mensen die per se de roltrap willen en dan zeuren dat er 10 seconden een fiets voor ze staat, tja nee daar heb ik geen begrip en geduld voor. Neem de gewone trap maar als je echt die 10 seconden niet kan wachten. Daar heb je je benen toch voor? Ik ben overdag echt niet de enige die de roltrap 10 seconden blokkeert, meestal staan daar alléén maar stilstaande mensen naast elkaar op.
vrijdag 13 september 2019 om 13:00
Ik reis 9 van de 10 keer buiten de spits, dus ja, ik zou wél last van jou hebben als je met je fiets de roltrap blokkeert. Die stickers zitten daar niet voor niets, hè? Die stickers zijn ook geldig buiten de spits.
En waarom neem je zelf niet de trap? Die hebben 9 van de 10 keer een gootje speciaal voor fietsen. Je hebt zelf toch ook benen die je kan gebruiken?
En waarom neem je zelf niet de trap? Die hebben 9 van de 10 keer een gootje speciaal voor fietsen. Je hebt zelf toch ook benen die je kan gebruiken?
¡Apagando las luces!
vrijdag 13 september 2019 om 13:02
Oh ja, dat zeg je zeker ook tegen al die mensen met buggy's en koffers?
Ik val niemand lastig. Alleen de luie mensen die wél een roltrap willen maar níet 10 seconden geduld hebben. Al ben ik ze dus nog nooit tegengekomen, want ik reis niet in de spits. En als die wel bestaan en nou gewoon de harde trap nemen, hoeven die zich ook niet te ergeren aan buggy's, oude mensen, dagjesmensen, koffers en fietsen.
vrijdag 13 september 2019 om 13:03
Omdat een vakantiefiets met fietstassen niet tussen die reling en de treden past. Vergeet ook niet dat ik extra geld betaal voor die fiets. Betaal jij ook extra voor voorrang op de roltrap?SombraOnline schreef: ↑13-09-2019 13:00Ik reis 9 van de 10 keer buiten de spits, dus ja, ik zou wél last van jou hebben als je met je fiets de roltrap blokkeert. Die stickers zitten daar niet voor niets, hè? Die stickers zijn ook geldig buiten de spits.
vrijdag 13 september 2019 om 13:04
En speciaal voor zulke gevallen hebben stations een lift, maar dat schijnt maar niet tot je botte hersentjes door te dringen...patsy--stone schreef: ↑13-09-2019 13:03Omdat een vakantiefiets met fietstassen niet tussen die reling en de treden past.
¡Apagando las luces!
vrijdag 13 september 2019 om 13:06
Je betaalt extra omdat je je fiets meeneemt in de trein. Niet voor een plekje in de roltrap..patsy--stone schreef: ↑13-09-2019 13:03Omdat een vakantiefiets met fietstassen niet tussen die reling en de treden past. Vergeet ook niet dat ik extra geld betaal voor die fiets. Betaal jij ook extra voor voorrang op de roltrap?
Seriously?
vrijdag 13 september 2019 om 13:08
Heeft geen nut deze discussie aan te gaan, ze weigert het te snappen. Ook met uitleg van meerdere mensen waarom ze soms de roltrap boven de trap verkiezen.MeredithGrey schreef: ↑13-09-2019 13:06Je betaalt extra omdat je je fiets meeneemt in de trein. Niet voor een plekje in de roltrap..
¡Apagando las luces!
vrijdag 13 september 2019 om 13:11
Ja duh, dat snap ik ook wel. Maar degenen die zich ergeren aan fietsen op roltrappen (wat zelden voorkomt), kunnen gewoon met de tweede roltrap gaan. Of op de weinige stations waar dat niet is, kunnen ze met de harde trap.MeredithGrey schreef: ↑13-09-2019 13:06Je betaalt extra omdat je je fiets meeneemt in de trein. Niet voor een plekje in de roltrap..
vrijdag 13 september 2019 om 13:12
vrijdag 13 september 2019 om 13:12
Waarom zou ik helemaal met de lift moeten als ik ook 100 x zo snel met de roltrap kan? Ga dan zelf met de lift.SombraOnline schreef: ↑13-09-2019 13:04En speciaal voor zulke gevallen hebben stations een lift, maar dat schijnt maar niet tot je botte hersentjes door te dringen...
vrijdag 13 september 2019 om 13:13
Joh, je weigert het te snappen, dus deze discussie is zinloos. Ik zou zeggen, kijk eens goed achter je als je weer eens in de weg staat met je fiets. Je bent niet alleen op deze wereld.patsy--stone schreef: ↑13-09-2019 13:12Waarom zou ik helemaal met de lift moeten als ik ook 100 x zo snel met de roltrap kan? Ga dan zelf met de lift.
¡Apagando las luces!
vrijdag 13 september 2019 om 13:16
Vanmorgen expres op gelet: naast de roltrap is de gewone trap: met een goot zodat je er met je fiets omhoog en omlaag kunt.patsy--stone schreef: ↑13-09-2019 13:02Oh ja, dat zeg je zeker ook tegen al die mensen met buggy's en koffers?
Ik val niemand lastig. Alleen de luie mensen die wél een roltrap willen maar níet 10 seconden geduld hebben. Al ben ik ze dus nog nooit tegengekomen, want ik reis niet in de spits. En als die wel bestaan en nou gewoon de harde trap nemen, hoeven die zich ook niet te ergeren aan buggy's, oude mensen, dagjesmensen, koffers en fietsen.
Verdere reactie op je post lijkt met totaal nutteloos .

Je hoeft niet overal iets van te vinden.
vrijdag 13 september 2019 om 13:18
Dat trouwens op schiphol de roltrappen miss genlokkeerd worden door reizigers kan ook liggen aan dat de roltrap regel anders is.
Ben namelijk laatst in japan geweest en daar is het dus rechts staan en links gaan( iedergeval het omgekeerde als hier)
Ben wel eerlijk na daar geweest te zijm vind ik zo wie zo heel het nederlands OV gewoon vreselijk.
Ben namelijk laatst in japan geweest en daar is het dus rechts staan en links gaan( iedergeval het omgekeerde als hier)
Ben wel eerlijk na daar geweest te zijm vind ik zo wie zo heel het nederlands OV gewoon vreselijk.
vrijdag 13 september 2019 om 13:21
Ik weet niet op welke stations jij komt, maar waar ik kom is geen tweede roltrap. En ik reis toch vrij veel door het land.. En die laatste zin ga ik maar niet meer op in. Je wilt het niet snappen dat het niet normaal is dat jij je niet aan de regels houdt en daardoor anderen zich maar moeten aanpassen. Beetje omgekeerde wereld.patsy--stone schreef: ↑13-09-2019 13:11Ja duh, dat snap ik ook wel. Maar degenen die zich ergeren aan fietsen op roltrappen (wat zelden voorkomt), kunnen gewoon met de tweede roltrap gaan. Of op de weinige stations waar dat niet is, kunnen ze met de harde trap.
Seriously?
vrijdag 13 september 2019 om 13:21
De roltrap is ontworpen om in dezelfde tijd een groter aantal mensen van de ene naar de andere verdieping te brengen. Wanneer de meeste mensen echter stilstaan, worden er juist minder mensen vervoerd dan met een vaste trap. Daarom worden stilstaande passagiers vaak verzocht om rechts op de trede te gaan staan, waardoor anderen hen links kunnen passeren
Het doel van de roltrap is toch echt om er op te lopen. De mensen die stilstaan zijn dus degene die hem verkeerd gebruiken. Dat geld dus ook voor mensen die stilstaan met een fiets.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Roltrap
Het doel van de roltrap is toch echt om er op te lopen. De mensen die stilstaan zijn dus degene die hem verkeerd gebruiken. Dat geld dus ook voor mensen die stilstaan met een fiets.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Roltrap
lollypopje wijzigde dit bericht op 13-09-2019 13:28
5.21% gewijzigd
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
vrijdag 13 september 2019 om 13:23
Ja. Die kunnen ook het beste de lift pakken.patsy--stone schreef: ↑13-09-2019 13:02Oh ja, dat zeg je zeker ook tegen al die mensen met buggy's en koffers?
Je geeft zelf aan dat je te lui/ongeduldig bent om de lift te pakken, dus iets met potten en ketels en zo.
Pak zelf lekker de harde trap met fietsgootje en bepaal niet voor mij of ik buiten de spits haast mag hebben, óf accepteer dat je misschien hindelijker bezig bent dan je dacht.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.