Hoe was het voor jou als kind op te groeien in twee werelden
dinsdag 24 september 2019 om 06:20
Ik zou graag reacties willen zien van kinderen van gescheiden ouders die hele verschillende levensopvattingen hebben.
Ik ben 18 jaar getrouwd geweest en heb twee kinderen (meisje 11, jongen 16). Ik ben 5 jaar geleden gescheiden, we hadden nooit veel argumenten, maar kregen meer en meer verschillende opvatting over het leven.
Onschuldige dingen zoals ik werd vegatarier en hij eet vlees waren op te lossen. Maar zijn rechtse kijk op het leven werd extremer.
We gingen vriendschappelijk onze eigen weg. We hebben elkaar zo'n twee jaar lang zijdelings bijgestaan met bijvoorbeeld medische dingen, helpen verhuizen etc. We wilden altijd dat de kinderen beiden ouders hadden en minimaal in twee werelden moesten leven.
Sinds een paar jaar is dit veranderd. Hij is extreem rechts aan het denken en vertelt de kinderen dat Hitler goede dingen deed. Hij gelooft niet in een veranderd klimaat en heeft onlangs tegen mijn dochter gezegd dat als ze nog een keer het klimaat noemt hij al haar devices afneemt en ze voortaan niet meer met hem mee mag in de auto.
Hij laat de kinderen alles kijken en eten wat ze willen. Dit heeft er een half jaar geleden toegeleid dat mijn 16 jarige zoon nu niet meer bij mij woont, maar bij zijn vader. Want die zeurt niet als hij uren op zijn computer/telefoon zit. Die zeurt niet over groenten eten, en die is tenmiste vol begrip dat hij het leger in wilt.
Mijn dochter ziet films en shows die echt niet geschikt zijn voor een 11 jarige.
Mijn strategie zover is dat ik tegen mijn dochter heb gezegd dat iedereen zijn eigen opvattingen heeft en dat het belangrijk is een eigen mening te vormen. Gezegd dat haar vader denkt dat Hitler goede dingen deed, waar ik het tegenovergestelde denk. Ik heb haar de film "De jongen in de gestreepte pyjama" laten zien. Ze was woedend dat ze dat 'moest zien', maar ik dacht dat het goed was haar een idee te geven.
Ze mag niet meer vertellen van haar vader wat ze in de week doet dat ze bij hem is. Een volledige spreekverbod.
Het breekt mijn hart. Ik zou graag willen horen van kinderen die zo zijn opgegroeid wat ik als moeder kan doen? Ik voel me zo machteloos. En als ik haar dan hoor zeggen dat ze haar schoolwerkstuk over tweede wereld oorlog wil maken en haar haar vaders ideen wil opschrijven.... Ze mag bij mij ook bepaalde dingen niet zien, en dan zegt ze elke keer hoe dat bij haar vader wel mag. Ik ben zo bang dat ze er ook voor kiest bij hem te gaan wonen.
Hoe kan ik haar opvoeden zonder haar te verliezen? Hoe kan ik haar meer rust geven? Hoe was het voor jullie?
Dank.
Ik ben 18 jaar getrouwd geweest en heb twee kinderen (meisje 11, jongen 16). Ik ben 5 jaar geleden gescheiden, we hadden nooit veel argumenten, maar kregen meer en meer verschillende opvatting over het leven.
Onschuldige dingen zoals ik werd vegatarier en hij eet vlees waren op te lossen. Maar zijn rechtse kijk op het leven werd extremer.
We gingen vriendschappelijk onze eigen weg. We hebben elkaar zo'n twee jaar lang zijdelings bijgestaan met bijvoorbeeld medische dingen, helpen verhuizen etc. We wilden altijd dat de kinderen beiden ouders hadden en minimaal in twee werelden moesten leven.
Sinds een paar jaar is dit veranderd. Hij is extreem rechts aan het denken en vertelt de kinderen dat Hitler goede dingen deed. Hij gelooft niet in een veranderd klimaat en heeft onlangs tegen mijn dochter gezegd dat als ze nog een keer het klimaat noemt hij al haar devices afneemt en ze voortaan niet meer met hem mee mag in de auto.
Hij laat de kinderen alles kijken en eten wat ze willen. Dit heeft er een half jaar geleden toegeleid dat mijn 16 jarige zoon nu niet meer bij mij woont, maar bij zijn vader. Want die zeurt niet als hij uren op zijn computer/telefoon zit. Die zeurt niet over groenten eten, en die is tenmiste vol begrip dat hij het leger in wilt.
Mijn dochter ziet films en shows die echt niet geschikt zijn voor een 11 jarige.
Mijn strategie zover is dat ik tegen mijn dochter heb gezegd dat iedereen zijn eigen opvattingen heeft en dat het belangrijk is een eigen mening te vormen. Gezegd dat haar vader denkt dat Hitler goede dingen deed, waar ik het tegenovergestelde denk. Ik heb haar de film "De jongen in de gestreepte pyjama" laten zien. Ze was woedend dat ze dat 'moest zien', maar ik dacht dat het goed was haar een idee te geven.
Ze mag niet meer vertellen van haar vader wat ze in de week doet dat ze bij hem is. Een volledige spreekverbod.
Het breekt mijn hart. Ik zou graag willen horen van kinderen die zo zijn opgegroeid wat ik als moeder kan doen? Ik voel me zo machteloos. En als ik haar dan hoor zeggen dat ze haar schoolwerkstuk over tweede wereld oorlog wil maken en haar haar vaders ideen wil opschrijven.... Ze mag bij mij ook bepaalde dingen niet zien, en dan zegt ze elke keer hoe dat bij haar vader wel mag. Ik ben zo bang dat ze er ook voor kiest bij hem te gaan wonen.
Hoe kan ik haar opvoeden zonder haar te verliezen? Hoe kan ik haar meer rust geven? Hoe was het voor jullie?
Dank.
Those who mind don't matter, and those who matter don't mind
dinsdag 24 september 2019 om 08:21
Dat vind ik nu juist een zeer opvoedkundig voorbeeld. Die kinderen van tegenwoordig worden helemaal opgehitst door de klimaathysterie, maar jouw ex geeft haar eenvoudigweg een praktijkvoorbeeld van hoe het leven er uit gaat zien voor haar als ze belastingen op onze comfortgoederen fiks verhogen. Geen geld meer voor die dure smartphone die uit Azie moet komen en geen geld meer om overal met de auto naartoe te kunnen.Hij gelooft niet in een veranderd klimaat en heeft onlangs tegen mijn dochter gezegd dat als ze nog een keer het klimaat noemt hij al haar devices afneemt en ze voortaan niet meer met hem mee mag in de auto.
dinsdag 24 september 2019 om 08:36
Dit.
Zeg gewoon: ik heb daar een andere mening over.
Meningen kunnen verschillen, de ene mening is niet per definitie fouter dan de andere.
Meningen zijn persoonlijk, die kunnen verschillen. Daar kan je over discussiëren, maar daar hoef je geen ruzie te maken.
Probeer het thuis gezellig te houden.
Op een gegeven moment zijn ze op een leeftijd dat ze hun eigen mening gaan vormen.
Ze horen natuurlijk niet alleen dingen van hun vader, maar óók van jou.
Van vrienden, op school , op de sportclub, familie.
Op een gegeven moment zullen ze zelf conclusies gaan trekken.
En niet blind vaders mening volgen.
Nu misschien nog wel, maar dat verandert.
Ik heb ook grote pubers/ jong volwassenen nu.
We verschillen soms extreem van mening. Discussiëren daarover.
Soms hebben ze voor een deel gelijk. Soms ik.
Je kunt alles vanuit meerdere ooghoeken bekijken en dan word je visie ook anders ergens op.
Maar ruzie, dat is het niet waard, maakt pubers dwarser .
Dus zoals lilalinda zegt. Laat het los.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
dinsdag 24 september 2019 om 08:44
Exact!redbulletje schreef: ↑24-09-2019 08:21Dat vind ik nu juist een zeer opvoedkundig voorbeeld. Die kinderen van tegenwoordig worden helemaal opgehitst door de klimaathysterie, maar jouw ex geeft haar eenvoudigweg een praktijkvoorbeeld van hoe het leven er uit gaat zien voor haar als ze belastingen op onze comfortgoederen fiks verhogen. Geen geld meer voor die dure smartphone die uit Azie moet komen en geen geld meer om overal met de auto naartoe te kunnen.
Geen dure smartphone meer,geen dure laptop niet meer met de auto ga maar lopen of fietsen voor het klimaat en ook geen vliegvakanties meer.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
dinsdag 24 september 2019 om 08:46
Ik vraag me af of ex een opvoedkundig talent is hoor.redbulletje schreef: ↑24-09-2019 08:21Dat vind ik nu juist een zeer opvoedkundig voorbeeld. Die kinderen van tegenwoordig worden helemaal opgehitst door de klimaathysterie, maar jouw ex geeft haar eenvoudigweg een praktijkvoorbeeld van hoe het leven er uit gaat zien voor haar als ze belastingen op onze comfortgoederen fiks verhogen. Geen geld meer voor die dure smartphone die uit Azie moet komen en geen geld meer om overal met de auto naartoe te kunnen.
dinsdag 24 september 2019 om 08:46
Dit.
@TO: realiseer je dat ook jouw manier van leven niet zaligmakend is.
Wat bijv Hitler betreft kun je daarover het gesprek aangaan met je kind en gewoon met feiten aantonen hoe het zit.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 24 september 2019 om 08:48
Jeugdzorg ook maar bellen voor al die ouders die Mao en Lenin wel prima gasten vonden?
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
dinsdag 24 september 2019 om 08:48
Meenemen naar Kamp Westerbork en Auschwitz.
Verder kun je er niet zoveel mee. Jouw visie voorleven. Kijken of je wat minder streng kunt zijn (als ze bij hun vader toch alles mogen zien..., maar dit wel eerst checken ) Ze zoeken toch hun eigen weg.
Later is nu
dinsdag 24 september 2019 om 08:49
"Mijn dochter ziet films en shows die echt niet geschikt zijn voor een 11 jarige."
Zoals the Boy in the Striped Pyjama's? (vanaf 12 jaar)
Laat haar het zelf ontdekken, ga haar niet dwingen tot akelige films. Als ze haar werkstuk over de tweede wereldoorlog gaat doen, vindt ze vanzelf documentatie die haar een eigen mening laten vormen. Geef dat meisje het vertrouwen om zelf dingen te laten ontdekken, in plaats van haar als een pion te gebruiken om je eigen gelijk te halen.
Zoals the Boy in the Striped Pyjama's? (vanaf 12 jaar)
Laat haar het zelf ontdekken, ga haar niet dwingen tot akelige films. Als ze haar werkstuk over de tweede wereldoorlog gaat doen, vindt ze vanzelf documentatie die haar een eigen mening laten vormen. Geef dat meisje het vertrouwen om zelf dingen te laten ontdekken, in plaats van haar als een pion te gebruiken om je eigen gelijk te halen.
dinsdag 24 september 2019 om 08:56
Ga niet in verweer tegen meningen van vader. Daarmee ga je je kinderen juist wegduwen. Mijn moeder heeft mij ooit "soldaat van oranje" laten zien toen ik nog jong was ("het is belangrijk om te weten wat er gebeurd is"), en ik heb daar jaren een half trauma aan overgehouden (die scene met een tuinslang in de reet en aanzetten totdat de ontlasting er voor weer uitkomt).
Geef aan dat jij een andere mening hebt, of leg uit dat Hitler naast goede dingen (edit: voordat dit COMPLEEEEET verkeerd wordt gelezdn, ik denk aan helemaal niks dat WOII gerelateerd is, maar als kind zal hij vast aardige dingen hebben gedaan + design icoom volkswagen kever, daar doel ik eigenlijk op) ook heel veel verkeerde dingen deed. En dat jij door al die verkeerde dingen die goede dingen niet meer zo goed vindt, bijvoorbeeld.
Maar wat je ook doet: val niet openlijk gedachtengoed van vader aan, daar ga je uiteindelijk je kinderen niet mee helpen.
Geef aan dat jij een andere mening hebt, of leg uit dat Hitler naast goede dingen (edit: voordat dit COMPLEEEEET verkeerd wordt gelezdn, ik denk aan helemaal niks dat WOII gerelateerd is, maar als kind zal hij vast aardige dingen hebben gedaan + design icoom volkswagen kever, daar doel ik eigenlijk op) ook heel veel verkeerde dingen deed. En dat jij door al die verkeerde dingen die goede dingen niet meer zo goed vindt, bijvoorbeeld.
Maar wat je ook doet: val niet openlijk gedachtengoed van vader aan, daar ga je uiteindelijk je kinderen niet mee helpen.
pergamon wijzigde dit bericht op 24-09-2019 08:59
13.54% gewijzigd
dinsdag 24 september 2019 om 08:57
Zou dat niet 'n gevalletje 'hoe krijg ik m'n ex over de zeik' zijn?Argentovivo schreef: ↑24-09-2019 08:56Ik vind de meeste reacties nogal mild. ‘Laat los?’ De man vertelt de kids dat Hitler goede dingen deed! Ik zou, als met hem praten niet lukt, overleggen met huisarts/jeugdzorg
dinsdag 24 september 2019 om 08:58
Pfff zelfde jeugdtrauma.Pergamon schreef: ↑24-09-2019 08:56Ga niet in verweer tegen meningen van vader. Daarmee ga je je kinderen juist wegduwen. Mijn moeder heeft mij ooit "soldaat van oranje" laten zien toen ik nog jong was ("het is belangrijk om te weten wat er gebeurd is"), en ik heb daar jaren een half trauma aan overgehouden (die scene met een tuinslang in de reet en aanzetten totdat de ontlasting er voor weer uitkomt).
Geef aan dat jij een andere mening hebt, of leg uit dat Hitler naast goede dingen ook heel veel verkeerde dingen deed. En dat jij door al die verkeerde dingen die goede dingen niet meer zo goed vindt, bijvoorbeeld.
dinsdag 24 september 2019 om 08:59
Gelukkig zelf geen ervaring met gescheiden ouders en zelf ook niet gescheiden , maar wel een aantal voorbeelden in mn omgeving.
Mijn nichtje heeft 5 kinderen en de kinderen zijn verdeeld over de gescheiden ouders.
Ondertussen wonen ze alle 5 bij moeder en hebben ze met vader geen contact meer omdat het een narcist pur wang is met een hele rare kijk op de wereld. Het duurde totdat de kinderen 18 jaar waren eer ze het inzagen.
Een ex vriendin is het geloof in gedoken na haar scheiding. Ook haar kinderen hebben hun keuze gemaakt. Zoon woont inmiddels bij vader en dochter zit vooral bij haar vriendje.
Wat je je moet realiseren is dat kinderen tzt hun eigen keuze maken met wie ze contact willen houden.
Dus vooral je eigen opvoeding aanhouden, je liefde tonen en zeg dat verschillen bestaan. Je hebt geen invloed op de keuzes van kinderen wat betreft hun keuze tussen vader of moeder
Mijn nichtje heeft 5 kinderen en de kinderen zijn verdeeld over de gescheiden ouders.
Ondertussen wonen ze alle 5 bij moeder en hebben ze met vader geen contact meer omdat het een narcist pur wang is met een hele rare kijk op de wereld. Het duurde totdat de kinderen 18 jaar waren eer ze het inzagen.
Een ex vriendin is het geloof in gedoken na haar scheiding. Ook haar kinderen hebben hun keuze gemaakt. Zoon woont inmiddels bij vader en dochter zit vooral bij haar vriendje.
Wat je je moet realiseren is dat kinderen tzt hun eigen keuze maken met wie ze contact willen houden.
Dus vooral je eigen opvoeding aanhouden, je liefde tonen en zeg dat verschillen bestaan. Je hebt geen invloed op de keuzes van kinderen wat betreft hun keuze tussen vader of moeder
dinsdag 24 september 2019 om 09:02
Nou, ik vind racisme toch echt wel fout hoor, niet zomaar en mening en ik zou het zeker niet op die manier normaliseren. De wet verbied disciminatie op grond van afkomst, sekse, geloof en geaardheid ook. Dat is niet echt hetzelfde als: "Sommig mensen houden nou eenmaal van Country & Western muziek, anderen niet". Dus ja, pa mag zijn mening hebben, maar er is ook nog zoiets als de grondwet.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
dinsdag 24 september 2019 om 09:06
Is een beetje een kutstreek naar een kind toe. Die hebben niet de financiele middelen om bijvoorbeeld en electische auto aan te schaffen en zijn wat dat betreft afhankelijk van de keuzes die hun ouders maken. Als je als ouder zo je 'gelijk' moet halen (over iets wat wetenschappelijk vaststaat trouwens) en er niet gewoon een gesprek over aan kan, dan ben je echt heel kinderachtig bezig (dan heb je inoudelijk dus niks).Rosabella1 schreef: ↑24-09-2019 08:44Exact!
Geen dure smartphone meer,geen dure laptop niet meer met de auto ga maar lopen of fietsen voor het klimaat en ook geen vliegvakanties meer.
Je zou ook blij kunnen zijn dat je kind ergens om geeft en een beetje maatschappelijk betrokken is, ipv dat sort intresses cynisch af te doen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
dinsdag 24 september 2019 om 09:12
Hoe kun je leven zonder dure smartphone en zonder auto die ons overal naar toe brengt? Onze voorouders deden het ook zonder en dat is nog geen 100 jaar geleden. Als ik overstromingen en voedsel- en schoonwater-tekorten kan voorkomen door de smartphone en de auto te laten staan, dan heb ik mijn keus snel gemaakt.redbulletje schreef: ↑24-09-2019 08:21Geen geld meer voor die dure smartphone die uit Azie moet komen en geen geld meer om overal met de auto naartoe te kunnen.
Love is the meaning of life
dinsdag 24 september 2019 om 09:16
Kinderen hebben voor school tegenwoordig vaak die smartphone nodig. Dat was inderdaad niet zo toen er nog op leitjes geschreven werd, dat klopt. Ook een handgeschreven verslag wordt niet meer goedgekeurd.elfjetwaalfje schreef: ↑24-09-2019 09:12Hoe kun je leven zonder dure smartphone en zonder auto die ons overal naar toe brengt? Onze voorouders deden het ook zonder en dat is nog geen 100 jaar geleden. Als ik overstromingen en voedsel- en schoonwater-tekorten kan voorkomen door de smartphone en de auto te laten staan, dan heb ik mijn keus snel gemaakt.
Later is nu
dinsdag 24 september 2019 om 09:28
Ik heb die film gezien toen ik volwassen was en dat is de enige scène die ik onthouden heb.
Die film zou ik nooit aan mijn kinderen laten zien.
Ook trouwens niet de fil die TO noemt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning