Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
impala schreef:
28-09-2019 23:17
Geeft meer ruimte om iemand af te poeieren. Ja ben thuis, maar druk, moet zo weg, komt niet zo goed uit... Is stuk makkelijker over de app of telefoon dan wanneer iemand al op de stoep staat.
Ik zou zeggen, probeer het ook eens en geef je vrienden wat meer ruimte om eens nee te zeggen.
Maar waarom nee zeggen.
Er zijn echt best een hoop mensen die zich niet storen aan een ochtendjas, troep op tafel, alleen een koppie thee of koffie, de kat die net gekotst heeft.
Die mensen storen zich daar niet aan, geven geen commentaar. Die komen voor jou, niet voor de koekjes. Die mensen zijn altijd welkom als ze onverwacht op de stoep staan.
Tegen dat soort mensen hoef je geen nee te zeggen.
fashionvictim schreef:
29-09-2019 14:25
Zoals nu blijkt: omdat ik me echt niet kan voorstellen dat er mensen over de vloer komen die je niet mag. Ik heb ook geen partner dus dat scheelt al. Maar toen ik die wel had kwamen er eigenlijk ook nooit mensen over de vloer waar ik een hekel aan had. Ik heb sowieso niet snel een hekel aan mensen, hoor.
Nou, da’s heerlijk voor je. Maar niet iedereen zegt zo in iemands gezicht dat ze geen zin in iemand hebben.
iceteapeach schreef:
29-09-2019 14:23
Volgens mij zit 'm dat niet in de vriendin/vriendschap zélf, alleen in het spontaan langskomen gedeelte. Jij leest het als 'hoe kan het dan een goede vriendschap zijn', ik lees het als 'ik hou niet van onverwacht bezoek, goede vriendin of niet'.
Ik heb het al uitgelegd, het komt vooral door de hele extreme bewoordingen die men gebruikt. Als iemand schrijft "dan doe ik wel leuk maar in mijn hoofd ben ik die mensen aan het vervloeken en uitschelden" dan schrik ik daar oprecht van bij het lezen. Ik kan me echt niets voorstellen bij op die manier met elkaar omgaan, dat er dus iemand bij mij op de bank zou zitten en met mijn kinderen zou omgaan waarvan ik mijn hoofd denk "pokkewijf, rot op, kutwijf, ik moet je niet" . Die situatie vind ik echt heel bizar.
Am Yisrael Chai!
Nitflex schreef:
29-09-2019 14:26
Nou, da’s heerlijk voor je. Maar niet iedereen zegt zo in iemands gezicht dat ze geen zin in iemand hebben.
ik dacht eerder bij het lezen van dit topic al een paar maal "hmm zou het een kwestie van zoals de waard is vertrouwt ie zijn gasten zijn?" en dat denk ik nu weer. Kennelijk zijn er dus veel mensen die zélf niet eerlijk en oprecht zijn en die daarom denken dat mensen die spontaan langskomen ook niet oprecht zijn en slechte intenties hebben.

Ik vind dat oprecht wel wat treurig.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
29-09-2019 14:22
Klusjesmensen bedoel je? Of de ouders van vriendjes van de kinderen bij het ophalen ofzo? Daar ben ik over het algemeen inderdaad ook gastvrij tegen en die bied ik ook altijd eten en drinken aan. Maar anders dan dat kan ik echt niets bedenken.

Bijvoorbeeld. Of de voorbeelden die Nitflex net gaf. Dan is gastvrijheid minder vanzelfsprekend dan voor 'echte vrienden'.
Star² schreef:
Introverte mensen kokketeren er niet mee hoe contactgestoord ze zijn, wat hier dus wel regelmatig gedaan wordt.
Je bedoelt net zoals er hier gekokketeerd wordt met volle voorraadkasten en de bereidheid ten alle tijden open huis te houden?
.
fashionvictim schreef:
28-09-2019 23:44
Wauw, dan krijg je wel heeeeeeeel erg weinig bezoek als een blikje cola langer dan 2 jaar in de kast blijft staan. Ik heb in de zomer bijvoorbeeld al wekelijks wel een spontane barbecue met naast mijn eigen gezin nog minstens 4 tot 8 man extra.
Je hebt toch minstens wel 2 a 3x per jaar visite lijkt me. Al is het maar met je verjaardag. Zo'n blikje komt toch wel op. En anders geef je het in de zomer weg aan de postbode :D
aloha66 schreef:
Maar waarom nee zeggen.
Er zijn echt best een hoop mensen die zich niet storen aan een ochtendjas, troep op tafel, alleen een koppie thee of koffie, de kat die net gekotst heeft.
Die mensen storen zich daar niet aan, geven geen commentaar. Die komen voor jou, niet voor de koekjes. Die mensen zijn altijd welkom als ze onverwacht op de stoep staan.
Omdat ik mijn energie op dat moment of later die dag ergens anders voor nodig heb.
Omdat ik niet wil kletsen, maar in alle rust een boek wil lezen. Of wat dan ook.
impala wijzigde dit bericht op 29-09-2019 14:36
8.89% gewijzigd
.
Marnamai schreef:
28-09-2019 23:50
Ik ben toch écht fantastisch goed in maskers opzetten.
Behalve in eigen huis met alleen man en katten in de buurt doe ik een hele dag niets anders.

Maar van zodra er iemand anders in de buurt is, speel ik toch echt de vrolijke gezellige Marnamai.

De bergen stress die het mij kost en dat ik écht wel moet bijkomen nadien van al dat "sociaal wenselijk gedrag" zien mensen achteraf niet als ze de deur uit zijn.

En ik heb die stress best over voor vrienden.
Maar dus wel op een gepland moment zodat het mij niet nog meer stress kost omdat er niets in orde en geregeld is.
En mijn hoofd (en lijf) nadien gewoon helemaal explodeert.

Dus ja, als ik niet reageer op jouw sms over koffie wil dat zeggen dat ik niet geïnteresseerd ben.
En hoef je dus een half uur later niet voor mijn deur te staan met de mededeling "seg, je reageerde niet op mijn bericht, ik kom maar gewoon langs".
Want ja, ik zal je binnen laten (inwendig zwaar vloekend), maar ik moet er nadien wel 3 dagen van bekomen.

En jep, vrienden, collega's en het merendeel van familie kennen mij dus écht niet anders dan "die vrolijke Marnamai".
Dat klinkt als psychisch niet helemaal ok eigenlijk. Heb je daar therapie voor of heb je een 'etiketje"? Want echt, "normale" mensen zijn echt niet zo hoor.
Star² schreef:
Introverte mensen kokketeren er niet mee hoe contactgestoord ze zijn, wat hier dus wel regelmatig gedaan wordt. Net als de mensen die zoals Shifty schreef moeite met bepaalde dingen hebben dat ook niet doen.

Waarom is vertellen of duidelijk maken waar je moeite mee hebt, meteen koketteren?
impala schreef:
29-09-2019 14:32
Je bedoelt net zoals er hier gekokketeerd wordt met volle voorraadkasten en de bereidheid ten alle tijden open huis te houden?

Als jij dat hetzelfde vindt, be my guest, ik speel niet mee.
aloha66 schreef:
Maar waarom nee zeggen.
fijn dat de ander zich er niet aan stoort, maar ik voel me er onprettig bij
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Marnamai schreef:
29-09-2019 00:00
Ik organiseer toevallig maandagavond voor de 2de keer een feestje dit jaar :-).

Vorig feestje ergens in de zomer met een vriendin.
Dit keer mijn ouders en schoonmoeder.

Gemiddeld een 2 à 3 feestjes per jaar.

Ik spreek daarbuiten heus nog wel af met een vriendin, maar dan zonder hele maaltijden en max een uur of 3.

Meer bezoek geen enkele nood aan.
Ik hoef niet continu anderen om mij heen om gelukkig te zijn.
Sohee, flinke feesten hoor.
fashionvictim schreef:
29-09-2019 14:30
ik dacht eerder bij het lezen van dit topic al een paar maal "hmm zou het een kwestie van zoals de waard is vertrouwt ie zijn gasten zijn?" en dat denk ik nu weer. Kennelijk zijn er dus veel mensen die zélf niet eerlijk en oprecht zijn en die daarom denken dat mensen die spontaan langskomen ook niet oprecht zijn en slechte intenties hebben.

Ik vind dat oprecht wel wat treurig.
Volgens mij interpreteer je niet alles wat iedereen hier heeft gezegd helemaal juist. Je bekijkt het heel erg vanuit jouw perspectief en hoe jij met mensen omgaat.

Ik heb nog nooit gedacht dat iemand alleen maar bij mij langs komt om te snaaien. Maar ik leef niet in een wereld waarin ik iedereen de hele tijd even lekker flink de waarheid zeg. En dat wil ik ook niet.

Jij lijkt me een wat feller type. Dus wellicht dat je daarom nooit met minder welkome bezoekers te maken hebt. Fijn als je dat zo wil. Maar ik wil niet zo zijn.
ñuca schreef:
29-09-2019 14:37
Waarom is vertellen of duidelijk maken waar je moeite mee hebt, meteen koketteren?

Jij vindt een mat voor de voordeur met 'rot op' en nog meer van dat soort 'grappen' duidelijk maken waar je moeite mee hebt normaal introvert gedrag? Ik niet, ik vind dat kokketeren.

Ik snap het best al je ergens moeite mee hebt, introvert bent, het psychisch niet aan kan, maar dat is niet wat ik hier (op Viva in het algemeen) lees. Het is af en toe net een wedstrijd wie heeft de grootste hekel aan mensen en wie is het botst.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 14:43
26.92% gewijzigd
Marnamai schreef:
29-09-2019 00:24
Van zodra er bezoek over de vloer is dat blijft mee-eten en waar ik uitgebreid voor sta te koken, is het hier altijd een feestje :-).

Of er nu 4 man rond de tafel zit of 10.
(Vriendin had nog een kind mee en mijn man was thuis.)

Welke regel zegt dat iets geen feestje is :-D ?
Vanaf hoeveel personen kan het wel als feest gezien worden?
Als er servetten en goed zondags servies op tafel ligt?
Als er bubbels - champagne / cava - zijn?
Als jij 2 extra mensen al ziet als een feestje ben ik benieuwd wat je zou vinden als ik een feest geef :D
Volgens mij raak je spontaan in shock :D
Marana schreef:
29-09-2019 14:31
Bijvoorbeeld. Of de voorbeelden die Nitflex net gaf. Dan is gastvrijheid minder vanzelfsprekend dan voor 'echte vrienden'.
Van die voorbeelden zijn de enigen tegen wie ik weleens niet gastvrij ben geweest vriendjes van mijn kind. Maar dat waren dan vriendjes die ik sowieso liever niet in het leven van mijn kind had, die stuurde ik weleens weg. Maar vriendjes die ik zelf ook leuk vind mogen ook altijd blijven eten of logeren ofzo.
Am Yisrael Chai!
bluewaterrr schreef:
29-09-2019 00:39
Hier kan ik me echt niets bij voorstellen. Ten eerste, wie komt er op etenstijd onaangekondigd bij je langs en verwacht dan mee kunnen eten?
Misschien afgezien van een jongere die nog niet zo lang het huis uit is en bij ouders langsgaat ofzo.
En ten tweede, hoe moet ik dit dan voor me zien? Jij zit met je partner met nog driekwart bord eten voor je neus en er staan mensen voor je deur. Dan haal je nog wat bij? Dan ga je extra groenten koken? En ondertussen staat je eten op tafel koud te worden. Dat gaat dan, als je de aanvullingen voor de onverwachte gasten geregeld hebt, in de magnetron om weer op te warmen ofzo? En van de schnitzel of de karbonade die al op je bord lag snij je dan even de helft af voor de gasten?
ROND etenstijd is niet TIJDENS het eten. Zolang je niet belachelijk vroeg eet zullen mensen niet snel onder het eten komen.

Even duidelijk maken omdat je het niet schijnt te snappen.
Het gaat om onverwachte visite die zeg rond 16.30 17 uur langskomt en blijft plakken. Of mensen die alleen ff een bakkie thee kwamen halen en door de gezelligheid blijven plakken. Dan schil je een aardappel extra of kookt wat rijst pasta extra enz. Echt een maaltijd is makkelijk op te rekken zodat er een extra persoon mee kan eten.
aloha66 schreef:
29-09-2019 14:39
Als jij 2 extra mensen al ziet als een feestje ben ik benieuwd wat je zou vinden als ik een feest geef :D
Volgens mij raak je spontaan in shock :D
Is daar iets mis mee, als je een intiem etentje als een feestje ziet? En veel mensen over de vloer juist geen feest vindt?
.
Bloemetjefresia schreef:
29-09-2019 00:58
Wat een grappig voorbeeld. Ik zou willen dat ik zo was als de gastvrouw uit jouw voorbeeld. Ik zou het echt lastig vinden om zo flexibel te zijn. Opeens een heel huis vol terwijl je daar niet op rekent, druk en dan ook nog voor iedereen zorgen. Ik ben daar echt slecht in. Ik vind mezelf dan ook niet sociaal. Naar een feestje toe met anderen vind ik dan wel leuk. Zolang het maar niet bij mij thuis is en zeker niet spontaan. Daar krijg ik spanning van.
Maar vrienden weten dat. En als je gastvrij bent maar gewoon slecht in bepaalde dingen weten vrienden dat ook. Ik zou dus bv rustig onverwacht voor de deur staan met wat lekkers en een drankje.
Gastvrijheid is het welkom zijn ongeacht de omstandigheden. Niet of je de skills hebt om super gastvrouw te zijn.
Star² schreef:
29-09-2019 14:39
Jij vindt een mat voor de voordeur met 'rot op' en nog meer van dat soort 'grappen' duidelijk maken waar je moeite mee hebt normaal introvert gedrag? Ik niet, ik vind dat kokketeren.

Ik snap het best al je ergens moeite mee hebt, introvert bent, het psychisch niet aan kan, maar dat is niet wat ik hier (op Viva in het algemeen) lees. Het is af en toe net een wedstrijd wie heeft de grootste hekel aan mensen en wie is het botst.

Oh, is dat wat je bedoelt. Daar doe ik zelf geloof ik nooit zo aan mee maar ze doen maar, wat mij betreft.
impala schreef:
29-09-2019 14:43
Is daar iets mis mee, als je een intiem etentje als een feestje ziet? En veel mensen over de vloer juist geen feest vindt?
Bij het woord “feest” denk ik gewoon niet aan een klein aantal mensen op bezoek. Je viert misschien iets, maar bij een “feest” denk ik aan iets groters.
whateverever schreef:
29-09-2019 08:04
Geen/minder vaak agv maken. Een pasta of een ander 1pansgerecht deel je makkelijk door meer mensen.
Agv maakt mee eten lastig.
Gerechten uit landen waar mee eten gebruikelijker is zijn ook makkelijker te delen.
Welnee. Vlees in plakjes snijden en bakken met een uitje bv. Of sausje er bij. Of gewoon nog iets uit de vriezer halen. Eitje koken.
Aardappeltje extra schillen is ook geen moeite.
Blik soep opentrekken scheelt ook.
aloha66 schreef:
29-09-2019 14:44
Maar vrienden weten dat. En als je gastvrij bent maar gewoon slecht in bepaalde dingen weten vrienden dat ook. Ik zou dus bv rustig onverwacht voor de deur staan met wat lekkers en een drankje.
Gastvrijheid is het welkom zijn ongeacht de omstandigheden. Niet of je de skills hebt om super gastvrouw te zijn.
Ongeacht de omstandigheden? Really? Je mag nooit zeggen nu even niet want dan ben je 'ongastvrij'?
Ik om even terug op wat ik eerder zei. Dat het minstens zo belangrijk is om een goede gast te zijn, als een goede gastvrouw. Belangrijker zelfs.
impala wijzigde dit bericht op 29-09-2019 14:49
3.10% gewijzigd
.
redbulletje schreef:
29-09-2019 08:08
Maar je gaat toch niet iets anders koken dat wat je wil eten omdat er misschien onaangekondigde gasten voor de deur staan?
Ik eet uberhaupt al vrijwel nooit pasta/rijst/aardappelen bij mijn vis of vlees. Eieren en kaas, daar heb ik altijd voldoende van in huis. Een kaasomelet kan ik dus wel maken.
Zie je wel :D Zelfs jij kan ala minuut nog wat op tafel zetten :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven