Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
woensdag 25 september 2019 om 10:43
Ik ben super gastvrij, mensen die hier komen, krijgen eten en drinken en taart, likeur, heb ik altijd op voorraad en als ze naar huis gaan, dan krijgen ze ook mee.
Maar ik heb een "vriendin/ buurvrouw" die zegt dat ze heel blij is dat ik geen relatie heb, want dan kan ze altijd maar aan komen waaien. Heel erg vervelend vind ik dat, al meerdere keren gezegd ook. Ze komt alleen of met haar puberkinderen en ze blijven soms uren hangen, vragen of ik nog wat lekkers heb enz..
Ik ben niet gezond en ga als het kan 's middags even slapen, dan staat zij weer aan de deur, onaangekondigd dus. Nadat ik al een paar keer had gezegd dat ik het niet fijn vond en ze toch bleef komen en bellen, heb ik mijn deurbel uitgezet, toen ging ze kloppen. Daarna heb ik haar maar voor de deur laten staan, een paar keer. Nu komt ze wat minder.
Maar ik heb een "vriendin/ buurvrouw" die zegt dat ze heel blij is dat ik geen relatie heb, want dan kan ze altijd maar aan komen waaien. Heel erg vervelend vind ik dat, al meerdere keren gezegd ook. Ze komt alleen of met haar puberkinderen en ze blijven soms uren hangen, vragen of ik nog wat lekkers heb enz..
Ik ben niet gezond en ga als het kan 's middags even slapen, dan staat zij weer aan de deur, onaangekondigd dus. Nadat ik al een paar keer had gezegd dat ik het niet fijn vond en ze toch bleef komen en bellen, heb ik mijn deurbel uitgezet, toen ging ze kloppen. Daarna heb ik haar maar voor de deur laten staan, een paar keer. Nu komt ze wat minder.
woensdag 25 september 2019 om 10:43

woensdag 25 september 2019 om 10:44
woensdag 25 september 2019 om 10:46
Hier is iedereen welkom!
Koekjes eten wij bijna niet, maar altijd wat in huis voor onverwachte visite.
Kom je afgesproken koffie drinken dan heb ik meestal wel iets gebakken of iets lekkers gehaald.
Kom je tijdens het eten? Dan delen we wat er is.. En anders maak ik wat extra, meestal wel genoeg in huis en in de diepvries ligt altijd wel een pizza of patat.
Koekjes eten wij bijna niet, maar altijd wat in huis voor onverwachte visite.
Kom je afgesproken koffie drinken dan heb ik meestal wel iets gebakken of iets lekkers gehaald.
Kom je tijdens het eten? Dan delen we wat er is.. En anders maak ik wat extra, meestal wel genoeg in huis en in de diepvries ligt altijd wel een pizza of patat.
woensdag 25 september 2019 om 10:51
woensdag 25 september 2019 om 10:54
Vroeger was men ook gastvrij. Alleen gastvrij bij de één is gewoon anders dan bij de ander.
In mijn omgeving is het gewoon niet normaal om rond etenstijd onverwachts langs te gaan. Ja, als je even een pakje of zo moet ophalen of zo.
Ik vind bezoek best leuk (afhankelijk van het bezoek), maar ik werk de hele week, sport meerdere keren of heb soms al afspraken staan, dus het komt gewoon vaak niet uit. En de reden dat veel mensen eerst de agenda erbij nemen is gewoon omdat ze ook andere dingen te doen hebben. Juist gastvrij om echt tijd voor iemand vrij te maken. In plaats van maar allerlei dingen af te moeten zeggen omdat mensen steeds maar aan komen waaien.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 25 september 2019 om 10:57
Ik vind het geen probleem als er extra mensen aanschuiven. Wat lilalinda en julia65 ook zeggen; je voegt wat meer koolhydraten toe in de vorm van rijst, brood, patat, etc. en je komt een heel eind.
We wonen vrij centraal gelegen in een huis mét woonkamer (vrienden wonen vrijwel allemaal nog op kamers of in een kleine studio)..wat ervoor zorgt dat er meermalen per week wel mensen even langs waaien; mee-eten voor het sporten, nog een drankje doen na de vrij-mi-bo, een spontane spelletjesavond of een kopje koffie tussen andere bezoekjes door.
Het is af en toe een beetje een huishouden van jan steen, maar wel érg gezellig. Ik snap aan de andere kant wel heel goed dat veel mensen het niét fijn vinden als je gewoon binnenvalt, dus als wij ergens 'toevallig in de buurt zijn', dan bellen we eerst even of het schikt. Ieder z'n meug
We wonen vrij centraal gelegen in een huis mét woonkamer (vrienden wonen vrijwel allemaal nog op kamers of in een kleine studio)..wat ervoor zorgt dat er meermalen per week wel mensen even langs waaien; mee-eten voor het sporten, nog een drankje doen na de vrij-mi-bo, een spontane spelletjesavond of een kopje koffie tussen andere bezoekjes door.
Het is af en toe een beetje een huishouden van jan steen, maar wel érg gezellig. Ik snap aan de andere kant wel heel goed dat veel mensen het niét fijn vinden als je gewoon binnenvalt, dus als wij ergens 'toevallig in de buurt zijn', dan bellen we eerst even of het schikt. Ieder z'n meug

woensdag 25 september 2019 om 11:00
Ik schreef dat hier geen zoete inval cultuur heerst. Dus dat iedereen standaard teveel eten kookt omdat er altijd mensen aan komen waaien.
Dat niet doen is niet per se ongastvrij.

woensdag 25 september 2019 om 11:02
Ik ben niet altijd gastvrij, want soms heb ik er ook geen zin in. En dat moet ook prima kunnen.
Schoonouders komen hier steeds op de namiddag douchen omdat ze zelf aan het verbouwen zijn. Dan vraag ik wel steeds of ze hier willen eten. En als ze niet blijven eten dan borrelen we even met wat lekkers.
Maar mijn schoonzus is bijvoorbeeld ontzettend gierig en ook heel erg ongastvrij, en dat heeft dan wel weer een wisselwerking.
Schoonouders komen hier steeds op de namiddag douchen omdat ze zelf aan het verbouwen zijn. Dan vraag ik wel steeds of ze hier willen eten. En als ze niet blijven eten dan borrelen we even met wat lekkers.
Maar mijn schoonzus is bijvoorbeeld ontzettend gierig en ook heel erg ongastvrij, en dat heeft dan wel weer een wisselwerking.
woensdag 25 september 2019 om 11:03
Ik heb zeg enkel Hoe IK het doe (nav de vraag van TO) heb geen mening/waardeoordeel over anderen-Darkside- schreef: ↑25-09-2019 11:00Ik schreef dat hier geen zoete inval cultuur heerst. Dus dat iedereen standaard teveel eten kookt omdat er altijd mensen aan komen waaien.
Dat niet doen is niet per se ongastvrij.
En Wat precies gastvrij is, bestaan geen wetten over, dus op een forum kom je niet verder dan uitwisselen van Hoe-Doe-Jij-Het

woensdag 25 september 2019 om 11:22
Valkuil onder de mat.Lady*Voldemort schreef: ↑25-09-2019 10:36Ik heb zo'n mat voor de deur liggen met ROT OP erop. Dat scheelt wel iets ja.

woensdag 25 september 2019 om 11:25
Die wil ik!Lady*Voldemort schreef: ↑25-09-2019 10:36Ik heb zo'n mat voor de deur liggen met ROT OP erop. Dat scheelt wel iets ja.

woensdag 25 september 2019 om 11:30
Dit herken ik ook.Gisselle schreef: ↑25-09-2019 10:43Ik ben super gastvrij, mensen die hier komen, krijgen eten en drinken en taart, likeur, heb ik altijd op voorraad en als ze naar huis gaan, dan krijgen ze ook mee.
Vooral van mensen die zelf nooit kunnen of willen ontvangen.
Daar heb ik niet zo'n zin meer in, net als mensen die speelafspraken als oppas gebruiken.
Laatst was ik zelf niet in staat om naar een ouderavond te gaan, vond ik best jammer. Dus ik zat met de kinderen lekker aan de afhaal.
Ik heb de telefoon genegeerd en de deur niet opengedaan, er waren maar liefst drie ouders die hadden gezien dat ik thuis was en hun kinderen stuurden of vroegen of ik kon oppassen.
Dus ik mis een ouderavond maar kan wel af hoc op andere kinderen gaan passen van mensen die wel gaan, doei.
Als je het van te voren zou vragen prima maar me niet voor het blok zetten door je kinderen bij mij voor de deur te dumpen zoals een ouder deed.
(Ik had later doorgegeven dat ik luizen aan het kammen was, zal ze leren).

woensdag 25 september 2019 om 11:31
Ik heb allerlei gezondheidsklachten, waarvan de zenuwpijn en kapotte rug echt hel zijn. Ik heb helemaal geen zin in onverwachts mee etend bezoek. Of ongeplande slaapfeestjes van kinderen of de hele week inloop van vriendjes en vriendinnetjes.
Ik plan nu dus alles en moet dan ook rust voor en na nemen.
En ik heb geen grote voorraadkast. Ik heb niet altijd mogelijk om even naar de super te gaan en ik heb ook geen grote beurs om dan maar eten te gaan bestellen.
Ik ben van nature gastvrij, vroeger kon alles. Maar nu niet meer.
Mijn vrienden en familie weten dat en als er iemand opgepland langskomt dan heb ik koffie en thee en soms wat fris. Ik hoop dat ze dan komen voor mij en een gezellig praatje.
Meer kan ik ze dan niet bieden. Vind iemand dat vervelend... Jammer voor hen.
En ik straal dat ook uit ja.
Nu nog zo'n deurmat.
Ik plan nu dus alles en moet dan ook rust voor en na nemen.
En ik heb geen grote voorraadkast. Ik heb niet altijd mogelijk om even naar de super te gaan en ik heb ook geen grote beurs om dan maar eten te gaan bestellen.
Ik ben van nature gastvrij, vroeger kon alles. Maar nu niet meer.
Mijn vrienden en familie weten dat en als er iemand opgepland langskomt dan heb ik koffie en thee en soms wat fris. Ik hoop dat ze dan komen voor mij en een gezellig praatje.
Meer kan ik ze dan niet bieden. Vind iemand dat vervelend... Jammer voor hen.
En ik straal dat ook uit ja.

Nu nog zo'n deurmat.

woensdag 25 september 2019 om 11:42
Het-groepje schreef: ↑25-09-2019 11:30Dit herken ik ook.
Vooral van mensen die zelf nooit kunnen of willen ontvangen.
Daar heb ik niet zo'n zin meer in, net als mensen die speelafspraken als oppas gebruiken.
Laatst was ik zelf niet in staat om naar een ouderavond te gaan, vond ik best jammer. Dus ik zat met de kinderen lekker aan de afhaal.
Ik heb de telefoon genegeerd en de deur niet opengedaan, er waren maar liefst drie ouders die hadden gezien dat ik thuis was en hun kinderen stuurden of vroegen of ik kon oppassen.
Dus ik mis een ouderavond maar kan wel af hoc op andere kinderen gaan passen van mensen die wel gaan, doei.
Als je het van te voren zou vragen prima maar me niet voor het blok zetten door je kinderen bij mij voor de deur te dumpen zoals een ouder deed.
(Ik had later doorgegeven dat ik luizen aan het kammen was, zal ze leren).

woensdag 25 september 2019 om 11:50
Gelukkig weinig onverwacht bezoek hier. Hooguit een zus/schoonzus die langsfietst en bakkie komt doen.
Altijd welkom.
Echt visite visite weten we (meestal) wel van te voren.
Waar zit het gastvrij zijn in? Drinken en iets lekkers hebben we hier altijd. Genoeg keuze.
Als mijn moeder smiddags komt kan ze altijd mee blijven eten, dat lukt ook. Maar op opvreters die rond etenstijd aan komen waaien zit ik niet te wachten (is ook nog nooit gebeurd trouwens)
Altijd welkom.
Echt visite visite weten we (meestal) wel van te voren.
Waar zit het gastvrij zijn in? Drinken en iets lekkers hebben we hier altijd. Genoeg keuze.
Als mijn moeder smiddags komt kan ze altijd mee blijven eten, dat lukt ook. Maar op opvreters die rond etenstijd aan komen waaien zit ik niet te wachten (is ook nog nooit gebeurd trouwens)

woensdag 25 september 2019 om 11:55
Hoe meet je 'gastvrijheid'?
Ik denk van mezelf dat ik echt wel gastvrij ben in de zin dat mensen echt op moment van de dag welkom zijn. Maar aangekondigd vind ik wel fijner, als is het maar 'ik kom over een half uurtje even thee drinken'. Druk leven (wie niet?) dus als je onaangekondigd op de stoep staat kun je me zomaar missen. Nu zijn er eigenlijk geen mensen die dat doen maar als ze het zouden doen en ik ben thuis zal ik ze met open armen ontvangen.
Onze koelkasten, vriezers en voorraadkasten zijn ook altijd voorbereid op bezoek dus meeeten, ook last minute, is nooit een issue. Een borrelplankje staat ook zo op tafel. Eten is voor mij sowieso 'gezelligheid', maar is dat misschien weer een heel ander verhaal.
Heb een vriendin die echt de deur niet opendoet als je onaangekondigd op de stoep staat. En de meeste mensen weten dat ook van haar. Heeft ze gewoon geen zin in. Als we echter een afspraak hebben om bij te kletsen gaat ze all out qua hapjes en drankjes, voel ik me meer dan welkom en worden het standaard late avondjes. In mijn optiek is dat zeer gastvrij.
Dusja, wat versta je onder gastvrijheid?
Ik denk van mezelf dat ik echt wel gastvrij ben in de zin dat mensen echt op moment van de dag welkom zijn. Maar aangekondigd vind ik wel fijner, als is het maar 'ik kom over een half uurtje even thee drinken'. Druk leven (wie niet?) dus als je onaangekondigd op de stoep staat kun je me zomaar missen. Nu zijn er eigenlijk geen mensen die dat doen maar als ze het zouden doen en ik ben thuis zal ik ze met open armen ontvangen.
Onze koelkasten, vriezers en voorraadkasten zijn ook altijd voorbereid op bezoek dus meeeten, ook last minute, is nooit een issue. Een borrelplankje staat ook zo op tafel. Eten is voor mij sowieso 'gezelligheid', maar is dat misschien weer een heel ander verhaal.
Heb een vriendin die echt de deur niet opendoet als je onaangekondigd op de stoep staat. En de meeste mensen weten dat ook van haar. Heeft ze gewoon geen zin in. Als we echter een afspraak hebben om bij te kletsen gaat ze all out qua hapjes en drankjes, voel ik me meer dan welkom en worden het standaard late avondjes. In mijn optiek is dat zeer gastvrij.
Dusja, wat versta je onder gastvrijheid?

woensdag 25 september 2019 om 11:59
Mijn vriendin had laatst een leuke observatie: zij woont in het buitenland in een beetje afgelegen dorp.doornroosje9 schreef: ↑25-09-2019 10:51Als je van bezoek houdt, zal gastvrij zijn je heel goed doen. Hou je niet van bezoek, dan is gastvrij zijn mss niet eens goed voor jezelf.
Ik vind dat zo'n onzin dat gastvrij zijn beter is dan niet gastvrij zijn.
Daar is iedereen heel gastvrij, omdat men daar weet dat men op elkaar is aangewezen en je een kwartier moet rijden minimaal om bij het volgende huis te komen of thuis.
Daar is altijd extra eten, drinken in huis ook omdat men eens in de zoveel tijd ruim boodschappen doet dus er toch vaak zat is.
Als je daar langs de weg pech hebt wordt je geholpen, haar familielid daar had autopech op een hete dag. Iemand bracht haar thuis, weer een ander ging haar dieren verzorgen, weer een ander bood aan haar kinderen te halen, er stond een maaltijd in haar keuken.
Had ze dit niet zo gehad dan had ze in de hitte een groot probleem gehad dus men vertrouwt erop dat dit indien nodig over en weer gaat.
Dat alles spontaan trouwens want men kent elkaar en maakt zich dan druk om elkaars dieren etc.
Hier is het niet zo nodig om zo met elkaar om te gaan.
Bij arme mensen in mijn omgeving, mijn moeder is bijvoorbeeld arm, gaat dit wel veel makkelijker.
Veel meer inlevingsvermogen, veel meer onderling voor elkaar regelen.
Dus ook meer gastvrij, je krijgt soms wel een rare maaltijd maar altijd wel iets.
Ik merk dat men hier heel erg uitgaat van de eigen goede situatie, er wordt weinig noodzaak gevoeld om flexibel te zijn.
Dat van dat afgepaste eten hebben is natuurlijk kul anno 2019 met de supermarkten tot laat open.
Men wil niet omdat men zelf nooit bij een ander dit zou doen en ook geen situatie kan verzinnen waarin dit wel zo is.