Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
vrijdag 27 september 2019 om 09:31
Nou inderdaad... wat een gastvrijheid

We’re all mad here

vrijdag 27 september 2019 om 09:31
Nou, als hier een gezin voor etenstijd voor de deur staat die ineens wil meeëten zou ik spontaan in de stress schieten. En zou het erg onfatsoenlijk vinden. Dat is het niet als dat een soort ongeschreven regel is in jullie vriendschap, waarvan je echt zeker weet dat de ander het prima vind. Soort zoekt soort denk ik dan maar. Ik heb gelukkig niet dit soort gezellige vrienden of familie. Dat past niet bij me. Als het wel bij je past, prima natuurlijk. Maar ga er niet vanuit veel mensen zo in elkaar steken.

vrijdag 27 september 2019 om 10:01
Als mensen onverwacht aan komen waaien moet je er maar vanuit gaan dat ze jou gezelschap belangrijker vinden dan hun favoriete drankje.

vrijdag 27 september 2019 om 11:08
ninanoname schreef: ↑27-09-2019 10:01Als mensen onverwacht aan komen waaien moet je er maar vanuit gaan dat ze jou gezelschap belangrijker vinden dan hun favoriete drankje.![]()
Absoluut mee eens hoor!
Ik vind het zelf gewoon leuk en onthoud dat soort dingen altijd (in tegenstelling tot datums van verjaardagen, jubilea enz...

Het is mijn variant op attent zijn

I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
vrijdag 27 september 2019 om 11:14
Ik hou niet van visite. Toen ik klein was niet, en nu ook niet.
Ik schop ze niet de deur uit, maar ben wel blij als ze snel weggaan. Door mijn autisme wil ik gewoon niet al dat geklep om mij heen. Zeker niet van familieleden die over dingen praten waar ik gewoon geen zak aan vind.
Maar voor de rest ben ik wel aardig hoor.
Ik schop ze niet de deur uit, maar ben wel blij als ze snel weggaan. Door mijn autisme wil ik gewoon niet al dat geklep om mij heen. Zeker niet van familieleden die over dingen praten waar ik gewoon geen zak aan vind.
Maar voor de rest ben ik wel aardig hoor.

vrijdag 27 september 2019 om 11:17
Ik ben alleen gastvrij als er van te voren is afgesproken. Dan haal ik allemaal lekkere dingen in huis. Wijn heb ik sowieso op voorraad in m'n wijnrek. Als iemand zonder aankondiging aan de deur staat dan kan ik niet zo snel schakelen en dan ben ik ze liever kwijt. Dan bied ik in elk geval geen koffie/thee aan (dat duurt te lang voor ze het op hebben)
vrijdag 27 september 2019 om 11:23
Mwah. Voorheen kwamen zwager en schoonzus geregeld tegen etenstijd aanwaaien.ninanoname schreef: ↑27-09-2019 10:01Als mensen onverwacht aan komen waaien moet je er maar vanuit gaan dat ze jou gezelschap belangrijker vinden dan hun favoriete drankje.![]()
Vond het wel eens lastig omdat zij beiden heel grote eters zijn.
Maar op een gegeven moment vertelde hij openhartig dat ze in tijden van financiële krapte altijd tegen etenstijd bij mensen langsgingen.
Vond ik niet leuk.
vrijdag 27 september 2019 om 11:25
Nee, niet mensen die het anders doen, de mensen die op mij reageerden. Marnamai beschreef gewoon hele onaardige mensen die kennelijk onverwacht aankomen waaien om haar af te zeiken of om misbruik van haar te maken. Dat is natuurlijk een uitzonderlijke situatie, de meeste mensen hebben gewoon vrienden die ze lief en aardig vinden en dus vinden ze het meestal ook leuk om die vrienden te zien.
Am Yisrael Chai!

vrijdag 27 september 2019 om 11:28
Dan zouden ze bij mij toch dikke pech hebben. Ik ga simpelweg niet eten zolang er nog mensen over de vloer zijn en ik heb ook niet voor meerdere personen in huis. Maar ik zou ze ook gewoon weggestuurd hebben als we geen afspraak hebben. Dan heb ik plannen voor de avond en haast (zelfs al is dat gewoon lekker masterchef kijken ofzo)Zenzeo schreef: ↑27-09-2019 11:23Mwah. Voorheen kwamen zwager en schoonzus geregeld tegen etenstijd aanwaaien.
Vond het wel eens lastig omdat zij beiden heel grote eters zijn.
Maar op een gegeven moment vertelde hij openhartig dat ze in tijden van financiële krapte altijd tegen etenstijd bij mensen langsgingen.
Vond ik niet leuk.

vrijdag 27 september 2019 om 11:30
Ik ben thuis al opgevoed met eerst bellen (anno nu dus appen) om te vragen of het gelegen komt. Zomaar voor de deur staan is gewoon raar, zeker in de tijd dat iedereen aan z'n mobiel vastgeplakt zit. Dan kun je even appen om te vragen of iemand tijd/zin heeft.fashionvictim schreef: ↑27-09-2019 11:25Nee, niet mensen die het anders doen, de mensen die op mij reageerden. Marnamai beschreef gewoon hele onaardige mensen die kennelijk onverwacht aankomen waaien om haar af te zeiken of om misbruik van haar te maken. Dat is natuurlijk een uitzonderlijke situatie, de meeste mensen hebben gewoon vrienden die ze lief en aardig vinden en dus vinden ze het meestal ook leuk om die vrienden te zien.
vrijdag 27 september 2019 om 11:30
Ik had al eerder verteld dat de mensen bij wie ik mezelf uitnodig dezelfde mensen zijn die ik zelf vaker bij mij uitnodig. Omdat het mooi weer is en ik zin heb om te barbecuen of omdat ik iets heel lekkers heb gekookt. Uiteraard vinden mensen aan wie ik om 15 of 16 uur s middags app "ben je al begonnen met koken? Als je nog niet begonnen bent en zin hebt kunnen jullie bij mij eten, ik heb heel lekker draadjesvlees" het niet erg als ik ook weleens andersom vraag "wat eten jullie vandaag? zullen we bij jullie komen eten?" . Dat is nu net een van de dingen waarom die mensen vrienden van me zijn, omdat we op deze manier met elkaar om kunnen en willen gaan.
Am Yisrael Chai!

vrijdag 27 september 2019 om 11:32
Dat vind ik wat anders. Dan spreek je dus een paar uur van te voren met elkaar af en als er nog geen andere plannen zijn kun je makkelijker switchen.fashionvictim schreef: ↑27-09-2019 11:30Ik had al eerder verteld dat de mensen bij wie ik mezelf uitnodig dezelfde mensen zijn die ik zelf vaker bij mij uitnodig. Omdat het mooi weer is en ik zin heb om te barbecuen of omdat ik iets heel lekkers heb gekookt. Uiteraard vinden mensen aan wie ik om 15 of 16 uur s middags app "ben je al begonnen met koken? Als je nog niet begonnen bent en zin hebt kunnen jullie bij mij eten, ik heb heel lekker draadjesvlees" het niet erg als ik ook weleens andersom vraag "wat eten jullie vandaag? zullen we bij jullie komen eten?" . Dat is nu net een van de dingen waarom die mensen vrienden van me zijn, omdat we op deze manier met elkaar om kunnen en willen gaan.

vrijdag 27 september 2019 om 11:56
Dus eigenlijk is het, voor wat hoort wat. Omdat jij zo gastvrij bent, moeten anderen dat ook maar zijn op een moment dat jou uitkomt. Ik nodig zelf ook regelmatig vrienden uit op het laatste moment maar ik verwacht daar helemaal niets voor terug.fashionvictim schreef: ↑27-09-2019 11:30Ik had al eerder verteld dat de mensen bij wie ik mezelf uitnodig dezelfde mensen zijn die ik zelf vaker bij mij uitnodig. Omdat het mooi weer is en ik zin heb om te barbecuen of omdat ik iets heel lekkers heb gekookt. Uiteraard vinden mensen aan wie ik om 15 of 16 uur s middags app "ben je al begonnen met koken? Als je nog niet begonnen bent en zin hebt kunnen jullie bij mij eten, ik heb heel lekker draadjesvlees" het niet erg als ik ook weleens andersom vraag "wat eten jullie vandaag? zullen we bij jullie komen eten?" . Dat is nu net een van de dingen waarom die mensen vrienden van me zijn, omdat we op deze manier met elkaar om kunnen en willen gaan.
Ik vraag me trouwens werkelijk af hoe dat dan gaat. Als je mij zou bellen met de vraag wat ik ga eten, en ik ben van plan zoals vanavond spinazie te maken, met een aardappel en een ei (zonder sausjes want daar houd ik niet van) , met water als drank. Of brood met kaas. Is dat dan goed genoeg voor je of ga je stiekem toch denken : wat een armoe, je had toch wel minstens limonade voor de kinderen kunnen halen, of iets lekkerders maken. Of zeg je dan, nee bedankt, ik bel wel iemand anders ?

vrijdag 27 september 2019 om 12:02
Nou, ze belt om te vragen wat er gegeten gaat worden. Dus als het antwoord niet bevredigend is, dan belt ze de volgende. Lijkt mij. Of ze haalt uiteindelijk toch maar wat op, of ze gaat toch koken.Duchesnea schreef: ↑27-09-2019 11:56Dus eigenlijk is het, voor wat hoort wat. Omdat jij zo gastvrij bent, moeten anderen dat ook maar zijn op een moment dat jou uitkomt. Ik nodig zelf ook regelmatig vrienden uit op het laatste moment maar ik verwacht daar helemaal niets voor terug.
Ik vraag me trouwens werkelijk af hoe dat dan gaat. Als je mij zou bellen met de vraag wat ik ga eten, en ik ben van plan zoals vanavond spinazie te maken, met een aardappel en een ei (zonder sausjes want daar houd ik niet van) , met water als drank. Of brood met kaas. Is dat dan goed genoeg voor je of ga je stiekem toch denken : wat een armoe, je had toch wel minstens limonade voor de kinderen kunnen halen, of iets lekkerders maken. Of zeg je dan, nee bedankt, ik bel wel iemand anders ?
vrijdag 27 september 2019 om 12:18
Nee, eigenlijk zijn we gewoon gezelligheidsdieren die op die manier met elkaar afspreken en eigenlijk altijd samen eten. Dus als de ander niet kan prikken we tijdens het gesprek direct een datum waarop we wel allebei kunnen (vaak 1 tot 3 dagen later, dus niet pas weken later), of als de ander ook nog niet weet wat ze gaat eten bepalen we dan samen wat we zullen gaan eten en waar we dat gaan nuttigen. En dat kan dus uiteindelijk een restaurant zijn, of gezamenlijk iets afhalen, of dat het uiteindelijk toch bij mij plaatsvindt en ik kook, of dat het toch bij de ander is en die iets kookt.Duchesnea schreef: ↑27-09-2019 11:56Dus eigenlijk is het, voor wat hoort wat. Omdat jij zo gastvrij bent, moeten anderen dat ook maar zijn op een moment dat jou uitkomt. Ik nodig zelf ook regelmatig vrienden uit op het laatste moment maar ik verwacht daar helemaal niets voor terug.
Het topic ging erover of je weleens onverwacht bij mensen langs gaat of zij bij jou, en er werd gevraagd welke mensen dat wel eens doen. Nou, ik ben dus zo iemand, een groot deel van mijn sociale afspraken komen op de dag zelf, hooguit twee uur voor de daadwerkelijke visite, tot stand en zijn vrijwel altijd eetafspraken.
Am Yisrael Chai!

vrijdag 27 september 2019 om 13:04
Dat begrijp ik. Mijn vraag was echter of je ook eisen stelt aan dat etentje waar je jezelf voor uitnodigt. Zou je gaan en blij zijn met wat je krijgt, of denk je ‘wat ongastvrij’ als het aangebodene zeer sober is vergeleken met hoe jij het zelf zou doen ? Of sla je de maaltijd dan af ?fashionvictim schreef: ↑27-09-2019 12:18Nee, eigenlijk zijn we gewoon gezelligheidsdieren die op die manier met elkaar afspreken en eigenlijk altijd samen eten. Dus als de ander niet kan prikken we tijdens het gesprek direct een datum waarop we wel allebei kunnen (vaak 1 tot 3 dagen later, dus niet pas weken later), of als de ander ook nog niet weet wat ze gaat eten bepalen we dan samen wat we zullen gaan eten en waar we dat gaan nuttigen. En dat kan dus uiteindelijk een restaurant zijn, of gezamenlijk iets afhalen, of dat het uiteindelijk toch bij mij plaatsvindt en ik kook, of dat het toch bij de ander is en die iets kookt.
Het topic ging erover of je weleens onverwacht bij mensen langs gaat of zij bij jou, en er werd gevraagd welke mensen dat wel eens doen. Nou, ik ben dus zo iemand, een groot deel van mijn sociale afspraken komen op de dag zelf, hooguit twee uur voor de daadwerkelijke visite, tot stand en zijn vrijwel altijd eetafspraken.

vrijdag 27 september 2019 om 13:21
Mijn ouders en ik hebben de sleutel van elkaars huis. En ik voel me prima vrij in mijn eigen huis, mijn ouders bellen gewoon aan wanneer ze langskomen. Dat ze een sleutel hebben is vooral handig voor noodgevallen (mezelf per ongeluk buitensluiten ofzo).Blijenvrij schreef: ↑25-09-2019 15:34Dat is echt het allerlaatste wat ik zou doen, iemand een sleutel geven. Kan je je nooit meer vrij in je eigen huis voelen.
Ik zou echt heel graag gastvrij zijn. Mijn familie en vrienden/vriendinnen zijn altijd welkom bij mij. Ook onverwacht. Ook midden in de nacht. Geen probleem. Maar ik vind koken echt niet leuk, heb er geen interesse voor en ik sta echt niet voor mijn lol achter die kookplaat. Dus het is niet zo dat ik meteen enthousiast met de potten en pannen sta te rammelen wanneer er iemand spontaan of niet spontaan langskomt. Iets afhalen/bestellen vind ik geen punt op zich maar zoals al gezegd: dat is erg duur en als gastvrouw vind ik dat ik dat hoor te betalen, vooral als het mijn idee is. Heb wel altijd iets in huis en ook qua koffie/thee/fris/soms mixdrankjes en chips. Van koekjes en chocola kan ik zelf heel goed afblijven, dus onverwacht bezoek heeft altijd iets.
Maar omdat ik dus een hekel heb aan koken weet ik niet of ik mezelf echt als gastvrij mag zien.

vrijdag 27 september 2019 om 13:26
Als je onverwacht langskomt en je neemt genoegen met een zak soep of een diepvriespizza of iets in die geest: natuurlijk geen probleem. Ik zou het laatste wat ik heb nog delen. Maar zelf enthousiast ratelend van alles in elkaar draaien in de keuken terwijl ik gezellig klets met bezoek en dat het dan ook nog lekker is, nee dat is aan mij helaas niet besteed.
Weet ik dat je langskomt zorg ik natuurlijk ook dat ik datgene wat je heel graag eet/drinkt voor je in huis heb. Lust ik het zelf niet krijg je het overschot mee als je wil.
Weet ik dat je langskomt zorg ik natuurlijk ook dat ik datgene wat je heel graag eet/drinkt voor je in huis heb. Lust ik het zelf niet krijg je het overschot mee als je wil.

vrijdag 27 september 2019 om 13:37
Dat heb ik vaak met vriendinnen. Ik woon alleen dus heb geen heel strak tijdschema wat betreft avondeten, en als we appen en het is geen inspiratie/kom we eten samen iets dan is dat altijd super gezellig, ook als dat op het laatste moment pas is afgesproken. Soort verrassing van de dag, haha. Als vriendin dan bij haar thuis kookt vind ik het vanzelfsprekend geen probleem om de boodschappen te betalen en mee te helpen met de afwas/de hele afwas te doen.fashionvictim schreef: ↑26-09-2019 16:07Nou, diezelfde mensen die ik op die manier uitnodig, die bel ik ook weleens en zeg dan "pff, wat gaan jullie eten? ik heb geen inspiratie, mogen we bij jou komen eten?" Of iets in die geest. Niet iedereen is "introvert" of heeft contactgestoorde of onaardige mensen om zich heen.
Mensen die ik niet leuk vind heb ik gewoon uit mijn leven gebannen (beter laat dan nooit denk ik). Ik had een kennis die altijd onverwacht aan kwam waaien en heel dwingend was. Op een aangegeven moment kon ik de klok er wel op gelijk zetten omdat ik toen dus wist 'dan en dan belt hij aan' maar als ik dan een drukke dag/week had/er niet op gerekend had en ik bijvoorbeeld even geen koekjes in huis had zei hij: 'je weet inmiddels dat ik meestal op deze dag en tijd aan de deur sta, je had best voor koekjes voor mij kunnen zorgen'. En ook op het moment dat alles wel was uitgeblust (niets meer te melden) maar blijven hangen en plakken, was de deur niet uit te krijgen. Terwijl ik het met mensen die ik wel leuk vind juist gezellig vind als ze gewoon lekker blijven.
Maar deze was ook heel veeleisend sowieso, als ik niet iedere week op de koffie kwam dan was het niet goed en een uurtje was ook niet goed genoeg, ik moest de hele middag blijven plakken. Ik merk dat dwingend en claimend bij mij gewoon niet werkt.
vrijdag 27 september 2019 om 13:51
Mensen kunnen hier altijd komen en ik heb ook altijd genoeg drinken in huis en meestal ook wel wat lekkers. Als het bijna etenstijd is, heb ik meestal niet genoeg in huis voor eters en er is geen supermarkt in de buurt, dus daar baal ik dan wel van. Dan laten we wel wat bezorgen, dus geen ramp, maar ik vind het wel vervelend omdat ik dan eigenlijk iets gezonds gepland had en het ook veel kost. Maar goed, in de praktijk komt het niet vaak voor.
Mensen die zichzelf uitnodigen voor het eten, daar hou ik niet van.
Mensen die zichzelf uitnodigen voor het eten, daar hou ik niet van.

vrijdag 27 september 2019 om 13:54
Dat komt nooit voor. Zoals ik al zei: als er nog geen etensplannen aan de andere kant zijn of diegene is toevallig blut of heeft niks in huis dan halen we wat of gaan ergens eten of ik kook zelf of neem zelf eten mee ofzo. We gaan in ieder geval in geen geval een boterham met kaas als avondeten eten, ik ken sowieso niemand waar dat normaal is of regelmatig voorkomt.Duchesnea schreef: ↑27-09-2019 13:04Dat begrijp ik. Mijn vraag was echter of je ook eisen stelt aan dat etentje waar je jezelf voor uitnodigt. Zou je gaan en blij zijn met wat je krijgt, of denk je ‘wat ongastvrij’ als het aangebodene zeer sober is vergeleken met hoe jij het zelf zou doen ? Of sla je de maaltijd dan af ?
Am Yisrael Chai!

vrijdag 27 september 2019 om 15:18
[quote=fashionvictim post_id=30429913 time=1569585271 user_id=6290 We gaan in ieder geval in geen geval een boterham met kaas als avondeten eten, ik ken sowieso niemand waar dat normaal is of regelmatig voorkomt.
[/quote]
Nee ? Hier in Vlaanderen is het heel normaal om ‘s avonds een eenvoudige broodmaaltijd te eten en ‘s middags warm, zeker bij de oudere generaties.
[/quote]
Nee ? Hier in Vlaanderen is het heel normaal om ‘s avonds een eenvoudige broodmaaltijd te eten en ‘s middags warm, zeker bij de oudere generaties.