Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here

zondag 29 september 2019 om 13:59
O, wat een bijzondere conclusie eigenlijk.fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 13:17Ik begrijp je gewoon niet. Ik snap niet hoe iemand waar je duidelijk niet op zit te wachten (= extreem negatieve classificatie) toch een vriend kan zijn.
Ik houd gewoon echt niet van mensen in mijn huis, spreek liever buiten de deur af. Dat wil niks zeggen over hoe graag ik die mensen mag of hoeveel ik om ze geef.
zondag 29 september 2019 om 14:01
Nee, jij lijkt mij niet te (willen) begrijpen. Ik val gewoon over de extreem negatieve woorden die mensen, waaronder ook jij, gebruiken voor mensen die ze vrienden noemen. "Iemand waar je duidelijk niet op zit te wachten" is in de regel niet hoe je vrienden omschrijft. Die glurende zeikende buurvrouw, dat is iemand waar je duidelijk niet op zit te wachten, of die enge vent die altijd aan je probeert te zitten.SHIFTY schreef: ↑29-09-2019 13:35Iemand kan niet flexibel genoeg zijn om onverwacht bezoek te handelen. Iemand kan op het verkeerde moment langs komen. Iemand kan een heel leuk persoon zijn, maar niet 5 keer per week. Iemand kan een heel leuk persoon zijn, maar zelf niet doorhebben dat ze ook ontzetten lomp is.
Ik denk vooral dat je 'bezoek' koppelt aan innige vriendschap. Als je een ontzettend leuke vriendin hebt is de kans vrij klein dat je het niet leuk vindt als ze langs komt. De negatieve reacties op onverwachte bezoekers zijn bedoeld voor 'mensen die wel eens langs komen, maar waar je niet altijd op zit te wachten'.
Bij mij ligt die grens vrij ver in de richting: ik vind het niet snel leuk als je onaangekondigd op de stoep staat. Ik vind het wel vrij snel leuk als je (kort) van te voren aangeeft dat je langs wil komen. Bij jou ligt die grens vrij ver in de richting: ik vind het leuk als onaangekondigd langs komt.
Beide is prima; ik reageer dus alleen op het feit dat je mijn grens koppelt aan hoe ik mijn vriendschappen inhoud geef.
Maar iemand die je lief hebt, die zou ik nooit zo omschrijven. Dan zou je eerder zeggen "het komt nu even niet zo goed uit" of "Truus is een lieverd maar ze heeft echt het talent om altijd langs te komen als je net op het punt staat weg te gaan" ofzo iets.
En dan loop je ook niet inwendig diegene te vervloeken en uit te schelden zoals iemand anders schreef.
Ik ben echt van mening dat als je op het punt bent dat je mensen in je hoofd aan het uitschelden en vervloeken bent of op het punt bent dat "duidelijk niet op haar zit te wachten" dat de vriendschap wel voorbij is.
Ik koppel dus wederom vriendschap niet aan bezoek, dat maak jij er weer van. Ik koppel vriendschap aan positief over elkaar denken, elkaar respecteren, elkaar het beste gunnen en uitgaan van elkaars beste intenties, eerlijk zijn tegen elkaar. Dat doe je in mijn ogen allemaal niet als je dit soort bewoordingen (stelen, vervloeken, uitschelden, de deur uitkijken, ik zit duidelijk niet op haar te wachten, uitvreten, etc. ) voor elkaar kiest.
Am Yisrael Chai!

zondag 29 september 2019 om 14:03
Omdat je op een bepaald moment niet op iemand zit te wachten. Dat wil niet zeggen dat je nooit op die persoon zit te wachten. Ik lees hier dat mensen niet van onverwacht bezoek houden om wat voor reden dan ook. Ik lees nergens dat ze niet op een bepaald iemand zitten te wachten.fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 13:17Ik begrijp je gewoon niet. Ik snap niet hoe iemand waar je duidelijk niet op zit te wachten (= extreem negatieve classificatie) toch een vriend kan zijn.

zondag 29 september 2019 om 14:06
Repecteer jij het als een vriendin het fijn vindt dat je het even laat weten als je langs wil komen?fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 14:01
Ik koppel dus wederom vriendschap niet aan bezoek, dat maak jij er weer van. Ik koppel vriendschap aan positief over elkaar denken, elkaar respecteren, elkaar het beste gunnen en uitgaan van elkaars beste intenties, eerlijk zijn tegen elkaar. Dat doe je in mijn ogen allemaal niet als je dit soort bewoordingen (stelen, vervloeken, uitschelden, de deur uitkijken, ik zit duidelijk niet op haar te wachten, uitvreten, etc. ) voor elkaar kiest.
zondag 29 september 2019 om 14:07
Nogmaals: ik val over HOE jullie dat soort dingen zeggen.Miss-Pippilotta schreef: ↑29-09-2019 13:59O, wat een bijzondere conclusie eigenlijk.
Ik houd gewoon echt niet van mensen in mijn huis, spreek liever buiten de deur af. Dat wil niks zeggen over hoe graag ik die mensen mag of hoeveel ik om ze geef.
Tegen een vriendin zeg ik gewoon eerlijk "nee joh, ik heb echt geen zin in bezoek". Want we zijn vrienden, dus ik kan a) eerlijk zijn en b) ze gaat altijd van mijn beste intenties uit dus weet dat geen zin in bezoek alleen betekent geen zin in bezoek, en c) ik ga van haar beste intenties uit dus ik vat haar wil om te komen op als "oh, die mist mij en heeft zin om me te zien".
Als jij mijn vriendin zou zijn zou ik bovendien weten dat je niet van mensen in huis houdt en zou ik dus ook niet onverwacht op de stoep staan maar appen of jij naar mij komt of vragen of je meegaat naar de kroeg. Maar ALS ik het wel zou doen, dan zou een beetje vriendin denken "hmmm, fash weet dat ik echt de schurft aan mensen in mijn huis heb, en ze heeft vandaag ook gewoon gewerkt want het is dinsdag, om dan toch op de stoep te staan.... Hmm, ze zal zo wel vertellen wat er aan de hand is, hoop maar dat het niks ergs is".
Ik vind het gewoon bijzonder dat mensen van vrienden denken "hmmm, ze weet dat ik echt een hekel aan bezoek heb, maar ja, ze zal wel weer bij me willen vreten he, zo is ze immers".
Dus nogmaals: dat maakt die mensen in mijn ogen ongastvrij en geen goede vrienden, het feit dat ze van hun vrienden!!! zulke slechte dingen denken.
Am Yisrael Chai!
zondag 29 september 2019 om 14:08
Toch kun je volgens mij bij veel niet-NLse culturen makkelijker mee eten dan bij NLers? Geen discussie, vraagje, hoor.
zondag 29 september 2019 om 14:09
Dan zou je dat dus anders omschrijven, in mijn ogen. Dan zeg je "oh, ik ben echt moe joh, kunnen we het een andere keer doen" en niet "Ik zit duidelijk niet op haar te wachten dus hoezo zou ik gastvrij zijn". Die hatelijkheid en vijandigheid van die tweede opmerking kan ik echt niet rijmen met vriendschap.watdachtjehiervan schreef: ↑29-09-2019 14:03Omdat je op een bepaald moment niet op iemand zit te wachten. Dat wil niet zeggen dat je nooit op die persoon zit te wachten. Ik lees hier dat mensen niet van onverwacht bezoek houden om wat voor reden dan ook. Ik lees nergens dat ze niet op een bepaald iemand zitten te wachten.
Am Yisrael Chai!
zondag 29 september 2019 om 14:12
ik heb al duizend keer gezegd in dit topic dat ik zo goed als altijd vooraf bel of app, maar dat dat "vooraf" in mijn geval vaker een half uur vantevoren een belletje dan 6 weken eerder op schriftelijke aanvraag is.watdachtjehiervan schreef: ↑29-09-2019 14:06Repecteer jij het als een vriendin het fijn vindt dat je het even laat weten als je langs wil komen?
En daar werd oa. op gereageerd met "accepteer je dan dat ik zeg dat zijn je zaken niet" en "je moet niet denken dat je mijn eten kan komen stelen".
Van dergelijke reacties denk ik dat diegene hele bijzondere vriendschappen heeft. Ik zou NOOIT denken dat mijn vrienden van me willen stelen, of tegen een vriendin die wil afspreken snauwen dat mijn bezigheden haar zaken niet zijn, het idee alleen al.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 29-09-2019 14:13
5.93% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
zondag 29 september 2019 om 14:12
Waarom moet je het vaak eten om in huis te hebben? Diepvries snacks blijven lang goed hoor. Om bitterballen te hebben hoef je ze maar 1x per jaar te eten. Nou nou, dáár wordt je dik van zeg.

zondag 29 september 2019 om 14:14
Nee, dat is ook weer waar, dat zou ik inderdaad niet doen. Maar ik zou ook tegen familie, misschien wel juist tegen familie, eerder zeggen "ik heb even echt geen zin in je".
Am Yisrael Chai!

zondag 29 september 2019 om 14:16
Goed, tegen vrienden ben je dus gastvrij, en dat is heel logisch.
Maar er zijn ook mensen waar je niet zo goed mee bevriend bent, hoe gastvrij ben je dan? Familieleden, kennissen, collega's? Laat je die ook net zo makkelijk mee-bbq-en als ze rond half vijf appen dat ze in de buurt zijn en even langs willen komen?
Maar er zijn ook mensen waar je niet zo goed mee bevriend bent, hoe gastvrij ben je dan? Familieleden, kennissen, collega's? Laat je die ook net zo makkelijk mee-bbq-en als ze rond half vijf appen dat ze in de buurt zijn en even langs willen komen?

zondag 29 september 2019 om 14:18
Dat is het dus, dat is pas gastvrijheid, ook goed zorgen voor mensen waar je niet (op dat moment) liever even geen tijd in zou steken.
Je hebt toch ook andere mensen, buiten hele goeie vrienden, die af en toe bij je over de vloer komen?
Echt?fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 14:14Nee, dat is ook weer waar, dat zou ik inderdaad niet doen. Maar ik zou ook tegen familie, misschien wel juist tegen familie, eerder zeggen "ik heb even echt geen zin in je".
Zeg jij dat?
Je las even heen over de grote koeken, de kaas en de worst en de nootjes en de alcohol?
De meeste mensen die dat standaard in huis hebben eten het ook vaak en zijn niet de slanksten.
Moeten ze zelf weten, maar het is net zo normaal om geen hapjes in huis te hebben. Niet voor jezelf en dus ook niet voor onverwachte gasten.
Frituurhapjes overleven het bij mij ook niet trouwens als ik die in huis heb. Daar ben ik dol op en die eet ik op, als ik ze in huis heb. Ik heb de frituurpan niet voor niks verband naar de opslag.
impala wijzigde dit bericht op 29-09-2019 14:21
14.39% gewijzigd
.
zondag 29 september 2019 om 14:19
Familieleden zeker, en als collega's en kennissen mijn nummer en adres hebben dan zijn ze ook welkom, ja. Maar zijn het mensen waar ik niet op zit te wachten dan hebben ze sowieso mijn adres en nummer niet en weten ze ook heel goed dat ik niet op ze zit te wachten omdat ik heel afstandelijk ben. En mocht iemand die ik stom vind om de een of andere reden mij toch zo leuk vinden dat hij/zij probeert toch contact te zoeken dan ben ik eigenlijk wel zo eerlijk dat ik gewoon op de man af bij de eerste poging zeg "nee, sorry, daar zit ik niet op te wachten." Dus het zou nooit voorkomen dat iemand die ik stom vind spontaan bij me langs wil komen.Marana schreef: ↑29-09-2019 14:16Goed, tegen vrienden ben je dus gastvrij, en dat is heel logisch.
Am Yisrael Chai!
zondag 29 september 2019 om 14:20
Ik ben het niet vaak eens met Bianca. Maar de meeste mensen ? Denk het niet. Heel veel mensen vinden het gezellig en prima als je ineens op de stoep staat. Vooral in deze drukke tijd waar men maar weinig tijd voor elkaar heeft.

zondag 29 september 2019 om 14:20
Nee, ik heb niet met alle familie een band waar ik dat op die manier kan of wil zeggen. En daarbij heb je als je samenwoont vaak ook met meerdere mensen te maken. Als die vervelende studievriend van je man komt stuur je die ook niet de deur uit. Of vrienden van je kinderen ofzo.fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 14:14Nee, dat is ook weer waar, dat zou ik inderdaad niet doen. Maar ik zou ook tegen familie, misschien wel juist tegen familie, eerder zeggen "ik heb even echt geen zin in je".
Wat ik maar wil zeggen; hoe goed je met iemand bevriend bent heeft niets te maken met de wijze waarop je gastvrijheid invult. Dus waarom je daar zo op blijft hameren begrijp ik niet.

zondag 29 september 2019 om 14:22
impala schreef: ↑29-09-2019 13:44Introverte mensen krijgen geen energie van socializen. Het kóst ze energie.
Dat is niet erg, veel leuke dingen kosten energie en maken je moe. Maar dat betekent wel dat ze bezoek moeten inplannen, willen ze niet uitgeput raken. Dat maakt ze geen slechte vrienden. En ook geen asos. En geen nare mensen.
Het maakt je eerder een slechte vriend als je daar geen rekening mee wenst te houden. Of als je iedereen die niet extravert is wegzet als asociaal en ongastvrij.
Introverte mensen kokketeren er niet mee hoe contactgestoord ze zijn, wat hier dus wel regelmatig gedaan wordt. Net als de mensen die zoals Shifty schreef moeite met bepaalde dingen hebben dat ook niet doen.
zondag 29 september 2019 om 14:22
Klusjesmensen bedoel je? Of de ouders van vriendjes van de kinderen bij het ophalen ofzo? Daar ben ik over het algemeen inderdaad ook gastvrij tegen en die bied ik ook altijd eten en drinken aan. Maar anders dan dat kan ik echt niets bedenken.
Am Yisrael Chai!
zondag 29 september 2019 om 14:23
Ik betwijfel dat ten zeerste. Zeker als je de mensen eraf trekt die alleen maar doén alsof ze het leuk vinden.
.
zondag 29 september 2019 om 14:23
fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 13:17Ik begrijp je gewoon niet. Ik snap niet hoe iemand waar je duidelijk niet op zit te wachten (= extreem negatieve classificatie) toch een vriend kan zijn.
Volgens mij zit 'm dat niet in de vriendin/vriendschap zélf, alleen in het spontaan langskomen gedeelte. Jij leest het als 'hoe kan het dan een goede vriendschap zijn', ik lees het als 'ik hou niet van onverwacht bezoek, goede vriendin of niet'.
wij slapen nooit.
zondag 29 september 2019 om 14:25
Zoals nu blijkt: omdat ik me echt niet kan voorstellen dat er mensen over de vloer komen die je niet mag. Ik heb ook geen partner dus dat scheelt al. Maar toen ik die wel had kwamen er eigenlijk ook nooit mensen over de vloer waar ik een hekel aan had. Ik heb sowieso niet snel een hekel aan mensen, hoor.Nitflex schreef: ↑29-09-2019 14:20Nee, ik heb niet met alle familie een band waar ik dat op die manier kan of wil zeggen. En daarbij heb je als je samenwoont vaak ook met meerdere mensen te maken. Als die vervelende studievriend van je man komt stuur je die ook niet de deur uit. Of vrienden van je kinderen ofzo.
Wat ik maar wil zeggen; hoe goed je met iemand bevriend bent heeft niets te maken met de wijze waarop je gastvrijheid invult. Dus waarom je daar zo op blijft hameren begrijp ik niet.
Am Yisrael Chai!