Nomen est omen?

26-09-2019 20:20 373 berichten
In het afgrijselijkenamentopic blijft het een af en toe terugkerende discussie, maar die is daar niet helemaal op zijn plaats, vandaar hier.

Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
Veel vragen, zie ik. Hopelijk geen spelfouten deze keer.

Ik denk dat we moeten wennen aan het feit dat heel veel kinderen heel veel soorten namen hebben en dat we moeten loslaten dat slimme kinderen Justus heten en geen Kevin.
Ik zie beroepsmatig heel veel kinderen en ik heb allang geleerd geen conclusies te verbinden aan namen, al zijn er een paar waarvan wij als docenten wel op voorhand al een beetje paniekerig worden.

En, eerlijk, ik vind het heerlijk om zoveel namen te horen. En ik vind sommige namen die mensen tokkie noemen echt heerlijk.
Er was toch zo'n man die zijn ene kind Winner en de andere Loser had genoemd? Volgens mij zelfs een tweeling.
Soms kom ik wel een naam tegen die zo bijzonder is ja opbouw, lettergrepen en klank dat ik in mijn hoofd op de ouders mopper, omdat ik die naam maar niet kan onthouden.
Verder vind ik het totaal niet relevant hoe een ander heet. Ook niet welke huidskleur er bij een naam moet horen, welke kleur haar of welke culturele achtergrond.
Alle reacties Link kopieren
Goede vraag. Ik heb geen kinderen maar de status van een voornaam zou me koud laten... voornamen zijn toch modegevoelig. Meestal. De mijne is tijdloos ;-)
http://www.sahio.com/the-story-of-two-b ... n%20Winner.

"Loser Lane did in fact succeed. He went to prep school on a scholarship, graduated from Lafayette College in Pennsylvania, and joined NYPD (it was his mother’s longtime wish). Although he never hid his name, people were uncomfortable using it. “So I have a bunch of names,” he says today, “from Jimmy to James to whatever they want to call you. But they rarely call you Loser.” Once in a while, he said, “they throw a French twist on it: ‘Losier.’” To his cop friends he is known as Lou.

And what of his brother with the can’t-miss name? The most noteworthy achievement of Winner Lane, how in his mid forties, is the length of his criminal record: almost three dozen arrests for burglary, domestic violence, trespassing, resisting arrest, and other mayhem."

(Geen tweeling).
Betty_Slocombe schreef:
26-09-2019 20:22
Ik zie beroepsmatig heel veel kinderen en ik heb allang geleerd geen conclusies te verbinden aan namen, al zijn er een paar waarvan wij als docenten wel op voorhand al een beetje paniekerig worden.
Bart? (Of is er inmiddels een moderner equivalent?)
Beetje rekening hebben wij er wel mee gehouden, maar dan de andere kant op. Niet dat de naam "sociaal-economisch" een te lage status zou hebben, maar dat een naam juist de andere kant op een bepaald beeld zou oproepen. Mijn voorkeur voor Lodewijk, IJsbrand en Boudewijn kon echt niet bij ons volgens mijn vrouw.
Ik verbind zeker wel (voor)oordelen aan een naam, niet zo netjes mss, maar ook niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Wel denk ik bij dit soort dingen dat het belangrijk is dat je je bewust bent van die (voor)oordelen.
Whatever you can do today, put off until the day after tomorrow. Two free days for you!
Week 26 van de Extremely Demotivational Calendar
NYC schreef:
26-09-2019 20:28
Huh? Waarom zou Bart paniek oproepen? Vanwege Bart Simpson (kwajongen)?
NYC schreef:
26-09-2019 20:28
Ik durf het niet te zeggen, want er zijn vast hordes forummers met een zoon met die naam, maar Kai/Kaj. Tegelijkertijd kan ik volgend jaar de allerliefste leerling hebben met die naam, natuurlijk.
Wij hebben wel een beetje rekening gehouden met de namen (algemeen geaccepteerde namen, voor sommigen misschien te saai). Er zijn onderzoeken geweest waaruit gebleken is dat mensen/kinderen wel degelijk gediscrimineerd worden op basis van hun naam. Vreselijk, maar waar. Dus wij wilden onze kinderen niet bij voorbaat al op achterstand zetten.
Solomio schreef:
26-09-2019 20:32
Ik verbind zeker wel (voor)oordelen aan een naam, niet zo netjes mss, maar ook niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Wel denk ik bij dit soort dingen dat het belangrijk is dat je je bewust bent van die (voor)oordelen.

Precies.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
NYC schreef:
26-09-2019 20:30
Beetje rekening hebben wij er wel mee gehouden, maar dan de andere kant op. Niet dat de naam "sociaal-economisch" een te lage status zou hebben, maar dat een naam juist de andere kant op een bepaald beeld zou oproepen. Mijn voorkeur voor Lodewijk, IJsbrand en Boudewijn kon echt niet bij ons volgens mijn vrouw.
IJsbrand stond ook hoog op mijn lijstje :heart:
Betty_Slocombe schreef:
26-09-2019 20:22
Veel vragen, zie ik. Hopelijk geen spelfouten deze keer.

Ik denk dat we moeten wennen aan het feit dat heel veel kinderen heel veel soorten namen hebben en dat we moeten loslaten dat slimme kinderen Justus heten en geen Kevin.

En, eerlijk, ik vind het heerlijk om zoveel namen te horen. En ik vind sommige namen die mensen tokkie noemen echt heerlijk.
Een individueel kind kan altijd de uitzondering op de regel zijn, dus geen vaststaande verwachtingen hebben, lijkt me een goed plan. Maar dat betekent niet dat er geen namen zijn die echte tokkienamen zijn of juist echte hockeynamen.
Een van mijn kinderen heeft een naam die helemaal niet zo hoog in de populariteitslijstjes staat. Maar hier in de wijk stikt het van de kinderen met zijn naam. Kennelijk hebben we hier een populatie die erg van die naam houdt :)
Ik had een voorkeur voor Britse namen, maar ja, in Nederland vonden we dat wat gek dus maar niet gedaan.
Ja, ik ben er gevoelig voor.
Het zal best zo zijn dat er Sharona's en Danny's advocaten en artsen worden, maar ik zag er maar heel weinig op school en uni. En de paar die er waren, waren even lullig gezegd 'te slim geboren' in een laagopgeleid gezin met laagopgeleide broertjes en zusjes.
Volgens mij is het tegenwoordig een beetje taboe aan het worden om het te zeggen maar je komt er gewoon niet onderuit dat je bij een Fleur al een andere associatie hebt dan bij een Jesslyn.
Ik hou er zeker rekening mee bij het uitkiezen van een naam.
Ik word er soms wel wat chagrijnig van, want kom zelf oorspronkelijk uit een Engelstalig land en veel namen vallen hier al af omdat ze ingenomen zijn door de tokkies terwijl het in land van herkomst klassieke namen zijn.
-
Betty_Slocombe schreef:
26-09-2019 20:35
Ik durf het niet te zeggen, want er zijn vast hordes forummers met een zoon met die naam, maar Kai/Kaj. Tegelijkertijd kan ik volgend jaar de allerliefste leerling hebben met die naam, natuurlijk.
Ik dacht zelf eigenlijk aan Wesley. Ik heb nu al meerdere verhalen van docenten (basisonderwijs) gehoord over moeizame, lastige scholieren die Wesley heten. Vond het opvallend en moest daar meteen aan denken bij je topic :)

Ik zelf doe niet zo moeilijk over namen, qua afkomst of wat ze uitstralen, wél heb ik een sterke mening of ik de naam mooi vind. En dan kan hij dus van tokkie tot kak tot new age zijn, maar dan gaat het me dus echt om of ík het een aantrekkelijke naam vind.
Eze schreef:
26-09-2019 20:36
Een individueel kind kan altijd de uitzondering op de regel zijn, dus geen vaststaande verwachtingen hebben, lijkt me een goed plan. Maar dat betekent niet dat er geen namen zijn die echte tokkienamen zijn of juist echte hockeynamen.
Een van mijn kinderen heeft een naam die helemaal niet zo hoog in de populariteitslijstjes staat. Maar hier in de wijk stikt het van de kinderen met zijn naam. Kennelijk hebben we hier een populatie die erg van die naam houdt :)
Ook de echte hockeynamen komen onder de tokkies voorbij.
Ik was ooit een meisje in een soort bodypaint look, en ik had met mijn vriendinnen een enorme mening over ordinair geklede meisjes. Bij mij was het gewoon leuk en netjes en grappig , maar bij zo'n snol was het gewoon net niet.
Zo zal het ook met namen zijn, een soort blinde vlek.
' ik vind Jayden zo ordinair, wij vonden Djayden lekker stoer'.
' ik heb zo'n hekel aan die mensen die dan nu ineens zo'n oerhollandse naam nemen, maar ik heb Fred gewoon altijd een heel leuke naam gevonden en je hoort het nooit'.

Wij hebben rekening gehouden met de achternaam (mijn eerste keuze klonk in combi zoiets als Jes Kles), de te verwachten huidskleur
(dus geen oerhollandse naam, ik had het schrikbeeld van de Chinese onthechte boze broertjes Tjebbe* en Douwe* uit mijn jeugd).
Ik trek bij bepaalde namen wel “conclusies”.

Niet over de kinderen, wel over de ouders.

Bijv storm - hipsters.
Djayden/ Dylan/ Ryan - simpel.

Ik behandel mensen er overigens niet anders om en ben me er bewust van dat het een vooroordeel is.

Als ik al kinderen zou willen, had ik ze (jazeker) een kaknaam gegeven. (Laurens, Pepijn, Etc)
anoniem_389095 wijzigde dit bericht op 26-09-2019 20:43
0.88% gewijzigd
Het ligt er ook aan of je wieg in Wassenaar staat of in de Bijlmer.
Het is een combi met voor en achternaam.
.
anoniem_389095 wijzigde dit bericht op 26-09-2019 20:42
99.52% gewijzigd
Phloxx schreef:
26-09-2019 20:37
Ja, ik ben er gevoelig voor.
Het zal best zo zijn dat er Sharona's en Danny's advocaten en artsen worden, maar ik zag er maar heel weinig op school en uni. En de paar die er waren, waren even lullig gezegd 'te slim geboren' in een laagopgeleid gezin met laagopgeleide broertjes en zusjes.
Volgens mij is het tegenwoordig een beetje taboe aan het worden om het te zeggen maar je komt er gewoon niet onderuit dat je bij een Fleur al een andere associatie hebt dan bij een Jesslyn.
Ik hou er zeker rekening mee bij het uitkiezen van een naam.
Ik word er soms wel wat chagrijnig van, want kom zelf oorspronkelijk uit een Engelstalig land en veel namen vallen hier al af omdat ze ingenomen zijn door de tokkies terwijl het in land van herkomst klassieke namen zijn.
Ja, dat is zo met namen, die mag iedereen geven, zonder dat er vooraf toestemming verleend moet worden.
Toen ik studeerde waren er voor mijn gevoel alleen maar Nienkes, Mariekes en Esthers, maar dat zal aan mijn geboortejaar liggen. Die namen zie je echter wel in alle lagen van de bevolking en ik associeer ze nooit met een bepaald milieu.
Betty_Slocombe schreef:
26-09-2019 20:35
Hier is het Jeffrey. Ik ken een hele kudde Jeffreys, en ze zijn allemaal op zijn minst niet goed snik. Maar als ik weer eens een nieuwe Jeffrey ontmoet stop ik mijn reserves diep weg, want voor hetzelfde geld is deze Jeffrey juist hartstikke snik.

Hier op het forum hoor ik ook veel negatiefs over Damians en Delano's, maar daar heb ik juist weer goede ervaringen mee. Dus het zal allemaal wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven