Wat moet je nou met Ivoor?!
zaterdag 28 september 2019 om 09:34
Hallo allemaal, wat zouden jullie doen?
Het zit als volgt..
Ik ben het huis aan het leegruimen van mijn schoonmoeder.
Zij is verhuisd naar een seniorenflat.
Veel spulen gaan naar de Kringloopwinkel.
Nu vond ik een boekenplank vol met Ivoren beeldjes.. heel kunstig allemaal en het zal vast heel duur geweest zijn.. maar wat moet je ermee??
Schoonmoeder hoeft ze niet meer, ik wil ze al helemaal niet (ook uit principe) en verkoop van Ivoor is terecht verboden.
Is het hypocriet om al die beeldjes gewoon maar in de dozen te stoppen bij alle andere meuk voor de kringloop?
Het liefst sla ik ze allemaal tot gruis met een grote hamer.
"Ohhh' dat is pas zonde!" gilde mijn partner.
Maar ik wil eigenlijk helemaal niet dat zulke beeldjes, waar zoveel leed, bloed en gruwelijks aan kleeft, weer bij iemand op bv. de schoorsteen komt te staan.
Ik wil ze dus vernietigen.. wat zouden jullie doen?
Het zit als volgt..
Ik ben het huis aan het leegruimen van mijn schoonmoeder.
Zij is verhuisd naar een seniorenflat.
Veel spulen gaan naar de Kringloopwinkel.
Nu vond ik een boekenplank vol met Ivoren beeldjes.. heel kunstig allemaal en het zal vast heel duur geweest zijn.. maar wat moet je ermee??
Schoonmoeder hoeft ze niet meer, ik wil ze al helemaal niet (ook uit principe) en verkoop van Ivoor is terecht verboden.
Is het hypocriet om al die beeldjes gewoon maar in de dozen te stoppen bij alle andere meuk voor de kringloop?
Het liefst sla ik ze allemaal tot gruis met een grote hamer.
"Ohhh' dat is pas zonde!" gilde mijn partner.
Maar ik wil eigenlijk helemaal niet dat zulke beeldjes, waar zoveel leed, bloed en gruwelijks aan kleeft, weer bij iemand op bv. de schoorsteen komt te staan.
Ik wil ze dus vernietigen.. wat zouden jullie doen?
zaterdag 28 september 2019 om 09:38
zaterdag 28 september 2019 om 09:43
Je mag er niet in handelen maar ken je niemand die ze zou willen hebben zodat je ze kan weggeven?
Ik heb een bontmutsje van mijn overgrootmoeder. Nou ben ik zelf veganist en zou nog niet eens een trui van wol kopen en check de chips of er niet stiekem melk in zit, maar dit bontmutsje bewaar ik want het doet me zo erg aan haar denken.
Ik heb een bontmutsje van mijn overgrootmoeder. Nou ben ik zelf veganist en zou nog niet eens een trui van wol kopen en check de chips of er niet stiekem melk in zit, maar dit bontmutsje bewaar ik want het doet me zo erg aan haar denken.
zaterdag 28 september 2019 om 09:45
En dan 30 jaar op zolder laten staan? Wat is het nut van iets in een doos op zolder zetten als je het nooit wilt gaan gebruiken?
TO, ik zou kijken of er niemand is die het gratis zou willen krijgen.
zaterdag 28 september 2019 om 09:50
puntillita schreef: ↑28-09-2019 09:48Op marktplaats zetten voor een donatie aan WNF. Dan is het toch nog ergens goed voor![]()
Er mee handelen is kennelijk verboden, dus dit gaat niet (helaas)
zaterdag 28 september 2019 om 09:53
Ik ben ook geen Arie bewarie hoor!
Ik ga echt mijn zolder niet volstouwen met spullen waarbij ik geen idee heb of ik er ooit nog wat mee wil.
Mijn punt is eigenlijk dat ik me afvraag of ik moet willen dat dit Ivoor bij 'wie dan ook' ooit nog als decoratie komt te staan.. ongeacht hoe lang de olifant al dood is.
Of draaf ik door?
zaterdag 28 september 2019 om 09:56
Je mag ivoor alleen legaal verhandelen als het aantoonbaar minimaal 70 jaar oud is. https://www.google.nl/amp/s/www.rtvdren ... -is-antiek
zaterdag 28 september 2019 om 09:57
Antiek ivoor, van voor 1947, mag wel verhandeld worden. Ik weet niet hoe oud de beeldjes zijn, eventueel kan je bij een antiekhandel langs en navragen, direct verkopen en dan geld doneren aan een goed doel.
Als iedereen oud ivoor zou vernietigen, wordt nieuw ivoor alleen maar meer waard, wat weer slecht is voor de olifanten. En het beeldje is niet alleen ivoor, het is ook handwerk waar iemand veel zorg en tijd aan besteed heeft.
Als iedereen oud ivoor zou vernietigen, wordt nieuw ivoor alleen maar meer waard, wat weer slecht is voor de olifanten. En het beeldje is niet alleen ivoor, het is ook handwerk waar iemand veel zorg en tijd aan besteed heeft.
zaterdag 28 september 2019 om 09:58
Prima plan!puntillita schreef: ↑28-09-2019 09:48Op marktplaats zetten voor een donatie aan WNF. Dan is het toch nog ergens goed voor![]()
zaterdag 28 september 2019 om 09:59
Ik vind niet dat je doordraaft. Je wilt niet in stand houden dat zoiets als decoratief wordt gezien.
zaterdag 28 september 2019 om 09:59
Pindakaasjes schreef: ↑28-09-2019 09:53Mijn punt is eigenlijk dat ik me afvraag of ik moet willen dat dit Ivoor bij 'wie dan ook' ooit nog als decoratie komt te staan.. ongeacht hoe lang de olifant al dood is.
Of draaf ik door?
Je draaft door. Er wordt geen olifant beter van als je dit nu weggooit. Sterker nog, dan is de olifant uiteindelijk dus echt helemaal voor niks gestorven.
(Als het überhaupt een olifant was, want er bestaan ook andere soorten ivoor).
zaterdag 28 september 2019 om 10:00
Mooie post!aliana schreef: ↑28-09-2019 09:57Antiek ivoor, van voor 1947, mag wel verhandeld worden. Ik weet niet hoe oud de beeldjes zijn, eventueel kan je bij een antiekhandel langs en navragen, direct verkopen en dan geld doneren aan een goed doel.
zaterdag 28 september 2019 om 10:01
Je draaft niet door, ik vind juist dat je er op een goede manier mee omgaat.Pindakaasjes schreef: ↑28-09-2019 09:53Ik ben ook geen Arie bewarie hoor!
Ik ga echt mijn zolder niet volstouwen met spullen waarbij ik geen idee heb of ik er ooit nog wat mee wil.
Mijn punt is eigenlijk dat ik me afvraag of ik moet willen dat dit Ivoor bij 'wie dan ook' ooit nog als decoratie komt te staan.. ongeacht hoe lang de olifant al dood is.
Of draaf ik door?
Als deze beeldjes weer bij iemand komen te staan, zijn er misschien weer mensen die ze mooi vinden en ze illegaal ergens kopen of ze smokkelen uit het buitenland.
Weg met die ellende!