Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here

zondag 29 september 2019 om 10:21
Ik snap dat mensen verschillend zijn, maar verbaas me echt over sommige reacties. Ik lees bijna “niet gastvrij “als gewoon gierig. Van huis uit heb ik geleerd te delen, waar 4 mensen kunnen eten is er ook genoeg voor 5 en als er nog meer aanschuiven, dan trek ik de vriezer, voorraadkast en ijskast open en we maken er iets van. Hier eten mensen een paar keer per week mee. Vriendjes en vriendinnen van de kinderen. Maar ook vrienden, die in de buurt zijn wezen shoppen en bij het langsrijden bedenken even te komen groeten, ik bied dan altijd aan of ze zin hebben mee te eten. Maar ook buren die om 17.00 uur bellen of appen en vragen of we al plannen hebben voor het eten en of we zin hebben te barbecueën. Ook nodig ik mezelf af en toe uit bij anderen en doen we dat dus over en weer bij vrienden en familie. Heerlijk vind ik dat, als een rustige zondag veranderd in een gezellig samenzijn met mensen die ik graag zie en graag mijn tijd mee doorbreng. Maar ook vaak last minute een app van zin om uit te eten, gaan jullie mee? En 9 van de tien keer eten we gezellig met vrienden daar, hier of uit. Nooit problemen met betalen of bijhouden van wie vaker iets heeft aangeboden. Maar ik denk dat ieder vrienden heeft, die bij hun eigen levensstijl passen. Wij trekken liever allemaal als eerste ons portemonnee , wanneer de rekening komt, dan de ander te laten betalen.

zondag 29 september 2019 om 10:52
monalisalove schreef: ↑29-09-2019 10:21Ik snap dat mensen verschillend zijn, maar verbaas me echt over sommige reacties. Ik lees bijna “niet gastvrij “als gewoon gierig. Van huis uit heb ik geleerd te delen, waar 4 mensen kunnen eten is er ook genoeg voor 5 en als er nog meer aanschuiven, dan trek ik de vriezer, voorraadkast en ijskast open en we maken er iets van. Hier eten mensen een paar keer per week mee. Vriendjes en vriendinnen van de kinderen. Maar ook vrienden, die in de buurt zijn wezen shoppen en bij het langsrijden bedenken even te komen groeten, ik bied dan altijd aan of ze zin hebben mee te eten. Maar ook buren die om 17.00 uur bellen of appen en vragen of we al plannen hebben voor het eten en of we zin hebben te barbecueën. Ook nodig ik mezelf af en toe uit bij anderen en doen we dat dus over en weer bij vrienden en familie. Heerlijk vind ik dat, als een rustige zondag veranderd in een gezellig samenzijn met mensen die ik graag zie en graag mijn tijd mee doorbreng. Maar ook vaak last minute een app van zin om uit te eten, gaan jullie mee? En 9 van de tien keer eten we gezellig met vrienden daar, hier of uit. Nooit problemen met betalen of bijhouden van wie vaker iets heeft aangeboden. Maar ik denk dat ieder vrienden heeft, die bij hun eigen levensstijl passen. Wij trekken liever allemaal als eerste ons portemonnee , wanneer de rekening komt, dan de ander te laten betalen.
Als je mijn posts leest zou je kunnen zien dat het bij niets te maken heeft met gierigheid. Integendeel. Wel met mijn gevoel van privacy en mijn improvisatietalent.

zondag 29 september 2019 om 10:53
Ik vind het heel fijn als mensen het prettig hebben. Dat geldt zowel voor de mensen die graag elke dag verrast worden met binnenvallende visite als voor de mensen die graag even van te voren weten dat je komt. Dat ik rekening houd met de voorkeuren van deze beide groepen (de groep die mensen haat laat ik buiten beschouwing, want die zitten toch niet op me te wachten) vind ik ook een vorm van beleefdheid.
Gastvrijheid valt en staat ook met het gedrag van de gast, tenminste, dat heb ik thuis zo geleerd.
En uiteindelijk is er niet één vorm van gastvrijheid en zijn andere zaken misschien wel veel relevanter voor de warmte van de relatie dan of je er onverwacht mag komen eten.
Gastvrijheid valt en staat ook met het gedrag van de gast, tenminste, dat heb ik thuis zo geleerd.
En uiteindelijk is er niet één vorm van gastvrijheid en zijn andere zaken misschien wel veel relevanter voor de warmte van de relatie dan of je er onverwacht mag komen eten.

zondag 29 september 2019 om 11:01
Betty_Slocombe schreef: ↑29-09-2019 10:53Ik vind het heel fijn als mensen het prettig hebben. Dat geldt zowel voor de mensen die graag elke dag verrast worden met binnenvallende visite als voor de mensen die graag even van te voren weten dat je komt. Dat ik rekening houd met de voorkeuren van deze beide groepen (de groep die mensen haat laat ik buiten beschouwing, want die zitten toch niet op me te wachten) vind ik ook een vorm van beleefdheid.

zondag 29 september 2019 om 11:23
Ik vind delen als ik er niet op gerekend heb irritant. Bij onverwacht bezoek zal ik het uit beleefdheid voorstellen maar van binnen baal ik dan gewoon. Maar als ik het van tevoren weet haal ik de lekkerste dingen voor mijn bezoek.
Ik ben gewoon niet zo flexibel denk ik.
Als ik agv eet is dat afgepast voor 4. Maar ook pasta en rijst bijv. Man fietst een uur naar huis en heeft dan bere honger. Die wordt bloedchagrijnig als hij dan zijn halve bord moet afgeven aan iemand die even aan komt waaien.
Overigens vind ik weekend of door de week ook nog een verschil. En om 15.00 spontane eetplannen maken ook al anders als dat je om 18.00 aan tafel zit en de bel gaat.
Ik ben gewoon niet zo flexibel denk ik.
Als ik agv eet is dat afgepast voor 4. Maar ook pasta en rijst bijv. Man fietst een uur naar huis en heeft dan bere honger. Die wordt bloedchagrijnig als hij dan zijn halve bord moet afgeven aan iemand die even aan komt waaien.
Overigens vind ik weekend of door de week ook nog een verschil. En om 15.00 spontane eetplannen maken ook al anders als dat je om 18.00 aan tafel zit en de bel gaat.

zondag 29 september 2019 om 11:28
Betty_Slocombe schreef: ↑29-09-2019 10:53Ik vind het heel fijn als mensen het prettig hebben. Dat geldt zowel voor de mensen die graag elke dag verrast worden met binnenvallende visite als voor de mensen die graag even van te voren weten dat je komt. Dat ik rekening houd met de voorkeuren van deze beide groepen (de groep die mensen haat laat ik buiten beschouwing, want die zitten toch niet op me te wachten) vind ik ook een vorm van beleefdheid.
Dit dus. Het lijkt mij heel normaal dat je als gast begint met rekening houden met degene waar je op bezoek gaat. Dat is niet hetzelfde als bij een bezoek je eigen grenzen als maatstaf nemen tenzij de ander jou zijn/haar grenzen oplegt. En dat is ook niet hetzelfde als je eigen omgangsnormen als maatstaf nemen en andere omgangsnormen als inferieur bestempelen.

zondag 29 september 2019 om 11:30
Maar dat vlees enzo op voorraad heb je toch ook ooit moeten betalen ? hoe kan je nu zoveel vlees overhouden dat er 4 tot 8 mensen van mee kunnen eten ? En jouw vrienden drinken niks ? Ik heb pas een barbecue gedaan voor 8 personen en was toch echt 90€ kwijt hoor. En dan heb ik nog niks geks gedaan ( denk ik toch ). Vlees en vis alleen al was 5,5€ pp. Wijn in de drie kleuren ( want vriendin één drinkt liefst rode wijn, de tweede Rose, de andere liever witte. Samen 15€. Niet alles gaat dan op maar je kan het restant niet bewaren voor een volgende keer) en kratje bier ( 13 €). Dat is al 72 €. Dan nog enkele flessen frisdrank, stokbroden, salades, hapjes, sausjes,...en je zit toch zo op 90€ ?fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 09:11Welnee. Ik hoef meestal zelfs geen extra boodschappen te doen. Het is juist andersom: als ik alleen met mijn eigen gezin barbecue en dan gewoon haal wat we allemaal lekker vinden, dan hou ik een heleboel over. Vlees gaat dus bij voorbaat al een groot deel de vriezer in, maar van salades zit ik anders de rest van de week verplicht salade te eten of ik gooi een groot deel weg. Nou, dat laatste vind ik zonde, dus ik nodig dan liever wat mensen uit om mee te eten. Ik heb het immers toch al gekocht, het is ook zonde als vlees bijvoorbeeld zelfs uit de vriezer bijvoorbeeld niet opgaat.
Ik koop hooguit wat stokbrood extra en zaken als kruidenboter en aioli en humus gaan wat sneller op, maar dat is het ook wel.
Mensen hoeven van mij ook niks mee te nemen, al doen sommige vrienden dat wel altijd. En dan heb ik dus alsnog veel te veel over, dus dat heb ik liever niet. Dan heb ik liever dat ze drank meenemen maar ook dat heb ik eigenlijk altijd zelf wel in huis.

zondag 29 september 2019 om 11:48
Ik vind gastvrijheid belangrijk.
Hier is dus ook iedereen welkom, ook onaangekondigd, dat is meestal wel gezellig.
Ik heb ook altijd wel genoeg voorraad in huis dus blijven eten is ook geen probleem.
Blijven slapen ook niet als dat eens gebeurt.
Vaak komen mensen ook wel eens aan, als ze toevallig langs komen fietsen of wandelen of in de buurt zijn. Ja hoor, gezellig, spring maar binnen!
Het kan alleen zijn dat het dan niet altijd even opgeruimd is in huis, maar goed, wat maakt het uit.
Hier is dus ook iedereen welkom, ook onaangekondigd, dat is meestal wel gezellig.
Ik heb ook altijd wel genoeg voorraad in huis dus blijven eten is ook geen probleem.
Blijven slapen ook niet als dat eens gebeurt.
Vaak komen mensen ook wel eens aan, als ze toevallig langs komen fietsen of wandelen of in de buurt zijn. Ja hoor, gezellig, spring maar binnen!

Het kan alleen zijn dat het dan niet altijd even opgeruimd is in huis, maar goed, wat maakt het uit.
zondag 29 september 2019 om 11:49
Ik koop eigenlijk elke week wel vlees wat in de aanbieding is wat ik niet per se deze week ga eten. Gister waren bijvoorbeeld een kilo sukadelappen in de aanbieding maar met mijn eigen gezin eten wij echt geen kilo sukadelappen weg, ook niet in 2 dagen. Dus dat verdeel ik dan sowieso over 2 porties in de vriezer en eet van 1 portie of 2 dagen met mijn eigen gezin, of 1 dag en dan kan er dus makkelijk iemand mee eten.Duchesnea schreef: ↑29-09-2019 11:30Maar dat vlees enzo op voorraad heb je toch ook ooit moeten betalen ? hoe kan je nu zoveel vlees overhouden dat er 4 tot 8 mensen van mee kunnen eten ? En jouw vrienden drinken niks ? Ik heb pas een barbecue gedaan voor 8 personen en was toch echt 90€ kwijt hoor. En dan heb ik nog niks geks gedaan ( denk ik toch ). Vlees en vis alleen al was 5,5€ pp. Wijn in de drie kleuren ( want vriendin één drinkt liefst rode wijn, de tweede Rose, de andere liever witte. Samen 15€. Niet alles gaat dan op maar je kan het restant niet bewaren voor een volgende keer) en kratje bier ( 13 €). Dat is al 72 €. Dan nog enkele flessen frisdrank, stokbroden, salades, hapjes, sausjes,...en je zit toch zo op 90€ ?
Qua barbecue houden we allemaal van verschillende soorten vlees en vis en vind ik het sowieso fijn en feestelijk als er van alles wat op de barbecue ligt. Bovendien is het in de zomer ook vaak 2 + 1 gratis. Dus stel de 1 wil worstjes en een hamburger, de ander speklapjes en een sateetje, de ander vis en een garnalenspies, en weer een ander procureurfiletje en een kipfilet, dan zal ik van alles sowieso 1 verpakking moeten halen en daar zitten meestal iets van 5 stuks in. Dan heb ik dus sowieso al een stuk of 40 stukken vlees en die eten wij nooit alleen op. Dus ik doe het dan in delen in de vriezer, maar dat vergeet ik dan ook nog weleens, dus vervolgens koop ik bij de volgende geplande bbq weer ongeveer dat lijstje, en heb dus weer zoveel vlees. Nou, vervolgens is het opeens mooi weer, denk ik om 11 uur "oh, we kunnen wel barbecuen! leuk!", kijk in mijn vriezer, zie dat ik voor een weeshuis aan sate en bbq worstjes en kipspiezen en weet ik veel wat in de vriezer heb liggen en denk "oh, ik kan die en die wel even bellen, die hebben we lang niet gezien!"
Sauzen heb ik sowieso altijd op voorraad, dingen als kruidenboter en humus ook, limonade, cola, icetea, Radler en wijn heb ik ook altijd in huis, aardappelen, pasta, komkommer, tomaten, champignons, uien, mais, paprika, olijven, feta, en iets als spekjes of tonijn of een eitje voor door de sla heb ik ook altijd op voorraad, dus het enige wat ik dan hoef te kopen is 2 stokbroden en een zak sla en we kunnen los.
Am Yisrael Chai!

zondag 29 september 2019 om 11:53
Ik snap mensen die anders hierin zijn trouwens wel en ik hou daar dan ook rekening mee dat ik daar niet onaangekondigd langs ga.
De vrouw van een vriend van mijn man houdt absoluut niet van onaangekondigd bezoek en is heel erg gesteld op haar privacy. Geen probleem, daar houden we graag rekening mee. Iedereen is anders, ik ben heel flexibel daarin en ik vind onaangekondigd bezoek leuk en gezellig, maar iedereen is anders, en het een niet beter dan het ander. Heeft -lijkt me- niks met gierigheid te maken.
De vrouw van een vriend van mijn man houdt absoluut niet van onaangekondigd bezoek en is heel erg gesteld op haar privacy. Geen probleem, daar houden we graag rekening mee. Iedereen is anders, ik ben heel flexibel daarin en ik vind onaangekondigd bezoek leuk en gezellig, maar iedereen is anders, en het een niet beter dan het ander. Heeft -lijkt me- niks met gierigheid te maken.
zondag 29 september 2019 om 11:54
Ik koop helemaal niet zoveel spullen voor salade, ik koop zelfs maar 1 zak sla want de ingrediënten die ik door een salade gooi gebruik ik meestal in andere gerechten heel anders. Ik hou erg van salade maar ik ben de enige thuis die ervan houdt dus als ik voor mezelf een lekkere salade maak met die ene zak sla dan is dat veel te veel. Mijn kinderen moeten verplicht dan ook sla eten maar die vissen er dan alleen de stukjes die ze wel lusten uit en eten voor de vorm 1 blaadje sla en ik hou die hele schaal dan over en zit dan verplicht de dagen erna te lunchen met sla en te avondeten met sla.herfstappeltaart schreef: ↑29-09-2019 11:41@FV: waarom koop je dan in vredesnaam zoveel spullen voor salade?! Als er verder niemand komt gaat dat dus weg. Echt zonde.
Ik vind je uitleg steeds een beetje overtrokken en vergezocht hoor.
Wat ik dus doe als er niemand met ons mee-eet is mezelf de moeite van een salade maken besparen. Kant- en klare salades vind ik niet zo lekker als een zelfgemaakte salade en die vind ik ook veel te duur.
Am Yisrael Chai!

zondag 29 september 2019 om 12:11
LAgirl82 schreef: ↑29-09-2019 11:53Ik snap mensen die anders hierin zijn trouwens wel en ik hou daar dan ook rekening mee dat ik daar niet onaangekondigd langs ga.
Dit vind ik mooi, en zo is het (kun je dus net zo goed andersom zeggen). Dat mis ik een beetje in andere reacties. Ik vind het jammer dat het topic toch uiteindelijk is verzand in 'zoals ik het doe is het normaal en wie het anders doet is asociaal'.

zondag 29 september 2019 om 12:17
Ik snap de ophef ook eigenlijk niet zo goed, het is toch duidelijk dat iedereen hier vanuit zijn eigen referentiekader schrijft? Ik krijg helemaal niet het gevoel dat mensen vinden dat iedereen het op zijn manier moet doen. Wonderlijk dat dat wel gelezen wordt.

zondag 29 september 2019 om 12:17
Maar nu noem je weer je voorraad op, die heb je toch ook moeten aankopen ??fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 11:49Ik koop eigenlijk elke week wel vlees wat in de aanbieding is wat ik niet per se deze week ga eten. Gister waren bijvoorbeeld een kilo sukadelappen in de aanbieding maar met mijn eigen gezin eten wij echt geen kilo sukadelappen weg, ook niet in 2 dagen. Dus dat verdeel ik dan sowieso over 2 porties in de vriezer en eet van 1 portie of 2 dagen met mijn eigen gezin, of 1 dag en dan kan er dus makkelijk iemand mee eten.
Qua barbecue houden we allemaal van verschillende soorten vlees en vis en vind ik het sowieso fijn en feestelijk als er van alles wat op de barbecue ligt. Bovendien is het in de zomer ook vaak 2 + 1 gratis. Dus stel de 1 wil worstjes en een hamburger, de ander speklapjes en een sateetje, de ander vis en een garnalenspies, en weer een ander procureurfiletje en een kipfilet, dan zal ik van alles sowieso 1 verpakking moeten halen en daar zitten meestal iets van 5 stuks in. Dan heb ik dus sowieso al een stuk of 40 stukken vlees en die eten wij nooit alleen op. Dus ik doe het dan in delen in de vriezer, maar dat vergeet ik dan ook nog weleens, dus vervolgens koop ik bij de volgende geplande bbq weer ongeveer dat lijstje, en heb dus weer zoveel vlees. Nou, vervolgens is het opeens mooi weer, denk ik om 11 uur "oh, we kunnen wel barbecuen! leuk!", kijk in mijn vriezer, zie dat ik voor een weeshuis aan sate en bbq worstjes en kipspiezen en weet ik veel wat in de vriezer heb liggen en denk "oh, ik kan die en die wel even bellen, die hebben we lang niet gezien!"
Sauzen heb ik sowieso altijd op voorraad, dingen als kruidenboter en humus ook, limonade, cola, icetea, Radler en wijn heb ik ook altijd in huis, aardappelen, pasta, komkommer, tomaten, champignons, uien, mais, paprika, olijven, feta, en iets als spekjes of tonijn of een eitje voor door de sla heb ik ook altijd op voorraad, dus het enige wat ik dan hoef te kopen is 2 stokbroden en een zak sla en we kunnen los.
Je doet me een beetje denken aan een vrouw waar ik werk ( als schoonmaakster.) Hoogopgeleid en zo te zien hoog inkomen, lief mens maar een beetje wereldvreemd af en toe. Zo vertelde ik laatst dat ik een tweedehands autootje op het oog had, een twingo. Roept zo’n mevrouw enthousiast, moet je niet doen hoor, zo’n koekblik, ik kan je de BMW xyz aanraden, veel betrouwbaarder ! Dan denk ik, mens, dat kan ik zelf ook bedenken. Ik werk voor je, je weet exact hoeveel ik verdien, waar zou ik zo’n auto van moeten betalen als ik ook nog wil wonen en eten ?
Jouw verhaal over je grote voorraad vind ik net zo wereldvreemd. ‘Dat moet ik niet kopen, dat is er ‘. Alsof dat niets gekost heeft ( en nu vervangen moet worden ).
Ik wil je overigens niet bashen, ik kom niet zo dikwijls op dit forum en heb dus geen idee van forumvetes e.d. . Jouw antwoorden vielen mij gewoon het meeste op.

zondag 29 september 2019 om 12:21
Ik zou het zelfs eigenlijk liever op een andere manier (kunnen) doen.
zondag 29 september 2019 om 12:24
Maar waar lees je dat dan?
Ik zie die opmerking al een paar maal voorbij komen en ik dacht zelfs net nog dat dat wellicht toch een soort cultuurverschil is. Ik lees heel vaak als argument dat mensen als ze weten dat iemand komt dan speciaal van alles in huis gaan halen en expres gaan opruimen enzo. En ik lees ook heel veel negatieve oordelen, zelfs over de eigen vrienden. En ook lees ik dat men kennelijk wat ik doe opvat als een oordeel over hoe zij het doen. Alsof ik met vrienden barbecue om hen te pesten ofzo.
Zo zit dat natuurlijk helemaal niet. Ik ben oprecht gewoon heel makkelijk. Ik snap gewoon oprecht niet waarom je met je eigen vrienden of familie niet gewoon jezelf zou zijn en waarom je voor hen een soort toneelstukje op zou moeten voeren. Al zit ik in mijn pyjama, dan zeg ik nog "hee, wat leuk dat je er bent, ik ben nog niet gedoucht, ga effe lekker zitten dan ga ik snel douchen!" En dan ga ik gewoon douchen, dat is toch geen schande bij mijn vrienden, mensen die ik lief heb en die mij liefhebben?
Ik vind van veel reacties dat jullie er allemaal zulke enorme toestanden van maken, het word allemaal zo groot gemaakt terwijl het in essentie natuurlijk gewoon neer komt op "ik dacht aan je en wilde je zien". Hoe kan je dat nu in vredesnaam uitleggen als iets negatiefs? Ik snap dat echt niet.
Am Yisrael Chai!

zondag 29 september 2019 om 12:25

zondag 29 september 2019 om 12:33
Geen zin om ver terug te zoeken, maar helemaal boven aan deze pagina zegt iemand nog dat niet gastvrij gierig is. En andersom werd er op de vorige pagina nog iets geschreven als 'aanwaaipersonen'. Verder staat mij nog bij dat bijv BGB bewoordingen gebruikte dat het raar was dat het bij echte vriendinnen niet zo zou werken. Waarop zij dan als lompe gast werd bestempeld, door zomaar voor de deur te staan. Voor mij hangen daar negatieve oordelen aan.
Ik vind het mooi dat het binnen jouw vriendengroep zo werkt. Maar ik kan ook heel goed begrijpen dat het voor anderen absoluut niet zou werken. En dat is ook prima. Het één is niet beter dan het andere.