Bijstand royaal?!
donderdag 19 september 2019 om 08:28
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.

zondag 29 september 2019 om 10:09
Leergierig schreef: ↑29-09-2019 09:59@Solomio, expats vergelijken met economische vluchtelingen is absurd.
In de basis is het precies hetzelfde. Ze zoeken naar een plek waar ze het beter zullen hebben dan op de plek waarvan ze willen vertrekken.
Als je al rijk bent heet je dan expat, als je arm bent het je economisch vluchteling.
Als ik ( maar dat gaat niet er zijn geen uren op mijn werk over ) 4 uur per week meer ga werken, heb ik 200,= per maand meer inkomen, maar gaat er 100,= af aan toeslagen.Solomio schreef: ↑29-09-2019 10:04Eerder in dit topic heeft iemand met verstand van dit soort zaken al aangegeven dat werken tegenwoordig zeker loont, tot geloof ik een modaal inkomen, vanwege de arbeidskorting, die niet-werkenden niet hebben.
Bij hetzelfde bruto inkomen hou je dan als werkende dus meer over dan een niet-werkende.
Wel is mijn indruk dat de toeslagen rap lager worden als je inkomen toeneemt, maar nogmaals, dat zou dus pas bij een modaal inkomen tot de beruchte armoedeval leiden.
Wat dus neerkomt op 100,= besteedbaar inkomen.
Dat is best een hap geld extra wat er af gaat, dus ja het klopt dat in sommige gevallen meer werken netto minder of nihil extra oplevert.
Ik doe het hoor zodra er meer uren mogelijk zijn, alleen is daar voorlopig geen zicht op.
Dus expats, die in het buitenland gaan werken vanwege betere salarissen/mogelijkhede/whatever zijn geen economische 'vluchtelingen'?Leergierig schreef: ↑29-09-2019 09:59@Solomio, expats vergelijken met economische vluchtelingen is absurd.
Want?
Economische vluchtelingen proberen in een ander land een beter bestaan op te bouwen.
Die expats kunnen ook gewoon in Nederland gaan werken hè.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 29 september 2019 om 10:10
Ja maar dan met een baan inderdaad.ClumsyNinja schreef: ↑29-09-2019 09:40Overigens als je toeslagen ontvangt en kwijtschelding kreeg, dan ben/was je dus zelf onderdeel van 'die groep'.
zondag 29 september 2019 om 10:12
Maar je houdt dus wel 100 euro per maand extra over.LadyLola schreef: ↑29-09-2019 10:09Als ik ( maar dat gaat niet er zijn geen uren op mijn werk over ) 4 uur per week meer ga werken, heb ik 200,= per maand meer inkomen, maar gaat er 100,= af aan toeslagen.
Dat is best een hap geld extra wat er af gaat, dus ja het klopt dat in sommige gevallen meer werken netto minder of nihil extra oplevert.
Ik doe het hoor zodra er meer uren mogelijk zijn, alleen is daar voorlopig geen zicht op.
Dat is dus wel een deel van het probleem: kijk je naar wat je extra hebt, of kijk je naar wat je inlevert?
Blijft wat mij betreft overeind dat die toeslagen best wat minder snel zouden mogen zakken.
David Dunning
David Dunning

zondag 29 september 2019 om 10:13
LadyLola schreef: ↑29-09-2019 10:09Als ik ( maar dat gaat niet er zijn geen uren op mijn werk over ) 4 uur per week meer ga werken, heb ik 200,= per maand meer inkomen, maar gaat er 100,= af aan toeslagen.
Als 100 euro een flinke hap is die eraf gaat dan is die 100 euro toch ook een flinke hap die er bij komt. Of is die 100 euro die er bij komt minder waard?
zondag 29 september 2019 om 10:13
Die hoogopgeleiden waar ik het over had zijn gewoon arbeidsmigranten hoor. Er zullen ook expats tussen zitten, maar vaak genoeg zijn het gewoon arbeidsmigranten.Leergierig schreef: ↑29-09-2019 09:59@Solomio, expats vergelijken met economische vluchtelingen is absurd.
zondag 29 september 2019 om 10:15
Solomio schreef: ↑29-09-2019 10:09Dus expats, die in het buitenland gaan werken vanwege betere salarissen/mogelijkhede/whatever zijn geen economische 'vluchtelingen'?
Want?
Economische vluchtelingen proberen in een ander land een beter bestaan op te bouwen.
Die expats kunnen ook gewoon in Nederland gaan werken hè.
Expats wonen en werken hier tijdelijk. Zij zijn hooggeschoold en worden vaak door bedrijven uitgezonden naar het buitenland om in een Nederlandse vestiging te werken. Zij hebben al een baan op zak en ook regelt hun werkgever hier hun huisvesting.
Economische vluchtelingen zijn vaak laag- of ongeschoold en komen hier niet aan een baan. Naast dat zij de taal niet spreken, komen ze vaak uit culturen die ver van de onze staan. Deze mensen moeten dan door de Nederlandse samenleving onderhouden worden en dat is niet onbeperkt mogelijk.
zondag 29 september 2019 om 10:17
zondag 29 september 2019 om 10:19
Ik zeg toch dat als er meer uren op mijn werk mogelijk zijn ik die uren meer ga werken?
Wat wil je nou zeggen dat ik op 4 uur minder blijf hangen vanwege de toeslagen? Hou op met mij hoor.
Maar wat Solo zegt ben ik het wel mee eens de toeslagen zakken rap ja bij meer werken.
zondag 29 september 2019 om 10:21
Blijkbaar wel in andere landen, want ze doen het massaal hoor, die kinders van mij.
En de regels zijn afgelopen 10/15 jaar vast veranderd, maar mijn niet-eu partner toen lukte het redelijk makkelijk als hoogopgeleide. Gewoon baan zoeken, baas die een briefje schreef dat ze hier niemand anders konden vinden en ‘dus’ een buitenlander aan moesten nemen en het was praktisch in orde.

zondag 29 september 2019 om 10:22
LadyLola schreef: ↑29-09-2019 10:19Ik zeg toch dat als er meer uren op mijn werk mogelijk zijn ik die uren meer ga werken?
Wat wil je nou zeggen dat ik op 4 uur minder blijf hangen vanwege de toeslagen? Hou op met mij hoor.
Maar wat Solo zegt ben ik het wel mee eens de toeslagen zakken rap ja bij meer werken.
Je focust nogal op wat er allemaal af gaat, verleg je focus, hopelijk kun je dan wat blijer in het leven staan.
zondag 29 september 2019 om 10:28
En daarom pleit ik ervoor om eens vaker naar de bovenkant van de inkomenspiramide te kijken. Dat hoeft niet te betekenen dat je direct hogere belastingen gaat heffen. Maar overconsumptie in ieder geval niet meer stimuleren.Leergierig schreef: ↑29-09-2019 09:59@Solomio, expats vergelijken met economische vluchtelingen is absurd.
@ClumsyNinja, geen limiet. Wow. Als je iedereen wilt helpen, kan je op een gegeven moment niemand meer helpen. De pot met geld is echt niet oneindig. De allersterkste schouders zullen door allerlei belastingadviseurs met trucjes hun vermogen weten te beschermen. De schouders daaronder zijn sterk, maar die kunnen ook bezwijken. En vergis je niet, die sterke schouders zijn vaak ook maar gewoon gezinnen waarvan beide ouders werken in een rijtjeshuis. Die het ook allemaal maar proberen te combineren, werk, kinderen, mantelzorg. De middenklasse zakt ook steeds meer door zijn hoeven.
Het wrange is dat bij veel mensen binnen laten de meest kwetsbaren de dupe worden. Degenen die al geld hebben, merken er niet zoveel van. Door bezuinigen worden echter de meest kwetsbaren de dupe. Voorzieningen verdwijnen, minder AOW etc., toeslagen worden lager of verdwijnen.
Even toegepast op woonruimte: Als gemeenten de komende vijf jaar geen kavels meer uitgeven voor vrijstaande woningen maar alleen nog voor sociale huurwoningen en rijtjeshuizen dan kun je op dezelfde gemeentegrond drie keer zoveel woningen bouwen.
En als het rijk dan de HRA per direct afschaft voor nieuwe aankopen, en het vrijgekomen geld via woningstichtingen investeert in de bouw van die nieuwe sociale huurwoningen en misschien weer een premie instelt voor het bouwen van goedkope koopwoningen, dan hebben we binnen no time de woningnood behoorlijk teruggebracht.
Niet alleen komen er direct veel meer huizen bij, bijkomend gevolg is dat dergelijke maatregelen een drukkend effect hebben op de huizenprijzen doordat er minder schaarste is en minder tekorten in de betaalbare range.
Waardoor die ook weer bereikbaarder worden voor de lage en middeninkomens. En dat kost per saldo niks, noppes, nada, niente.
Je moet het alleen willen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zondag 29 september 2019 om 10:30
En daar kun je dan ook een flinke bijstandsuitkering krijgen zoals in Nederland?Mevrouw75 schreef: ↑29-09-2019 10:21Blijkbaar wel in andere landen, want ze doen het massaal hoor, die kinders van mij.
En de regels zijn afgelopen 10/15 jaar vast veranderd, maar mijn niet-eu partner toen lukte het redelijk makkelijk als hoogopgeleide. Gewoon baan zoeken, baas die een briefje schreef dat ze hier niemand anders konden vinden en ‘dus’ een buitenlander aan moesten nemen en het was praktisch in orde.
zondag 29 september 2019 om 10:30
Degenen die zeggen dat een expat hetzelfde is als een economische vluchteling snappen het verschil niet tussen gemeenschapsgeld en commercieel geld. De vluchteling is afhankelijk van het eerste en de expat (niet) van het tweede want hij/zij verdient 1. eigen geld en 2. zichzelf terug voor het bedrijf!
Linkse domheid
Linkse domheid
anoniem_376152 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 10:32
4.42% gewijzigd
zondag 29 september 2019 om 10:32
Je bedoelt: economische vluchteling = altijd bijstand?Deepfreeze schreef: ↑29-09-2019 10:30Degene die zegt dat een expat hetzelfde is als een gelukszoekende vluchteling snapt het verschil niet tussen gemeenschapsgeld en commercieel geld. De vluchteling is afhankelijk van het eerste en de expat (niet) van het tweede want hij/zij verdient 1. eigen geld en 2. zichzelf terug voor het bedrijf!
Linkse domheid
zondag 29 september 2019 om 10:32
Ik sta heel blij in het leven, en zolang ik die 4 uur niet bij mijn huidige uren krijg geniet ik van die 4 extra uren vrije tijd die me ook best veel waard zijn misschien wel 100,= per maand

zondag 29 september 2019 om 10:35
De intentie om ergens naar toe te komen is precies hetzelfde, nl een betere toekomst. Dat is wat er werd gezegd. Ook jij moet dus beter lezen.Deepfreeze schreef: ↑29-09-2019 10:34Nee dat zeg ik niet. Goed begrijpend lezen.
Een (economisch) vluchteling is wel altijd gemeenschapsgeld en een expat nooit.
zondag 29 september 2019 om 10:35
Wij hebben hier geen economische vluchtelingen (laag- of niet opgeleid) nodig, want er zijn genoeg arbeidsimmigranten uit EU-landen beschikbaar. Bedrijven hier zitten niet te wachten op Afrikanen die weinig kunnen, de taal niet beheersen en met een cultuur die ver van de onze afstaat. Zij kiezen dan liever voor EU-ingezetenen.
zondag 29 september 2019 om 10:37
Expats komen hier niet specifiek heen voor een betere toekomst, want zij zijn hoogopgeleid en hebben in hun thuisland over het algemeen ook al een goede baan. Vaak verhuizen zij van land naar land, omdat zij uitgezonden worden door het bedrijf waarbij zij werkzaam zijn. Het zijn geen armoedzaaiers die op de bonnefooi ergens naar toe vertrekken.
zondag 29 september 2019 om 10:38
Die laatste groep hoeven we helemaal niet te onderhouden, want die worden teruggestuurd naar hun land van herkomst.Fizz schreef: ↑29-09-2019 10:15Expats wonen en werken hier tijdelijk. Zij zijn hooggeschoold en worden vaak door bedrijven uitgezonden naar het buitenland om in een Nederlandse vestiging te werken. Zij hebben al een baan op zak en ook regelt hun werkgever hier hun huisvesting.
Economische vluchtelingen zijn vaak laag- of ongeschoold en komen hier niet aan een baan. Naast dat zij de taal niet spreken, komen ze vaak uit culturen die ver van de onze staan. Deze mensen moeten dan door de Nederlandse samenleving onderhouden worden en dat is niet onbeperkt mogelijk.
David Dunning
David Dunning
zondag 29 september 2019 om 10:40
Je hoeft mij niet te vertellen wat een expat is hoor. Die expatbaan is voor de expat nog steeds een betere baan dan een andere, wat ook al een goede baan is. Een betere baan dus.Fizz schreef: ↑29-09-2019 10:37Expats komen hier niet specifiek heen voor een betere toekomst, want zij zijn hoogopgeleid en hebben in hun thuisland over het algemeen ook al een goede baan. Vaak verhuizen zij van land naar land, omdat zij uitgezonden worden door het bedrijf waarbij zij werkzaam zijn. Het zijn geen armoedzaaiers die op de bonnefooi ergens naar toe vertrekken.
Het gaat er dus gewoon nog steeds om dat als je geld hebt je mag rondtrekken wat je wil en als je geen geld hebt dat dat niet mag. Al helemaal niet als je een betere toekomst voor je zelf of kinderen wil.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 10:42
8.44% gewijzigd
zondag 29 september 2019 om 10:41
Er zijn hier forummers die vinden dat iedereen die Nederland binnenkomt, zou mogen blijven dus ook economische vluchtelingen. Daar slaan dus de posts op.