Nomen est omen?

26-09-2019 20:20 373 berichten
In het afgrijselijkenamentopic blijft het een af en toe terugkerende discussie, maar die is daar niet helemaal op zijn plaats, vandaar hier.

Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
watdachtjehiervan schreef:
27-09-2019 16:52
Ik had dan weer helemaal geen Nienke's op school.
Wel Judith, Chantal, Yvonne, Marieke, Suzanne. Of ben ik dan iets ouder dan jij? Ik ben van 82.
1980 hier en vroeger heel veel Nienkes (Nynke) hier. In de randstad opgegroeid, dus niet Friesland ofzo. En Renske en Femke natuurlijk.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 27-09-2019 20:47
9.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
27-09-2019 17:45
Ja want de meeste kinderen kennen de stem van hun moeder niet natuurlijk.
Nou blijkbaar dan niet. Want is wel mijn ervaring in zo'n overdekte speelparadijs
Blijf in jezelf geloven !
Phloxx schreef:
27-09-2019 09:58
Een hoge sociaal-economische klasse naam kan ook nadelen geven trouwens, gezien we het hier alleen over tokkie namen hebben.
Ik heb een engelstalige naam, maar die rijkdom uitstraalt. In de categorie Charlotte Vanderbilt, Elisabeth Astor, Oliver Winston.
Mensen denken altijd dat ik arrogant en heel rijk ben, nog voor ze me kennen. Daarnaast vinden ze het raar als ze mijn baan horen, waarin ik regelmatig vieze handen krijg.
Ach, misschien heb ik ook wel resting bitch face :)
Ik heb hetzelfde, chique/kakkie voornaam en ook nog eens een dubbele achternaam. Nou, voer ik die meestal niet (alleen eerste deel), want vaak is de toon meteen gezet.
05-2019 schreef:
27-09-2019 20:46
Nou blijkbaar dan niet. Want is wel mijn ervaring in zo'n overdekte speelparadijs

Tja, dan noem je ook een plek. Dat er dan zo veel kinderen reageren lijkt me sterk. Twee of drie lijkt mij dan reëler.

Tijdens een schoolreisje ook wel eens 'Daan' geroepen en het verkeerde kind 'gevonden'.
https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/gezi ... veranderen

Rtl leest mee!
Wij zijn echt vreselijk braaf meeveranderd met de populaire namen, oma was Bep, moeder iets als nel, en wij een beetje Marieke, Chantal etc.
2019 schreef:
27-09-2019 21:40
https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/gezi ... veranderen

Rtl leest mee!
Geinig! Ik zie daar best wel een hoop typische namen voorbij komen, die nogal wat zeggen over het milieu waar die mensen uit komen...
Dreamer schreef:
27-09-2019 18:37
Waarom gelijk Fries? In Groningen toch ook een hele normale naam?
Het is toch echt van oorsprong een Friese naam, inmiddels is het inderdaad in Groningen en de rest van Nederland een heel normale naam. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nienke
Fossa schreef:
28-09-2019 09:17
Geinig! Ik zie daar best wel een hoop typische namen voorbij komen, die nogal wat zeggen over het milieu waar die mensen uit komen...
Grappig, die zie ik bij deze genoemdr voorbeelden dan weer niet.
lux- schreef:
26-09-2019 21:01
Mijn zoon heeft als officiële voornaam een enorme kaknaam, met een groenlinksstemmersroepnaam :P maar dat is wel een accurate beschrijving van ons denk ik haha.

Hoe hij later wordt dat weten we nog niet natuurlijk. We zullen zien welke van de 2 hem beter past. Zijn kaknaam vind ik heel mooi, maar gebruik ik echt nooit. Ik vind die naam niet bij hem passen. Voor mij is hij *roepnaam*. Alleen als hij later internationaal zou willen gaan werken/emigreren is zijn roepnaam lastig, vandaar wel de klassieker gegeven en de afgeleide als roepnaam. Kan hij kiezen, mocht dat ooit nodig zijn.

Grappig. Dit geldt precies zo voor mijn dochter. Hele chique, statige voornaam, internationaal ook. Met daarvan een afgeleidde roepnaam. Kort, stoer en toch ook lief (al moet ik hem soms spellen).

Ik heb zeker gelet op de namen. Het gaat mij bij namen niet om smaak (want die verschilt), en ook niet om al dan niet tokkie of ordinair.
Maar ik kan er met mijn pet niet bij dat ouders niet op z’n minst een beetje nadenken over “wat ze hun kind aandoen”.
Het is nu toch wel algemeen bekend dat nomen wel degelijk omen is. En dat kan je fout vinden. En het zou ook niet zo moeten zijn. Maar krijg dat maar eens uit mensen. Dat gebeurt dus niet.

En dan dus kiezen voor Djaysonn. Tja, dan heb je het wat mij betreft niet begrepen (en dan gaat het me er dus niet om of de naam Jason wel of niet mooi is, wel of niet tokkie, wel of niet ordinair).
Dat heeft er vaak dus ook mee te maken dat bepaalde namen in bepaalde kringen helemaal een belemmering vormen. Als je helemaal niet voor ogen hebt dat je kind misschien private banker of notaris zou willen worden maakt het helemaal niet uit.
Ik heb mijn zoon qua naam benadeeld, zouden veel mensen zeggen.
Hij heeft een marokkaanse voor en achternaam terwijl ik Nederlands ben.
Dat was voor mij echt geen issue, dat wilde ik zelf meteen ook al.
Als ik met een Jansen een kind gekregen had, zou ik het ook die achternaam hebben gegeven.
Voornaam vonden we samen mooi en zoon zou niet veel opschieten met 2 andere namen.
Hij lijkt namelijk precies op zijn vader en niet op mij.
Ik ben het deels wel eens met nomen est omen maar je uiterlijk ook.
Daar is discriminatie meer op gebaseerd, je loopt immers niet met een naamplaatje rond in deze maatschappij.
Maar verschil in klasse speelt zeker een rol in je kansen en dat is wel ook naamsgebonden, ik vind de naam van mijn zoon ook helemaal niet ordinair omdat hij dat in Marokko ook niet is.
Wat anderen ervan denken en of maken is hun zaak.
Nitflex schreef:
28-09-2019 12:02
Dat heeft er vaak dus ook mee te maken dat bepaalde namen in bepaalde kringen helemaal een belemmering vormen. Als je helemaal niet voor ogen hebt dat je kind misschien private banker of notaris zou willen worden maakt het helemaal niet uit.
Ik denk dat mensen er niet eens bij stilstaan dat die naam bij een notaris of private banker misschien minder goed past. Of misschien dat mensen het zelfs liever helemaal niet hebben, een dergelijke toekomst voor hun kind en dat de naam misschien zelfs wel bewust een "verwijzing" naar de afkomst hoort te zijn? Dat daar ook een zekere trots en veiligheid in schuilt? Of is dat te ver doorgedacht?
NYC schreef:
28-09-2019 12:10
Ik denk dat mensen er niet eens bij stilstaan dat die naam bij een notaris of private banker misschien minder goed past. Of misschien dat mensen het zelfs liever helemaal niet hebben, een dergelijke toekomst voor hun kind en dat de naam misschien zelfs wel bewust een "verwijzing" naar de afkomst hoort te zijn? Dat daar ook een zekere trots en veiligheid in schuilt? Of is dat te ver doorgedacht?
Het is ook "onveilig" om uit je milieu te ontsnappen.
Niet dat je het daarom zou moeten laten, zeker niet.
Mijn vader komt uit een arbeidersgezin en 2 van zijn broers zijn naar de universiteit gegaan.
1 ervan heeft echt wel last ervan gehad niet echt tussen de anderen te passen, zeker in het bedrijfsleven in de jaren 60/70 en is een tijd flink gaan drinken.
Maar zijn naam was geen belemmering.
Vroeger waren er minder echt nette en ordinaire namen, denk ik.
NYC schreef:
private bankers heten ook gewoon Aly en Roy.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
28-09-2019 12:25
private bankers heten ook gewoon Aly en Roy.
Het lijkt me eerder dat recruiters op de voornaam zouden letten als de klandizie.
Je hoort maar 1 keer de voornaam van de private banker tenslotte, tenzij je er een jarenlange band mee hebt misschien.
NYC schreef:
Ik vind het gek dat er altijd maar één kant op wordt gedacht. Mijn kaknaam met dubbele achternaam werkt op momenten ook belemmerend. Ik denk dat ik als maatschappelijk werker meer tijd nodig zou hebben om vertrouwen op de bouwen bij probleemjeugd om maar een voorbeeld te noemen. Ik kom bij voorbaat al rijk en bevoorrecht over. In de politiek zou dat ook lastig kunnen zijn.
Nitflex schreef:
28-09-2019 12:55
Ik vind het gek dat er altijd maar één kant op wordt gedacht. Mijn kaknaam met dubbele achternaam werkt op momenten ook belemmerend. Ik denk dat ik als maatschappelijk werker meer tijd nodig zou hebben om vertrouwen op de bouwen bij probleemjeugd om maar een voorbeeld te noemen. Ik kom bij voorbaat al rijk en bevoorrecht over. In de politiek zou dat ook lastig kunnen zijn.
Ook dat.
Ik heb een franse voornaam die ik al tiener echt niet leuk vond, pas toen ik in Marokko kwam ging ik hem waarderen, daar konden ze mijn naam meteen goed uitspreken.
whateverever schreef:
28-09-2019 12:52
Het lijkt me eerder dat recruiters op de voornaam zouden letten als de klandizie.
Je hoort maar 1 keer de voornaam van de private banker tenslotte, tenzij je er een jarenlange band mee hebt misschien.

waarom?
als jij een geweldig financieel inzicht hebt, super sociaal bent , en jezelf in dienst van de klant kunt stellen is het toch goed?

private bankers hebben een jarenlange, vrij intieme, relatie met de klant.

je takelt de hoogbejaarde klant uit zijn/haar Ferrari, gaat met hem/haar golfen, dure vishapjes eten bij de Rotary.
wij slapen nooit.
Ik kan me prima voorstellen dat mensen een naam kiezen omdat ze denken dat hun kind daarmee verder zal komen. Ik kan me niet voorstellen dat mensen hun kind een naam geven om te voorkomen dat het kind verder komt. De ouders van Sharona en Ronnie vinden dat gewoon een leuke naam (ik trouwens ook, vooral voor Ronnie heb ik een zwak) en hun vrienden vinden dat ook een leuke naam. Meer zal het niet zijn.
valentinamaria schreef:
28-09-2019 13:00
waarom?
als jij een geweldig financieel inzicht hebt, super sociaal bent , en jezelf in dienst van de klant kunt stellen is het toch goed?

private bankers hebben een jarenlange, vrij intieme, relatie met de klant.

je takelt de hoogbejaarde klant uit zijn/haar Ferrari, gaat met hem/haar golfen, dure vishapjes eten bij de Rotary.
Zeker, ik ging meer uit van mijn ouders, die een tijd net onder private banking vielen, die zagen die mensen sporadisch en noemden ze meneer of mevrouw x.
Als je iemand goed kent, doet het er na een tijd zeker niet meer toe hoe je heet.
Betty_Slocombe schreef:
28-09-2019 13:02
Ik kan me prima voorstellen dat mensen een naam kiezen omdat ze denken dat hun kind daarmee verder zal komen. Ik kan me niet voorstellen dat mensen hun kind een naam geven om te voorkomen dat het kind verder komt. De ouders van Sharona en Ronnie vinden dat gewoon een leuke naam (ik trouwens ook, vooral voor Ronnie heb ik een zwak) en hun vrienden vinden dat ook een leuke naam. Meer zal het niet zijn.
Ik zou mijn zoon naar de plastisch chirurg moeten sturen om hem echt verder te helpen.
Maar hij komt er wel, dat weet ik zeker.
Betty_Slocombe schreef:
28-09-2019 13:02
Precies.
NYC schreef:
Wat boeit het nou wat de naam van je arts, private banker of schoonmaakster is? Dat zegt toch helemaal niets over iemands kwaliteiten?
Ik vind het echt onzin dat je naam zou bepalen wat je kan maken van je leven. Net zo'n onzin als dat je huidskleur, afkomst en meer van dat soort factoren daarvoor beslissend zouden zijn. In iedere naam, kleur, afkomst zijn kinderen te vinden die het geweldig doen en kinderen die niets van het leven bakken.

Je naam, je kleur of je afkomst zijn geen doorslaggevende factoren. Je karakter, je inzet, je intelligentie (zowel IQ als EQ) en je doorzettingsvermogen zijn dat wel. Natuurlijk helpt het als je dat van huis uit hebt meegekregen door erfelijke en sociale factoren en zijn bepaalde namen in bepaalde sociale milieus meer gangbaar. Maar je draait oorzaak en gevolg wat mij betreft om als je zegt dat alles begint met de naam die je hebt gekregen.

De meeste ouders verzinnen de naam al voordat hun kind geboren is, dus voordat ze überhaupt nog maar iets weten van wat voor soort kind dit zal worden.
anoniem_387451 wijzigde dit bericht op 28-09-2019 13:15
0.16% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven