Neutje schait'n.....dussssssss

06-04-2009 16:35 322 berichten
Jahaa mensen,

Ik ben dus verhuisd van A naar B of eigenlijk van het westen naar het oosten van het land.

Prachtig vind ik het hier!

De weilanden, de velden, de vennen, bos en beemd. Schitterend werkelijk....

Wel wennen hoor. Poeh, dat merk ik nu wel, dat ik erg moet wennen aan mijn nieuwe stee. Ik vind de mensen hier doorgaans erg aardig, er is aandacht voor elkaar, het is gemoedelijk, men zwaait naar elkaar, bekend en onbekend en ik zwaaide vervolgens vorige week, per ongeluk natuurlijk, met een borst, die uit mijn (te wijde) shirt hing terug, naar een hond uilatende buurman. Nee, het bevalt me hier op zich allemaal prima.

Ik heb alleen een taalprobleem zo nu en dan. Levert geinige dingen op wel, daarom ook dit topic, in de hoop op meer zalige taaldingesen binnen onze eigen landsgrenszen (daarbuiten mag ook natuurlijk).

Zo hebben we al weken, eigenlijk sinds we hier wonen, nog regelmatig bouwvakkers over de vloer, die de laatste klussen doen. Op dit moment is dat voornamelijk stratenmaken maar enniehoe, ik sta dan koffie te maken voor de mannen en dan zeg ik bijvoorbeeld tegen Dirk: Dirk, wil jij koffie? En dan zegt Dirk: Ja, dat mag wel....(eigenlijk zegt Dirk: 'joa da ma wè...' maar goed, laat ik het niet in het dialect gaan opschrijven want dat kan ik niet en ik wil geen Drenthen tegen het veen of zandhoofd stoten natuurlijk, ik wil hier oud (of nog ouder) worden.

Bij het weggaan is het in mijn geboortetaalgebied gebruikelijk om te zeggen: 'fijne/prettige avond/dag/weekend', daarop wordt dan gemiddeld gereageerd met een al dan niet welgemeend: 'bedankt, jij ook!' of eventueel (je hoort het niet meer zo vaak als vroeger):'insgelijks!'

De bouwjongens hier zeggen op mijn hartelijke wens:'Niet minderrrrrrr!' (en dan moet je de -t achter de 'niet' nog wegdenken he). Ik moest daar eerst eens goed over nadenken. Vooral over dat 'niet minder' dus. Ik vind 'm wel heel goed eigenlijk. Ik wens die man een fijn weekend en hij zegt (neem ik aan) dat hij het niet voor minder doet. Nah, dat vind ik een puike instelling waar ik me van harte bij aansluit. Het zal nog even oefenen worden maar ik ben vast van plan om 'm ook te gaan gebruiken.

Tot zover waar ik nog wel uit kom.

Lastiger wordt het als ik vandaag dit lees in het weekbericht van mijn dochters school:

's Middags is er niet alleen eitje-tikken maar ook zullen de groepen 1 t/m 4 eitjes gaan zoeken (kijk, dit snap ik allemaal nog), en de groepen 5 t/m 8 gaan neutje schait'n.

Het eerste wat bij me opkomt is dan; ben ik blij dat mijn dochter pas in groep 1 zit zeg! Anders zou ze toch maar mooi met school gaan neutje schait'n! Waar moet dat heen met de jeugd van tegenwoordig als die kinderen gewoon op school al een beetje gaan zitten neutje schait'n zeg! Ik bedoel, ben ik daarvoor de grote stad ontvlucht, om er dan in zuid-oost Drenthe tot de ontdekking te komen dat hier gewoon keihard neutje geschait wordt?!

Maar waar het feitelijk op neerkomt is natuurlijk dat ik geen idee heb wat neutje schait'n is. Misschien is het wel enig en wil ik het iedere dag doen. Geen idee!

Ook bekend met dit soort heerlijke taal gewen dingen?

En kan iemand me vertellen wat neutje schait'n bij benadering of het liefst helemaal betekent?
Alle reacties Link kopieren
Denk dat ze dat bedoeld met harde worst, elleinspe
quote:SaffronSkies schreef op 07 april 2009 @ 10:06:

Denk dat ze dat bedoeld met harde worst, elleinspeJa dat weet ik, maar ze moet wel vragen naar dreuge wost anders weten ze niet wat Leo bedoelt
En dan vooral de R niet uitspreken hè.

Hahaha
*grijnst* heeeerlijk ik ben dus niet de enige Drent hier...
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Nee Paque, ik ben er nu ook een (import)!

Ja nee, tuurlijk, dreuge worst! Maar ik zeg gewoon droge worst natuurlijk (geen gehoor en zo)
Ach, ik ben ook import heur Leo, ik kom uut Oaveriessel.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Schoot me nog te binnen:

Ie siet er gesont uut = je bent dikker geworden

Ie bint nie dikker ewordn = je bent afgevallen

En bedankt
Ik ben een geboren Drentsche en ik woon er nog met veel plezier, alleen de hele erge woorden worden wel steeds minder hier hoor, het is al niet meer te vergelijken met hoe de grootouders spraken.

Ik denk dat ik een 15 a 20 minuten van je af woon Leo!
Ik woon vlakbij Exloo Ellen.

Kom je bij me op mien land kiek'n?
quote:JanneJip schreef op 07 april 2009 @ 10:26:

Schoot me nog te binnen:

Ie siet er gesont uut = je bent dikker geworden

Ie bint nie dikker ewordn = je bent afgevallen

En bedankt

Whahahahahaaaa!

Dát ga ik mijn Amsterdamse homo vrienden vertellen!
quote:eleonora schreef op 07 april 2009 @ 09:12:

[...]

Gaat lekker he lieverd?

(zeker ook not done he...mensen 'lieverd' noemen?)

Laiverd kan wel, of is dat Gronings?

(Ik ben vast Groningse mosterd)

Ik kom ook uit het westen maar ben naar Groningen verhuisd om te studeren. Vind het hilarisch
quote:CoffeePot schreef op 07 april 2009 @ 10:36:

[...]

Laiverd kan wel, of is dat Gronings?

(Ik ben vast Groningse mosterd)

Ik kom ook uit het westen maar ben naar Groningen verhuisd om te studeren. Vind het hilarisch Laiverd is Gronings maar vast ook wel Drents. En het kan wel, maar is een letterlijke vertaling van Lieverd en jezegt het eerder tegen een geliefde. "Mien wicht/jong" is meer idioom.
Laiverd komt toch meer weg uut ter apel, richting grunning

Doar knouwn ze zo, stadskanaal enzo
Ik zeg altijd "doe" als ik jij of je bedoel.

Doe most eem de afwas down

Doe most noar berre
Leo, als je geinteresseerd bent in de geschiedenis van je nieuwe omgeving, er is vast wel een plaatselijke historische vereniging die een blad uitgeeft. In dit soort bladen vind je vaak een verklaring voor allerlei gebruiken en woorden uit je streek.

Zo, en nou goak mar is ant wark hier in 't huus, want ik hebbe dan wel een leem as een knie en hut wark wacht mie wel, mar ik hebbe dur mooi weer bie dus d'ran met de lippe! Hut schoapescheer'n komp an. En ak doe wak zegge, dan lieg ik nie.
He bartje, ik bid nie veur brune bonen
In het Westerkwartier zeggen ze als koekjes oud en slap zijn, dat ze "slof" zijn. Ik heb een tijdje in de Randstad gewoond. Toen zei ik dat ook een keer. Baas kwam oorspronkelijk uit Drenthe. Die begreep precies wat ik bedoelde. De rest keek me erg wazig aan!!

Leuk topic trouwens. Herkenbaar.
quote:eleonora schreef op 07 april 2009 @ 10:30:

Ik woon vlakbij Exloo Ellen.

Kom je bij me op mien land kiek'n?Tuurlijk kom ik bij je op het land kijken, kan ik je nog drentsch leren spreken
quote:mika65 schreef op 07 april 2009 @ 10:53:

Laiverd komt toch meer weg uut ter apel, richting grunning

Doar knouwn ze zo, stadskanaal enzo

Klopt hoor, laiverd is geen Drents.

De kanaalstreken idd ,maar daar versta ik ook een heleboel niet van hoor.

In Drenthe wordt niet zo geknouwd, maar slikken ze de helft van de woorden meer in
Wil je me even mailen dan Elle?

eleonora-vandebeo@live .nl
Anderen die in de buurt van Exloo wonen zijn ook welkom! Doen we thee onder de party tent met mooi weer!

En anders binnen (wel schoenen uit he...)
Tuurlijk doe ik Leo.
quote:eleonora schreef op 07 april 2009 @ 11:15:

Anderen die in de buurt van Exloo wonen zijn ook welkom! Doen we thee onder de party tent met mooi weer!

En anders binnen (wel schoenen uit he...)Ik woon in de buurt van Exloo moar wie doen nooit de schoen uut heur, wie loat ze gewoon an
Laat je ze toch lekker aan meid, als je de voeten maar even veegt (dat van die schoenen is meer een running gag eigenlijk)
Kiek dat van die running gag dat weet ik nou weer nie wat da beteekt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven