Kleine dief...
zaterdag 14 september 2019 om 09:48
Mijn dochter is 8 en steelt af en toe hebben we uitgevonden. Ik vraag mij af hoe anderen hier mee om zouden gaan.
De laatste twee keer (daarvoor is het ook wel eens gebeurd maar met pruldingetjes. Werd besproken. Klaar) waren pokemon kaarten van broer/zus. Stiekum uit hun kamer gepakt.
Gister echter van een ander jongetje. Het ging weer om zo‘n k.. pokemon kaart. Hij had zijn boek ergens laten liggen en zij heeft her eruit genomen. Het was op een soort van feest. Uiteindelijk heeft ze hem teruggegeven maar ze hield vol dat dat de hare was en ze die de dag ervoor op school had geruild.
Pas vanmorgen gaf ze het toe toen ik het nogmaal rustig vroeg en zei dat ik niet boos zou worden.
Nu moet ik hier wat mee, maar wat zouden jullie doen. Ik wil haar ook niet publiekelijk te schaam zetten of hoe je dat ook zegt.
De laatste twee keer (daarvoor is het ook wel eens gebeurd maar met pruldingetjes. Werd besproken. Klaar) waren pokemon kaarten van broer/zus. Stiekum uit hun kamer gepakt.
Gister echter van een ander jongetje. Het ging weer om zo‘n k.. pokemon kaart. Hij had zijn boek ergens laten liggen en zij heeft her eruit genomen. Het was op een soort van feest. Uiteindelijk heeft ze hem teruggegeven maar ze hield vol dat dat de hare was en ze die de dag ervoor op school had geruild.
Pas vanmorgen gaf ze het toe toen ik het nogmaal rustig vroeg en zei dat ik niet boos zou worden.
Nu moet ik hier wat mee, maar wat zouden jullie doen. Ik wil haar ook niet publiekelijk te schaam zetten of hoe je dat ook zegt.
zaterdag 14 september 2019 om 13:21
Ooit had dochter van 2 snoep gepakt uit bak van drogist. Ze moest sorry zeggen.. inmiddels behoorlijk wat jaren verder en ze weet het nog steeds en zal het ook niet snel weer doen.
Als je 8 bent weer je wat de gevolgen kunnen zijn van dit gedrag. Niet zeuren maar excuses aanbieden. Goede gesprekken zijn leuk maar een kind hoeft niet altijd zalvend aangesproken te worden.
En dat zakgeld verhogen
...ik zie mij al staan bij werkgever. Wil je mijn salaris deze maand verhogen want ik heb een coole Pokémon kaart gezien.
Als je 8 bent weer je wat de gevolgen kunnen zijn van dit gedrag. Niet zeuren maar excuses aanbieden. Goede gesprekken zijn leuk maar een kind hoeft niet altijd zalvend aangesproken te worden.
En dat zakgeld verhogen
zaterdag 14 september 2019 om 13:23
Ik woon in Arnhem en het was geen enkel probleem voor de wijkagent.
Ik sta nog steeds achter mijn keuze omdat mijn zoon heel goed wist dat het fout was, het was ook niet de eerste keer. Ik wilde hem laten inzien dat het niet alleen een regel van mij is, maar de we daar als maatschappij afspraken over hebben gemaakt. De wijkagent gaf ook diezelfde boodschap.
Zie het ook niet als falen van mij, meer een "it takes a village" situatie.
Ik sta nog steeds achter mijn keuze omdat mijn zoon heel goed wist dat het fout was, het was ook niet de eerste keer. Ik wilde hem laten inzien dat het niet alleen een regel van mij is, maar de we daar als maatschappij afspraken over hebben gemaakt. De wijkagent gaf ook diezelfde boodschap.
zaterdag 14 september 2019 om 13:23
zaterdag 14 september 2019 om 13:26
Sanne_A schreef: ↑14-09-2019 13:23Ik woon in Arnhem en het was geen enkel probleem voor de wijkagent.
Was/is die wijkagent jouw broer, vriend, zwager, kennis of vriend?
want 'kom op' hier is de politie natuurlijk niet voor..
anoniem_6666bc6591591 wijzigde dit bericht op 14-09-2019 13:28
1.81% gewijzigd
zaterdag 14 september 2019 om 13:27
Zo heb ik ooit een schoonfamilielid aangeraden om aangifte te doen tegen een direct familielid vanwege een klap. Dat vond familielid uiteraard niet zo leuk, want die mocht bij oom agent uit gaan leggen wat hij uitgevreten had. Maar liever aangifte van de eerste klap, dan een situatie steeds verder laten escaleren omdat iemand zijn woede niet kan beheersen en het toch geen consequenties heeft.Sanne_A schreef: ↑14-09-2019 13:23Ik woon in Arnhem en het was geen enkel probleem voor de wijkagent.
zaterdag 14 september 2019 om 13:28
Daar is de politie zeker ook voor en - als ze een keer wat tijd over hebben - dan doen ze dat graag.Pindakaasjes schreef: ↑14-09-2019 13:26Was/is die wijkagent jouw broer, vriend, zwager, kennis of vriend?
want 'kom op' hier is de politie niet voor.. en hier kom
zaterdag 14 september 2019 om 13:28
Ach welnee, jij bent de enige die hier op hol slaat.Pindakaasjes schreef: ↑14-09-2019 13:23Dit topic begint echt op hol te slaan!
Nog even en een stelende kleuter is een psychopaat in de dop.. come on!
Mensen (ouders) doe effe kalm a.u.b
"Mijne Gute" zou Juf Ank zeggen..
zaterdag 14 september 2019 om 13:29
het is geen kleuter.. 8 !! jaar.. en met 8 is je besef er echt wel..https://teaadema.nl/2010/11/mijn-kind-steelt/ lees maarPindakaasjes schreef: ↑14-09-2019 13:23Dit topic begint echt op hol te slaan!
Nog even en een stelende kleuter is een psychopaat in de dop.. come on!
Mensen (ouders) doe effe kalm a.u.b
"Mijne Gute" zou Juf Ank zeggen..
Moeder is mij veel te gemakkelijk..
zaterdag 14 september 2019 om 13:33
Nee, kende hem verder niet. Heb het algemene nummer van de politie gebeld, situatie uitgelegd en toen belde de wijkagent later terug.
Hij zei overigens zelf dat dit wel degelijk tot zijn taken behoort, dat hij ook graag door de buurt fietst zodat mensen hem aan kunnen spreken, juist ook voor kleine dingen of hulp. Neem ook aan dat als hij hier geen tijd of zin voor had, dat hij dit ook had aangegeven.
Hij zei overigens zelf dat dit wel degelijk tot zijn taken behoort, dat hij ook graag door de buurt fietst zodat mensen hem aan kunnen spreken, juist ook voor kleine dingen of hulp. Neem ook aan dat als hij hier geen tijd of zin voor had, dat hij dit ook had aangegeven.
zaterdag 14 september 2019 om 13:38
Dank voor je bijdrage.. spuit zoveel.
zaterdag 14 september 2019 om 13:41
poldervrouw schreef: ↑14-09-2019 13:29het is geen kleuter.. 8 !! jaar.. en met 8 is je besef er echt wel..https://teaadema.nl/2010/11/mijn-kind-steelt/ lees maar
Moeder is mij veel te gemakkelijk..
Nee, waar ik op reageerde betrof een kind van 7.
Nu 9 jaar.
zaterdag 14 september 2019 om 13:50
Nummer*Zoveel schreef: ↑14-09-2019 13:03Ik begreep het precies zoals jij het bedoelde, en ik vind dat opvoedkundig totaal onverantwoord. Een kind belonen omdat het zegt te willen stelen? Een kind extra zakgeld geven omdat de wensen groter zijn dan het budget? Hoe kom je erop?
Jij kan het opvoedkundig onverantwoord vinden, ik zou het wel zo doen. Opvoeding is nu eenmaal geen wiskunde
Iedereen pakt het anders aan.
Jij duidelijk harder dan ik.
Kinderen moeten leren, en bij fouten die ze maken zou ik ze liever met mildheid benaderen dan met boosheid. En verbetering enorm stimuleren. En daarnaast ook naar mijn eigen bijdrage kijken. Als ik ze te weinig zakgeld geef, kan ik bv niet verwachten dat ze een cadeautje voor een ander kopen. En ik vraag de TO om eens erover na te denken of ze haar dochter misschien te weinig zakgeld krijgt om iets te kunnen kopen, waardoor dochter, die nog niet van binnenuit voelt dat stelen niet mag/kan, dan maar steelt.
zaterdag 14 september 2019 om 13:57
Hier zelfde stad, ik zou de wijkagent in onze wijk er ook wel voor aanzien om dit te doen (misschien wel dezelfde wijkSanne_A schreef: ↑14-09-2019 13:23Ik woon in Arnhem en het was geen enkel probleem voor de wijkagent.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
zaterdag 14 september 2019 om 13:58
Ik zou dan weer eens kijken hoe ze reageert als iemand iets (tijdelijk) van haar steelt.
Een Pokemon-kaart, haar favoriete t-shirt die ze "vandaag" wou aandoen, haar favoriete koekjes die in de kast lagen, ...
Eens zien hoe vervelend dat zij dat vindt.
En of ze dan beseft wat ze een ander aandoet.
(En uiteraard zijn de spullen niet echt weg. Maar gewoon even een tijdje weggestopt in een hoge kast.)
Na de actie van gisteren zouden hier de Pokemon-kaarten een weekje achter slot en grendel gaan. Ze speelt maar met iets anders.
Een Pokemon-kaart, haar favoriete t-shirt die ze "vandaag" wou aandoen, haar favoriete koekjes die in de kast lagen, ...
Eens zien hoe vervelend dat zij dat vindt.
En of ze dan beseft wat ze een ander aandoet.
(En uiteraard zijn de spullen niet echt weg. Maar gewoon even een tijdje weggestopt in een hoge kast.)
Na de actie van gisteren zouden hier de Pokemon-kaarten een weekje achter slot en grendel gaan. Ze speelt maar met iets anders.
zaterdag 14 september 2019 om 14:02
Nog maar 8 dus en dit is redelijk normaal gedrag voor een kind van 8, geen enkele aanleiding om haar als crimineel in de dop te zien. Wat je wil is dat ze er van leert dat ze dit niet meer mag doen, zonder haar als persoon af te keuren. Een zware sanctie, publiekelijk voor gek zetten, is in dit stadium nergens voor nodig.poldervrouw schreef: ↑14-09-2019 13:14Ze is 8 !! geen 4. En moeder heeft het lauwtjes aangepakt.. dus erg onder de indruk zal kind niet geweest zijn denk ik zomaar..
zaterdag 14 september 2019 om 14:24
Niemand heeft het toch over publiekelijk voor gek zetten? Er wordt TO geadviseerd om kind excuus te laten aanbieden.Ariellle schreef: ↑14-09-2019 14:02Nog maar 8 dus en dit is redelijk normaal gedrag voor een kind van 8, geen enkele aanleiding om haar als crimineel in de dop te zien. Wat je wil is dat ze er van leert dat ze dit niet meer mag doen, zonder haar als persoon af te keuren. Een zware sanctie, publiekelijk voor gek zetten, is in dit stadium nergens voor nodig.
En, zie ook eerder geplaatst artikel, dat is geen normaal gedrag voor een 8-jarige.
zaterdag 14 september 2019 om 14:41
Dat heeft TO dus gedaan, maar zonder kind sorry te laten zeggen en ze heeft ook het jongetje nog laten geloven dat haar dochter hem de kaart zomaar gegeven heeft, i.p.v. dat ze hem TERUG gegeven heeft omdat ze hem gestolen had.
zaterdag 14 september 2019 om 14:47
Kom op, kinderen weten dat een kaart geld waard is...
Kinderen liegen over het pikken, weten dus dat dat niet oké is...
En dat jongetje, die zijn kaart dus kwijt was (hij was immers gejat) gelooft dat hij die kaart zomaar kreeg?
Volgens mij liegt iemand tegen zichzelf als dit geloofwaardig klinkt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 14 september 2019 om 14:54
Ik weet niet wat ik erger vind: een kind dat iets pikt, of een moeder die het een goede zaak vindt dat haar kind liegt.....
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
zaterdag 14 september 2019 om 15:15
Mijn kind heeft ooit 2 pakjes kauwgum gestolen bij de bakker.
Ze was toen 8j.
De dame van de bakkerij was mijn buurvrouw. Ze had het gezien maar niks gezegd tegen dochter; ze belde mij om het mij te vertellen.
Ik heb toen dochter haar zakken laten leegmaken en JA: er zaten 2 pakjes kauwgum in.
Ik ben NIET boos geworden op dochter maar ze moest de kauwgum gaan teruggeven en excuses aanbieden.
Dat heeft ze netjes gedaan trouwens.
Nadien heeft ze nooit meer iets 'gestolen'; ze had haar lesje wel geleerd.
Ze was toen 8j.
De dame van de bakkerij was mijn buurvrouw. Ze had het gezien maar niks gezegd tegen dochter; ze belde mij om het mij te vertellen.
Ik heb toen dochter haar zakken laten leegmaken en JA: er zaten 2 pakjes kauwgum in.
Ik ben NIET boos geworden op dochter maar ze moest de kauwgum gaan teruggeven en excuses aanbieden.
Dat heeft ze netjes gedaan trouwens.
Nadien heeft ze nooit meer iets 'gestolen'; ze had haar lesje wel geleerd.