Kleine dief...
zaterdag 14 september 2019 om 09:48
Mijn dochter is 8 en steelt af en toe hebben we uitgevonden. Ik vraag mij af hoe anderen hier mee om zouden gaan.
De laatste twee keer (daarvoor is het ook wel eens gebeurd maar met pruldingetjes. Werd besproken. Klaar) waren pokemon kaarten van broer/zus. Stiekum uit hun kamer gepakt.
Gister echter van een ander jongetje. Het ging weer om zo‘n k.. pokemon kaart. Hij had zijn boek ergens laten liggen en zij heeft her eruit genomen. Het was op een soort van feest. Uiteindelijk heeft ze hem teruggegeven maar ze hield vol dat dat de hare was en ze die de dag ervoor op school had geruild.
Pas vanmorgen gaf ze het toe toen ik het nogmaal rustig vroeg en zei dat ik niet boos zou worden.
Nu moet ik hier wat mee, maar wat zouden jullie doen. Ik wil haar ook niet publiekelijk te schaam zetten of hoe je dat ook zegt.
De laatste twee keer (daarvoor is het ook wel eens gebeurd maar met pruldingetjes. Werd besproken. Klaar) waren pokemon kaarten van broer/zus. Stiekum uit hun kamer gepakt.
Gister echter van een ander jongetje. Het ging weer om zo‘n k.. pokemon kaart. Hij had zijn boek ergens laten liggen en zij heeft her eruit genomen. Het was op een soort van feest. Uiteindelijk heeft ze hem teruggegeven maar ze hield vol dat dat de hare was en ze die de dag ervoor op school had geruild.
Pas vanmorgen gaf ze het toe toen ik het nogmaal rustig vroeg en zei dat ik niet boos zou worden.
Nu moet ik hier wat mee, maar wat zouden jullie doen. Ik wil haar ook niet publiekelijk te schaam zetten of hoe je dat ook zegt.
zaterdag 14 september 2019 om 15:32
Onze zoon zat in groep 5 toen een puntenslijper (apart model en cadeautje) van hem gestolen werd in de pauze. Hij zag de slijper in het laatje van een klasgenootje liggen. Hij zei dat tegen zijn juf en die zei tegen hem dat hij niet mocht liegen. Hij bleef zeuren en juf ging kijken maar het meisje beweerde keihard dat de slijper van haar was. Meerdere klasgenootjes gaven aan dat de slijper van zoon was en zoon zei nog dat er een kenmerk op de slijper stond die bewees dat het zijn slijper was.
Helaas bleef juf bij haar standpunt en zoon was zijn slijper kwijt.
De dag erna kreeg zoon van juf een andere slijper en was het voor haar klaar. Hij moest niet meer zeuren want het meisje had genoeg problemen ( kwam uit een probleemgezin).
Ik heb juf hier nog op aangesproken, uitgelegd dat de slijper belangrijk was voor zoon omdat hij hem van zijn zieke opa had gekregen.
Dan had hij hem maar niet mee moeten nemen was het antwoord. Misschien heeft zij daar in gelijk maar een klas moet toch een veilige plek zijn mijn inziens. Meisje is een jaar later van school afgegaan. Tussen juf en zoon is het helaas niet meer goed gekomen, hij heeft haar nooit meer vertrouwd en zijn jaar uitgezeten bij haar.
Het was maar een kleine diefstal maar hoe er op gereageerd werd had grote gevolgen voor zoon, hij voelde zich totaal niet serieus genomen. ik zou dus zeker met dochter een goed gesprek hebben en uitleggen dat je zeer teleurgesteld bent in haar daden. Heel zeker omdat het al vaker gebeur is ook al waren het maar pruldingetjes.
De dag erna kreeg zoon van juf een andere slijper en was het voor haar klaar. Hij moest niet meer zeuren want het meisje had genoeg problemen ( kwam uit een probleemgezin).
Ik heb juf hier nog op aangesproken, uitgelegd dat de slijper belangrijk was voor zoon omdat hij hem van zijn zieke opa had gekregen.
Dan had hij hem maar niet mee moeten nemen was het antwoord. Misschien heeft zij daar in gelijk maar een klas moet toch een veilige plek zijn mijn inziens. Meisje is een jaar later van school afgegaan. Tussen juf en zoon is het helaas niet meer goed gekomen, hij heeft haar nooit meer vertrouwd en zijn jaar uitgezeten bij haar.
Het was maar een kleine diefstal maar hoe er op gereageerd werd had grote gevolgen voor zoon, hij voelde zich totaal niet serieus genomen. ik zou dus zeker met dochter een goed gesprek hebben en uitleggen dat je zeer teleurgesteld bent in haar daden. Heel zeker omdat het al vaker gebeur is ook al waren het maar pruldingetjes.
zaterdag 14 september 2019 om 15:34
Een eerste keer kun je dat doen. Maar als het al een patroon wordt - zoals bij de dochter van TO - dan wordt het toch echt wel tijd om de boodschap wat meer kracht bij te zetten.
zaterdag 14 september 2019 om 15:39
Jij verwart normaal en acceptabel naar mijn idee. Doe es een rondje google 'mijn kind steelt/pikt', dit is bepaald niet ongebruikelijk op die leeftijd. En natuurlijk mag het niet en natuurlijk moet je een kind daarop aanspreken en leren dat dat niet mag, in het slechtste geval door sancties op te leggen. Maar tegelijkertijd moet je er ook geen drama van maken, dit doen veel kinderen en gelukkig leren de meeste van hen dat mettertijd af (met overigens vaak in de puberteit een piek). Ik vond de topictitel kleine dief eerlijk gezegd al redelijk over the top.
zaterdag 14 september 2019 om 17:16
Ik begrijp er nu niets meer van hoor?
Waar vind ik t een goede zaak dat mijn kind liegt?
En ik vroeg hier toch wat jullie zouden doen?
Ik ben de kluts kwijt geloof ik...
zaterdag 14 september 2019 om 17:22
Er staat steelt af en toe...de laatste twee dingetjes waren prulletjes...Ik zou hier als ouder dus wel een drama van maken. Van andermans spullen blijf je af. De eerste keer kan het besproken worden en maak je er geen drama van. Als het vaker voorkomt dan is je aanpak niet goed!Ariellle schreef: ↑14-09-2019 15:39Jij verwart normaal en acceptabel naar mijn idee. Doe es een rondje google 'mijn kind steelt/pikt', dit is bepaald niet ongebruikelijk op die leeftijd. En natuurlijk mag het niet en natuurlijk moet je een kind daarop aanspreken en leren dat dat niet mag, in het slechtste geval door sancties op te leggen. Maar tegelijkertijd moet je er ook geen drama van maken, dit doen veel kinderen en gelukkig leren de meeste van hen dat mettertijd af (met overigens vaak in de puberteit een piek). Ik vond de topictitel kleine dief eerlijk gezegd al redelijk over the top.
anoniem_372936 wijzigde dit bericht op 14-09-2019 17:22
0.82% gewijzigd
zaterdag 14 september 2019 om 17:22
Je staat toe dat je kind liegt tegenover het jongetje van wie ze een kaart gestolen heeft. Je vroeg wat wij zouden doen, en de meesten zeiden: niet straffen, maar wel uitleggen dat dit niet kan en kaart teruggeven/sorry laten zeggen. Blijkbaar stel jij “niet straffen” gelijk aan “je hoeft niet eerlijk te vertellen dat je die kaart gestolen hebt”. En het komt jou wel prima uit zo, want dan wordt jij er niet op aangekeken als ouder.
zaterdag 14 september 2019 om 17:41
Oh dat vind ik erg blauwbloemetje. Heb je tegen de directie iets gezegd?
Is toch verkeerd van die juf om de ogen te sluiten als het kind uit een probleemgezin komt. Thuis zal die het niet leren, maar op school dus blijkbaar ook al niet.
Is toch verkeerd van die juf om de ogen te sluiten als het kind uit een probleemgezin komt. Thuis zal die het niet leren, maar op school dus blijkbaar ook al niet.
poker wijzigde dit bericht op 14-09-2019 17:52
52.38% gewijzigd
zaterdag 14 september 2019 om 17:43
Nou inderdaad. Wat debiel zeg.
zaterdag 14 september 2019 om 17:44
Hoe ben ik dan te makkelijk? Die consquentie is toch nog helemaal niet gegeven?poldervrouw schreef: ↑14-09-2019 13:29het is geen kleuter.. 8 !! jaar.. en met 8 is je besef er echt wel..https://teaadema.nl/2010/11/mijn-kind-steelt/ lees maar
Moeder is mij veel te gemakkelijk..
zaterdag 14 september 2019 om 17:53
?Haasjehop schreef: ↑14-09-2019 17:22Je staat toe dat je kind liegt tegenover het jongetje van wie ze een kaart gestolen heeft. Je vroeg wat wij zouden doen, en de meesten zeiden: niet straffen, maar wel uitleggen dat dit niet kan en kaart teruggeven/sorry laten zeggen. Blijkbaar stel jij “niet straffen” gelijk aan “je hoeft niet eerlijk te vertellen dat je die kaart gestolen hebt”. En het komt jou wel prima uit zo, want dan wordt jij er niet op aangekeken als ouder.
Ik geloof dat je niet goed gelezen hebt. Gister had ze nog niet toegegeven dat ze die kaart gepakt had. Ze hield glashard vol dat het de hare was. Die heeft ze het jongetje toen gegeven. Ik geloofde het niet maar wist het niet helemaal zeker. Hij leek het te geloven, zei mij zelfs dat het niet dezelfde was.
En ik ben al helemaal niet bang dat ik er op aan gesproken word als ouder, dat zeker niet. Ik zou eerder bang zijn dat ik te soft zou zijn.
Haar pokemon kaarten zijn nu weg, in mijn kast.
Het jongetje sorry gaan zeggen dat zit nog in mijn hoofd. Ze is panisch dat ik het hem vertel of haar broer en dat anderen er dus achter komen.
zaterdag 14 september 2019 om 17:58
Ik zie inderdaad nu dat ze hem gisteren al heeft teruggegeven, toen ze nog niet had toegegeven dat ze hem gestolen had. Maar je zegt vervolgens zelf dat je sorry zeggen te ver vindt gaan want “dan is de hele school op de hoogte”. Dat ligt er maar net aan hoe je dat aanpakt toch?valalis50 schreef: ↑14-09-2019 17:53?
Ik geloof dat je niet goed gelezen hebt. Gister had ze nog niet toegegeven dat ze die kaart gepakt had. Ze hield glashard vol dat het de hare was. Die heeft ze het jongetje toen gegeven. Ik geloofde het niet maar wist het niet helemaal zeker. Hij leek het te geloven, zei mij zelfs dat het niet dezelfde was.
En ik ben al helemaal niet bang dat ik er op aan gesproken word als ouder, dat zeker niet. Ik zou eerder bang zijn dat ik te soft zou zijn.
Haar pokemon kaarten zijn nu weg, in mijn kast.
Het jongetje sorry gaan zeggen dat zit nog in mijn hoofd. Ze is panisch dat ik het hem vertel of haar broer en dat anderen er dus achter komen.
zaterdag 14 september 2019 om 18:01
Ik zeg niet dat ik het TE ver vind gaan.
Het was een buurt fees. Alle kinderen waren in rep en roer over de verdwenen pokemon kaart. Jongetje is er een met een grote bek en zal het zeker rondbazuinen. Even voor de duidelijkheid, dat vind ik voor mijzelf niet erg, maar voor haar vind ik dat best wel dramatisch en vraag me dus af of het niet TE ver gaat.
Het was een buurt fees. Alle kinderen waren in rep en roer over de verdwenen pokemon kaart. Jongetje is er een met een grote bek en zal het zeker rondbazuinen. Even voor de duidelijkheid, dat vind ik voor mijzelf niet erg, maar voor haar vind ik dat best wel dramatisch en vraag me dus af of het niet TE ver gaat.
zaterdag 14 september 2019 om 18:07
Valalis,
Ik zou het hierbij laten.
De kaart is terug, het kind heeft als ‘beloning’ voor het jatten de angst dat het uitkomst (gehad).
Gesprek dat kind boft dat het nu niet uitgekomen is en dat slachtoffer doet alsof het een andere kaart is lijkt mij genoeg.
Ik zou het hierbij laten.
De kaart is terug, het kind heeft als ‘beloning’ voor het jatten de angst dat het uitkomst (gehad).
Gesprek dat kind boft dat het nu niet uitgekomen is en dat slachtoffer doet alsof het een andere kaart is lijkt mij genoeg.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 14 september 2019 om 18:53
Jongetje heeft een grote bek, maar die van jou steelt...ik weet het niet hoor.....klinkt in ieder geval niet netjes allemaal. Neem je eigen gedrag eens onder de loep.valalis50 schreef: ↑14-09-2019 18:01Ik zeg niet dat ik het TE ver vind gaan.
zaterdag 14 september 2019 om 19:00
Dit.
De kaart is nu al terug, voor het jongetje is het allang afgehandeld. Ik zou het niet nu nog gaan oprakelen, alleen omdat zij als straf moet gaan toegeven dat ze het kaartje gestolen heeft. Ik denk dat ze haar lesje vooralsnog wel heeft geleerd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 14 september 2019 om 19:53
valalis50 schreef: ↑14-09-2019 11:38Die pokemon kaarten zijn geld waad!!! Kan al snel 30 euro zijn. En die kinderen weten dat heel goed.
Ze heeft hem gister teruggegeven. Maar niets toegegeven. Hij geloofde ook dat het haar kaart was en dat ze hem die gewoon gaf.
Haar sorry laten zeggen tegen dat jongetje vind ik ver gaan. Dan is de hele school op de hoogte.
Ik vond eigenlijk dat een extra consequentie (pokemon kaarten weg) wel zou passen maar was onzeker. De meesten vinden t niet nodig hier blijkt. Ze voelt zich wel heel slecht en ik ben ook teleurgesteld idd.
je laat je kind niet eerlijk vertellen dat ze het heeft gepikt, ze hoeft geen excuus aan te bieden..
Ze moet toch echt snappen dat het stelen niet kan en dat ze dit netjes terug gaat geven MET excuses. Dit doe je niet op school maar je gaat even naar het kind toe.. Maar nee.. je laat het toe dat ze het geeft alsof het haar eigen kaart is..dat vind ik dus niet oke..En dat moet je haar toch echt bij gaan brengen. ZE is 8 geen 4 en haar geweten werkt niet helemaal juist
Als je nu nog een straf moet bedenken ben je sowieso te laat..lekker handig na 2 dagen eens een er een consequentie aan verbinden.. Die consequentie was dus met schaamrood op de kaken naar het kind toe gaan en welgemeend sorry zeggen.. Dát is wat je had moeten doen.. Ze voelt zich niet slecht anders had ze niet gedaan alsof die kaart van haarzelf was..
zaterdag 14 september 2019 om 19:57
O en dat excuus hoeft nu niet meer natuurlijk.. kaart is terug (ik mag toch hopen dat ze echt zijn kaart heeft teruggegeven en niet alsnog de zijne heeft gehouden en geruild heeft met een van haar).. Maar voor een volgende keer zou ik wel strakker optreden.
En dat je nu haar kaarten heb afgenomen.. ach.. dat is even een dag vervelend.. en maandag heeft ze weer terug, want weer naar school en met die kaarten daar aan de gang (geen idee wat je ermee kan overigens, want hier nooit die kaarten gehad).
En dat je nu haar kaarten heb afgenomen.. ach.. dat is even een dag vervelend.. en maandag heeft ze weer terug, want weer naar school en met die kaarten daar aan de gang (geen idee wat je ermee kan overigens, want hier nooit die kaarten gehad).
zaterdag 14 september 2019 om 20:36
Jij moet even opnieuw lezen...poldervrouw schreef: ↑14-09-2019 19:53je laat je kind niet eerlijk vertellen dat ze het heeft gepikt, ze hoeft geen excuus aan te bieden..
Ze moet toch echt snappen dat het stelen niet kan en dat ze dit netjes terug gaat geven MET excuses. Dit doe je niet op school maar je gaat even naar het kind toe.. Maar nee.. je laat het toe dat ze het geeft alsof het haar eigen kaart is..dat vind ik dus niet oke..En dat moet je haar toch echt bij gaan brengen. ZE is 8 geen 4 en haar geweten werkt niet helemaal juist
Als je nu nog een straf moet bedenken ben je sowieso te laat..lekker handig na 2 dagen eens een er een consequentie aan verbinden.. Die consequentie was dus met schaamrood op de kaken naar het kind toe gaan en welgemeend sorry zeggen.. Dát is wat je had moeten doen.. Ze voelt zich niet slecht anders had ze niet gedaan alsof die kaart van haarzelf was..
zaterdag 14 september 2019 om 21:02
wat moet ik dan lezen ?
Je zegt zelf dat ze niet heeft gezegd dat ze de kaart had gepikt, ze heeft geen excuus aan geboden en de consequentie was dat jij die kaarten af hebt gepakt..al schrijf je ook dat de consequentie nog niet gegeven is.. dus.. ik weet niet wat ik dan nog moet lezen..
Ik blijf erbij dat het allemaal zo zo is..
Je zegt zelf dat ze niet heeft gezegd dat ze de kaart had gepikt, ze heeft geen excuus aan geboden en de consequentie was dat jij die kaarten af hebt gepakt..al schrijf je ook dat de consequentie nog niet gegeven is.. dus.. ik weet niet wat ik dan nog moet lezen..
Ik blijf erbij dat het allemaal zo zo is..
zaterdag 14 september 2019 om 22:25
Ohh mijn hart breekt als ik dit lees...Blauwbloemetje schreef: ↑14-09-2019 15:32Onze zoon zat in groep 5 toen een puntenslijper (apart model en cadeautje) van hem gestolen werd in de pauze. Hij zag de slijper in het laatje van een klasgenootje liggen. Hij zei dat tegen zijn juf en die zei tegen hem dat hij niet mocht liegen. Hij bleef zeuren en juf ging kijken maar het meisje beweerde keihard dat de slijper van haar was. Meerdere klasgenootjes gaven aan dat de slijper van zoon was en zoon zei nog dat er een kenmerk op de slijper stond die bewees dat het zijn slijper was.
Maar ik had er toch echt wel voor gezorgd dat die slijper terug bij zoon zou komen.
Desnoods had ik het meisje zelf aangesproken en gesommeerd die slijper terug te geven.
zaterdag 14 september 2019 om 22:55
Ja, dat zou ik ook gedaan hebben, goh ik wordt al boos als ik dit lees. Eerst kind adviseren het ding gewoon mee te nemen aan het einde van de les en als dat niet lukt of kind durft niet, het ding zelf meenemen of het meisje het ding laten teruggeven. Mee naar huis en klaar.Redballoon schreef: ↑14-09-2019 22:25Ohh mijn hart breekt als ik dit lees...
Maar ik had er toch echt wel voor gezorgd dat die slijper terug bij zoon zou komen.
Desnoods had ik het meisje zelf aangesproken en gesommeerd die slijper terug te geven.
On topic heb ik niks toe te voegen.
zaterdag 14 september 2019 om 22:56
Dat heb ik gedaan maar wat ik al zei het meisje kwam uit een probleemgezin. Ze zei dat ze de slijper mee naar huis had genomen en daar was hij kwijt geraakt (in 1dag tijd).Redballoon schreef: ↑14-09-2019 22:25Ohh mijn hart breekt als ik dit lees...
Het gezin waarvan ik de ouders nooit gezien heb want moeder kwam nooit op school en vader zat volgens de verhalen in de gevangenis was ook niet echt geschikt om daar naar toe te gaan. Dat had het voor mijn zoon alleen maar lastiger gemaakt. Het meisje was echt niet de makkelijkste en dan druk ik me voorzichtig uit. Niet voor niets was ze het jaar erna weg van school.
Hij heeft van opa gelukkig een nieuwe gekregen maar zoals gezegd met de juf is het nooit meer goed gekomen.