Nomen est omen?
donderdag 26 september 2019 om 20:20
In het afgrijselijkenamentopic blijft het een af en toe terugkerende discussie, maar die is daar niet helemaal op zijn plaats, vandaar hier.
Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
donderdag 26 september 2019 om 22:54
In de vernoemcategorie, er zijn vast oma's van forummers die zo heten.ClumsyNinja schreef: ↑26-09-2019 22:44Oh, mocht ik ooit nog perongeluk een dochter krijgen met een man die alles goed vindt, dan noem ik haar Zwaantje. In welke categorie valt dat eigenlijk?
Ik vind het een leuke naam
En zelf hebben we onze kinderen ook vernoemd. Dus niet gekeken of gedacht over de status van de naam maar gewoon in de traditie gebleven en daarmee onze (schoon) ouders een plezier gedaan.
donderdag 26 september 2019 om 22:57
Mijn oma's heetten Jantje en Geertruida, dat doen we dus maar niet. Dat is zelfs voor mij te Hollands_Aphia_ schreef: ↑26-09-2019 22:54In de vernoemcategorie, er zijn vast oma's van forummers die zo heten.
Ik vind het een leuke naam
En zelf hebben we onze kinderen ook vernoemd. Dus niet gekeken of gedacht over de status van de naam maar gewoon in de traditie gebleven en daarmee onze (schoon) ouders een plezier gedaan.
Ik ken overigens ook een knal Hollandse (echt, Nederlandser dan haar kan je het niet krijgen) die Chaneequa heet. Is toch niet helemaal wat je bij die naam verwacht.
donderdag 26 september 2019 om 23:01
Ik heb lesgegeven aan een Brain (hersens) uit te spreken als Braaijuhn, terwijl zn ouders eigenlijk de spelwijze Brian bedoelden.
Hij vertelde dat ie er mee gepest is maar nu zn naam koestert als een soort geuzennaam. Hij is overigens de eerste uit zn familie die naar de Uni ging dus qua hersens hadden zn ouders gewoon gelijk
Hij vertelde dat ie er mee gepest is maar nu zn naam koestert als een soort geuzennaam. Hij is overigens de eerste uit zn familie die naar de Uni ging dus qua hersens hadden zn ouders gewoon gelijk
Een zebra is geen paard met strepen
donderdag 26 september 2019 om 23:05
Hihi mijn naam staat erbijNYC schreef: ↑26-09-2019 21:26Wat ik wel echt altijd een naam vond (van mijn ouders' generatie) die echt bij ieder milieu wel kan en ook voorkwam: Hans. En eigenlijk zo jammer dat je die bijna nooit meer hoort.
En eigenlijk gaat dat ook al gelden voor een aantal namen van mijn eigen generatie: Jeroen, Sander, Marloes. Langzaam zijn ze allemaal uit de top 100 verdwenen terwijl ze ooit zo hoog stonden.
Ik vind overigens ook dat veel namen inmiddels al veel te lang in de top 10 staan. Niet per se omdat ze zo verschrikkelijk lelijk zijn trouwens.
Het lijstje van 1975 was anders dan die van 1980, 1985 of 1995. Maar Emma, Sophie, Luuk en Sem zijn volgens mij al bijna 20 jaar "top 10". Mag wel weer eens verandering in komen. En stiekem zou ik het leuk vinden als dat Hans, Sander, Marjolein en Ellen zijn, maar dat zal wel niet.
donderdag 26 september 2019 om 23:06
Dat kun je wel vinden. Maar dat maakt het nog niet waar.ingewikkeldd schreef: ↑26-09-2019 22:52Iemand had het er over dat ze haar kind een Europese naam wilt geven aan haar kind. Omdat anders haar kind zou worden veroordeeld voor bv een sollicitatie of dergelijke. Dit snap ik niet. Ik vind dat Nederland wel de diversiteit van namen moet accepteren en sociaal economische status niet moet vergelijken.
Maar ik ben er wel mee eens dat de kinderen geen "tokkie" namen moeten krijgen. Ik zou het erg zielig vinden als de kinderen hierdoor worden gepest op school.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 26 september 2019 om 23:08
Ik vraag me dan toch af of het niet ook minstens half de schuld is van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Die moet toch wel weten hoe je Brian schrijft, en die ouders voor een schrijffout behoeden?Jamaarhoe schreef: ↑26-09-2019 23:01Ik heb lesgegeven aan een Brain (hersens) uit te spreken als Braaijuhn, terwijl zn ouders eigenlijk de spelwijze Brian bedoelden.
Hij vertelde dat ie er mee gepest is maar nu zn naam koestert als een soort geuzennaam. Hij is overigens de eerste uit zn familie die naar de Uni ging dus qua hersens hadden zn ouders gewoon gelijk![]()
Ik ken een Marjolijn, zo had de vader haar naam aangegeven. Ma helemaal boos toen ze er achter kwam want dat had natuurlijk Marjolein moeten zijn. Daar had die ambtenaar ook wel even wat van kunnen zeggen.
donderdag 26 september 2019 om 23:08
Ik denk dat het met dat pesten wel meevalt. Kind vindt al die ( voor mij) vreemde namen doodnormaal. De tijd dat een bijzondere naam bijzonder is, is m.i. allang voorbij.ingewikkeldd schreef: ↑26-09-2019 22:52Iemand had het er over dat ze haar kind een Europese naam wilt geven aan haar kind. Omdat anders haar kind zou worden veroordeeld voor bv een sollicitatie of dergelijke. Dit snap ik niet. Ik vind dat Nederland wel de diversiteit van namen moet accepteren en sociaal economische status niet moet vergelijken.
Maar ik ben er wel mee eens dat de kinderen geen "tokkie" namen moeten krijgen. Ik zou het erg zielig vinden als de kinderen hierdoor worden gepest op school.
donderdag 26 september 2019 om 23:10
Ja, daar gaat mijn feministische hartje van huilen.
Everything will be fine in the end. If not... well, you failed again.
Week 27 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 27 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 26 september 2019 om 23:14
donderdag 26 september 2019 om 23:16
Ik vind Marjolijn zoveel mooier dan welke schrijfwijze ook.ClumsyNinja schreef: ↑26-09-2019 23:08Ik ken een Marjolijn, zo had de vader haar naam aangegeven. Ma helemaal boos toen ze er achter kwam want dat had natuurlijk Marjolein moeten zijn. Daar had die ambtenaar ook wel even wat van kunnen zeggen.
donderdag 26 september 2019 om 23:17
Ik denk met de tijd wel dit zal veranderen en er niet zou worden gekeken naar de sociale status van namen. Er zijn namelijk ik noem maar iets bv chirurgen met geen Europese namen wel een hoge sociale status hebben en de Europeanen hiervoor wel stad en land afreizen.
anoniem_381133 wijzigde dit bericht op 26-09-2019 23:27
25.78% gewijzigd
donderdag 26 september 2019 om 23:17
Ik kom uit het Gooi, heb een Gooisch accent en ik heb een kaknaam. Ik heb ook het gevoel dat mensen daar ook wel meteen al een vooroordeel en beeld bij hebben. Ik had wel een wat neutralere naam willen hebben. Ik ben ook getint en ik vind mijn naam eigenlijk te Nederlands.
Maar ik doe het zelf ook. Bij bepaalde namen denk ik meteen dat het een verwend joch of vervelende corpsbal van rijke huize is. En daar ken ik er een hoop van.
Maar ik doe het zelf ook. Bij bepaalde namen denk ik meteen dat het een verwend joch of vervelende corpsbal van rijke huize is. En daar ken ik er een hoop van.
donderdag 26 september 2019 om 23:26
vrijdag 27 september 2019 om 00:01
Gemiddeld genomen kloppen de vooroordelen natuurlijk vaak wel. de kans is een stuk groter dat Floris-Jan op hockey zit dan Dylano. Uitzonderingen genoeg maar van sommige namen kan je met redelijke zekerheid zeggen in welke sociaal-economische categorie de ouders waarschijnlijk zitten. Je hebt natuurlijk ook veel minder uitgesproken namen waar mensen minder een beeld bij hebben.
vrijdag 27 september 2019 om 06:18
Oh Birk vind ik wel leuk eigenlijkpoldervrouw schreef: ↑26-09-2019 23:29ik hou niet van namen zoals birk, kraf (ja echt !), bikkel , bloem etc.. Echt .. zo vreselijk..
Verkleinde namen (floortje, noortje, fleurtje) en jongensnamen voor een meisje vind ik ook niet zo mooi
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
vrijdag 27 september 2019 om 06:52
Ik hou ervan hoor!ClumsyNinja schreef: ↑26-09-2019 22:54Oh ik zie dat Zwaantje nu al niet helemaal goed landt bij de meesten, gelukkig dan maar dat ik geen zwangerschapsplannen heb.
Het wordt een drieling heb ik net besloten: Zwaantje, Guusje en Cato. Alle Hollandse heerlijkheid die ik zelf niet heb prop ik er in.
vrijdag 27 september 2019 om 06:57
Dit. Klassieke, tijdloze namen hier.Lalala- schreef: ↑26-09-2019 20:35Wij hebben wel een beetje rekening gehouden met de namen (algemeen geaccepteerde namen, voor sommigen misschien te saai). Er zijn onderzoeken geweest waaruit gebleken is dat mensen/kinderen wel degelijk gediscrimineerd worden op basis van hun naam. Vreselijk, maar waar. Dus wij wilden onze kinderen niet bij voorbaat al op achterstand zetten.
Natte tosti..