Irritaties in het OV
donderdag 4 oktober 2018 om 08:37
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.

2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
dinsdag 10 september 2019 om 11:27
Oh dit doe ik dan wel zelf... vaak zijn er meerdere roltrappen dus kunnen mensen te voet makkelijk de andere nemen, en dan zijn er ook nog harde trappen die ze kunnen nemen. De liften zijn vaak een pleuriseind weg, al vol met kinderwagens, bejaarden, toeristen met grote koffers... en dus na het nemen van de lift weer dat hele pleuriseind terug naar waar de trein stopt. Dan ben je zo 10 minuten verder en mis je zelf misschien je trein. Dan is 10 seconden op de roltrap een stuk sneller. Die 10 seconden moet een ander dan maar even wachten als er geen tweede roltrap is (de meeste mensen lopen sowieso niet op een roltrap), als je zo weinig speling hebt voor je trein dan ben je gewoon te laat gekomen. Of de gewone trap nemen.Poppy_del_Rio schreef: ↑05-09-2019 13:24Hier ook nog geen stem bij de roltrap gehoord!
Over roltrappen gesproken: vanochtend wilde ik even snel via de roltrap naar boven om nog net een trein te kunnen halen, staat er iemand breeduit met een fiets op de roltrap, waardoor ik er niet langs kon. En dan ook nog verontwaardigd reageren toen ik haar vriendelijk wees op de stickers met “rechts staan, links voorbijgaan”. Neem gewoon de lift als je per se met een fiets de trein in wilt!
Wat ik dan zelf weer irritant vind is als ik met fiets en bagage en al uit de trein wil stappen, ik was al als eerste goed bij de deur gaan staan, maar dat er dan altijd mensen voor gaan piepen zodat ik toch nog niet kan uitstappen zonder dat mijn stuur ze zou rammen. Dan moet ik dus nog langer veel meer mensen blokkeren met die fiets voordat ik kan uitstappen. Als ze mij nou gewoon metéén laten uitstappen (omdat ik daar ook eerder stond!), dan is het zo voorbij en kunnen veel méér mensen, veel snéller uitstappen.
Overigens is dit natuurlijk nooit tijdens de spits want dan mag je helemaal niet met je fiets in de trein.
You can never have too many hats, gloves and shoes
dinsdag 10 september 2019 om 13:30
Ik heb ook een vouwfiets maar vind dat toch vaak meer gedoe dan een OV-fiets huren. Alvast uitvouwen doe ik alleen als het heel rustig is, anders til ik hem eerst de trein uit, even naar rustig stukje perron en vouw ik 'n daar uit.SombraOnline schreef: ↑10-09-2019 11:57Vouwfietsen mogen wel tijdens de spits, ik heb er zelf eentje gehad, maar oh, wat zijn die irritant. Midden op het balkon dat ding uitvouwen terwijl er al mensen staan.
Gelukkig hoef ik vrijwel nooit in de spits met de trein, wat een hel lijkt dat me.
dinsdag 10 september 2019 om 13:36
Oh in de spits heb ik juist veel minder irritatie omdat de forenzen naar mijn idee logischer bewegen dan de mensen die minder vaak reizen.patsy--stone schreef: ↑10-09-2019 13:30
Gelukkig hoef ik vrijwel nooit in de spits met de trein, wat een hel lijkt dat me.
dinsdag 10 september 2019 om 13:58
Oh ja dat herken ik wel van autorijden. Je pikt zo de mensen eruit die veel rijden, versus de 'zondagsrijders' (die zich helaas ook buiten de zondagen om op de weg begeven).
dinsdag 10 september 2019 om 14:40
Zeker. Tien keer beter dan die sloot middelbare scholieren die hier net zaten te kletsen in de stiltecoupé en mij ook nog uitscholden toen ik er wat van zei
Seriously?
dinsdag 10 september 2019 om 14:44
Ja inderdaad!

dinsdag 10 september 2019 om 14:52
Het valt mij ook op dat jeugd (zo tussen de 15 en 20) steeds vaker een grote bek heeft tegen volwassenen. Toen ik puber was zou dat echt niet bij me opkomen, als een volwassene mij ergens op aansprak, om dan een grote bek of scheldwoorden terug te kaatsen.MeredithGrey schreef: ↑10-09-2019 14:40Zeker. Tien keer beter dan die sloot middelbare scholieren die hier net zaten te kletsen in de stiltecoupé en mij ook nog uitscholden toen ik er wat van zei
Maar ik heb het op de fiets vaak. Als iemand dan zonder te kijken vanaf het trottoir plotseling het fietspad op steekt precies waar ik net fietste, zodat ik een nooduitwijkmanoeuvre moet maken (en hopen dat ik zelf niet daardoor tegen iemand anders op knal die mij net aan het inhalen was).... of dat iemand die me al append bijna aanrijdt van links, en ik zeg daar dan wat van, dat ze dan nog het gore lef hebben om je met een stom stemmetje na te praten of anderszins een grote bek terug te geven. Terwijl zij fout zaten en ik ze eigenlijk ook aan had kunnen rijden. WTF, etterbakje van 18, wie denk jij dat je bent?! Wordt de jeugd echt helemáál niet meer opgevoed? Wat een vooruitzicht voor als die straks "volwassen" zijn en allerlei belangrijke functies gaan bekleden, blegghhh. Ik krijg dan echt zin om alsnog te stoppen en ze van hun fiets te trappen.

dinsdag 10 september 2019 om 15:07
Snowflake generatie.
Mensen die al fietsend appen vind ik ook irritant. Is nu verboden volgens de wet, maar heb niet echt het idee dat er gecontroleerd wordt.
Wel weer vertraging gehad vanmorgen... Stond een defecte trein op het spoor en er stonden al meerdere treinen achter. Kunnen ze ook niets aan doen, maar het blijft irritant
Vanmorgen ook wel iets leuks in de trein. Het was druk (geen spits, dus zat al van
) en er stapte een ouder stel in. De vrouw ging naast mij zitten en haar man iets verderop, ik vraag aan die vrouw of ze samen willen zitten, dan wissel ik wel van plek met haar man. Het antwoord dat ik kreeg? ''Nee hoor, we zijn al 57 jaar samen en af en toe moet ik z'n handje loslaten.''
Mensen die al fietsend appen vind ik ook irritant. Is nu verboden volgens de wet, maar heb niet echt het idee dat er gecontroleerd wordt.
Wel weer vertraging gehad vanmorgen... Stond een defecte trein op het spoor en er stonden al meerdere treinen achter. Kunnen ze ook niets aan doen, maar het blijft irritant

Vanmorgen ook wel iets leuks in de trein. Het was druk (geen spits, dus zat al van

¡Apagando las luces!
dinsdag 10 september 2019 om 15:18
Dat zou een opmkering van mij kunnen zijnSombraOnline schreef: ↑10-09-2019 15:07Snowflake generatie.
Vanmorgen ook wel iets leuks in de trein. Het was druk (geen spits, dus zat al van) en er stapte een ouder stel in. De vrouw ging naast mij zitten en haar man iets verderop, ik vraag aan die vrouw of ze samen willen zitten, dan wissel ik wel van plek met haar man. Het antwoord dat ik kreeg? ''Nee hoor, we zijn al 57 jaar samen en af en toe moet ik z'n handje loslaten.''
![]()

Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
dinsdag 10 september 2019 om 15:22
Ik vind het dus ook heel storend. Ik zeg echt niet iets heel raars en ze hadden prima door dat ze in de stiltecoupé zaten maar deze generatie lijkt wel ontzettend egoïstisch.patsy--stone schreef: ↑10-09-2019 14:52Het valt mij ook op dat jeugd (zo tussen de 15 en 20) steeds vaker een grote bek heeft tegen volwassenen. Toen ik puber was zou dat echt niet bij me opkomen, als een volwassene mij ergens op aansprak, om dan een grote bek of scheldwoorden terug te kaatsen.
Maar ik heb het op de fiets vaak. Als iemand dan zonder te kijken vanaf het trottoir plotseling het fietspad op steekt precies waar ik net fietste, zodat ik een nooduitwijkmanoeuvre moet maken (en hopen dat ik zelf niet daardoor tegen iemand anders op knal die mij net aan het inhalen was).... of dat iemand die me al append bijna aanrijdt van links, en ik zeg daar dan wat van, dat ze dan nog het gore lef hebben om je met een stom stemmetje na te praten of anderszins een grote bek terug te geven. Terwijl zij fout zaten en ik ze eigenlijk ook aan had kunnen rijden. WTF, etterbakje van 18, wie denk jij dat je bent?! Wordt de jeugd echt helemáál niet meer opgevoed? Wat een vooruitzicht voor als die straks "volwassen" zijn en allerlei belangrijke functies gaan bekleden, blegghhh. Ik krijg dan echt zin om alsnog te stoppen en ze van hun fiets te trappen.![]()
![]()
Seriously?
dinsdag 10 september 2019 om 20:11
Ik vind het dan weer heel onlogisch (niet irritant hoor) dat je met je fiets er als eerste uit wilt. Net zoals kinderwagens, die staan dan een poos te stuntelen om er uit te komen. Als ze later gaan is er vaak wel iemand die even meehelpt en is het uitladen zo gepiept.patsy--stone schreef: ↑10-09-2019 11:27Oh dit doe ik dan wel zelf... vaak zijn er meerdere roltrappen dus kunnen mensen te voet makkelijk de andere nemen, en dan zijn er ook nog harde trappen die ze kunnen nemen. De liften zijn vaak een pleuriseind weg, al vol met kinderwagens, bejaarden, toeristen met grote koffers... en dus na het nemen van de lift weer dat hele pleuriseind terug naar waar de trein stopt. Dan ben je zo 10 minuten verder en mis je zelf misschien je trein. Dan is 10 seconden op de roltrap een stuk sneller. Die 10 seconden moet een ander dan maar even wachten als er geen tweede roltrap is (de meeste mensen lopen sowieso niet op een roltrap), als je zo weinig speling hebt voor je trein dan ben je gewoon te laat gekomen. Of de gewone trap nemen.
Wat ik dan zelf weer irritant vind is als ik met fiets en bagage en al uit de trein wil stappen, ik was al als eerste goed bij de deur gaan staan, maar dat er dan altijd mensen voor gaan piepen zodat ik toch nog niet kan uitstappen zonder dat mijn stuur ze zou rammen. Dan moet ik dus nog langer veel meer mensen blokkeren met die fiets voordat ik kan uitstappen. Als ze mij nou gewoon metéén laten uitstappen (omdat ik daar ook eerder stond!), dan is het zo voorbij en kunnen veel méér mensen, veel snéller uitstappen.
Overigens is dit natuurlijk nooit tijdens de spits want dan mag je helemaal niet met je fiets in de trein.
dinsdag 10 september 2019 om 20:19
Als iemand later is dan hij/zij wilde ligt toch heel vaak aan een vertraagde bus of trein en niet aan henzelf.patsy--stone schreef: ↑10-09-2019 11:27Oh dit doe ik dan wel zelf... vaak zijn er meerdere roltrappen dus kunnen mensen te voet makkelijk de andere nemen, en dan zijn er ook nog harde trappen die ze kunnen nemen. De liften zijn vaak een pleuriseind weg, al vol met kinderwagens, bejaarden, toeristen met grote koffers... en dus na het nemen van de lift weer dat hele pleuriseind terug naar waar de trein stopt. Dan ben je zo 10 minuten verder en mis je zelf misschien je trein. Dan is 10 seconden op de roltrap een stuk sneller. Die 10 seconden moet een ander dan maar even wachten als er geen tweede roltrap is (de meeste mensen lopen sowieso niet op een roltrap), als je zo weinig speling hebt voor je trein dan ben je gewoon te laat gekomen. Of de gewone trap nemen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
dinsdag 10 september 2019 om 23:15
Los daarvan, heb ik zelf niet zelden maar 3 of 4 minuten overstap om 6 perrons verderop te komen. Gewoon een reis die in de NS planner staat. Nogal vaak is de trein dan ook net wat later (één minuut maakt echt heel veel uit in dat geval). Dan kan je natuurlijk een ruime overstap er van maken. Alleen ik denk dat het niet heel onbegrijpelijk is dat ik persoonlijk liever een sprintje trek dan dat ik een half uur sta te wachten (op één of ander koud station) en in het meest ongunstige geval een uur later op plaats van bestemming ben. Daarin heb ik het niet voor het zeggen, dat ik liever 8 minuten overstaptijd zou hebben. Ik ga dan dus op tijd in tussenstuk staan, alleen soms sta ik aan de verkeerde kant, omdat de uitstaprichting niet kenbaar wordt gemaakt zoals in Duitsland. Vrij irritant.
dinsdag 10 september 2019 om 23:17
Haha, heerlijke opmerking!SombraOnline schreef: ↑10-09-2019 15:07Het antwoord dat ik kreeg? ''Nee hoor, we zijn al 57 jaar samen en af en toe moet ik z'n handje loslaten.''![]()

woensdag 11 september 2019 om 01:01
Ik heb lang een overstap gehad van officieel vier minuten maar in de praktijk was dat vaak 2 minuten. Trein kwam vaak iets later binnen. Ik wil dan toch mijn overstap halen want anders moet ik een half uur wachten. Heb dan ook meerdere keren het wereldrecord sprinten op hakken verbroken. Maar als er dan mensen in de weg staan is het heel irritant.
Seriously?
woensdag 11 september 2019 om 06:03
Op het NS station zaten een aantal puber dames pontificaal naast elkaar op de trap. Hun jassen lagen naast hun, dus zo'n beetje de hele trap was versperd. Ik vraag niet eens of ze ruimte willen maken maar loop gewoon over de jassen heen, daarbij ervoor zorgen dat ik elke jas goed "raak".
Leuke reacties krijg je dan.
woensdag 11 september 2019 om 06:35
woensdag 11 september 2019 om 07:16
In deze situatie vind ik die meisjes niet asociaal, maar jou.....F1823 schreef: ↑11-09-2019 06:03Op het NS station zaten een aantal puber dames pontificaal naast elkaar op de trap. Hun jassen lagen naast hun, dus zo'n beetje de hele trap was versperd. Ik vraag niet eens of ze ruimte willen maken maar loop gewoon over de jassen heen, daarbij ervoor zorgen dat ik elke jas goed "raak".
Those who don’t believe in magic will never find it
woensdag 11 september 2019 om 07:18
Eens. Mensen kunnen best rare dingen doen, maar daardoor hoef je jezelf niet als een aso te gedragen. Gewoon even vragen of je er langs kan.dropfruitje schreef: ↑11-09-2019 07:16In deze situatie vind ik die meisjes niet asociaal, maar jou.....
Seriously?
woensdag 11 september 2019 om 07:31
Op Utrecht CS is er nu een bandje als mensen te lang treuzelen als ze onderaan de roltrap eraf stappen 'loopt u even door, dan kan er nog iemand bij'. Het volume staat behoorlijk hoog, dus ook van de perrons ernaast kijkt iedereen even op wie de sufferd is.
Vouwfietsen mogen niet in de trein worden uitgeklapt, dan is het een gewone fiets waarvoor je moet betalen. En met het uitklappen in de trein kan je de trein beschadigen en andere passagiers hinderen.
Een fiets mag niet op de roltrap. Ook weer ivm hinderen en het beschadigen van de roltrap. Naast de gewone trap zit soms een gootje voor je fiets of je pakt de lift. Vreemde manier van denken dat de andere tientallen reizigers maar moeten wachten als jij met de fiets de roltrap blokkeert omdat jij niet een minuut wilt wachten op de lift.
Vouwfietsen mogen niet in de trein worden uitgeklapt, dan is het een gewone fiets waarvoor je moet betalen. En met het uitklappen in de trein kan je de trein beschadigen en andere passagiers hinderen.
Een fiets mag niet op de roltrap. Ook weer ivm hinderen en het beschadigen van de roltrap. Naast de gewone trap zit soms een gootje voor je fiets of je pakt de lift. Vreemde manier van denken dat de andere tientallen reizigers maar moeten wachten als jij met de fiets de roltrap blokkeert omdat jij niet een minuut wilt wachten op de lift.

woensdag 11 september 2019 om 08:13
He, he eindelijk nog iemand die het gehoord heeft.
Hij zegt: "loop je even door, dan is er ruimte voor iedereen" .
Ik had hem dus anders opgevat, dat het voor de linkse rij is en de mensen die daar stil staan, terwijl links lopen hoort te zijn en rechts stil staan.
Hij zit trouwens alleen bij spoor 5/7 volgens mij, heb hem nergens anders nog gehoord.
woensdag 11 september 2019 om 08:23
Helaas werkt dat niet altijd. Laatst zat een groep pubers op de trappen van de Rotterdamse metro. Als er een metro leegloopt is het erg druk op die trap die naar een andere lijn/perron gaat. Ik houd me graag vast aan de leuning maar dat kon niet want beide kanten waren "bezet". Er was misschien 20 cm om tussen de zittende scholieren door te lopen. Toen ik vroeg of ik er langs mocht, kreeg ik een snauw. "Oude mensen moeten met de roltrap". Die omhoog ging, terwijl ik naar beneden moest. Ik vind veel jongeren tegenwoordig heel onvriendelijk.MeredithGrey schreef: ↑11-09-2019 07:18Eens. Mensen kunnen best rare dingen doen, maar daardoor hoef je jezelf niet als een aso te gedragen. Gewoon even vragen of je er langs kan.
Ik werk in een ziekenhuis dus altijd veel patienten in metro en bus. Laatst werd niet opgestaan voor een zeer zwangere dame met de "wellevende" opmerking: "had ze niet zwanger moeten worden".
Ligt het aan de Rotterdamse directheid of zijn die egoïstische jongeren een hedendaags fenomeen?
woensdag 11 september 2019 om 08:36
Vanochtend vertraging, er was een persoon in de tunnel gezien dus alles moest stapvoets ( route waar helaas veel mensen voor trein springen). Conducteur legt het duidelijk het hoe en waarom uit. Dat we stapvoets rijden etc. Het commentaar van mensen dat die mensen toch dood willen en er dus gewoon volle vaart gereden kan worden. Misselijk makend