Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
zondag 29 september 2019 om 14:49
Nou, dit dus.fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 08:23Nee, natuurlijk niet. Als er iemand voor de deur staat terwijl je zit te eten, zeg je “Hee, wat leuk dat jullie er zijn! Sorry, wij zaten net nog te eten, maar ga lekker zitten!”
At je toevallig pasta of nasi of iets waarvan nog een pan vol op het fornuis staat zeg je “hadden jullie al gegeten? Er is genoeg hoor!”
Maar at je AGV dan zeg je “pak lekker wat te drinken, we zijn zo klaar”
En komt iemand voor het eten als je op het punt staat te koken dan pas je wat je ging koken aan aan de hoeveelheid mensen die er inmiddels zijn.
zondag 29 september 2019 om 14:50
Nitflex schreef: ↑29-09-2019 14:38Volgens mij interpreteer je niet alles wat iedereen hier heeft gezegd helemaal juist. Je bekijkt het heel erg vanuit jouw perspectief en hoe jij met mensen omgaat.
Ik heb nog nooit gedacht dat iemand alleen maar bij mij langs komt om te snaaien. Maar ik leef niet in een wereld waarin ik iedereen de hele tijd even lekker flink de waarheid zeg. En dat wil ik ook niet.
Jij lijkt me een wat feller type. Dus wellicht dat je daarom nooit met minder welkome bezoekers te maken hebt. Fijn als je dat zo wil. Maar ik wil niet zo zijn.
Ik ben eerder wat timide dan fel. Ik ben alleen wel eerlijk. Je kunt ook op een aardige manier zeggen als iemand zegt "zullen we anders eens afspreken?" dat je daar niet zo'n behoefte aan hebt. Of gewoon op een aardige manier op het schoolplein contact met een moeder waar je niet op zit te wachten afhouden. Of met buren. Of met dates ofzo.
Ik kom eigenlijk juist nooit op het punt dat je iemand lekker flink de waarheid zou moeten of willen zeggen, zo ver laat ik het helemaal niet komen. En als ik met vrienden of familieleden op een punt kom dat er flink de waarheid gezegd zou moeten worden dan kies ik er juist voor om me gewoon zonder drama terug te trekken. Ik heb een enorme hekel aan elkaar de waarheid zeggen, daar is in mijn ogen nog nooit iets goeds uit gekomen.
Zoals ik al zei, ik zou mezelf eerder wat afstandelijk noemen. Maar als ik iemand aardig vind dan ben ik heel makkelijk. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Of het nu een collega of een buurvrouw of een vriend is, leuk is leuk. En hoe zou je anders ooit vrienden kunnen worden als je nooit mensen toelaat?
Am Yisrael Chai!
zondag 29 september 2019 om 14:50
Heb je ook uitgelegd alleen waren er alweer meer reacties bijgekomen, plus, kijk ondertussen ook F1fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 14:27Ik heb het al uitgelegd, het komt vooral door de hele extreme bewoordingen die men gebruikt. Als iemand schrijft "dan doe ik wel leuk maar in mijn hoofd ben ik die mensen aan het vervloeken en uitschelden" dan schrik ik daar oprecht van bij het lezen. Ik kan me echt niets voorstellen bij op die manier met elkaar omgaan, dat er dus iemand bij mij op de bank zou zitten en met mijn kinderen zou omgaan waarvan ik mijn hoofd denk "pokkewijf, rot op, kutwijf, ik moet je niet" . Die situatie vind ik echt heel bizar.

Gedachtes als die je hierboven noemt, nee, dat herken ik idd niet, hooguit dat het niet uitkomt idd of geen zin in op dat moment. Dat is het risico dat de spontane langskomer loopt dan.
wij slapen nooit.
zondag 29 september 2019 om 14:52
Dit vind ik echt heel mooi gezegd en daar ben ik het helemaal mee eens.aloha66 schreef: ↑29-09-2019 14:44Maar vrienden weten dat. En als je gastvrij bent maar gewoon slecht in bepaalde dingen weten vrienden dat ook. Ik zou dus bv rustig onverwacht voor de deur staan met wat lekkers en een drankje.
Gastvrijheid is het welkom zijn ongeacht de omstandigheden. Niet of je de skills hebt om super gastvrouw te zijn.
Am Yisrael Chai!

zondag 29 september 2019 om 14:53
Dat lijkt me heel wat logischer inderdaad.fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 08:23Nee, natuurlijk niet. Als er iemand voor de deur staat terwijl je zit te eten, zeg je “Hee, wat leuk dat jullie er zijn! Sorry, wij zaten net nog te eten, maar ga lekker zitten!”
At je toevallig pasta of nasi of iets waarvan nog een pan vol op het fornuis staat zeg je “hadden jullie al gegeten? Er is genoeg hoor!”
Maar at je AGV dan zeg je “pak lekker wat te drinken, we zijn zo klaar”
Maar ik reageerde dus op iemand die zei: "Mensen die tijdens het eten komen kunnen altijd aanschuiven." en dan zo nodig wel eten bij haalde of extra groente maakte.
zondag 29 september 2019 om 14:54
Dat precies afgepast snap ik niet. Hoe weet je nou van te voren hoeveel honger je hebt.Bloemetjefresia schreef: ↑29-09-2019 11:23Ik vind delen als ik er niet op gerekend heb irritant. Bij onverwacht bezoek zal ik het uit beleefdheid voorstellen maar van binnen baal ik dan gewoon. Maar als ik het van tevoren weet haal ik de lekkerste dingen voor mijn bezoek.
Ik ben gewoon niet zo flexibel denk ik.
Als ik agv eet is dat afgepast voor 4. Maar ook pasta en rijst bijv. Man fietst een uur naar huis en heeft dan bere honger. Die wordt bloedchagrijnig als hij dan zijn halve bord moet afgeven aan iemand die even aan komt waaien.
Overigens vind ik weekend of door de week ook nog een verschil. En om 15.00 spontane eetplannen maken ook al anders als dat je om 18.00 aan tafel zit en de bel gaat.
Ik niet iig. Ik ga niet een week van te voren bepalen hoeveel aardappel pasta of rijst ik op donderdag eet. Wie weet heb ik laat geluncht en lust niet zo veel meer. Of niet gelucht en neem 2 borden.
Ik snap dat afgepaste niet zo hoor.
Hoe doe je dat als je man extra honger heeft? Mag hij dan niets meer. Of moet hij dooreten als hij geen trek meer heeft want tja, je hebt het nu eenmaal zo afgepast?
zondag 29 september 2019 om 14:56
Hoezo dit dus? Als mijn vriendin spontaan met haar 2 kinderen voor de deur staat en zou willen mee-eten, dan ben ik daar niet op ingesteld. Iets uit de vriezer halen om te ontdooien duurt dan alweer te lang (zoals iemand anders al eerder aangaf), ik heb geen voorraad aan blikgroente/soepen etc. om er zomaar even wat bij te maken. Waarom zou ik ook, als ik alleen met zoon ben om te eten en daar mijn boodschappen op instel. Halen of bestellen kan idd, maar goed, dat moet dan ook niet meerdere keren per maand gebeuren want helaas, daar zijn mijn financiën nu ook weer niet naar.
wij slapen nooit.
zondag 29 september 2019 om 14:57

zondag 29 september 2019 om 14:58
Het gaat er mij helemaal niet om of mijn huis aan kant is en of ik iets in huis heb. Het gaat mij om het moeten schakelen. Het energie moeten kunnen opbrengen voor diegene. En dat kan ik niet onverwachts. Mij maak je dus niet blij om zonder aankondiging met eten en drinken aan de deur te staan.aloha66 schreef: ↑29-09-2019 14:44Maar vrienden weten dat. En als je gastvrij bent maar gewoon slecht in bepaalde dingen weten vrienden dat ook. Ik zou dus bv rustig onverwacht voor de deur staan met wat lekkers en een drankje.
Gastvrijheid is het welkom zijn ongeacht de omstandigheden. Niet of je de skills hebt om super gastvrouw te zijn.
zondag 29 september 2019 om 14:58
Vind ik niet. Anders is niet asociaal maar sommige mensen reageren wel heel extreem op onverwacht bezoek. Dat afpassen van eten bv. Wie doet dat nou. Ik zie het voor me, kind heeft nog trek maar néé hoor je hebt je x aantal scheppen rijst gehad en je mag niet meer, de pan is leeg.
Moet er echt niet aan denken om zo anaal door het leven te gaan.
zondag 29 september 2019 om 14:59
Ja, precies. Dat calculeer je als spontane langskomer toch ook gewoon in? ik althans wel en de mensen die bij mij spontaan langskomen ook. Dan zeg je "jammer!" en ga je gewoon door met je leven. Voor mezelf sprekend: ik ben dat ook 5 minuten later alweer vergeten, maar door dit topic heb ik het idee dat de andere kant van het verhaal er een heel andere waarde aan hecht.iceteapeach schreef: ↑29-09-2019 14:50Heb je ook uitgelegd alleen waren er alweer meer reacties bijgekomen, plus, kijk ondertussen ook F1. Ik lees het anders idd. Meer als in 'shit, komt nu niet uit (of wat dan ook)'. Niet per se persoonsafhankelijk, meer het overvallen voelen dat er iemand ineens aan de deur staat. Zou dat bij mij gebeuren, stuur ik diegene echt niet weg en heb op zijn minst wel koffie of thee in huis om aan te bieden, of wijn bijv. als het eind van de middag/begin van de avond is.
Gedachtes als die je hierboven noemt, nee, dat herken ik idd niet, hooguit dat het niet uitkomt idd of geen zin in op dat moment. Dat is het risico dat de spontane langskomer loopt dan.
Ik krijg echt de indruk dat er dus blijkbaar mensen zijn die een hele verborgen agenda achter dat spontane langskomen zoeken. Terwijl het voor mij in ieder geval echt niets anders is dan "hee, hier woont Marie, die heb ik lang niet gezien! Ik ben het komende uur / vanmiddag/ de rest van de dag vrij, dus ik kan wel even kijken of ze thuis is. Misschien heeft zij ook niks te doen, zou leuk zijn!"
En dan zegt Marie "he jammer, ik moet zo werken / ik ben ziek / ik krijg al visite / ik zat net lekker te Netflixen / ben ongesteld" of "hee, da's een verrassing, ik ben ook vrij!" en dan ga ik of gewoon thuis de boodschappen opruimen of we gaan iets leuks doen. Meer is het niet.
Am Yisrael Chai!
zondag 29 september 2019 om 14:59
"Gastvrijheid is het welkom zijn ongeacht de omstandigheden"
Hoe zie je dat voor je dan? Dat je altijd je huis open moet stellen als anderen bedacht hebben dat ze bij jou op visite willen komen?
Als ik af ga op die zin ben ik niet gastvrij, niet omdat ik dat niet zou willen, maar simpelweg omdat ik dat niet kan. Mijn huis is geregeld een chaos en ook al zou de ander dat geen probleem vinden, ik vind het niet fijn. Maar dan zou ik je wel met plezier binnen moeten laten, want dat is gastvrij?
Hoe zie je dat voor je dan? Dat je altijd je huis open moet stellen als anderen bedacht hebben dat ze bij jou op visite willen komen?
Als ik af ga op die zin ben ik niet gastvrij, niet omdat ik dat niet zou willen, maar simpelweg omdat ik dat niet kan. Mijn huis is geregeld een chaos en ook al zou de ander dat geen probleem vinden, ik vind het niet fijn. Maar dan zou ik je wel met plezier binnen moeten laten, want dat is gastvrij?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 29 september 2019 om 15:00
Ik geef het pakketje af, zij zegt bedankt en ik zeg graag gedaan. Thats it. Binnenvragen doe ik niet. Zou niet weten waarom. Zou er zelf ook raar van staan te kijken als de buren mij binnen zouden vragen als ik even een pakketje kom afhalen.frambooz schreef: ↑29-09-2019 14:57Buurvrouw kwam net een pakketje bij ons ophalen, was door de post bij ons afgeleverd. Mijn Man zei later, heb je haar er niet even ingevraagd?
Ik denk daar nooit zo bij na, wij wonen hier nog niet zo lang. Misschien juist wel handig om elkaar wat te leren kennen. Hoe doen jullie dat?
.
zondag 29 september 2019 om 15:06
Maar als ze om 4 uur belt of ze vanavond zal komen eten dan kan je toch wel wat improviseren? Je bent toch vrienden? Dan zeg je :iceteapeach schreef: ↑29-09-2019 14:56Hoezo dit dus? Als mijn vriendin spontaan met haar 2 kinderen voor de deur staat en zou willen mee-eten, dan ben ik daar niet op ingesteld. Iets uit de vriezer halen om te ontdooien duurt dan alweer te lang (zoals iemand anders al eerder aangaf), ik heb geen voorraad aan blikgroente/soepen etc. om er zomaar even wat bij te maken. Waarom zou ik ook, als ik alleen met zoon ben om te eten en daar mijn boodschappen op instel. Halen of bestellen kan idd, maar goed, dat moet dan ook niet meerdere keren per maand gebeuren want helaas, daar zijn mijn financiën nu ook weer niet naar.
- Leuk, maar ik heb niet genoeg in huis, we gingen macaroni eten, neem jij dan wat extra gehakt mee?
- Leuk, maar ik ben superblut, neem jij dan boodschappen mee?
- Leuk, maar je weet dat ik echt niet voor zoveel mensen kan koken, zullen we dan gewoon patat halen?
- Leuk, maar je weet toch hoe smetvrezerig / anaal / autistisch ik ben, dat kan ik niet aan, joh. Zullen wij naar jou komen?
- Leuk, ik zocht sowieso al een excuus om draadjesvlees te maken, ik ga nu beginnen!
-Leuk, maar ik ben al maanden niet uit eten geweest, zullen we dan niet liever uit eten gaan?
- Leuk, maar ik moet vanavond nog studeren en Finn moet op tijd naar bed dus ik schop je er wel om 8 uur uit, hoor!
- Leuk, maar vandaag komt het echt niet uit, zullen we zondag afspreken?
Etcetera. Je bent toch vrienden, dan kan je al het bovenstaande toch gewoon tegen elkaar zeggen?
fashionvictim wijzigde dit bericht op 29-09-2019 15:13
2.26% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
zondag 29 september 2019 om 15:08
Diegene kent je toch, die weet dan toch naar ik aanneem dat je huis regelmatig een chaos is? Misschien staat ze wel aan de deur omdat ze zich zorgen maakt of op die manier wil helpen ofzo.rosanna08 schreef: ↑29-09-2019 14:59"Gastvrijheid is het welkom zijn ongeacht de omstandigheden"
Am Yisrael Chai!
zondag 29 september 2019 om 15:09
Ik heb bijstand en doe het ook zo. Vlees in de aanbieding en een vriezer vol.Duchesnea schreef: ↑29-09-2019 12:17Maar nu noem je weer je voorraad op, die heb je toch ook moeten aankopen ??
Je doet me een beetje denken aan een vrouw waar ik werk ( als schoonmaakster.) Hoogopgeleid en zo te zien hoog inkomen, lief mens maar een beetje wereldvreemd af en toe. Zo vertelde ik laatst dat ik een tweedehands autootje op het oog had, een twingo. Roept zo’n mevrouw enthousiast, moet je niet doen hoor, zo’n koekblik, ik kan je de BMW xyz aanraden, veel betrouwbaarder ! Dan denk ik, mens, dat kan ik zelf ook bedenken. Ik werk voor je, je weet exact hoeveel ik verdien, waar zou ik zo’n auto van moeten betalen als ik ook nog wil wonen en eten ?
Jouw verhaal over je grote voorraad vind ik net zo wereldvreemd. ‘Dat moet ik niet kopen, dat is er ‘. Alsof dat niets gekost heeft ( en nu vervangen moet worden ).
Ik wil je overigens niet bashen, ik kom niet zo dikwijls op dit forum en heb dus geen idee van forumvetes e.d. . Jouw antwoorden vielen mij gewoon het meeste op.
Ik gooi niets (bijna niets ) weg. Is er 1 saté stokje over dan gaat dat de vriezer in. Idem voor kip. Zitten er 5 stukken in eten wij er alletwee 2 en 1 wordt niet extra opgegeten maar gaat de vriezer in.
Ook de 3 halen 1 extra scheelt veel. Het ene pak wordt snel gebruikt en de andere 2 in de vriezer.
Kost echt niet veel meer dan alles voor de volle pond maar afgepast.

zondag 29 september 2019 om 15:13
Dit is dus heel wat anders dan onverwacht bij iemand voor de deur staan. Dat geeft nog een paar uur om mentaal te schakelen. Dan kan er ook gewoon patat meegebracht worden en kan ik gewoon in m'n pyjama/huispak op de bank blijven zitten bijvoorbeeld.fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 15:06Maar als ze om 4 uur belt of ze vanavond zal komen eten dan kan je toch wel wat improviseren? Je bent toch vrienden? Dan zeg je :
- Leuk, maar ik heb niet genoeg in huis, we gingen macaroni eten, neem jij dan wat extra gehakt mee?
- Leuk, maar je weet dat ik echt niet voor zoveel mensen kan koken, zullen we dan gewoon patat halen?
- Leuk, maar je weet toch hoe smetvrezerig / anaal / autistisch ik ben, dat kan ik niet aan, joh. Zullen wij naar jou komen?
- Leuk, ik zocht sowieso al een excuus om draadjesvlees te maken, ik ga nu beginnen!
-Leuk, maar ik ben al maanden niet uit eten geweest, zullen we dan niet liever uit eten gaan?
- Leuk, maar ik moet vanavond nog studeren en Finn moet op tijd naar bed dus ik schop je er wel om 8 uur uit, hoor!
Etcetera. Je bent toch vrienden, dan kan je al het bovenstaande toch gewoon tegen elkaar zeggen?

zondag 29 september 2019 om 15:16
Ik ben anaal vandaag ?

zondag 29 september 2019 om 15:41
fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 15:06Maar als ze om 4 uur belt of ze vanavond zal komen eten dan kan je toch wel wat improviseren? Je bent toch vrienden? Dan zeg je :
- Leuk, maar vandaag komt het echt niet uit, zullen we zondag afspreken?
Dat vind ik alweer iets anders want dan heb ik nog de tijd om op de terugweg van mijn werk iets te halen in de supermarkt. Het gaat om het spontaan aan de deur staan rondom etenstijd en nee, dan ben ik daar op dat moment niet op ingesteld als diegenen het idee hebben mee te kunnen eten. Als dat niet zo is, of ze hebben al gegeten, prima, ga dan maar zitten in de woonkamer. Maar als het wel zo zou zijn, ik dan vervolgens ook nog iets op het menu heb staan wat echt voor 2 personen is, dan is het niet meer een kwestie van een paar aardappels erbij schillen of een blik groenten van de plank te halen (dat er toch al niet is). Dan wordt het iets compleet anders dus vandaar dat ik het liever op voorhand weet.
wij slapen nooit.

zondag 29 september 2019 om 15:47
iceteapeach schreef: ↑29-09-2019 15:41Dat vind ik alweer iets anders want dan heb ik nog de tijd om op de terugweg van mijn werk iets te halen in de supermarkt. Het gaat om het spontaan aan de deur staan rondom etenstijd en nee, dan ben ik daar op dat moment niet op ingesteld als diegenen het idee hebben mee te kunnen eten. Als dat niet zo is, of ze hebben al gegeten, prima, ga dan maar zitten in de woonkamer. Maar als het wel zo zou zijn, ik dan vervolgens ook nog iets op het menu heb staan wat echt voor 2 personen is, dan is het niet meer een kwestie van een paar aardappels erbij schillen of een blik groenten van de plank te halen (dat er toch al niet is). Dan wordt het iets compleet anders dus vandaar dat ik het liever op voorhand weet.
Zoiets ligt toch ook echt aan of je wel of niet een creatieve kok bent? Ik ben net als jij, ik kan niet zomaar schakelen in wat ik van plan ben om te maken. Mijn voorraden zijn gericht op een aantal dagen eten voor 2 personen en die gerechten kan ik niet combineren of meer van maken. En dan heb je mensen die in een handomdraai iets op tafel zetten van allerlei dingen die ze nog in huis hebben. Ik ben zo al niet opgegroeid, dat maakt ook nog verschil.
zondag 29 september 2019 om 15:51
Als diegene me kent, weet ze dat ik dat niet fijn vind. Waarom telt mijn gevoel van onbehagen niet?fashionvictim schreef: ↑29-09-2019 15:08Diegene kent je toch, die weet dan toch naar ik aanneem dat je huis regelmatig een chaos is? Misschien staat ze wel aan de deur omdat ze zich zorgen maakt of op die manier wil helpen ofzo.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

zondag 29 september 2019 om 15:52
rosanna08 schreef: ↑29-09-2019 14:59"Gastvrijheid is het welkom zijn ongeacht de omstandigheden"
Ja, gastvrijheid heeft blijkbaar niet zo veel te maken met hoe je visite ontvangt, maar vooral dat je ze ontvangt. Maar als je daar niet op zit te wachten dan zeg je gewoon "ik heb even echt geen zin in je" en dan is dat weer lekker eerlijk en dat mag ook. Behalve bij vrienden want daar moet je wel op zitten wachten anders zijn het geen vrienden.
Het blijft toch een beetje een lastig concept.

zondag 29 september 2019 om 15:55
Maar dan komt ze toch ook gewoon niet als ze dat weet? De mensen die zoiets niet durven aan te geven bij familie/vrienden en mooi weer spelen zijn volgens mij behoorlijk in de minderheid, net als de vriendin die niet aanvoelt wanneer iets ongepast/niet gewenst is.

zondag 29 september 2019 om 15:58
Ik reageerde op iemand die schreef "Mensen die tijdens het eten komen kunnen altijd aanschuiven".aloha66 schreef: ↑29-09-2019 14:42ROND etenstijd is niet TIJDENS het eten. Zolang je niet belachelijk vroeg eet zullen mensen niet snel onder het eten komen.
Even duidelijk maken omdat je het niet schijnt te snappen.
Het gaat om onverwachte visite die zeg rond 16.30 17 uur langskomt en blijft plakken. Of mensen die alleen ff een bakkie thee kwamen halen en door de gezelligheid blijven plakken. Dan schil je een aardappel extra of kookt wat rijst pasta extra enz. Echt een maaltijd is makkelijk op te rekken zodat er een extra persoon mee kan eten.
Wel TIJDENS dus!
Dat je rond/vlak voor etenstijd iets extra's kan en wil regelen prima, maar hier werd geschreven TIJDENS. Dan zit je dus al met je eten aan tafel. En ja, met een pan pasta of nasi of iets dergelijks kan iemand dan nog aanschuiven, maar met AVG is dat een ander verhaal.
zondag 29 september 2019 om 15:58
Maar alles wat je om 4 uur aan de telefoon zou zeggen kan je toch ook om kwart over 5 bij de voordeur zeggen? Leuk, maar ik sta op het punt te gaan koken en ik heb niet genoeg, wat zullen we doen? Oh, en beetje lullig, maar ik heb nog 40 euro tot mijn salaris komt, dus je mag mee-eten, maar dan moet jij boodschappen doen of betalen, sorry.iceteapeach schreef: ↑29-09-2019 15:41Dat vind ik alweer iets anders want dan heb ik nog de tijd om op de terugweg van mijn werk iets te halen in de supermarkt. Het gaat om het spontaan aan de deur staan rondom etenstijd en nee, dan ben ik daar op dat moment niet op ingesteld als diegenen het idee hebben mee te kunnen eten. Als dat niet zo is, of ze hebben al gegeten, prima, ga dan maar zitten in de woonkamer. Maar als het wel zo zou zijn, ik dan vervolgens ook nog iets op het menu heb staan wat echt voor 2 personen is, dan is het niet meer een kwestie van een paar aardappels erbij schillen of een blik groenten van de plank te halen (dat er toch al niet is). Dan wordt het iets compleet anders dus vandaar dat ik het liever op voorhand weet.
Stel nu dat ik degene aan de deur was dan zou ik vervolgens zeggen "joh, ik ben al lang blij dat we binnen mogen komen, ik was met de kinderen met het OV vandaag en we hebben al tig uur vertraging, dus ik dacht ik ga kijken of icetea er is, dan kunnen we in ieder geval even plassen enzo. Zullen we Chinees doen? Een maandmenuutje is toch wel genoeg voor ons allemaal?"
Nou, en dan wordt het vervolgens hartstikke gezellig en zeg jij na het eten "ik moet nog strijken vanavond en vroeg op, zal ik jullie even een slinger geven? Dan hoeven jullie ook niet met dat takke-OV."
En vervolgens gaan we allebei blij naar bed. En de volgende keer sta jij bij mij aan de deur omdat je date je net gedumpt heeft of omdat je de allerslechtste dag ever op je werk had en even stoom af wil blazen.
Am Yisrael Chai!