Nomen est omen?

26-09-2019 20:20 373 berichten
In het afgrijselijkenamentopic blijft het een af en toe terugkerende discussie, maar die is daar niet helemaal op zijn plaats, vandaar hier.

Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
Alle reacties Link kopieren
ik heb 3 kinderen met echt Nederlandse namen. Voor een eventuele internationale carrière ook niet handig,
2019 schreef:
26-09-2019 20:40
Het ligt er ook aan of je wieg in Wassenaar staat of in de Bijlmer.
Het is een combi met voor en achternaam.
Nee joh.
marjolein853 schreef:
26-09-2019 20:45
ik heb 3 kinderen met echt Nederlandse namen. Voor een eventuele internationale carrière ook niet handig,
Voor geen acteur een probleem. Sowieso niet echt.
Lady*Voldemort schreef:
26-09-2019 20:43
Hier is het Jeffrey. Ik ken een hele kudde Jeffreys, en ze zijn allemaal op zijn minst niet goed snik. Maar als ik weer eens een nieuwe Jeffrey ontmoet stop ik mijn reserves diep weg, want voor hetzelfde geld is deze Jeffrey juist hartstikke snik.

Hier op het forum hoor ik ook veel negatiefs over Damians en Delano's, maar daar heb ik juist weer goede ervaringen mee. Dus het zal allemaal wel.
Ik denk dat ik bij bijna elke naam wel een terror heb :hihi:
Otis

Zo heet mijn zoon.
Ik denk wel dat we over tien a twintig jaar veel meer gewend zijn en dat Delano en Jayden de Jeffrey en Wesley zijn van deze tijd. En er zijn nu vast advocaten en doktoren en zo die Jeffrey heten.
Westerpaviljoen schreef:
26-09-2019 20:48
Otis

Zo heet mijn zoon.
Tja.
Hipsternaam.
2019 schreef:
26-09-2019 20:40
Het ligt er ook aan of je wieg in Wassenaar staat of in de Bijlmer.
Het is een combi met voor en achternaam.
In mijn tijd waren namen als Paula den Braven of Judith Flink gangbaar voor leeftijdsgenoten uit de Bijlmer.
Niet geheel ontopic, maar ik kom op regelmatige basis kinderen tegen met een Chinese achtergrond. Veel van deze kinderen hebben een Nederlandse naam uitgekozen toen ze naar de basisschool gingen, omdat hun Chinese naam onuitspreekbaar is voor autochtone Nederlanders. Heel veel kiezen namen als Marco of Lies :flirting:

Ontopic: ik heb rekening gehouden met:
- een naam die niet een lagere sociale klasse schreeuwt, omdat ik mijn kind niet op achterstand wilde zetten
- een naam die past bij de karakters van de ouders en hopelijk daarmee ook bij het kind. Als je als ouders heel artistiekerig en nogal gevoelig bent, ligt Silvijn meer voor de hand dan Kees.
Betty_Slocombe schreef:
26-09-2019 20:41
Ja, dat is zo met namen, die mag iedereen geven, zonder dat er vooraf toestemming verleend moet worden.
Toen ik studeerde waren er voor mijn gevoel alleen maar Nienkes, Mariekes en Esthers, maar dat zal aan mijn geboortejaar liggen. Die namen zie je echter wel in alle lagen van de bevolking en ik associeer ze nooit met een bepaald milieu.
Toch waren die er ook wel denk ik.
Mijn vrouw en ik zijn van hetzelfde geboortejaar maar zij had veel klasgenoten met namen die je bij mij in de buurt weinig hoorde: Cindy, Wendy, Lars, Kim, Roy.
En bij mij in de omgeving hoorde je veel Marieke (echt heeeeel veel Marieke), Judith, Peter, Jeroen, Marloes.

Maar misschien is dat ook regionaal?

Het is tegenwoordig denk ik wel sterker (milieu bepalend) maar namen als Emma en Sophie hoor je in alle lagen.

Soms hebben namen ook eerst een hogere sociaal-economische status en hoor je ze nog niet vaak (als tiener keek ik graag naar de geboorteadvertenties, in ons regionale dagblad nooit een Isa of Noah, maar die zag ik wel in NRC en Volkskrant) maar later werden die namen onder alle lagen van de bevolking populair en zag ik in de Volkskrant steeds vaker Olivia en James.
NYC schreef:
26-09-2019 20:59
Toch waren die er ook wel denk ik.
Mijn vrouw en ik zijn van hetzelfde geboortejaar maar zij had veel klasgenoten met namen die je bij mij in de buurt weinig hoorde: Cindy, Wendy, Lars, Kim, Roy.
En bij mij in de omgeving hoorde je veel Marieke (echt heeeeel veel Marieke), Judith, Peter, Jeroen, Marloes.

Maar misschien is dat ook regionaal?

Het is tegenwoordig denk ik wel sterker (milieu bepalend) maar namen als Emma en Sophie hoor je in alle lagen.

Soms hebben namen ook eerst een hogere sociaal-economische status en hoor je ze nog niet vaak (als tiener keek ik graag naar de geboorteadvertenties, in ons regionale dagblad nooit een Isa of Noah, maar die zag ik wel in NRC en Volkskrant) maar later werden die namen onder alle lagen van de bevolking populair en zag ik in de Volkskrant steeds vaker Olivia en James.
Mijn oorspronkelijke omgeving, ik had zelf een enorm afwijkende naam voor die tijd. Noord-limburg, zuid-gelderland, schat ik in?
Ja heb ik zeker rekening mee gehouden.

En dan niet dat mijn kinderen allemaal alleen maar Sophie en Daan mogen heten, maar ik vind dus best veel namen tokkie. Zelfs bijvoorbeeld Mila, uit de top 20, vind ik echt ordinair. Ik stel me bij die naam alleen maar heel veel panterprint voor.

Mijn zoon heeft als officiële voornaam een enorme kaknaam, met een groenlinksstemmersroepnaam :P maar dat is wel een accurate beschrijving van ons denk ik haha.

Hoe hij later wordt dat weten we nog niet natuurlijk. We zullen zien welke van de 2 hem beter past. Zijn kaknaam vind ik heel mooi, maar gebruik ik echt nooit. Ik vind die naam niet bij hem passen. Voor mij is hij *roepnaam*. Alleen als hij later internationaal zou willen gaan werken/emigreren is zijn roepnaam lastig, vandaar wel de klassieker gegeven en de afgeleide als roepnaam. Kan hij kiezen, mocht dat ooit nodig zijn.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
De Chinese kinderen die ik ken heten echt heel vaak Cindy (of een andere Engelse naam die op y eindigt) en Kevin. Het heeft te maken met de positieve klank, begreep ik.

Ik heb ook wel wat omgekeerde vooroordelen: dat ik bij bepaalde namen echt een beetje verwende nesten verwacht, die hun hele leven alles cadeau gekregen hebben. Dat is net zo fout, natuurlijk.
COtweepuntnul schreef:
26-09-2019 20:49
Ik denk wel dat we over tien a twintig jaar veel meer gewend zijn en dat Delano en Jayden de Jeffrey en Wesley zijn van deze tijd. En er zijn nu vast advocaten en doktoren en zo die Jeffrey heten.
Ik trof laatst een Joey.

Gaat allemaal gebeuren waarschijnlijk maar ook 50 jaar geleden was de kans denk ik groter dat je arts Maarten of Ewoud heette dan dat Ad of Nol.
Eerlijk gezegd zou ik mijn kind nooit een naam geven uit de ‘Dj’ categorie (Djayden, Djayjaxx, enz.) de apostrofcategorie (L’Shawn, D’Mitri) of de ‘Youandi’ categorie (‘En we noemen hem Beuk, naar papa Bart mama Eefje zusje Ulla en broertje Kruimel”).

Wij zijn geen wild creatieve mensen. We hebben ook geen affiliatie met de woonwagencultuur. We zijn ook geen excentriekelingen, stinkend rijk of nazaten van een eeuwenoud adelijk geslacht. Heel veel namen die ik an sich wel mooi, leuk of grappig kan vinden vielen dus af.

Aangezien de kleurstelling van kind onbekend was op voorhand (met gegarandeerde ravenzwarte lokken en reebruine ogen was het wellicht anders geweest) en de Italiaanse achternaam van pa al exotisch genoeg was met voldoende drama geschikt voor in een opera, moest de voornaam eenvoudig zijn naar mijn smaak. En het liefst eentje die ‘echt’ Limburgs was.

En het past bij hem. Bij zijn goudblonde haren, bruine ogen en sproetjes all over.
NYC schreef:
26-09-2019 21:03
Ik trof laatst een Joey.

Gaat allemaal gebeuren waarschijnlijk maar ook 50 jaar geleden was de kans denk ik groter dat je arts Maarten of Ewoud heette dan dat Ad of Nol.
Inderdaad. En een man.
Gelukkig is dat tegenwoordig allemaal anders.
JonathanStrange schreef:
26-09-2019 21:01
Mijn oorspronkelijke omgeving, ik had zelf een enorm afwijkende naam voor die tijd. Noord-limburg, zuid-gelderland, schat ik in?
Zuidelijker, wel Limburg inderdaad.
Ik ben zelf trouwens een panterprinttype, maar mijn naam is meer een soort degelijke naam voor een plompe hoofdverpleegkundige van 46. Ben ik niet, maar is verder prima.
Mijn kinderen hebben schitterende namen, vind ik dan, maar wel saai.

Echt lelijk vind ik refoknutselnamen (wel vernoemen, maar dan verschrikkelijk) Korstianne, dat soort gedoe. Heb ik ook wel een vooroordeel over.
Leuk en interessant topic.

Wij hebben er wel rekening mee gehouden. Ik heb eens een artikel gelezen waar in stond dat kinderen met tokkie namen, onbewust door de leerkracht als minder capabel gezien worden. Het niveau van de les wordt daar dan onbewust op afgestemd waardoor die kinderen dus uiteindelijk minder ver komen. Dus hier hebben we wel rekening mee gehouden.

Een paar jaar geleden las ik ook een artikel over met welke naam je het meest succesvol bent. Ze hebben toen aan de hand van functies en namen op linkedin gekeken welke namen de beste banen hebben. Het was geloof ik een oerhollandse voor en achternaam.
Mijn collega Sharona is heel beschaafd en heeft drie masters afgerond. Collega Kimberley de Boer (niet haar echte naam, maar wel dezelfde sfeer), gebruikt alleen nog maar de adellijke achternaam van haar echtgenoot. Wel grappig is dat haar brussen allemaal zo’n soort naam hebben (Joey, Wesley, Kelly), en allemaal gestudeerd en succesvol.
Betty_Slocombe schreef:
26-09-2019 21:05
Ik ben zelf trouwens een panterprinttype, maar mijn naam is meer een soort degelijke naam voor een plompe hoofdverpleegkundige van 46. Ben ik niet, maar is verder prima.
Mijn kinderen hebben schitterende namen, vind ik dan, maar wel saai.

Echt lelijk vind ik refoknutselnamen (wel vernoemen, maar dan verschrikkelijk) Korstianne, dat soort gedoe. Heb ik ook wel een vooroordeel over.
Astrid? :)
JonathanStrange schreef:
26-09-2019 21:07
Astrid? :)
Of Petra.
Ik heb zelf DE tokkienaam van mijn generatie. En als ik een jongen was geweest had ik dus Wesley geheten. :rofl: En per ongeluk te slim geboren in een laag opgeleid gezin is wel een vrij rake omschrijving.

Mijn kinderen hebben dus geen tokkie- of kaknaam. Gewoon bestaande namen die ook weer niet heel vaak voorkomen. Ik heb er niet echt een associatie bij.
Ik bedenk me trouwens ineens dat het andersom ook een beetje raar werkt. Mijn kinderen hebben zeer ongebruikelijke namen die (vergeef me mijn arrogantie) in ieder geval getuigen van enige belezenheid van de naamgever (dat ben ik dus). En als mensen het maar rare namen vinden, of ze kunnen de namen na een jaar nog steeds niet onthouden of spellen, dan vind ik daar iets van :proud:
Brian of Braien?
In het tweede geval denk ik direct dat de ouders best een beetje heel erg laag opgeleid zullen zijn.

Of je tweeling Ilse en Lise noemen, want zo leuk allebei dezelfde letters. Ook beetje simpel, vind ik dan.

Onze kinderen hebben Hollandse namen die goed klinken bij hun achternaam. Jens Mens en Sanne vd Panne vind ik persoonlijk ook niet heel leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven