Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
woensdag 25 september 2019 om 14:09
Voor een zombie heb je wel altijd wat in huisBetty_Slocombe schreef: ↑25-09-2019 12:43Wat echt relevant is: als een vriendin/familielid om twaalf uur 's avonds aanbelt, in dikke stress en met een bloedende wond op haar voorhoofd, wat doe je dan? Ik laat haar binnen, tenzij ik vermoed dat ze een zombie is.

woensdag 25 september 2019 om 14:11
Ik heb er normaliter geen moeite mee wanneer er onverwachts visite komt maar heb ook niet altijd wat in huis, zeker aan het einde van de week niet. Mijn kinderen hebben vaak vriendinnen mee.
Maar nu ben ik al een tijdje ziek en kost het me wel meer moeite om onverwachtse visite te handelen. Gewoon omdat de energie maar beperkt is.
Maar nu ben ik al een tijdje ziek en kost het me wel meer moeite om onverwachtse visite te handelen. Gewoon omdat de energie maar beperkt is.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

woensdag 25 september 2019 om 14:19
Onverwachte visite vind ik altijd erg gezellig! Er is altijd wel wat te eten of te drinken voor de visite, hoe lastig is dat? Thee en koffie is er altijd, bier en wijn ook. Frisdrank hebben we niet altijd, en de witte wijn is soms niet meteen koud. Meestal ligt er ook nog wel wat lekkers te knabbelen, al moet het bezoek niet meteen met zn zessen komen als ze wat lekkers willen eten.
Mensen die tijdens het eten komen kunnen altijd aanschuiven. We zijn maar met 2 en koken altijd ruim omdat afgepast voor 2 koken niet handig is. En als er nog wat nodig is, dan halen we wel wat bij, of er ligt altijd nog wat extra groente die we erbij kunnen doen.
Mijn man komt uit een groot en druk gezin. Broers, zussen, neven en nichten die willen komen logeren zijn ook altijd welkom. Het komt voor dat ze een uur van te voren laten weten dat er iemand wil komen logeren, ook dat is geen probleem; al komt het weleens voor dat ik (of mijn man) nog even een logeerbed moet opmaken. Ontbijt hebben we ook altijd wel.
Dus ja, ik denk dat wij wel gastvrij zijn. In de gezinnen waar wij zelf vandaan komen zat het huis ook altijd vol.
Mensen die tijdens het eten komen kunnen altijd aanschuiven. We zijn maar met 2 en koken altijd ruim omdat afgepast voor 2 koken niet handig is. En als er nog wat nodig is, dan halen we wel wat bij, of er ligt altijd nog wat extra groente die we erbij kunnen doen.
Mijn man komt uit een groot en druk gezin. Broers, zussen, neven en nichten die willen komen logeren zijn ook altijd welkom. Het komt voor dat ze een uur van te voren laten weten dat er iemand wil komen logeren, ook dat is geen probleem; al komt het weleens voor dat ik (of mijn man) nog even een logeerbed moet opmaken. Ontbijt hebben we ook altijd wel.
Dus ja, ik denk dat wij wel gastvrij zijn. In de gezinnen waar wij zelf vandaan komen zat het huis ook altijd vol.

woensdag 25 september 2019 om 14:37
Ik ben matig gastvrij
Voor onverwachte visite heb ik altijd koffie, thee, koekjes, fris, bier, water en chips.
Geen probleem.
Maar onverwacht mensen mee laten eten vind ik heel vervelend. En dan gaat me dat niet om het verstrekken van voedsel en het is ook geen vorm van gierigheid, maar ik ben gewoon erg op mijn privacy gesteld.
Ik ben niet goed in improviseren bij de maaltijd en opmerkingen als " ik gooi even een brood in de oven" kan ik niks mee.
Een brood vereist toch in elk geval beleg of een blik soep (oke dat kan dan nog net), en diepvriesfriet e.d.heb ik zelden in huis.
Als hier mensen komen eten is het op afspraak en dan doe ik mijn best, maar verder gaan ze maar lekker thuis eten. Ik ben wel bereid mijn eigen warme maaltijd een uurtje uit te stellen om onverwacht te borrelen. Dat dan weer wel.
Ik vind het trouwens vrij onbeschoft om rond etenstijd bij mensen langs te gaan en dan te verwachten dat je mag blijven eten.

Voor onverwachte visite heb ik altijd koffie, thee, koekjes, fris, bier, water en chips.
Geen probleem.
Maar onverwacht mensen mee laten eten vind ik heel vervelend. En dan gaat me dat niet om het verstrekken van voedsel en het is ook geen vorm van gierigheid, maar ik ben gewoon erg op mijn privacy gesteld.
Ik ben niet goed in improviseren bij de maaltijd en opmerkingen als " ik gooi even een brood in de oven" kan ik niks mee.
Een brood vereist toch in elk geval beleg of een blik soep (oke dat kan dan nog net), en diepvriesfriet e.d.heb ik zelden in huis.
Als hier mensen komen eten is het op afspraak en dan doe ik mijn best, maar verder gaan ze maar lekker thuis eten. Ik ben wel bereid mijn eigen warme maaltijd een uurtje uit te stellen om onverwacht te borrelen. Dat dan weer wel.
Ik vind het trouwens vrij onbeschoft om rond etenstijd bij mensen langs te gaan en dan te verwachten dat je mag blijven eten.

woensdag 25 september 2019 om 14:42

woensdag 25 september 2019 om 14:56
Ik dus nooit.FoxtrotAlpha schreef: ↑25-09-2019 14:42Niet het gehele topic gelezen, maar hoe vaak hebben jullie dan echt onverwachte gasten? Als je spontaan bij iemand in de buurt ben, app je toch even van te voren met elkaar of iemand thuis is? En dan spreek je toch even een tijd af en je overlegt even wat handig is?
Zelfs geen zombies.
woensdag 25 september 2019 om 14:57
Betty_Slocombe schreef: ↑25-09-2019 14:48Heremetijd, nu is in dit topic alles over zombies ineens offtopic? Ik zeg jullie dit, de kans dat hier een zombie aan de deur staat is groter dan dat ik rond etenstijd onverwacht bezoek krijg. Hartstikke ontopic, dus.

Ik behalve mijn volwassen kinderen ook nooit hoor. Daar zijn onze vrienden te beleefd voor

Ik ook ja.
Gelukkig komt het niet vaak voor. Het is ook wel een risico als je op flink afstand van de familie en vrienden woont om zomaar langs te komen.FoxtrotAlpha schreef: ↑25-09-2019 14:42Niet het gehele topic gelezen, maar hoe vaak hebben jullie dan echt onverwachte gasten? Als je spontaan bij iemand in de buurt ben, app je toch even van te voren met elkaar of iemand thuis is? En dan spreek je toch even een tijd af en je overlegt even wat handig is?
Ik app zelf altijd een paar dagen van tevoren of het gelegen komt dat ik zaterdag langskom. Of als het last minute is altijd een paar uur van tevoren. En als het niet kan is het prima.
We’re all mad here
woensdag 25 september 2019 om 14:58
Mijn pubers wel, jongste vooralFoxtrotAlpha schreef: ↑25-09-2019 14:42Niet het gehele topic gelezen, maar hoe vaak hebben jullie dan echt onverwachte gasten? Als je spontaan bij iemand in de buurt ben, app je toch even van te voren met elkaar of iemand thuis is? En dan spreek je toch even een tijd af en je overlegt even wat handig is?
En als die plots iemand mee wil laten eten, dan kan dat vaak wel (en soms niet, en dat snapt ze) en dan mag ze zelf even naar de AH voor een extra slavink.
woensdag 25 september 2019 om 14:59
vriendin van mij vertelde laatst, dat haar ouders nooit bellen voor ze langskomen en altijd gewoon aanwaaien (wonen toch op zeker half uur rijden). Dat komt bij ons echt niet voorCheshire-cat schreef: ↑25-09-2019 14:57Gelukkig komt het niet vaak voor. Het is ook wel een risico als je op flink afstand van de familie en vrienden woont om zomaar langs te komen.
Ik app zelf altijd een paar dagen van tevoren of het gelegen komt dat ik zaterdag langskom. Of als het last minute is altijd een paar uur van tevoren. En als het niet kan is het prima.

woensdag 25 september 2019 om 15:02
Hier kunnen we ontopic losgaan: thuis/hoe-gastvrij-ben-jij-zombie-editi ... ges/449932

woensdag 25 september 2019 om 15:19
Ik zou dat bij mijn kinderen nooit doen. Zelfs in dezelfde woonplaats app ik nog even of het uitkomt.
woensdag 25 september 2019 om 15:23
Ik ook nietherfstappeltaart schreef: ↑25-09-2019 15:19Ik zou dat bij mijn kinderen nooit doen. Zelfs in dezelfde woonplaats app ik nog even of het uitkomt.
maar zij vond dat juist gezellig, en bij je ouders moest dat toch kunnen???
Ik begon me al zorgen te maken, of ik wellicht een verstoorde ouder-kindrelatie had

woensdag 25 september 2019 om 15:26
Ik denk het niet hoor

Ik ga er altijd vanuit dat mijn kinderen nog meer te doen hebben dan mij entertainen, of dat er misschien wel vrienden van ze op bezoek zijn. Daar wil ik helemaal niet bij storen. Als ik app of het uitkomt is het antwoord bijna altijd ja, dus dat zit vast wel goed.

woensdag 25 september 2019 om 15:27
COtweepuntnul schreef: ↑25-09-2019 15:02Hier kunnen we ontopic losgaan: thuis/hoe-gastvrij-ben-jij-zombie-editi ... ges/449932

Ik voel me wel schuldig nu.