Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
lilalinda schreef:
26-09-2019 09:16
Meeste mensen zullen toch vrienden hebben, die op dezelfde manier in het leven staan? Daar kies je ze toch ook op uit?

Klopt voor mij wel inderdaad.
lilalinda schreef:
26-09-2019 09:16
Meeste mensen zullen toch vrienden hebben, die op dezelfde manier in het leven staan? Daar kies je ze toch ook op uit?

Niet per se, geen van mijn vrienden zijn ziek en hebben rugklachten en zware zenuwpijn waardoor ze nu niet meer zitten te wachten op onaangekondigd mee etende vistite. ;-)

Maar ik heb wel vrienden gekozen die daar rekening mee kunnen houden en niet uitgaan van hun eigen behoeftes en gebruiken. ;-)

Dus ergens staan ze dan misschien toch wel hetzelfde in het leven nu ik er over na denk.
fashionvictim schreef:
25-09-2019 22:55
Eens. Ik vind het ook heel erg jammer als ik van een vriendin hoor dat ze bij me in de buurt is geweest zonder langs te komen.

Oh, ik bedenk me nu dat ik nóg iets ergers doe dan onaangekondigd langs komen: ik nodig mezelf ook regelmatig uit. Dan bel ik bijvoorbeeld om 15:00 uur of 16:00 uur en zeg "wat doe je met het eten?" en als de ander dan zegt "hoezo?" dan zeg ik dat ik met mijn kinderen zin heb om te komen eten.
Ik zou dat absoluut niet waarderen. Ik heb dan ook vanuit mijn opvoeding meegekregen dat jezelf uitnodigen zeer onbeleefd is.
Duchesnea schreef:
26-09-2019 10:49
Ik zou dat absoluut niet waarderen. Ik heb dan ook vanuit mijn opvoeding meegekregen dat jezelf uitnodigen zeer onbeleefd is.

Ik ook niet. Ik accepteer dat alleen van mijn kinderen. Die zijn overigens dag en nacht welkom.
Duchesnea schreef:
Gelukkig ben jij mijn vriendin dan ook niet!

Echt, soms vind ik reacties hier zo.... bijzonder.
Am Yisrael Chai!
Duchesnea schreef:
Ik ook niet. Ik zou dat hooguit bij mijn moeder doen omdat ik weet dat zij het leuk vindt om voor anderen te koken. In haar eentje vindt ze niks aan.
Maar dan nog zou ik het anders formuleren. "Mam komt het uit als ik dan en dan met eten aanschuif?"
fashionvictim schreef:
26-09-2019 11:10

Ik vind het ook wel heel bijzonder als je het niet onbeleefd vindt om jezelf en je gezin uit te nodigen bij iemands avondeten een uur of twee van tevoren.
3thee schreef:
26-09-2019 11:46
Ik vind het ook wel heel bijzonder als je het niet onbeleefd vindt om jezelf en je gezin uit te nodigen bij iemands avondeten een uur of twee van tevoren.
de ander kan toch "nee" zeggen?
fashionvictim schreef:
26-09-2019 11:10

Ja, dat heb ik nou ook, heel bijzondere reacties. :roll:
Lucifer2018 schreef:
26-09-2019 12:44
Ja, dat heb ik nou ook, heel bijzondere reacties. :roll:

Wat bedoel je?
Alhoewel ik nooit onuitgenodigde gasten de deur zou wijzen (tenzij ik een vliegtuig moet halen/naar het ziekenhuis moet), want dat is onbeleefd, zou ik zelf ook niet onuitgenodigd langsgaan bij mensen die geen goede vrienden of naaste familie zijn, want dat vind ik ook onbeleefd. Wanneer zij immers net zo opgevoed zijn als ik, zullen ze me niet weigeren, ook al hebben ze wellicht helemaal geen zin/tijd in mijn bezoek.
Ja, ik vind de hele sociale interactie maar complex. Het liefste doe ik alles online.
Betty_Slocombe schreef:
26-09-2019 14:08
Alhoewel ik nooit onuitgenodigde gasten de deur zou wijzen (tenzij ik een vliegtuig moet halen/naar het ziekenhuis moet), want dat is onbeleefd, zou ik zelf ook niet onuitgenodigd langsgaan bij mensen die geen goede vrienden of naaste familie zijn, want dat vind ik ook onbeleefd. Wanneer zij immers net zo opgevoed zijn als ik, zullen ze me niet weigeren, ook al hebben ze wellicht helemaal geen zin/tijd in mijn bezoek.
Ja, ik vind de hele sociale interactie maar complex. Het liefste doe ik alles online.

:mrgreen: Een virtuele maaltijd kan ook heel gastvrij zijn. :cheers:
Gastvrijheid gaat natuurlijk niet enkel over je vermogen om een maaltijd aan te passen voor onverwachte mee-eters.
Ik zet zelf de televisie uit, radio zacht, kaarsje aan en zorg dat ik alle aandacht heb voor mijn gasten. Telefoongesprekken probeer ik netjes in te korten en m'n mobiel bekijk ik sowieso niet als ik gasten heb. Voor kinderen zorg dat er speelgoed is of een spelletje. En voor hele kleine kinderen zorg ik voor een stille, donkere ruimte zodat ze kunnen slapen.
Een volle rol en een schoon handdoekje in het toilet vind ik ook wel belangrijk.
ninanoname schreef:
26-09-2019 14:33
Gastvrijheid gaat natuurlijk niet enkel over je vermogen om een maaltijd aan te passen voor onverwachte mee-eters.
Ik zet zelf de televisie uit, radio zacht, kaarsje aan en zorg dat ik alle aandacht heb voor mijn gasten. Telefoongesprekken probeer ik netjes in te korten en m'n mobiel bekijk ik sowieso niet als ik gasten heb. Voor kinderen zorg dat er speelgoed is of een spelletje. En voor hele kleine kinderen zorg ik voor een stille, donkere ruimte zodat ze kunnen slapen.
Een volle rol en een schoon handdoekje in het toilet vind ik ook wel belangrijk.

Heel waar! Het wordt veel te veel toegespitst op het blijven eten. Dit wat jij beschrijft vind ik veel belangrijker.
Als ik trouwens weet dat één van mijn vrienden gek is op een gerecht wat ik graag maak maar wat ze zelf nooit doen, dan zijn ze altijd welkom om een vorkje mee te prikken, of een bakje op te halen. Dus: Fash, van harte welkom hoor. Maar ik kan ook zo maar aanwaaien als ik weet dat jij iets heel lekkers hebt gekookt.
Spontane gezelligheid noemen we dat hier.
ninanoname schreef:
maar die conclusie trokken we direct aan het begin van dit draadje al, nog voor de zombie-invasie
ninanoname schreef:
Ja dat is ook zo. Mijn openingspost gaat niet alleen over maaltijden, maar ook het vermogen om iets te knabbelen voor te zetten.
Wij hebben dat niet in huis en ik vind het dus heel vervelend om iemand een kale kop thee of koffie voor te moeten zetten, omdat we niets anders in huis hebben.
Daarnaast wil ik mijn huis en mezelf ook op orde hebben. En daar neem ik graag de tijd voor. Wc's schoon, aanrecht opgeruimd, papieren aan kant, etc.
Als je op zondagmiddag onaangekondigd langskomt kan het zijn dat we met z'n allen in pyjama op de bank hangen. Vind ik toch niet heel fijn.

Dus ik ben gastvrij voor geplande visite, maar voor niet geplande visite moet ik echt moeite doen. Of ik doe de deur gewoon niet open...
We’re all mad here
Cheshire-cat schreef:
26-09-2019 15:06
Ja dat is ook zo. Mijn openingspost gaat niet alleen over maaltijden, maar ook het vermogen om iets te knabbelen voor te zetten.
Wij hebben dat niet in huis en ik vind het dus heel vervelend om iemand een kale kop thee of koffie voor te moeten zetten, omdat we niets anders in huis hebben.
Daarnaast wil ik mijn huis en mezelf ook op orde hebben. En daar neem ik graag de tijd voor. Wc's schoon, aanrecht opgeruimd, papieren aan kant, etc.
Als je op zondagmiddag onaangekondigd langskomt kan het zijn dat we met z'n allen in pyjama op de bank hangen. Vind ik toch niet heel fijn.

Dus ik ben gastvrij voor geplande visite, maar voor niet geplande visite moet ik echt moeite doen. Of ik doe de deur gewoon niet open...
Ja, da's wel een verschil wat ik hier vaker lees. Mijn huis is echt altijd opgeruimd en de wc is altijd schoon. Ik hoef niet als een razende door het huis om de boel op te ruimen. Ik ben nogal opruimerig aangelegd, man ook en kind krijgt de kans niet om anders te zijn. :whip:
Bordjes en glazen gaan direct in de vaatwasser, stoffen en zuigen doe ik elke week, hooguit de wasmand die op de tafel staat. Dus mijn huis is altijd visite-klaar. Niet voor de visite, maar omdat ik mijn innerlijke chaos enkel onder controle hou bij een opgeruimde omgeving.
Albert Heijn is tot 9 uur 's avonds open en op een steenworp afstand, dus ik heb geen praktische bezwaren tegen onverwachte gasten.
Ik heb dat ook wel van huis uit meegekregen. Allerhande tantes die bij mijn moeder zaten te borrelen aan de keukentafel als we uit school kwamen. :heart: Warme herinneringen aan.
ninanoname schreef:
26-09-2019 15:25
Ja, da's wel een verschil wat ik hier vaker lees. Mijn huis is echt altijd opgeruimd en de wc is altijd schoon. Ik hoef niet als een razende door het huis om de boel op te ruimen. Ik ben nogal opruimerig aangelegd, man ook en kind krijgt de kans niet om anders te zijn. :whip:
Schoon en opgeruimd is het altijd wel, maar toch soms laten we wel eens wat staan zoals lege verpakkingen of ligt er een stapel oud papier etc. Het is zeker geen bende, daar kan ik niet tegen, maar voor de finishing touch wil ik wel tijd hebben.
We’re all mad here
3thee schreef:
26-09-2019 11:46
Eh... misschien wel omdat ik weet dat de mensen bij wie ik dat doe dat niet onbeleefd, maar heel leuk en gezellig vinden? En misschien omdat ik ze op dezelfde wijze uitnodig om niet bij hen, maar juist bij mij te komen eten omdat ik zelf dat ook heel leuk en gezellig vind? Ik doe dat bijvoorbeeld als het ineens heel lekker weer is, dan kan het zomaar zijn dat ik aan het einde van de dag 4 tot 8 extra mensen heb uitgenodigd om te komen barbecuen. Of als ik iets ga koken waarvan ik weet dat X of Y daar dol op is, dan bel of app ik dat we huppelepup eten en of ze zin hebben om te komen? Of als ik spontaan iets heb gemaakt dat boven verwachting heel erg goed gelukt is, dan nodig ik ook weleens spontaan mensen uit om de volgende dag mee te komen eten omdat het zo lekker was.

Nou, diezelfde mensen die ik op die manier uitnodig, die bel ik ook weleens en zeg dan "pff, wat gaan jullie eten? ik heb geen inspiratie, mogen we bij jou komen eten?" Of iets in die geest. Niet iedereen is "introvert" of heeft contactgestoorde of onaardige mensen om zich heen.
Am Yisrael Chai!
Lucifer2018 schreef:
25-09-2019 11:31
Ik heb allerlei gezondheidsklachten, waarvan de zenuwpijn en kapotte rug echt hel zijn. Ik heb helemaal geen zin in onverwachts mee etend bezoek. Of ongeplande slaapfeestjes van kinderen of de hele week inloop van vriendjes en vriendinnetjes.

Ik plan nu dus alles en moet dan ook rust voor en na nemen.

En ik heb geen grote voorraadkast. Ik heb niet altijd mogelijk om even naar de super te gaan en ik heb ook geen grote beurs om dan maar eten te gaan bestellen.

Ik ben van nature gastvrij, vroeger kon alles. Maar nu niet meer.
Mijn vrienden en familie weten dat en als er iemand opgepland langskomt dan heb ik koffie en thee en soms wat fris. Ik hoop dat ze dan komen voor mij en een gezellig praatje.

Meer kan ik ze dan niet bieden. Vind iemand dat vervelend... Jammer voor hen.

En ik straal dat ook uit ja. :-D :-D :-D
Nu nog zo'n deurmat. :roll:
Dit zou mijn verhaal kunnen zijn! Helemaal mee eens :-]
Maar als ik mensen verwacht dan ben ik wel gastvrij. Ik heb alle aandacht voor ze (mobiel aan de kant), heb hapjes en drankjes in huis en probeer ervoor te zorgen dat ze het leuk hebben. Andersom sta ik nooit zomaar voor de deur bij mensen, hooguit bij ouders en schoonouders.
fashionvictim schreef:
26-09-2019 16:07
Eh... misschien wel omdat ik weet dat de mensen bij wie ik dat doe dat niet onbeleefd, maar heel leuk en gezellig vinden? En misschien omdat ik ze op dezelfde wijze uitnodig om niet bij hen, maar juist bij mij te komen eten omdat ik zelf dat ook heel leuk en gezellig vind? Ik doe dat bijvoorbeeld als het ineens heel lekker weer is, dan kan het zomaar zijn dat ik aan het einde van de dag 4 tot 8 extra mensen heb uitgenodigd om te komen barbecuen. Of als ik iets ga koken waarvan ik weet dat X of Y daar dol op is, dan bel of app ik dat we huppelepup eten en of ze zin hebben om te komen? Of als ik spontaan iets heb gemaakt dat boven verwachting heel erg goed gelukt is, dan nodig ik ook weleens spontaan mensen uit om de volgende dag mee te komen eten omdat het zo lekker was.

Nou, diezelfde mensen die ik op die manier uitnodig, die bel ik ook weleens en zeg dan "pff, wat gaan jullie eten? ik heb geen inspiratie, mogen we bij jou komen eten?" Of iets in die geest. Niet iedereen is "introvert" of heeft contactgestoorde of onaardige mensen om zich heen.
Jeetje wat een zware taal. Chillax. :HA:
fashionvictim schreef:
26-09-2019 16:07

Dus als je nooit mensen op het laatste moment uitnodigt, of jezelf nooit op het laatste moment uitnodigt, heb je contactgestoorde of onaardige mensen om je heen?

Wat een bijzonder verband.
Net nog geslaagd voor de gastvrijheidstest :yes:

Lagen zo rond 14u drie broodjes panini in de oven, twee voor vriend en 1 voor mij. We hadden door een bezoek aan de Ikea nog niet geluncht. Huiskamer was een troep want vriend was kastje in elkaar aan het zetten. Klopt er een vriendin, die heel dichtbij woont, aan, met een fles wijn die ze had gekregen maar zelf niet drinkt. We hadden elkaar al een week niet gesproken, dus wij zijn gaan bijkletsen terwijl vriend doorsleutelde. En ik heb haar 1 van de broodjes panini van mijn vriend gegeven. (voor hem een extra broodje uit de vriezer in de over gelegd).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven