Instappen in de koophuizenmarkt?

29-09-2019 12:37 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic waarin ik toch een beetje schrok van de beperkte opties die ik zou hebben als ik van mijn huurwoning in de Randstad zou willen verhuizen naar de regio Eindhoven een wat algemenere vraag. Is het komende jaar uberhaupt een moment om als starter nog in te stappen in de koopmarkt?

Allerlei recente artikelen van banken geven aan dat de grootste stijging er inmiddels wel uit is, maar ook dat de gemiddelde verkoopprijs inmiddels ver boven het gemiddelde inkomen van de starter ligt. Het kabinet heeft maatregelen aangekondigd om de woningmarkt weer uit het slop te trekken en kopen weer aantrekkelijker te maken voor starters, maar de effecten daarvan moeten nog blijken en zullen zeker nog op zich laten wachten.

Ik heb mezelf altijd beloofd dat ik pas een huis zou kopen als ik de hypotheek comfortabel zou kunnen betalen en lucht zou overhouden voor terugval in inkomen, relatiebreuk en ander onheil. Inmiddels is die optie (een bescheiden woning in een nette maar niet luxe wijk voor een tonnetje of twee) niet-bestaand of tenminste uiterst zeldzaam. Ik huur dus nog steeds, maar inmiddels heel scheef en in een regio waar binnen mijn budget eigenlijk echt geen alternatieven meer zijn.

In Eindhoven heb ik mogelijk kans op nieuw werk en ben ik dichter bij familie, wat een grote pre zou zijn. Hoewel de markt daar ook zeer ongunstig is, is de kans op een woning waar partner en ik beiden ook wat eigen ruimte hebben toch groter. Dat zijn de voordelen.

Nadeel is dat ik voor een gemiddelde woning in de huidige staat van de markt toch een groot deel van mijn hypotheekruimte op mijn bovenmodale salaris nodig zal hebben. Partner heeft wel inkomen maar dat is onzeker en zal vermoedelijk niet op hetzelfde niveau blijven als nu. Daarbij komt dat als de markt weer gaat dalen een koopwoning al snel onder water komt te staan, met alle gevolgen van dien.

Ik ben benieuwd hoe andere starters op dit moment de afweging maken, of hoe je hier als doorgewinterde woningbezitter tegenaan kijkt. En als je een blik in de glazen bol wilt werpen wat betreft de ontwikkelingen voor de komende jaren, graag!

Starten op de koopmarkt, ja of nee?

Totaal aantal stemmen: 54

Ja, gewoon doen, je leeft maar een keer en je moet toch ergens beginnen (35%)
Ja, als je wacht op het afkoelen van de markt en de effecten van nieuw beleid kun je nog jaren wachten (31%)
Nee, door nu te kopen snij je jezelf financieel alleen maar in de vingers (11%)
Nee, over een of twee jaar zal de situatie een stuk gunstiger zijn (22%)
Wil je gaan kopen in Eindhoven?
Hoe oud ben je i.e. kun je nog 30 jaar aflossen voor je pensioen? En is je relatie een beetje stabiel? En is jouw inkomen wel stabiel? Of wil je nog kinderen/minder werken?
Ik hoef geen antwoord hoor, maar dat zijn vragen die ik mezelf zou stellen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Weet je, het is gewoon nooit zeker, of je er verstandig aan doet.

Ik heb in 2007 een prachtig huis gekocht, samen met mijn inmiddels ex. In 2014 het huis te koop gezet wegens echtscheiding. Gekocht dus op de top van de markt, proberen te verkopen in een diep dal. Uiteindelijk 2 jaar later pas kunnen verkopen, voor een redelijke prijs, 50.000 minder dan we er in 2007 voor betaalden.
Nu, nog eens 3 jaar later, zou het het huis misschien wel weer waard zijn wat ik er in 2007 voor betaalde, maar misschien ook niet, en zo lang konden we niet wachten met de verkoop.

De afgelopen 3 jaar gehuurd, met nieuwe partner, om allerlei redenen (even kijken hoe het samenwonen gaat, hij verhuisde vanuit een andere regio, vanuit een stad naar een dorp, het huurhuis was direct beschikbaar, etc etc). Inmiddels zijn we aan het kijken naar een koophuis. Mogelijk doen we dan net wat ik met mijn ex in 2007 deed, kopen op de top van de markt. Maar misschien stijgen de huizenprijzen nog wel de komende jaren. De hypotheekrente is juist nu weer erg gunstig, die kan haast niet lager worden, dus dat pleit voor kopen nu.

We zijn er nu vooral aan toe om samen die verplichting aan te gaan, en dat waren we eerder nog niet. De woningmarkt kun je niet voorspellen. Als we nu samen de hypotheek kunnen betalen is het goed, klaar. Wel kijken we naar een (veel) goedkoper huis dan ik in 2007 had, om het risico in ieder geval flink te verkleinen.

Hoe zeker ben je ervan dat je de komende 10-20 jaar in de regio Eindhoven wilt blijven wonen/kunt blijven werken? En je partner? Is het ook voor hem dichter bij familie, heeft je partner daar ook een goeie baankans?
Is er evt particulier een woning te huur voor 1-3 jaar, zodat jullie rustig kunnen kijken naar een geschikte koopwoning?
Als je richting Eindhoven wilt, zul je je huidige huurwoning in de Randstad moeten verlaten en kom je waarschijnlijk in de particuliere huursector terecht? Dan kun je m.i. beter kopen.

Heb je al een goed beeld van je mogelijkheden voor een hypotheek? Zo niet, ga eens vrijblijvend praten met een hypotheekadviseur. Alleen zo kun je een goede, realistische beslissing nemen denk ik.
Weetje niets is zeker.
En eigenlijk hangt het ook een beetje af van je situatie.
Ik kan makkelijk praten we hebben het huis is een zeer gunstige tijd gekocht en zullen alleen maar winst maken op het einde. Mja wie zegt dat ik daar ook van profiteer later.
Voordeel is wel dat de hypotheek kosten nu laag liggen voor ons vergeleken met de huidige hypotheken ivm de rente. Zo leven we een iets luxere leven ten opzichte van onze vrienden dat later een huis hebben gekocht. Dus vind het lastig om wat te zeggen over de huidige situatie.

Wel heb ik moeite mee met het over biedingen van het huis. Vaak is dat op papier al je verlies wat je van lief neemt.
Helemaal als je ook nog een top hypotheek neemt. Om de 'schade' te verkleinen zou ik dus zeker niet voor een top hypotheek gaan. Vind het ook beetje dom en naïef als mensen hun schouders op tillen en gewoon doen. Maargoed ik weet dat de wil soms groter is dan je portemonnee..
Weet je, ik denk dat huizen in die prijsklasse echt niet heel veel zullen zakken in prijs.
Bovendien is de rente die je nu betaalt (ook als je die voor 20 jaar vast zet) superlaag.
Ik zou het dus wel doen.
Alternatief is duur particulier huren; veel te duur en weggegooid geld.

Ik zou wel een huis proberen te kopen waar ik voorlopig echt zou willen blijven (dus als ik nu alleen een mini flatje zou kunnen betalen dan zou ik wèl kiezen voor huren).
Het ligt natuurlijk gewoon aan de regio of het kan. Wij hebben moeite met een huis vinden in ons dorp (regio Eindhoven) met budget van bijna 3 ton. Vrienden van ons wonen bovenin Flevoland en hebben nieuwbouwhuis gekocht van 130.000 op 1 salaris. Datzelfde huis zou hier het dubbele kosten.
Ik stond in 2013 voor de keus of ik mijn enorm goedkope huurwoning zou verlaten voor een veel duurdere koopwoning. De bank raadde het af. Ik zou beter het geld dat ik iedere maand over zou houden op een spaarrekening kunnen zetten, want zulke goedkope maandlasten kreeg ik nooit weer. Rationeel klopte dat helemaal, alleen was ik gewoon echt toe aan iets groters en luxer. Tegen het advies in toch een huis gekocht. Datzelfde huis is sindsdien ruim een ton in waarde gestegen. Financieel had het dus niks uitgemaakt. Tegelijkertijd ben ik in dit huis veel gelukkiger, omdat het veel beter bij mij past.

Ik zou niemand adviseren om echt stomme dingen te doen, maar als je het kunt betalen is er geen reden om nog jaren te wachten.
Miss-Pippilotta schreef:
29-09-2019 13:46
Weet je, ik denk dat huizen in die prijsklasse echt niet heel veel zullen zakken in prijs.

In welke prijsklasse? Heb ik er overheen gelezen wat TO op het oog heeft?
Marana schreef:
29-09-2019 13:57
In ander topic noemde ze 230.000
Marana schreef:
Ik lees het als prijsklasse starterswoning, rond 200.000 euro.

Ik heb mezelf altijd beloofd dat ik pas een huis zou kopen als ik de hypotheek comfortabel zou kunnen betalen en lucht zou overhouden voor terugval in inkomen, relatiebreuk en ander onheil. Inmiddels is die optie (een bescheiden woning in een nette maar niet luxe wijk voor een tonnetje of twee) niet-bestaand of tenminste uiterst zeldzaam. Ik huur dus nog steeds, maar inmiddels heel scheef en in een regio waar binnen mijn budget eigenlijk echt geen alternatieven meer zijn.”
Marana schreef:
"Een tonnetje of twee" in de OP.

TO, ik zit met dezelfde vraag, dus ik lees graag mee.
Due-scimmie schreef:
29-09-2019 14:03
In ander topic noemde ze 230.000

ah, in een ander topic, ik ga ff loepen dan
Jupiter1995 schreef:
29-09-2019 14:04
"Een tonnetje of twee" in de OP.

TO, ik zit met dezelfde vraag, dus ik lees graag mee.
Ze schrijft hier inderdaad ‘een tonnetje of twee’.
Miss-Pippilotta schreef:
29-09-2019 13:46
Bovendien is de rente die je nu betaalt (ook als je die voor 20 jaar vast zet) superlaag.
Ik zou het dus wel doen.
Alternatief is duur particulier huren; veel te duur en weggegooid geld.

Ik zou wel een huis proberen te kopen waar ik voorlopig echt zou willen blijven (dus als ik nu alleen een mini flatje zou kunnen betalen dan zou ik wèl kiezen voor huren).
Helemaal mee eens.
.
Ha, ja, mijn mogelijke hypotheek ligt iets hoger dan mijn wenshypotheek, waarschijnlijk ergens rond de 230.000 of nog iets hoger. Dit topic was iets algemener bedoeld, en mijn wenshypotheek is de afgelopen jaren minder realistisch geworden.
Miss-Pippilotta schreef:
29-09-2019 14:06
Ze schrijft hier inderdaad ‘een tonnetje of twee’.

Inderdaad overheen gelezen, en inmiddels gezien dat in het andere topic een aantal van mijn vragen beantwoord zijn, en na nog eens lezen van de OP de conclusie getrokken dat TO dit topic niet zozeer voor haar persoonlijke situatie heeft geopend maar breder wil trekken naar in het algemeen, of de huidige woningmarkt nog voor starters in te stappen is.

Om wat meer algemeen te reageren dan: ja, in het noorden of oosten wel ja. De dochter van vrienden, begin 20, heeft zojuist in een klein dorpje in het noordoosten een eenpersoonshuisje gekocht voor ongeveer een ton. Voor 2 ton kun je in die regio prima een woning met 3 slaapkamers en een tuin kopen.
Maar ik proef dat TO graag een stad wil, en dan wordt het lastig. In een stad(je) als Leeuwarden wellicht, maar voor zover ik weet niet in grotere steden, zeker niet in de randstad of rond bijv Eindhoven.
Ik heb zelf die 30 jaar nog wel te gaan tot pensioen, partner beduidend minder. Geen kinderen, die verwachten we ook niet meer. Voorlopig hebben we het financieel best ruim, maar ik ga er vanuit dat daar in de komende 10 jaar vanwege werk, leeftijd, beperkte pensioenopbouw en eventueel gezondheid van vriend verandering in komt. Waren we beiden 30 geweest dan was het een heel ander verhaal.
Ik zou focussen op een zo fatsoenlijk mogelijke leefomgeving om je kinderen op te voeden, in de nabijheid van Eindhoven. Erp ben je in een kwartier in Eindhoven, het is een leuke plaats om je kinderen op te voeden. Ze krijgen daar een heel wat prettigere sfeer om op te groeien i.p.v. in een goedkope wijk in Eindhoven. Veghel is wat groter, maar ook goed bereikbaar. https://www.funda.nl/koop/erp/huis-4090 ... straat-19/

Sorry, ik zie dat er geen kinderen zijn en komen. Dan is het enkel de prijs van het huis in vergelijking met wat je in eindhoven krijgt voor die prijs.
anoniem_114563 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 14:23
15.13% gewijzigd
Marana schreef:
29-09-2019 14:13
Inderdaad overheen gelezen, en inmiddels gezien dat in het andere topic een aantal van mijn vragen beantwoord zijn, en na nog eens lezen van de OP de conclusie getrokken dat TO dit topic niet zozeer voor haar persoonlijke situatie heeft geopend maar breder wil trekken naar in het algemeen, of de huidige woningmarkt nog voor starters in te stappen is.

Om wat meer algemeen te reageren dan: ja, in het noorden of oosten wel ja. De dochter van vrienden, begin 20, heeft zojuist in een klein dorpje in het noordoosten een eenpersoonshuisje gekocht voor ongeveer een ton. Voor 2 ton kun je in die regio prima een woning met 3 slaapkamers en een tuin kopen.
Maar ik proef dat TO graag een stad wil, en dan wordt het lastig. In een stad(je) als Leeuwarden wellicht, maar voor zover ik weet niet in grotere steden, zeker niet in de randstad of rond bijv Eindhoven.

Dit inderdaad, de vraag iets algemener deze keer. Er zijn dus flinke regionale verschillen. Mijn roots liggen in Eindhoven en vanwege familie daar is dat altijd Plan B geweest om weer eens heen te gaan. Ik heb spontaan gesolliciteerd op een baan aldaar, maar hoef niet per se weg bij mijn huidige werk. De reden om de stap te zetten zou een nieuwe uitdaging en in ieder geval iets van woonkansen zijn, maar het is voor mij alleen de moeite waard als het hele plaatje uiteindelijk als vooruitgang voelt.
Ik denk dat het niet voor niets is dat starters op de woningmarkt in steden vooral starten in appartementjes. Als er een gezin komt, dan schuiven ze wel door naar een eengezinswoning met meer slaapkamers en een tuin.
Wat de woningmarkt de komende jaren gaat doen, weet niemand. De huizencrisis van 2008 had niemand zien aankomen en het razendsnelle herstel vanaf 2013 tot aan droogkoken aan toe had ook niemand voorzien.

Ik zou mezelf hele andere vragen stellen:
- Kan ik de hypotheek van mijn salaris alleen betalen?
- Verwacht ik dat ik mijn baan houd en/of vind ik makkelijk nieuw werk?
- Vind ik de maandlasten die ik zou moeten betalen goed te doen of voelt het als een molensteen?
- Wil ik voor langere tijd in dat huis wonen?

Een huis koop je om in te wonen. Zolang je de maandlasten goed kunt opbrengen en je niet op korte termijn weer wilt verhuizen, maakt de marktwaarde eigenlijk niet zoveel uit.
Ik denk dat je prima in kan stappen maar wel goed in de gaten moet houden wat echt harde eisen zijn en waar je consessies op wil doen. Er zijn in Nederland nog steeds veel huizen onder de twee ton. Alleen zullen dat misschien meer klushuizen zijn of in minder leuke wijken.

Ik vond het zelf ook erg lastig om een concessie te doen. Ik wilde niet in een mindere wijk, voldoende ruimte en minimaal 3 slaapkamers en in ieder geval een klein tuintje. Voor mijn budget was dat eigenlijk niet mogelijk en dus ben ik gaan kijken waar ik wel op wilde toegeven en waar niet op.

Met een financieel adviseur heb ik heel goed alles doorgerekend. Uiteindelijk er voor gekozen om maximaal te lenen en al mijn spaargeld in te leggen (dat werd uiteraard afgeraden door de financieel adviseur) maar het is gelukkig wel goed gekomen. Verkijk je er echter niet in hoeveel het kost om een huis te onderhouden. Een koophuis heeft echt hogere kosten dan een huurhuis, ook qua verzekeringen en belastingen.
Uitgaande van het feit dat je naar een andere regio gaat (Randstad naar regio Eindhoven) en je daarvoor dus moet verhuizen kom je vermoedelijk in de particuliere huursector terecht.

Dat is argument 1 om te kopen.

Of de huizen verder stijgen of stabiliseren is moeilijk te zeggen. De kans dat ze gaan dalen is echter minimaal. dit omdat het aanbod beperkter is dan de vraag en de hypotheekrente historisch laag is (en de komende 1 á 2 jaar blijft) hierdoor heb je dus meer hypotheekruimte dan bij een hoge rente. Door deze lage hypotheekrente kunnen veel mensen een huis kopen en blijft de vraag in stand.

Puur financieel gezien is het kopen over het algemeen interessanter dan huren omdat de maandlasten stabiel blijven terwijl de huur met de inflatie meestijgt. Reken op 2% per jaar en dan 10 tot 20 jaar lang!

De keuze om niet te kopen zit meer de vraag of je lang in het huis wil blijven kunnen wonen. Hoe korter je ergens verwacht te wonen hoe duurder vermoedelijk kopen is (over het algemeen).

Het opbouwen van vermogen door te kopen heeft op lange termijn veel voordelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven